Ga naar inhoud

2015 Mazda MX5/Miata

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mayo gaat zijn E30 M3 verpatsen voor een MX5 ND, mark my words! 

Ik zou dan toch een caterham kiezen.

Geplaatst:

Ik zou dan toch een caterham kiezen.

Geen nood, Mayo ook :D

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Het forum zal wel voor hem beslissen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Mayo gaat zijn E30 M3 verpatsen voor een MX5 ND, mark my words! 

Is niet eerlijk, je hebt voor kennis ;)

Geplaatst:

Geen nood, Mayo ook :D

Caterham blijft natuurlijk optie #1

Geplaatst:

pricing zit precies anders ineen dan in D: als configurator klopt krijg je bij keuze voor de 'Sport' direct ook al het ginds 2000 euro kostende sport-pakket (Recaro's, lane change assist en parkeersensoren) erbij. Full option (voor zover je dat zo mag noemen) kom je bij onze oosterburen op 31740 euro, terwijl het bij ons op 30640 euro komt. Kan verklaren waarom @@Mazdastruction zei dat je geen korting ging kunnen krijgen op de MX5, en in Duitsland wel.

Geplaatst:

De Roover :ninja:

Ik ga écht iets moeten organiseren voor jullie. :inlove:

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Ja AM testrittenmeet

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Na het zien van de vierde generatie MX-5 (de ND genaamd) op het salon van Genève heeft deze wagen mijn aandacht blijven trekken, ook al kon ik er toen niet in plaats nemen daar dit nog een pre-productie model was. Het is maar enkele weken daarna dat ik voor het eerst een MX-5 kon rijden, dan wel nog een eerste generatie NA model met 1.6l benzine motor. Wat een sensatie was dat, en dat bedoel ik letterlijk in al zijn vormen van betekenis. Het eerste wat je opvalt bij het plaats nemen is hoe klein en compact de originele MX-5 wel is. Bij het maken van de eerste meters kom je tussen het andere verkeer en wordt dit nogmaals gepronoceerd. Andere auto's lijken wel slagschepen, SUV's lijken trucks, trucks lijken bulldozers.. je begrijpt het wel.

De lage zitpositie zorgt ervoor dat je daardoor heel wat beleving krijgt. Je voelt heel goed wat de wagen doet, ook dankzij het ontbreken van stuurbekrachtiging. Daarmee valt trouwens heel goed te leven, parkeren is misschien wel wat lastig, maar vanaf dat je op snelheid komt heb je heel wat gevoel in het stuur en is de auto makkelijk te plaatsen. Alleen dien je bij wat sneller opéénvolgende bochten combinaties wat meer kracht te zetten dan bij een auto met hydraulische servo of elektrische stuurbekrachtiging. Maar ook dat is een deel van debeleving. De MX-5, die vaak in de US "Miata" wordt geheten, is verder vederlicht. Zeker wanneer je vandaag uit een moderne auto stapt is een ongekend fijn gevoel om het begrip "lightness" te ontdekken. In ieder geval was mijn oorspronkelijk idee van "kappersauto" (dat zegt men wel eens van cabrio-wagens), volledig omgeslagen.

Na 3 verschillende Japanse sportwagens te hebben gereden (niet bewust) heeft een vierde Japanse constructeur mijn zinnen weten te strelen.

Naar inmiddels jaarlijkse gewoonte was ik terug van de partij op het Goodwood Festival of Speed. Het grootste en inmiddels één van de belangrijkste auto-evenementen in Europa. Ook daar zocht ik op de stand van Mazda meteen de MX-5 op. Hier stond de wagen inmiddels in productie-trim en kon ik er ook even gaan inzitten. Mazda heeft met de nieuwe generatie MX-5 een grote stap gezet, vooral op design gebied. Want deze wijkt toch flink af van zijn voorganger de NC. Mazda is erin geslaagd om de auto 100 kg lichter te maken dan de vorige generatie én is nauwelijks 10kg zwaarder dan de originele MX-5 NA. Hetzelfde cosy gevoel die ik had in de eerste generatie MX-5 is gelukkig nog steeds aanwezig. Ook deze keer was het een korte impressie want vele wachtenden na mij wilden ook graag even de nieuwe MX-5 voelen.

Niet lang na mijn bezoek aan het FOS besloot ik even een Mazda dealer te contacteren om meer informatie te verkrijgen betreft de beschikbaarheid. De dealer vertelde mij dat er in de maandag juli/augustus korte testritten mogelijk waren voor gëinteresseerde klanten. Zoiets klinkt natuurlijk als muziek in de oren en heb dan ook meteen een testrit vast gelegd.

Deze week was het moment dan eindelijk aangebroken en konden we bij de invoerder, die tevens het Europees distributiecentrum is van Mazda, met de nieuwe MX-5 kennis maken. Bij aankomst bleek de wagen al voor de deur klaar te staan. Het betrof nog een Duitse wagen (stond op Duitse nummerplaten) in de kleur "blue reflex". Niet meteen mijn kleur maar voor een ouder publiek wellicht wel een kleur die aanspreekt. De wagen die ter beschikking stond was de 1.5l versie met 131pk. Bij het starten hoor je meteen dat je met een Japanner te doen hebt. Het is een aangenaam geluid en bij wat gas geven voel je dat het motortje er wel zin in heeft. 131pk in een wagen is vandaag de dag niet veel, maar gekoppeld aan een laag gewicht is de MX-5 op zijn minst vlot te noemen. Bij Mazda verwachten ze dan ook dat meer dan 80% van de verkopen een 1.5l motor zal hebben. Bij het wegrijden kom je meteen vlot van je plek en je wordt er meteen vrolijk van. In eerste plaats omwille van de mooie zomerse avond in combinatie met het dakje open geeft dit meteen een "bevrijdend" gevoel. Ten tweede omdat de bedieningsorganen fijn aanvoelen. Het stuur geeft je meteen een goed gevoel waarmee je al snel correct kan insturen. De dosering van gas en remmen zijn gewoon goed maar het is hier vooral de versnellingsbak die de pluimen steelt: door de duidelijke schakelwegen met een korte slag ga je snel en moeiteloos door de versnellingen. Wanneer je het gas dieper induwt gaat het motortje gewillig in de toeren. Duidelijk is dat het lage gewicht en de nieuwe 1.5l SkyActiv motor gekoppeld aan de perfecte 6-versnellingsbak een mooie combinatie is. Bovendien ligt de wagen als een blok op de weg, mede door het goede chassis maar voornamelijk door het excellente rubber onder de auto, in dit geval de Yokohama Advan Sport V105. Voor vele mensen zal dit een heel fijne cruise-auto zijn die je even weg haalt uit de reeële wereld en je kan laten genieten.

Het interieur is verder goed afgewerkt, zeker als je nagaat dat de basis versie er al is voor 22.490 euro. Opmerkelijk veel auto voor het geld. Deze kan vrij compleet worden uitgerust met opties die je op vandaag kan verwachten in een moderne wagen. De wagen beschikt over een soft-top en is zeer makkelijk manueel te openen en te sluiten uit de bestuurders-of passagierstoel in nauwelijks 3 seconden. Echt simpel!

Als we de testrit uit een ander standpunt bekijken, dat van de sportievere rijden, dan zijn er wel wat puntjes te bemerken. Eerst en vooral valt de veel te soepele demping op. De wagen duikt daardoor bij remmen hard door zijn voorste schokdempers en ook bij het dynamisch nemen van bochten gaat de koets flink hangen. Miata's zijn steeds vrij soepel afgeveerd geweest maar dit kon toch wel wat minder extreem. Het is niet dat de wagen daardoor zeer onrustig wordt maar een koets die iets meer vlak wordt gehouden is gewoon een fijner gevoel. Verder is de demping wel goed en daardoor ook zeer comfortabel te rijden.

Zelf zit ik dus hard te kijken naar de 2-liter variant. Deze SkyActiv motor heeft 30pk meer dan de 1.5, wat je zeker zal voelen op dergelijk lichte wagen, maar vooral ook meer koppel onderin in toeren. Naast het extra vermogen zie ik vooral uit naar het sport onderstel die wat stugger zou zijn afgeveerd en de aanwezigheid van een sperdifferentieel. Mazda heeft nog niet gespecifieerd welk sper dit ismaar ik gok zomaar dat dit een torsen-differentieel zal zijn. Het is niet dat de 1.5l een gebrek heeft aan tractie, integendeel zelfs, maar een sperdifferentieel zorgt bij regenweer en het dynamisch nemen van bochtjes voor net wat meer controle en nog betere tractie. Hoe dan ook het blijft een wagentje met een fijne balans die met eender welke motor prettig zal rijden.

Jammer genoeg komt de 2-liter alleen als full-option beschikbaar met een prijs van net geen 30.000 euro. Als 2e auto begint dit dan wel aan te tellen en het is spijtig dat Mazda in de Benelux geen basis model kan aanbieden met enkele optie-packs voor diegene die de extra luxe wensen.

Een ander minpuntje, voor grote mensen dan, zijn de nogal hoge zit-positie. Zelf ben ik 1m94 en heb ik een langer boven lichaam wat zich uit in een "GT40" bobbel in de softtop wanneer het dakje toe is. Gelukkig zijn er altijd opties van Recaro om je een nog betere stoel aan te bieden die er tevens voor zorgt dat je een flink stuk lager kan zitten, wat uiteraard ten goede komt aan de rijbeleving. Daaraan gekoppeld missen we ook een telescopisch stuurwiel, het stuur is enkel in de hoogte verstelbaar. Volgens ingenieurs van Mazda om gewicht te besparen en zou dit niet echt nodig zijn. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens: een goede zit- en stuurpositie zorgt voor een betere rijgevoel, controle en sensatie in de wagen. Misschien is hier wat teveel nagedacht uit de JDM markt maar voor de Europese markt had men dit toch mogen voorzien.

Prijzen Mazda MX-5 ND:

SkyActiv G 131pk - 1495cc, 96kW, 8 fiskale pk, 6MT, Gem. verbruik 6.0l, 139g CO2

SKYMOVE 22.490 euro

SKYDRIVE 23.490 euro

SKYCRUISE 25,990 euro

SkyActiv G 160pk - 1998cc, 118kW, 11 fiskale pk, 6MT, Gem. verbruik 6,6l, 154g CO2

SPORT 29.990 euro

Bij de lancering is er keus uit 7 kleuren, arctic white, crystal white pearl, meteor grey, sould red, blue reflex, ceramic white en jet black.

Als je een wagen naar je wens wil laten uitrusten zal je even geduld moeten oefenen want de levertijd bedraagt om en bij de 6 maand.

• Vind ik leuk 4
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Is er nieuws of hij met een automaat kan uitgerust worden?

Geplaatst:

Is er nieuws of hij met een automaat kan uitgerust worden?

Alleen de FWD Dieselversie

Geplaatst:

Alleen de FWD Dieselversie met elektrisch inklapbare hardtop

correctie

Geplaatst:

Ben wel benieuwd om em eens deftig te bezien binnen dikke 2weken.

Geplaatst:

correctie

klinkt wel als een goedverkopende versie voor de madam-die-haar-man-vergeeft-dat-hij-meerdere-vriendinnetjes-extra-heeft. Maar niet zo goed voor het concept.

Geplaatst:

Alleen de FWD Dieselversie

correctie

In de USA blijkbaar wel beschikbaar.

In Europa wordt hij dus niet verwacht..

Geplaatst:

Ben wel benieuwd om em eens deftig te bezien binnen dikke 2weken.

Wanneer staat hij bij de dealers?

Geplaatst:

Mooie foto Denniske maar als ik die foto zo bekijk lijkt het precies of die Mazda er is in geshopt. 

Geplaatst:

Wanneer staat hij bij de dealers?

Komend weekend voorstelling ervan.

Woensdag 9sept staat hij hier bij de Mazda dealer [emoji41]

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid