Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

22 hours ago, #166 said:

heb me een paar dagen voor de trackday nog snel een camera aangeschaft. eerste keer dat ik mezelf film en dan ziet ge wel een paar dingen ... had me zo'n ding eigenlijk een paar jaar geleden al moeten aanschaffen. op film ziet het er ook nogal tam uit. voelde nochtans niet zo aan. filmke is van een paar rondjes waar het circuit er het droogst bijlag. zelfs toen was er niet echt veel grip. was ook een koude dag en het circuit bleef er vettig bijliggen. zou eigenlijk nog 'ns willen teruggaan bij warmer weer

 

op video ziet alles er trager en veel minder spectaculair uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, #166 said:

zoals ...

een fusee, oliefilter, bougies, remklauwen en nog wel klein prul denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zeer goede uitleg over het verschil tussen een chauffeur lijk tekikke en een degelijke piloot:

Dat lijstje 'mistakes' noemen is niet zo'n goed idee, net alsof ge dat in een twee drie kunt fixen zonder massa's ervaring op te doen.

aangepast door Le Capri Mauve
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/12/2019 om 10:09, ir_fuel zei:

Ja confronterend. Als je ergens goed in wilt worden moet je het veel doen :lol: 

Enfin, behalve autorijden, daar zijn het allemaal supermannen na hun 2e trackday.

Na hun tweede? Al aan de toog voor hun eerste, toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/27/2019 at 9:37 AM, Le Capri Mauve said:

Een zeer goede uitleg over het verschil tussen een chauffeur lijk tekikke en een degelijke piloot:

Dat lijstje 'mistakes' noemen is niet zo'n goed idee, net alsof ge dat in een twee drie kunt fixen zonder massa's ervaring op te doen.

een lijstje met 7 fouten valt makkelijker te verpakken en te verkopen dan iets met een meer intelligente titel.  vrij dwaas dat fysieke & mentale fitheid niet eens vermeld worden. hij begint met iets van basis, dat je comfortabel moet zijn op de limiet, en gaat dan over dat je constant op de limiet moet zitten. genoeg mensen die goed de grenzen weten af te tasten, maar niet de uithouding en focus kunnen houden om constant op die limiet te zitten. da's vér weg. iedereen kan wel even tien seconden gaan koorddansen, maar het is een ander verhaal om dat zo lang vol te houden (zonder op je bek te gaan).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Constant de limiet aftasten is het moeilijkse wat er is qua autorijden. Dat komt alleen maar door heel veel te rijden.

Ik zit daar helaas ook nog niet. Ik rijd op 95%, niet op 101%. Hopelijk kan ik daar dit jaar eindelijk verandering in brengen door veel te gaan trainen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, teus_ zei:

een lijstje met 7 fouten valt makkelijker te verpakken en te verkopen dan iets met een meer intelligente titel.  vrij dwaas dat fysieke & mentale fitheid niet eens vermeld worden. hij begint met iets van basis, dat je comfortabel moet zijn op de limiet, en gaat dan over dat je constant op de limiet moet zitten. genoeg mensen die goed de grenzen weten af te tasten, maar niet de uithouding en focus kunnen houden om constant op die limiet te zitten. da's vér weg. iedereen kan wel even tien seconden gaan koorddansen, maar het is een ander verhaal om dat zo lang vol te houden (zonder op je bek te gaan).  

Ik denk dat ge efkens zijn inzicht onderschat. Trouwens hij vermeldt fitheid niet rechtstreeks maar het is relevant in verschillende van zijn punten. 

Ik heb nog niet eerder iemand het verschil zien uitleggen tussen iemand die in een bocht regelmatig een stuk op de limiet zit en iemand die heel snel in variabele omstandigheden erin slaagt om elke bocht over elke fase op de limiet te zitten.

Een gevoel dat ge misschien kent is dat zolang ge niet rond de limiet zit ge het gevoel hebt 'blind' te rijden. Ge krijgt geen informatie binnen en ge weet niet wat er kan gebeuren. Een basisvaardigheid is dus dat ge in elke omstandigheid meteen in het feedbackgebied zit. Ge kunt dat bewust voelen, het punt in de bocht waar ge op feedback rijdt en het punt waar ge fijntunet op de limiet

Toevallig was er hier onlangs een korte discussie over hoever ge in de bocht zit vooraleer ge de limiet vast hebt. En dan in de regen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bwa, die zal dat wel genoeg inzicht hebben, als ik hem geloof wanneer hij met de deur in huis valt en stoeft dat hij zoveel jaar en met zoveel piloten ervaring heeft. Wanneer je een beetje volgt wat er naast het circuit gebeurt , valt het me vooral op dat elke coureur in de eerste plaats een topatleet is. Dat lijkt wel de fundering te zijn waarop racerij gebouwd is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, teus_ said:

valt het me vooral op dat elke coureur in de eerste plaats een topatleet is

Ik zou eens komen kijken in de paddock van de 24h 2pk :lolz: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, teus_ zei:

Bwa, die zal dat wel genoeg inzicht hebben, als ik hem geloof wanneer hij met de deur in huis valt en stoeft dat hij zoveel jaar en met zoveel piloten ervaring heeft. Wanneer je een beetje volgt wat er naast het circuit gebeurt , valt het me vooral op dat elke coureur in de eerste plaats een topatleet is. Dat lijkt wel de fundering te zijn waarop racerij gebouwd is. 

Volgens mij bedoelt Teus: elke TOPcoereur. Alhoewel, als je Enzo Ide dan zag. 

aangepast door utah
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Just now, Frekkel said:

topcoureur? 

Kampioen gereden in de 2016 Blancpain GT Sprint Series in de PRO class (tussen alle beroepspiloten dus). 2 piloten per auto en elk quasi 50% rijtijd, 't is dus niet van uwe "snelle" 90% te laten rijden en de laatste 10 minuten in te stappen.

5 races. Resultaten: P8 P1 P4 P2 P3

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ir_fuel zei:

Kampioen gereden in de 2016 Blancpain GT Sprint Series in de PRO class (tussen alle beroepspiloten dus). 2 piloten per auto en elk quasi 50% rijtijd, 't is dus niet van uwe "snelle" 90% te laten rijden en de laatste 10 minuten in te stappen.

5 races. Resultaten: P8 P1 P4 P2 P3

 

Ik ga dat niet minimaliseren, maar is dat een wereldprestatie? Genoeg om als topcoureur bestempeld te worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Frekkel said:

Ik ga dat niet minimaliseren, maar is dat een wereldprestatie? Genoeg om als topcoureur bestempeld te worden?

Hij is niet in 2016 beginnen rijden om dan dat te doen en erna de helm aan de haak te hangen.

 

Vanaf wanneer ben je dan "topcoureur"? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hij is niet in 2016 beginnen rijden om dan dat te doen en erna de helm aan de haak te hangen.

 

Vanaf wanneer ben je dan "topcoureur"? 

Als je er in slaagt om, zoals Ide, mee te draaien aan de top van een toch wel zwaar kampioenschap.

Of als je als amateur, waarbij je met moeite gelooft in je eigen kansen, er toch in slaagt om andere piloten het nakijken te geven in jouw kanmpioenschap. 

Of als je mag meerijden  in een (semi) fabrieksteam,  en er deftige resultaten neerzet.

De inzet, de moed, de skills, de beheersing, het respect dat je afdwingt. Meedraaien in de top. In welke klasse dan ook, zijn m.i.topcoureurs in hun eigen discipline. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid