Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Op Zolder heb je met Skylimit vaak van die dagen waarbij je gewoon 1 stint van een uur kan boeken. Dat kost je dan 80 euro ofzo wat weinig geld is om eens op circuit te rijden. Uiteraard trekt dat een heel breed publiek aan en zitten die sessies soms bomvol. Eindigt vaak in tranen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Waky said:

Op Zolder heb je met Skylimit vaak van die dagen waarbij je gewoon 1 stint van een uur kan boeken. Dat kost je dan 80 euro ofzo wat weinig geld is om eens op circuit te rijden. Uiteraard trekt dat een heel breed publiek aan en zitten die sessies soms bomvol. Eindigt vaak in tranen. 

nogtans vond ik dat beter dan de supersundays...bij de "streetcars" ligt het tempo dan tergend laag dat je dan tussen de raceauto's moet gaan rijden als je op gebied van rondetijden in de buurt van de 2min kan komen op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HET beste is Petrolhead days in Zolder in de beginners klasse, daar kan je echt rustig en veilig leren rijden. Ik ken niets beter eerlijk gezegd. Daar wordt echt zeer rustig gereden, je wordt zelfs uit de groep weg genomen naar de iets "hogere" klasse als je te goed aan het rijden bent. 

Kost iets van een 750 euro voor een dag voor een sessie of 5 van half uurtje. Eten en drinken inclusief. Niet goedkoop maar je bent veilig en krijgt de tijd om te leren. Volgens mij leer je op die manier meer dan op een kamikaze tracday. Want is het sowieso de eerste keren he :)

Nu goed je moet het willen betalen, ik zou het 2 of 3 keer doen voor ik verder ga. 

Andere optie is natuurlijk wat Waky zei (of zoals ik zei met Abbeville) op een klein circuit met weinig volk, maar dat is echt zoeken. De goede Belgische kleinschalige organisators zijn bijna allemaal gestopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, Jokke_vlo said:

HET beste is Petrolhead days in Zolder in de beginners klasse, daar kan je echt rustig en veilig leren rijden. Ik ken niets beter eerlijk gezegd. Daar wordt echt zeer rustig gereden, je wordt zelfs uit de groep weg genomen naar de iets "hogere" klasse als je te goed aan het rijden bent. 

Kost iets van een 750 euro voor een dag voor een sessie of 5 van half uurtje. Eten en drinken inclusief. Niet goedkoop maar je bent veilig en krijgt de tijd om te leren. Volgens mij leer je op die manier meer dan op een kamikaze tracday. Want is het sowieso de eerste keren he :)

Nu goed je moet het willen betalen, ik zou het 2 of 3 keer doen voor ik verder ga. 

Andere optie is natuurlijk wat Waky zei (of zoals ik zei met Abbeville) op een klein circuit met weinig volk, maar dat is echt zoeken. De goede Belgische kleinschalige organisators zijn bijna allemaal gestopt. 

Het caliber van auto's(afgaande op foto's) reflecteert de prijs van zo'n dag...ben je daar dan welkom met pakweg een golfje gti ofzoiets? 750€ is echt heel veel geld voor 2,5u tracktime. Niet dat de meesten meer gaan rijden op hun dag maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat is de afweging die je maakt he...... alles is het inschatten van je risico. Er rijden meestal wel dikke karren ja, das waar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Waky said:

Hangt wat af van het deelnemersveld van die dag en uw eigen perceptie van wat gevaarlijk is. Als je op je eerste trackday voorbijgevlogen wordt dan kan dat nogal intimiderend zijn, zeker in de bochten. Als je op je eerste keer Spa rondjes zit te draaien van 3min30, dan zie je veel volk passeren en ben je vaak de ergernis van de snellere piloten. Skylimit zou ik daarom niet aanraden voor een beginner, want er zijn geen regels wat betreft inhalen en alles van koersauto's op slicks is ook toegelaten waardoor je serieuze snelheidsverschillen hebt. Dan ben je beter af met een Britse organisatie die enkel toelaten op de rechte lijn in te halen en die zijn meestal ook zeer schappelijk qua prijs. Curbstone is voor de beau-monde. 

Je kunt best beginnen met de kleine 'circuits' als Clastres, Ecuyers, Folembray.. overzichtelijk, lagere snelheden en ruimte voor een slipper.      

Skylimit is ideaal als je wil leren multi-class racen. Je moet constant uit je doppen kijken, alles rijdt door mekaar en de ene is al wat vriendelijker dan de andere :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Jokke_vlo said:

Tja dat is de afweging die je maakt he...... alles is het inschatten van je risico. Er rijden meestal wel dikke karren ja, das waar. 

Welja, jan met de pet met de 10 jaar oude golf gti(of whatever) moet daarvoor lang sparen en zal dat dan ook niet uit geven aan 2,5 uurtjes plezier en wat eten...je valt daar toch uit de boot als gewone man, wss maakt dat de drempel heel hoog. En leg het maar uit aan moeder de vrouw dat je met je gewone pré het vakantiebudget wil uitgeven om eens onozel te gaan doen op circuit (zo zien mensen dat dan).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Wutputt said:

Heb den helen draad 'ns gelezen. Goede tips @Jokke_vlo @ir_fuel 👍

Ik zou 'ns willen beginnen met circuitrijden/trackdays. Maar op het gemakske, stap voor stap. En met een goede instructeur (moet nog veel leren :) )

Aanraders met welke organisatie ik dat zou kunnen doen? 

Ik zou beginnen op Mettet. Klein circuit, maar daarom niet gemakkelijk, niet te ver en daar zitten eigenlijk geen "kamikaze" organisaties. 

Als ge echt eens wilt proeven van rijden met ne koersauto moet ge u inschrijven op de VW Fun Cup discovery day ginder. Dat is met briefing, begeleiding, outfit, eten en alles erop en eraan. 

@Le Capri Mauve heeft dat al gedaan, moest je daar meer info over willen. 

Voordeel is dat ge u van niks iets moet aantrekken en ge rijdt uw banden en remmen niet naar de kloten :) .

 

Package ‘DISCOVERY’ 

  • Sessie om de VW Fun Cup EVO3 te ontdekken met begeleiding van professionele rijders

  • Volledige theoretische briefing

  • Uitrusting wordt ter beschikking gesteld

  • Sessies van drie uur (van 10.00u tot 13.00u en van 14.30u tot 17.30u)

  • Drie personen per wagen

  • Prijs: 500 € met btw/persoon/sessie/min 18 jaar met rijbewijs

  • Bijkomende persoon voor catering: 60,50 € met btw

  • Inschrijving via het e-mailadres info@belgianvwclub.be

 

 

Dit jaar op 21 april.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minutes ago, Waky said:

Op Zolder heb je met Skylimit vaak van die dagen waarbij je gewoon 1 stint van een uur kan boeken. Dat kost je dan 80 euro ofzo wat weinig geld is om eens op circuit te rijden. Uiteraard trekt dat een heel breed publiek aan en zitten die sessies soms bomvol. Eindigt vaak in tranen. 

En is ook niet ideaal voor een beginner. Dan wil je toch wat kunnen spreiden over de dag om wat dingen te laten bezinken en wat zaken te proberen.

Als ge natuurlijk ikzegmaarwat een Radical hebt die na 25 minuten toch in panne staat is dat ideaal ja :sirkevin:

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Package ‘DISCOVERY’ 

  • Sessie om de VW Fun Cup EVO3 te ontdekken met begeleiding van professionele rijders

  • Volledige theoretische briefing

  • Uitrusting wordt ter beschikking gesteld

  • Sessies van drie uur (van 10.00u tot 13.00u en van 14.30u tot 17.30u)

  • Drie personen per wagen

  • Prijs: 500 € met btw/persoon/sessie/min 18 jaar met rijbewijs

  • Bijkomende persoon voor catering: 60,50 € met btw

  • Inschrijving via het e-mailadres info@belgianvwclub.be

 

Het zijn drie ritten van 20 minuten in een biplace. Dat is telkens zweten omdat het loodzwaar stuurt. Het is wennen omdat dat zo anders is dan een straatauto maar het is geen venijnige auto. Niet druk, de veiligheid is goed en max snelheid (op Mettet) is iets van een 160.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, Jokke_vlo said:

Best is natuurlijk Curbstone of RSR met een goede rustige coach...... ik ben zeker dat Ir_fuel er bv eentje zou zijn hiervoor. Respectvol niet te veel volk op de baan, maar je auto moet minimum 400pk hebben. 

Skylimit is wat meer "risky" maar stuk goedkoper. 

Nog beter een trackday op Abbeville bv met weinig volk, goed circuit, niet te ver, niet te veel volk op de baan....... 

Dan ga ik nog 20pk in m'n broekzak moeten zoeken :)

Wie zijn de organisatoren op Abbeville?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Jokke_vlo said:

HET beste is Petrolhead days in Zolder in de beginners klasse, daar kan je echt rustig en veilig leren rijden. Ik ken niets beter eerlijk gezegd. Daar wordt echt zeer rustig gereden, je wordt zelfs uit de groep weg genomen naar de iets "hogere" klasse als je te goed aan het rijden bent. 

Kost iets van een 750 euro voor een dag voor een sessie of 5 van half uurtje. Eten en drinken inclusief. Niet goedkoop maar je bent veilig en krijgt de tijd om te leren. Volgens mij leer je op die manier meer dan op een kamikaze tracday. Want is het sowieso de eerste keren he :)

Nu goed je moet het willen betalen, ik zou het 2 of 3 keer doen voor ik verder ga. 

Andere optie is natuurlijk wat Waky zei (of zoals ik zei met Abbeville) op een klein circuit met weinig volk, maar dat is echt zoeken. De goede Belgische kleinschalige organisators zijn bijna allemaal gestopt. 

Even op de website gaan zien. Klinkt ook wel interessant. Goed niveau van instructeurs?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Wutputt zei:

Even op de website gaan zien. Klinkt ook wel interessant. Goed niveau van instructeurs?

 

@ir_fuel is volgens mij een goede instructeur, beter dan vele "instructeurs" (meen ik)

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, ir_fuel said:

Ik zou beginnen op Mettet. Klein circuit, maar daarom niet gemakkelijk, niet te ver en daar zitten eigenlijk geen "kamikaze" organisaties. 

 

Wat zijn zoal de organisaties daar met instructeur?

8 hours ago, ir_fuel said:

Als ge echt eens wilt proeven van rijden met ne koersauto moet ge u inschrijven op de VW Fun Cup discovery day ginder. Dat is met briefing, begeleiding, outfit, eten en alles erop en eraan. 

 

VW Fun Cup discovery day is ne keer voor later. Eerst 'ns een eerste ervaring hebben met eigen auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eigenlijk nog niet stom zou zijn is dat je een Funcup biplace huurt (2500 euro ex benzine en inschrijving trackday) met 2 en daar nog eens 300 euro voor een instructeur bij. Volgens mij de ideale formule met een auto zonder hulpmiddelen waar je fair en goed kan op leren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Wutputt zei:

Dan ga ik nog 20pk in m'n broekzak moeten zoeken :)

Wie zijn de organisatoren op Abbeville?

Exige V6? RS4?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik nog 20pk in m'n broekzak moeten zoeken [emoji4]
Wie zijn de organisatoren op Abbeville?


Weet niet of het nu nog zo is maar enkele jaren geleden was Curbstone ook tevreden als je een degelijke rondetijd “garandeerde”.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Wat eigenlijk nog niet stom zou zijn is dat je een Funcup biplace huurt (2500 euro ex benzine en inschrijving trackday) met 2 en daar nog eens 300 euro voor een instructeur bij. Volgens mij de ideale formule met een auto zonder hulpmiddelen waar je fair en goed kan op leren. 

Geef maar een seintje 😉

’onze’ instructeur was vorige week nog op zo’n gevaarlijke Skylimit dag met een rookie onderweg.

https://drivetribe.com/p/watch-an-instructor-prevent-a-single-N432O_ZFTRyVVR03ZeEFew?iid=TuwlGm_yRVKu6W9TMBhUNw

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem hoor ik kan wanneer je wil (buiten de race weken)

We hebben de bi place en de coaches in ons team

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Wutputt said:

Wat zijn zoal de organisaties daar met instructeur?

Die instructeur ga je zelf moeten meebrengen vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Wat eigenlijk nog niet stom zou zijn is dat je een Funcup biplace huurt (2500 euro ex benzine en inschrijving trackday) met 2 en daar nog eens 300 euro voor een instructeur bij. Volgens mij de ideale formule met een auto zonder hulpmiddelen waar je fair en goed kan op leren. 

Ik wil alvast de komende 21e april op Mettet met een funcup rijden en wil dat met deze formule doen. Ik heb dan nog een tweede man nodig. Kandidaten kunnen mij PM-en

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid