Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

18 minutes ago, Germinal said:

Wist niet dat het verschil zo groot is emoji33.png

 

Voor circuit lijkt PCCB dan bijna een must ?

Ja idd, ondertussen rijdt iedereen in de FIA GT3 en in de Super Cup met stalen schijven, op slicks.

Als je met een 911 op circuit brake fade krijgt met je stalen schijven moet je leren rijden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd, ondertussen rijdt iedereen in de FIA GT3 en in de Super Cup met stalen schijven, op slicks.

Als je met een 911 op circuit brake fade krijgt met je stalen schijven moet je leren rijden.

 

Ik zag alleen dat filmpje en verschoot van het verschil in rem afstand, that’s all.

 

Is dat filmpje fake news ? Kan he.. ik ken er niets van.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Germinal said:

 

Ik zag alleen dat filmpje en verschoot van het verschil in rem afstand, that’s all.

 

Is dat filmpje fake news ? Kan he.. ik ken er niets van.

 

 

Natuurlijk klopt het wat ze daar tonen, maar dat is niet realistisch op circuit.

Ze komen daar telkens tot stilstand om dan rustig een stukje terug te rijden en opnieuw te beginnen. Dat is zoals met een race-auto uit de pits komen gestormd na een pitstop. Dan moet je ook de eerste paar bochten opletten of je remt je los den decor in. Alles wordt heet van stil te staan en je rempedaal wordt zacht. Het probleem is dat er geen rijwind is en dus geen remkoeling. Geef dat 500 meter en alles is terug afgekoeld.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er hier volk zit welke met carbon remschijven substantieel sneller op een circuit zou rondtoeren.

Maar................ I rest my case, ik ken het soort discussies ondertussen maar al te goed. 

Don't even try to explain op een, pakweg, Petrolhead days op Zolder. Gewoon ja knikken :) 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemiddelde amateur remt gewoon verkeerd waardoor keramisch opeens de bomb is. Als je geld teveel hebt zou ik ook niet twijfelen 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, dragonfly zei:

De gemiddelde amateur remt gewoon verkeerd waardoor keramisch opeens de bomb is. Als je geld teveel hebt zou ik ook niet twijfelen 😄 

wat is verkeerd? Half zijn gat remmen in plaats van full on?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

wat is verkeerd? Half zijn gat remmen in plaats van full on?

Yep, veel te lang ipv kort en krachtig

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, dragonfly zei:

Yep, veel te lang ipv kort en krachtig

Mijn fout in de regen trouwens, vorig jaar :) Zit er goed ingeprent

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Mijn fout in de regen trouwens, vorig jaar :) Zit er goed ingeprent

Ja normaal ging er zoals afgesproken van de #281 nog een blooper video volgen alhoewel het opeens gevoelig lag :lolz: 

Zal ons momentje wel nog eens delen 😄  Of als ik dit weekend wat tijd vind toch maar alles van 2019 online zwieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, dragonfly zei:

De gemiddelde amateur remt gewoon verkeerd waardoor keramisch opeens de bomb is. Als je geld teveel hebt zou ik ook niet twijfelen 😄 

en als dat standaard op de auto zit ?

Ooit een filmpje gezien met een vlogger die verklaarde dat je op een paar rondes de remmen van een AMG kunt opstoken 

Na 2 dagen Imola heeft er bij mij nooit een rem maar iets van fading gegeven zelfs niet bij zo een bakbeest als de GT 4deurs

En je kunt Imola vergelijken met een zolder 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Brunault zei:

en als dat standaard op de auto zit ?

Ooit een filmpje gezien met een vlogger die verklaarde dat je op een paar rondes de remmen van een AMG kunt opstoken 

Na 2 dagen Imola heeft er bij mij nooit een rem maar iets van fading gegeven zelfs niet bij zo een bakbeest als de GT 4deurs

En je kunt Imola vergelijken met een zolder 

Wat bedoel je nu precies Brunault? Ben je keramisch aan het verdedigen of staal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben altijd al voorstander geweest van keramisch maar dat is vloeken in de kerk 

Mijn opmerking over Imola gaat over het feit dat je eerst moet leren remmen voordat je een mening geeft over de remmen van een auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Brunault zei:

Ik ben altijd al voorstander geweest van keramisch maar dat is vloeken in de kerk 

Ik heb toch niet gezegd dat Keramisch slecht is? Alleen dat het zeer duur is om te vervangen en dat velen met stalen schijven de boel meteen laten oververhitten.

 

Op 12/3/2020 om 11:46, dragonfly zei:

Als je geld teveel hebt zou ik ook niet twijfelen

M4 kon ik voor dezelfde prijs kopen met keramische remmen maar toen ik de prijs opgezocht heb van zo'n vervanging toch maar voor staal gekozen 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook denken aan het voertuig wanneer het wat ouder wordt, of je die koopt in okkasie. Setje nieuwe keramische remschijven wordt dan enorm duur in vergelijking met de restwaarde van het voertuig. Er zijn wel kits te krijgen om de auto dan om te bouwen naar stalen remschijven, maar da's niet zo evident.

https://www.autotrader.com/car-news/cars-carbon-ceramic-brakes-are-going-be-used-car-plague-267318

Quote

The thing is, while the carbon ceramic brakes may have made sense for the original owner, who spent $120,000 or more for the car when it was new, a 10-year-old AMG Mercedes is worth maybe $20,000 to $25,000 -- and nobody in that realm is going to want to spend another $15,000 just to change the brakes. I seriously believe that this will dramatically impact the value of any AMG Mercedes (or BMW, or Porsche, or whatever) with carbon ceramic brakes once it's more than seven or eight years old -- much like how manual cars tend to become more valuable in the used market in part because they're easier to fix if something breaks in the transmission.

 

aangepast door teus_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, teus_ said:

Er zijn wel kits te krijgen om de auto dan om te bouwen naar stalen remschijven, maar da's niet zo evident.

?

Is maar een kwestie van schijven en blokken wisselen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof ook heilig dat het beter is, op meerdere vlakken. Maar ik geloof evenzeer dat er ook voldoende nadelen aan zijn én dat het een genuanceerd verhaal is, dat (afhankelijk van de situatie) net géén genoten voordelen biedt en/of veel duurder wordt. En of 't de meerprijs waard is.......

Vraag is alleen al of dat "beter" wel écht voelbaar is, en zo ja: of dat wel voldoende vaak voelbaar is, zeker op een auto die als "wegauto" geconcipieerd is en zo wordt gebruikt. Bedoelende: alsof je (zelfs bij een sportieve globale rijstijl) plots zo veel beter af bent met de ceramics op je E 63S AMG of M5 of Stelvio QV of M4 of... Mochten de standaardremmen echt shit zijn: oké dan. Maar dat is niet zo. En dan nog! Ik *denk* dus dat dat "beter" vooral (in praktijk) tussen de oren zit, ook al zijn ze effectief wel beter.
En dan kan het nog eens zijn dat dat remsysteem voor gewoon openbare-weggebruik nog minder optimaal is afgesteld ook (minder lineair karakter, te vroeg/hard aangrijppunt, enz.) waardoor je wel theoretisch méér remautonomie of -kracht hebt maar in praktijk een gedaalde comfort-bruikbaarheid. En tenslotte zit je ook met het feit dat ze gevoeliger zijn ook (maar dan moet je er al mee in grind gaan driften oid :D ).

Er is toch best wat kg minder onafgeveerd en roterend gewicht en daarvan denk ik wel dat iemand met gevoelige snorharen dat wel kan voelen (gevoeliger werkende vering/demping, gestegen agiliteit of communicatie van wat er met de wielen gebeurt, enz.). Maar opnieuw: back to back met eentje met/zonder zal dat mogelijks voelbaar zijn, eens je continu in dezelfde auto rijdt en "het andere" niet (meer) ervaart, is dat opnieuw iets dat enkel nog maar tussen de oren zit. En ook hier: wordt de auto daar dan écht (meer dan) evenredig béter door?

Dat laatste is zeker een thema als je dan kijkt dat zo'n dingen op vooral loodzware ketels aangeboden worden, genre S 65 AMG of Panamera turbo S of Continental GT of M760Li ... dan zijn er zo veel andere factoren die de effectieve winst op bepaalde vlakken helemaal teniet doen door een waslijst aan andere contraproductieve dingen.

En dan zie je de prijs, zowel aankoop als vervanging. Pfff. Dat ze niet slijten is rubbish (je ziet 't ze gewoon niet (goed) aan, omdat ze vooral lichter worden en niet zozeer dunner), dat ze geen remstof geven is rubbish. Op een tracktoy doe je er dan misschien wel 2 keer zo lang mee als met stalen schijven, maar 't vervangen kost nog altijd het 4-voud.

 

That said: mocht ik niet enkel Monopoly-geld hebben maar ook écht geld, ik zou het toch bijna altijd aanvinken op mijn vrijetijds-911 :inlove:   Gewoon omdat het "het beste" is (zelfs al weet ik dat op de juiste manier te relativeren) en de materiaalfreak in mij dat dan gewoon wil hebben. Al was het maar om naar te kijken omdat het zo mooi is. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, gTa said:

Dat laatste is zeker een thema als je dan kijkt dat zo'n dingen op vooral loodzware ketels aangeboden worden, genre S 65 AMG of Panamera turbo S of Continental GT of M760Li ... dan zijn er zo veel andere factoren die de effectieve winst op bepaalde vlakken helemaal teniet doen door een waslijst aan andere contraproductieve dingen.

Ja maar ....

Het is idd belachelijk van een auto van 2.2T te kopen en dan de ceramics te pakken want "MINDER GEWICHT!". Langs de andere kant genereert de reminstallatie van zo een koebeest pakken meer hitte dan die van je doorsnee 718, dus in dat opzicht is het wel weer nuttig.

maar dan ook ... Wie gaat met zijn M760Li 10 noodstops na mekaar doen?

 

Het nadeel zit hem ook bij straatgebruik: minder goed remmen koud en minder makkelijk te doseren. Maar helaas spreek ik hier uit theorie, want ik heb er nog nooit deftig mee gereden. Het verschil in doseerbaarheid is al groot tussen verschillende merken onderling, los van ceramics of niet. Om een belachelijk voorbeeld te geven: ik heb 2 dagen een BMW 2AT gehad als vervangwagen. Ik ga die auto hier niet afzeiken want waar hij voor gemaakt is doet hij goed, maar ik had echt enorm veel last met de dosering van de remmen. 't was echt alles of niks op dat ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid