Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

1 hour ago, ir_fuel said:

?

Is maar een kwestie van schijven en blokken wisselen hoor.

ik dacht van niet, of niet zomaar. meestal zie ik dat je andere remklauwen nodig hebt. ABS (en misschien nog wat zaken) moet je ook gaan herprogrammeren. 

https://www.planet-9.com/threads/carbon-ceramic-brake-questions.14208/

aangepast door teus_
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja maar ....

Het is idd belachelijk van een auto van 2.2T te kopen en dan de ceramics te pakken want "MINDER GEWICHT!". Langs de andere kant genereert de reminstallatie van zo een koebeest pakken meer hitte dan die van je doorsnee 718, dus in dat opzicht is het wel weer nuttig.

maar dan ook ... Wie gaat met zijn M760Li 10 noodstops na mekaar doen?

 

Het nadeel zit hem ook bij straatgebruik: minder goed remmen koud en minder makkelijk te doseren. Maar helaas spreek ik hier uit theorie, want ik heb er nog nooit deftig mee gereden. Het verschil in doseerbaarheid is al groot tussen verschillende merken onderling, los van ceramics of niet. Om een belachelijk voorbeeld te geven: ik heb 2 dagen een BMW 2AT gehad als vervangwagen. Ik ga die auto hier niet afzeiken want waar hij voor gemaakt is doet hij goed, maar ik had echt enorm veel last met de dosering van de remmen. 't was echt alles of niks op dat ding.

Ik volg je volledig. Was ook wat ik probeerde te schrijven. Toevoeging van extra nuttig bij heel zware wagens is relevant. Dat van het feit dat er ook slechte (of slechter afgestelde of slechter bruikbare) ceramische systemen bestaan eveneens.

Op een M3, M5, C of E of GLC AMG, enz. zou ik dat nooit speccen.
Op een weekend-911 (gek genoeg een auto met een extreem goed stalen remsysteem) wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

Op een weekend-911 (gek genoeg een auto met een extreem goed stalen remsysteem) wel.

Puur voor tussen de 2 oren dan :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Puur voor tussen de 2 oren dan :) 

Vooral, maar niet 'enkel'.

Ik pretendeer voldoende lange snorharen te hebben om het verschil tussen PCCB's en gewone bij een back to back test te voelen, en dat verschil mee te nemen in 't genot van mijn eigen kar, daarna.

Maar dat is, opnieuw, quasi integraal tussen de oren, yep. Want na een paar ritten weet je niet meer hoe de andere op datzelfde moment zou hebben gereageerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op een weekend-911 (gek genoeg een auto met een extreem goed stalen remsysteem) wel.


wel... ik zou dat op de 992 overwegen te speccen omdat ik daar toch wel regelmatig eens een trackday/tracknight mee wil gaan doen ( ik koop geen 911 om tegen 120kph door de trajectcontroles te tuffen ) en heb weinig zin om na 1-2 keer circuit nieuwe remschijven te moeten gaan steken zoals met de Panamera het geval was... dat was na 2 keer circuit bijna 5k voor nieuwe schijven en blokjes rondom.

Wanneer je met PCCB’s na 20 keer circuit nog vrolijk kunt verder rijden lijkt mij het dan wel waard te zijn.

Anderzijds wordt er gezegd maak u geen zorgen, de standaard remmen van een 911 zijn goed genoeg. De vraag is alleen hoe goed [emoji848]

Let wel : ik ben absoluut een n00b qua circuit, maar één van de minst leuke dingen is toch wel na x aantal rondjes te moeten vaststellen dat uw remmen t niet aankunnen van de hitte
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Germinal zei:

Panamera het geval was... dat was na 2 keer circuit bijna 5k voor nieuwe schijven en blokjes rondom.

Bij Porsche laten vervangen ofwa?

58 minuten geleden, Germinal zei:

Let wel : ik ben absoluut een n00b qua circuit, maar één van de minst leuke dingen is toch wel na x aantal rondjes te moeten vaststellen dat uw remmen t niet aankunnen van de hitte

Als jouw remweg 200m is ipv 100m krijg je alles oververhit. En hoe sneller je rondejs rijdt hoe meer je remmen afzien want je komt aan een veel hogere snelheid aan bij de bocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Germinal said:

 


wel... ik zou dat op de 992 overwegen te speccen omdat ik daar toch wel regelmatig eens een trackday/tracknight mee wil gaan doen ( ik koop geen 911 om tegen 120kph door de trajectcontroles te tuffen ) en heb weinig zin om na 1-2 keer circuit nieuwe remschijven te moeten gaan steken zoals met de Panamera het geval was... dat was na 2 keer circuit bijna 5k voor nieuwe schijven en blokjes rondom.

 

Ik heb intens getrackt met een 997 GT3 en ik moest zelfs geen remblokken vervangen elke 1-2 trackdays, laat staan schijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet zeggen dat de remmen van de gtr/gtr pro slecht remmen als ze koud zijn

Er zit wel enorm veel verschil in de keramische schijven en je mag die eigenlijk niet vergelijken met elkaar

Mb keramische schijven kan je remmen met gevoel en met die op een mclaren 570s absoluut niet

Mijn pccb’s waren versleten na 55000 km en heb ik zo kunnen vervangen naar staal want 19800€ was toch wat te duur als vervanging

Met de groene heb ik een issue gehad met de keramische remmen

De klauwen hadden een productiefout en ik had na 20 minuten Spa alles kapot gereden

Vervanging was +30k voor remmen blokken en klauwen maar alles is kosteloos vervangen

En met de pro kan je niet kiezen want dat is altijd keramisch

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit een slecht gevoel gehad om de het remmen bij de RS te doseren (en daar staan keramische op). Ook koud nog geen nadeel gevoeld.
De remmen van de Caddy bv zijn veel moeilijker te doseren vind ik, dat is meer alles of niets.

Andere nadelen van keramische zijn wel globaal “gekend” zeker: duur bij vervanging (maar zouden langer moeten meegaan), gevoeliger aan steentjes als die tussen schijf en blok geraken (en dat is misschien wel de belangrijkste reden waarom ze weinig op circuit en op koerswagens gebruikt worden).
De voordelen: zo goed als geen remstof, lichter, minder snel warm, minder snel slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan mijn hoofd niet bij , "minder snel warm". Alle bewegingsenergie moet naar de remmen dus als ze niet heet worden werken ze niet. De remblokken moeten in principe niet opwarmen nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Capitol zei:

De voordelen: (...) minder snel warm (...)

Dat klopt toch niet als "voordeel", denk ik. Het is zelfs eerder een nadeel dan een voordeel.

Er zijn wel wat carboceramics geweest (misschien nu nog) die bij weggebruik minder goed waren dan stalen remmen, omdat ze koud niet de initial bite bieden die ze bieden om temperatuur. Als je met steenkoude remmen die geen bite hebben plots een kort (traag) noodremmetje moet doen en je krijgt geen respons van je remmen ... niet tof. Dat zal (net zoals bij remsystemen met stalen schijven) vermoedelijk wel aan de remplaquetten liggen, maar toch.
Carboceramics hebben ook een breder arbeidstemperatuurbereik dan staal, maar de ondergrens is soms hoger dan "ambient temp", maw ze hebben wel wat temperatuur nodig om goed te werken. Je mag ze doorgaans ook goed heet stoken, daar kunnen in de regel beter mee om dan stalen schijven en ze zetten ook niet of nauwelijks uit bij stijgende temperatuur, waardoor ze niet gaan warpen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De koper heeft dat laten doen.. ja bij Porsche zelf.. schijven waren krom. Zoals@jokke_vlo had voorspeld trouwens

 

 

 

Als jouw remweg 200m is ipv 100m krijg je alles oververhit. En hoe sneller je rondejs rijdt hoe meer je remmen afzien want je komt aan een veel hogere snelheid aan bij de bocht.

 

 

Ja bedoeling is natuurlijk te “racen” zo lang mogelijk en zo snel mogelijk naar een bocht rijden en dan volle bak remmen over zo’n kort mogelijke afstand om de bocht te kunnen nemen en niet als een bompa te rijden want dan blijf je beter op de openbare weg.

 

 

Ik heb intens getrackt met een 997 GT3 en ik moest zelfs geen remblokken vervangen elke 1-2 trackdays, laat staan schijven.

 

Denk wel dat de remmen van een GT model van een andere orde zijn dan een ordinaire Carrera ?

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Germinal zei:

Ja bedoeling is natuurlijk te “racen” zo lang mogelijk en zo snel mogelijk naar een bocht rijden en dan volle bak remmen over zo’n kort mogelijke afstand om de bocht te kunnen nemen en niet als een bompa te rijden want dan blijf je beter op de openbare weg.

Maar net dat is anders hé. Jij zal misschien denken dat je hard gaat maar dan komt er iemand langs die nog 20m verder remt 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, Germinal said:

Denk wel dat de remmen van een GT model van een andere orde zijn dan een ordinaire Carrera ?

Ja, maar de rest ook.

Ten andere, als uw bedoeling is op Spa te gaan rijden, Spa is totaal niet zwaar voor de remmen. Zolder, dat is andere koek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar net dat is anders hé. Jij zal misschien denken dat je hard gaat maar dan komt er iemand langs die nog 20m verder remt [emoji1] 


Vanzelfsprekend... die zal dan waarschijnlijk denken dat ik de bompa ben ma goed.. [emoji57]

Zolder en andere circuits wil ik ook wel eens aandoen..

Maar een GT model kopen vond ik er wat over gezien t voor mij meer recreatief is en zoals anderen aanhalen.. die auto’s zijn eerder circuitwagens die je ook op de openbare weg kan gebruiken en niet andersom, was persoonlijk meer op zoek naar een auto die je vooral op de weg kan gebruiken maar toch ook regelmatig eens op circuit, al wil ik niet na de eerste trackday de remmerij te hoeven vervangen of erger tijdens een trackday moeten ergeren aan fading. Vandaar mijn bedenking bij dat YouTube filmpje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben geen Porsche kenner maar zou me nu wel verbazen als de remmen van een standaard 992 berekend zijn op circuitgebruik. En dan zeker op Zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, dragonfly zei:

Ben geen Porsche kenner maar zou me nu wel verbazen als de remmen van een standaard 992 berekend zijn op circuitgebruik. En dan zeker op Zolder.

Hangt af van hoe je rijdt en remt.

Ik heb het al zo vaak gezegd: ik kon met mijn E81 120d stints van 1 uur à fond knallen (2:02-2:04 rondentijden) zonder dat de remmen het lieten afweten. True, ze waren niet stock, maar de schijven en de klauwen waren OEM (remleidingen niet, remolie niet, pads evenmin). Ze kregen het zeer hard te verduren en hadden tal van symptomen, maar hielden het wel vol.

Als een 120d dat kan en een 992 niet, dan doet Porsche iets extreem verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat ook over koeling naar de remmen. Bij een standaard M4 is dat amper iets dus die worden meteen te warm met fading tot gevolg.

Op de M-Performance bumper kon je wel flexibels steken.

Stock M140i had het op een stevige en zeer warme ARD al lastig dus denk dat jij dan toch serieuze upgrade aanpassingen gedaan hebt 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut niet. Stock schijvekes (enkel verluchte volle schijven), stock 1-zuiger klauwkes (die in die tijd best veel kritiek kregen).  Hardly a beefy setup, right? Wél EBC Yellow blokskes (die ook niet zo waauw waren in hindsight, want de steviger trackdays reed ik een set zga op op 1 dag) en ATE Racing Blue in de Goodridge staalomvlochten leidingen. That's all qua mods; kan je toch écht geen "serieuze aanpassingen" noemen? (wel relevante, blijkbaar)
Heb met m'n '1 een 20-tal trackdays gedaan, zwaarste dagen waren een ganse dag SkyLimit Zolder met telkens een stint ertussenuit laten, dus 4 of zelfs 5 stints op één dag, waarbij ik niet of max. 1 keer de pits in kwam per stint van een klein uur.

Er liepen ductjes van de std M-voorbumper naar de voorremmen, maar dat zal niet plots de reden geweest zijn want bij anderen hielpen die niks. 't Heeft, volgens mij, echt met manier van remmen te maken. Heb daar nog peten gezien die met een gelijkaardige auto met M Performance remmenupgrade en tragere rondentijden hun remmen compleet aan de kook reden op minder dan 5 rondjes.
Heb met m'n neef 2 keer Zolder gedaan in z'n C 63. Nochtans beefy remmen, maar hij reed die aan de kook binnen de 2 rondjes. Continu die rem strelen, véél te zacht en te lang remmen, bang zijn om door te remmen. Als ik daar mee reed, had ik ook na 2 tot 3 stevige rembeurten al de klassieke 'gematigde' fading (uitdein-fading van de leidingen of misschien ook wat bubble-fading in de olie in de calipers, gelukkig geen gas-fading tussen pad & discs ... of misschien ook wél maar die kon dan weg via de dubbel geventileerde schijven) maar daarna kon ik daar mee blijven draaien, dat remde daarna op consistente wijze behoorlijk (weliswaar met zeer weinig feel).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Destijds ook last gehad van dergelijke problemen op mijn Impreza. (Ooit wegje van 15km in Finland gedaan “rallystyle” en 2km voor bestemming geen remnen meer). 

Bij Evo eerst begonnen met andere schijven te steken vooraan, dot 5 remvloeistof en stalen remleidingen. 

Remkracht bleef constant, ook op circuit. Alleen begonnen de achterste schijven nu toch te warm te worden en de blokken waren er ook snel aan.

Lastste stap was geperforeerde schijven vanachter (nu Performance Friction voor en achter) en remblokken voor competitiegebruik gestoken (Winmax). 

Heb er al alle soorten “abuse” tegenaan gegooid nu en alles houdt het perfect uit. Vooral tevreden met remblokken die progressief blijven, uitstekend zijn qua remkracht, niet snel verslijten 3n ondertussen toch mijn schijven niet opvreten of een hoop rommel achterlaten op de velgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, The Swede said:

Lastste stap was geperforeerde schijven vanachter (nu Performance Friction voor en achter)

Perforeren helpt ook niet voor koeling.

Mijn PF schijven op de 997 waren zelfs niet geperforeerd, en dat was voor circuitgebruik gekocht.

rotor-dimpled-web_5_1_1.jpg

Dat zijn gewoon kleine putjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, dragonfly zei:

Gaat ook over koeling naar de remmen. Bij een standaard M4 is dat amper iets dus die worden meteen te warm met fading tot gevolg.

Op de M-Performance bumper kon je wel flexibels steken.

Stock M140i had het op een stevige en zeer warme ARD al lastig dus denk dat jij dan toch serieuze upgrade aanpassingen gedaan hebt 🙂 

Op mijn M3 heb ik ook al het een en ander geprobeerd maar alles gaat warm lopen. Beste is nog steeds zoals een aantal mensen hier reeds aangaven om je remtechniek aan te passen. Op de Ring blijft het wel klote, vooral in de zomer dan, dat het aanschuiven is om het circuit te verlaten. Ik kan probleemloos een tank leeg rijden zonder remproblemen, maar heb al wel een set schijven en blokken rondom kunnen weggooien omdat alles krom was getrokken door na een rondje of drie met kokende remmen in de rij te moeten gaan staan. Tegenwoordig rij ik gewoon een extra rondje aan laag tempo om alles af te laten koelen in zo’n geval. Liever 30 euro wegsmijten voor zo’n rondje, dan + 2000 euro aan remmerij de vuilbak in kieperen omdat alles krom staat. 

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Perforeren helpt ook niet voor koeling.

Mijn PF schijven op de 997 waren zelfs niet geperforeerd, en dat was voor circuitgebruik gekocht.

rotor-dimpled-web_5_1_1.jpg

Dat zijn gewoon kleine putjes.

Idem bij de MPerformance schijven op mijn M135i. Gecombineerd met Pagid RS29, andere remvloeistof en stalen remleidingen is dat een prima setup, kan je vrij probleemloos op blijven stampen. Schijven die niet volledig doorboord zijn bieden bovendien het voordeel dat ze een pak minder gevoelig zijn om te gaan grommen. Op de M3 zijn de gaatjes wel volledig doorgeboord waardoor ze vol kruipen met stof en vuiligheid, ik spuit dat regelmatig uit met perslucht maar dan begint alles na een uur opnieuw lawaai te maken. 

Lijkt me ook minder gevoelig te zijn voor slijtage, maar daar kan ik geen correct oordeel in vormen gezien ik vaak van setup wissel en dus niet over langere termijnen kan vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, brjefs said:

Ik kan probleemloos een tank leeg rijden zonder remproblemen, maar heb al wel een set schijven en blokken rondom kunnen weggooien omdat alles krom was getrokken door na een rondje of drie met kokende remmen in de rij te moeten gaan staan.

Ik heb exact hetzelfde voorgehad daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, ir_fuel zei:

?

Is maar een kwestie van schijven en blokken wisselen hoor.

Awel ja, nen ombouwkit gelijk we zeggen é.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid