Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden, brjefs zei:

Op mijn M3 heb ik ook al het een en ander geprobeerd maar alles gaat warm lopen. Beste is nog steeds zoals een aantal mensen hier reeds aangaven om je remtechniek aan te passen.

Voor jou situatie zijn er wel oplossingen om flexibels te steken zodat de remmen beter gekoeld worden. Dat zal al veel helpen want standaard is dat inderdaad ontoereikend.

Ik had geen zin om mijn "daily" wat non-OEM te maken 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog ergens een artikel gelezen dat hard en zacht remmen vergelijkt en er waren verschillende factoren die in verschillende richtingen werkten maar de belangrijkste was dat bij hard remmen ge meer tijd hebt om te koelen aan hoge snelheid.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de GTS mijn remmen krom gereden op Ecuyers............... een standaard 992 of 991 kan je wel op Spa wat rondjes draaien aan een rustig tempo. Ga je echt stampen is het andere koek. 

De mate dat je ervaart of zo een remmen er tegen kunnen of niet hangt af van je rijstijl, kunde. 

Je kan ook traag rijden en je remschijven of remblokken opstoken met je esp of met zoals dragonfly zegt te lang op je rem te staan.  De remmen van een 991/992 zijn sterker dan gemiddeld maar zeker niet klaar voor wat intensiever trackday use. 

Ik herhaal: je gaat verschillende verhalen horen maar laat me samenvatten dat ze niet geschikt zijn voor noobs of wat meer ervaren rijders die willen knallen.

En natuurlijk speelt het circuit een rol, Spa is een van de beste circuits voor je remmen. Meer dan genoeg koelingsmomenten. Zolder is wat anders. Esp kan een zeer grote vijand van je remmen zijn. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de GTS mijn remmen krom gereden op Ecuyers............... een standaard 992 of 991 kan je wel op Spa wat rondjes draaien aan een rustig tempo. Ga je echt stampen is het andere koek. 

De mate dat je ervaart of zo een remmen er tegen kunnen of niet hangt af van je rijstijl, kunde. 

Je kan ook traag rijden en je remschijven of remblokken opstoken met je esp of met zoals dragonfly zegt te lang op je rem te staan.  De remmen van een 991/992 zijn sterker dan gemiddeld maar zeker niet klaar voor wat intensiever trackday use. 

Ik herhaal: je gaat verschillende verhalen horen maar laat me samenvatten dat ze niet geschikt zijn voor noobs of wat meer ervaren rijders die willen knallen.

En natuurlijk speelt het circuit een rol, Spa is een van de beste circuits voor je remmen. Meer dan genoeg koelingsmomenten. Zolder is wat anders. Esp kan een zeer grote vijand van je remmen zijn. 

 

 

Dus.. als je met een 992 ( of bij uitbreiding elke niet GT 911 ) deftig wil kunnen stampen op circuit, steek je beter PCCB ?

 

Al zal uw antwoord zijn : koop dan een GT :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had daar nog niet aan gedacht maar als kort en hard remmen zoveel beter is tegen oververhitten dan heeft een upgrade van remblokken hetzelfde effect. Dus op circuit heeft een upgrade nut niet alleen om sneller te zijn maar door harder te kunnen remmen remt ge korter en oververhitten de remmen minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Germinal zei:

 

Dus.. als je met een 992 ( of bij uitbreiding elke niet GT 911 ) deftig wil kunnen stampen op circuit, steek je beter PCCB ?

 

Al zal uw antwoord zijn : koop dan een GT :)

Jokke is racepiloot he. 

Het zou mij verwonderen als in mijn geval de remmen vierkant zouden staan na een trackday. Simpel gezegd omdat mijn snelheid richting de bocht lager zal liggen en ik niet op zoek zou zijn naar de laatste seconde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, Le Capri Mauve said:

Ik had daar nog niet aan gedacht maar als kort en hard remmen zoveel beter is tegen oververhitten dan heeft een upgrade van remblokken hetzelfde effect. 

Remblokken upgraden heeft enkel nut als je slijtage wilt verminderen of het gevoel wilt aanpassen.

Wat vooral belangrijk is op circuit is van ze niet te dun te laten worden. Zodra ze evenveel materiaal hebben als de dikte van de backing plate moet je echt beginnen denken aan wisselen, want er is dan veel te weinig materiaal over om hitte op te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, ir_fuel said:

Dot 5 is compleet zinloos.

Daarom ook dat dat bestaat...

22 hours ago, ir_fuel said:

Perforeren helpt ook niet voor koeling.

Mijn PF schijven op de 997 waren zelfs niet geperforeerd, en dat was voor circuitgebruik gekocht.

rotor-dimpled-web_5_1_1.jpg

Dat zijn gewoon kleine putjes.

Ik deel de ervaring van het upgraden van het typische remsysteem (Brembo) dat onder de STi’s en Evo’s zat en dat maakt een wezenlijk verschil.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, #166 said:

in welke mate dragen stalen remleidingen bij tot minder snel overhitten? dacht dat die dingen vooral voor een constanter rempedaal zorgen.

Die maken inderdaad geen verschil voor het koelen. Wat je wel krijgt is dat de rubberen leidingen (vooral naarmate de olie warmer wordt) meer flexibel zijn. 

De druk die je uitoefent op het rempedaal wordt dus niet 100% omgezet remkracht maar een beetje gaat verloren aan het proberen wijder maken van de leiding.

Gezien dit echt wel maar een kleine investering is, zag ik zelf niet waarom ik geen stalen leidingen zou steken. Alle beetjes helpen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ir_fuel said:

En quasi niemand het gebruikt.

Uwe leesbril weer thuis gelaten? 

Ik deel de ervaring van het upgraden van het typische remsysteem (Brembo) dat onder de STi’s en Evo’s zat en die veranderingen maken een wezenlijk verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, The Swede said:

Uwe leesbril weer thuis gelaten? 

Weer ni gemogen dees week?

Ik zeg gewoon dat dot 5 steken compleet nutteloos is. Er is genoeg dot 4 die voldoet, en die moet je veel minder vaak vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Weer ni gemogen dees week?

Ik zeg gewoon dat dot 5 steken compleet nutteloos is. Er is genoeg dot 4 die voldoet, en die moet je veel minder vaak vervangen.

Het kookpunt van dot 5 ligt enkele tientallen graden hoger. In de categorie alle beetjes helpen is dat dus niet nutteloos.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kookpunt van dot 5 ligt enkele tientallen graden hoger. In de categorie alle beetjes helpen is dat dus niet nutteloos.

Als je het om de 6 maand zeker ververst
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, msxx said:

Het kookpunt van dot 5 ligt enkele tientallen graden hoger. In de categorie alle beetjes helpen is dat dus niet nutteloos.

Niemand racet met dot 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop trouwens dat mr knowitall het heeft over dot 5.1 en niet over dot 5. 

Als ge uw dot 4 systeem leeg trekt op de standaard manier en ge kapt er dan dot 5 bij gaat ge nog stoten voorhebben, trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, msxx said:

Het kookpunt van dot 5 ligt enkele tientallen graden hoger. In de categorie alle beetjes helpen is dat dus niet nutteloos.

En om het met cijfers te staven:

EBC Dot 5 (siliconen dus)

Typical dry boiling point – 300°C (572°F). Typical wet boiling point – 180°C (356°F)

 

Pak dan Motul RBF 660 Dot 4

 dry boiling point of 617°F (325°C) wet boiling point of 400°F (204°C)

 

Ergo ...

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, ir_fuel zei:

En om het met cijfers te staven:

EBC Dot 5 (siliconen dus)

Typical dry boiling point – 300°C (572°F). Typical wet boiling point – 180°C (356°F)

 

Pak dan Motul RBF 660 Dot 4

 dry boiling point of 617°F (325°C) wet boiling point of 400°F (204°C)

 

Ergo ...

Vervangen van de standaard remvloeistof is dus heel zinvol, maar dan best wel wisselen naar de juiste variant :) 

Thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

Weer ni gemogen dees week?

Ik zeg gewoon dat dot 5 steken compleet nutteloos is. Er is genoeg dot 4 die voldoet, en die moet je veel minder vaak vervangen.

Ik ben niet degene met frustraties. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, msxx said:

Vervangen van de standaard remvloeistof is dus heel zinvol, maar dan best wel wisselen naar de juiste variant :) 

Thx!

Daar lag de kat bij ons ook gebonden. Gezien de Evo in extreme omstandigheden qua klimaat werd gebruikt, wou de preparateur eerst en vooral ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk risico was (bvb water in het systeem). 

Op gewone wegen ga je die vloeistof zeker niet super heet krijgen en als je al goede schijven en co hebt die niet zo snel opwarmen, dan heb je al een goede basis dat de remvloeistof niet te snel opwarmt. 

Anyway, ik heb nergens in mijn post gezet dat deze oplossing "beter" was of "de beste". Ik deelde gewoon de oplossing mee waarvoor wij gekozen hebben en geef aan dat die een stuk beter werkt dan de standaard oplossing die eronder zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/3/2020 om 00:52, dragonfly zei:

Gaat ook over koeling naar de remmen. Bij een standaard M4 is dat amper iets dus die worden meteen te warm met fading tot gevolg.

Op de M-Performance bumper kon je wel flexibels steken.

Stock M140i had het op een stevige en zeer warme ARD al lastig dus denk dat jij dan toch serieuze upgrade aanpassingen gedaan hebt 🙂 

Toen ik nog maandelijks op Zolder rondjes ging rijden stak ik altijd van die brake ducts, werkte bij mij alvast prima tegen fading. 

Voorbeeld:

download.jpeg.8e6f37b59b22604dd3dc7417d80c6798.jpeg

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je die dan laten steken, @Krikkie ? Ik hoorde dat zelfs stalen remleidingen in Belgie niet mochten op de keuring. (weet niet of dat klopt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid