Ga naar inhoud

Circuit rijden, hoe en wat


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

54 minuten geleden, ir_fuel zei:

Jos Verstappen 😛 

 

"

Chanoch Nissany

The closest most Formula 1 fans get to competing in the sport is through their dreams or chosen video games console.

For successful Israeli businessman Chanoch Nissany, his dreams became reality when he bought himself a drive for the Minardi team.

Nissany only took up racing as a hobby at the ripe old age of 38 but made his F1 debut during practice for the 2005 Hungarian Grand Prix, then aged 41.

Well off the pace, Nissany span into a gravel trap before being craned off the circuit whilst still seated in his car because he couldn't remove his steering wheel.

"

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mich zei:

Wie was die ex f1 piloo?

moet fantastisch zijn 😃👍👍

Pascal Fabre. 
Wel maar 1 seizoen F1. 
Na zijn carrière is die begonnen als instructeur. Ook een tijd verbonden geweest aan Audi. 
 

@ir_fuel Een rondetijd van 1’40”. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus over die Testdag Funcup. Op zo'n dag rijden er enkel funcups op de baan, en in dit geval ook tamelijk wat van de baan in het grind errond.
Het eerste uur lag de baan nog wat vochtig en lieten mensen zich verrassen door de remafstand. Nadien lag het aan onervarenheid denk ik. Als iemand rechtuit de grindbak inschuift is dat teken dat ze gepanikeerd hebben en alles toegegooid ipv naar de exit te kijken.
Degenen die de VW testday doen krijgen 3x20 minuten en rijden met een AM (amateur, niet autominded) sticker, het trackequivalent van de L sticker.904101682_circuitmettet.jpg.759e715b2153b1f34d91a6adf66996ba.jpg
Degenen die rijuren huren doen sessies van 30 minuten, in een duozit (stuur rechts, uitkijken dat ge de bandenstapel in bocht 7 niet meepakt) of als ze al wat meer ervaring hebben alleen in het midden van de auto.

Mijn begeleider was een jonge racepiloot. De instructeur helpt niet alleen de zwakke punten wegwerpen , hij zorgt er ook voor dat ge botsingen vermijdt, in het begin vooral met inhalend verkeer, nadien als ge zelf inhaalt.
Nu werd ik niet veel meer ingehaald dus dat scheelt.  Ik had toch een momentje bij bocht 9 waar ik in de remmen moest omdat de andere mij niet naast hem zag.
De intercom deed niet wat hij moest doen maar op een of andere manier werkte de communicatie en kon ik goed progressie maken.
Dat komt voor een stuk omdat het vertrouwen groeit en er geen overdaad aan input meer is waardoor ge beter kunt focussen op zwakke punten.
De impact van het open diff was nu een stuk duidelijker en omwille van de tractie moest ik sneller dan verwacht het stuur opendraaien in haarspeldbochten.
Bocht 4 naar rechts was daardoor ook soms serieus instabiel en dat kreeg ik goed door de overgang links/rechts rustiger te maken.

Werken aan remmen had ik eerder bewust voor mij uitgeschoven maar nu zat dat eigenlijk meteen relatief goed,
met nu en dan al het gevoel dat ik de achterkant gebruik bij het indraaien. Ik had er veel anderen kunnen uitremmen maar als ik er voor het remmen niet echt voor raakte vreesde ik dat ze mij niet gingen zien en te kort zouden indraaien
Het zwakste was nog bocht 1-2 waar ik te weinig snelheid overhield. Dat is voor een stuk weggewerkt.

En dat was zowat het algemene gevoel dat ik eraan overhield: dat ik vertrouwen krijg in de auto en nu snel vooruitgang kan maken.
Tenminste zolang het gaat over mij, de auto en de baan en ik nog geen rekening moet houden met andere weggebruikers.
Conditie en kracht zijn ontoereikend. Zogauw de voorkant onder druk komt, in bochten en bij remmen wordt het heel zwaar sturen .  Vorige keer had ik mij voorgenomen om te fitnessen om die schouders wat te verstevigen maar dat werd bemoeilijkt door een slepende kwetsuur en corona.
Heb mij in de laatste stint dichter bij het stuur gezet maar dan zat mijn elleboog tegen de kuip en deden mijn kloten zeer omdat
 het slot van het harnas te laag zat :) En bovendien kreeg ik dan last met het terugschakelen naar 2e in de bocht. Eigenlijk wel veel fouten gemaakt bij het schakelen.

Op naar de volgende.

 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Heb mij in de laatste stint dichter bij het stuur gezet maar dan zat mijn elleboog tegen de kuip en deden mijn kloten zeer omdat
 het slot van het harnas te laag zat

Te dicht moet je ook niet doen. Ik heb een paar keer die fout gemaakt, en ja, je armen kunnen beter werken maar je polsen zitten dan geplooid en krijgen veel druk op de zijkanten. Is zeker ook gene cadeau.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Ik wil binnenkort een helm aanschaffen om eens op circuit te kunnen rijden met de auto. 

Is een motohelm hier ook voor geschikt (van mijn vader)? Waar zijn er winkels in West-Vlaanderen waar je voldoende modellen kan passen? 
Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, OlivierV zei:

Ik wil binnenkort een helm aanschaffen om eens op circuit te kunnen rijden met de auto. 

Is een motohelm hier ook voor geschikt (van mijn vader)? Waar zijn er winkels in West-Vlaanderen waar je voldoende modellen kan passen? 
Dank!

Een gewone motohelm is meer dan genoeg, zelfs zo'n Sparco club potteke van €90 is genoeg. Ik ben wel fan van een open-face voor trackdays en gebruik een Bell MAG-1.

Ik zie dat je van WVL bent, als je eens wil proberen staan er bij Alltec Seys in Langemark wel heel wat helmen die je kan passen.

aangepast door Balleke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Moest er voldoende animo zijn ... zondag 29 Mei (Hemelvaart WE) zou ik plaats kunnen hebben op Ecuyers.

We zitten 27-28-29 Mei ginder met de moto's en ik zou de laatste dag 1 of 2 groepen kunnen vrijhouden voor auto's.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, WoKe zei:

Moest er voldoende animo zijn ... zondag 29 Mei (Hemelvaart WE) zou ik plaats kunnen hebben op Ecuyers.

We zitten 27-28-29 Mei ginder met de moto's en ik zou de laatste dag 1 of 2 groepen kunnen vrijhouden voor auto's.

Groepen vrijhouden, dat betekent rijden in vastgelegde sessies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Groepen vrijhouden, dat betekent rijden in vastgelegde sessies?

Idd, we hebben normaal 4 groepen die in de voormiddag elk 3x 15min rijden en in de namiddag 3x 20min.
Dus ofwel groepen, ofwel bvb 2 groepen samentrekken en in vm 3x 30min open en in nm 3x 40min open.
Momenteel is alles nog mogelijk, zal er ne keer over denken 🙂

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, WoKe zei:

Idd, we hebben normaal 4 groepen die in de voormiddag elk 3x 15min rijden en in de namiddag 3x 20min.
Dus ofwel groepen, ofwel bvb 2 groepen samentrekken en in vm 3x 30min open en in nm 3x 40min open.
Momenteel is alles nog mogelijk, zal er ne keer over denken 🙂

hier wel interesse!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid