Ga naar inhoud

Porsche Taycan


Audi S8

Aanbevolen berichten

Gast wooter
Die gaat hier nog sneller in de showroom staan dan de Model 3 [emoji14] 

Mission E is voor 2020, Model 3 staat in de showroom in de VS en Canada. En aantal geleverde Model 3’s is al meer dan jaarproductie Panamera e-hybrid.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla zal moeten opletten... Nu hebben ze het geluk zowat het enige alternatief te zijn op de markt (wat wel knap is natuurlijk dat ze zo snel op de kar zijn gesprongen), maar nu de grote spelers zich gaan moeien zal er ander en beter gerief op de markt komen uiteraard. Heb nog nooit een Tesla gehad, maar kan wel wel goed voorstellen dat zo'n Porsche stukken degelijker zal afgewerkt worden dan een Amerikaan. Benieuwd wanneer het echte spel zal beginnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, wooter zei:


Mission E is voor 2020, Model 3 staat in de showroom in de VS en Canada. En aantal geleverde Model 3’s is al meer dan jaarproductie Panamera e-hybrid.

Dat is appelen met peren vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
Dat is appelen met peren vergelijken.

Vreemd, daarnet zei je dat de levertermijn een reden zou zijn om je reservatie op een Model 3 te annuleren voor zo een Mission E. Als ze niet vergelijkbaar zijn, waarom zou je dat dan doen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
Tesla zal moeten opletten... Nu hebben ze het geluk zowat het enige alternatief te zijn op de markt (wat wel knap is natuurlijk dat ze zo snel op de kar zijn gesprongen), maar nu de grote spelers zich gaan moeien zal er ander en beter gerief op de markt komen uiteraard. Heb nog nooit een Tesla gehad, maar kan wel wel goed voorstellen dat zo'n Porsche stukken degelijker zal afgewerkt worden dan een Amerikaan. Benieuwd wanneer het echte spel zal beginnen...

Tesla maakt sinds 2012 al de Model S. In tussentijd maken ze ook de Model X en de Model 3. De eerste concurrentie van de grote spelers is pas verwacht vanaf volgend jaar.

Ik heb zo een Amerikaan nu en zoals ik al heb gezegd wil ik graag mijn Model X wel eens naast een Cayenne of Panamera zetten om punt per punt na te gaan in hoeverre mate zo een Porsche wel beter afgewerkt zou zijn. Als je je laat gaan in de Porsche optielijst kan je er zeker iets heel knap van maken, maar tegen een basisversie Porsche moet een Tesla zich zeker niet schamen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, wooter zei:


En aantal geleverde Model 3’s is al meer dan jaarproductie Panamera e-hybrid.

 

2 minuten geleden, wooter zei:


Vreemd, daarnet zei je dat de levertermijn een reden zou zijn om je reservatie op een Model 3 te annuleren voor zo een Mission E. Als ze niet vergelijkbaar zijn, waarom zou je dat dan doen

 

Vreemd, het gaat hier over appelen, peren én citroenen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

En dat was mijn punt... Als zo een Mission E Cross Turismo de batterij onder de knie krijgt, het Ionity netwerk van snellaadstations zo uitgebreid geraakt als het Tesla netwerk, en de infotainment beter is dan een samenraapsel van componenten, dan zou ik zo een Porsche zeker overwegen.

Ik vrees evenwel dat Porsche zal achterblijven qua over the air updates en autopilot, en dat was voor mij de dealmaker bij Tesla. Jaja, zelf rijden is uitdagender in de Ardennen, maar daar heb ik geen boodschap aan al pendelend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zal die Porsche meteen alles kunnen wat ze beloofd hebben en dan zijn OTA updates voor je ruitenwisser overbodig :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, wooter zei:


Vreemd, daarnet zei je dat de levertermijn een reden zou zijn om je reservatie op een Model 3 te annuleren voor zo een Mission E. Als ze niet vergelijkbaar zijn, waarom zou je dat dan doen

Ik heb nergens gezegd een Model 3 te annuleren voor een Mission E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, dragonfly zei:

Misschien zal die Porsche meteen alles kunnen wat ze beloofd hebben en dan zijn OTA updates voor je ruitenwisser overbodig :D

Q.E.D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is de analogie niet goed, maar ik hoor het allemaal graag over beter etc....... ik rijd nu toch al enkele jaren simpele 4 takt kartraces, heel wat kartings kunnen niet openen als ze niet kiezen voor E karts...... maar ik heb nog niet 1 (wedstrijd)piloot gevonden die PRO is ! En dat gaat niet zijn voor het fantastische geluid........

Dit is en blijft een politiek gestuurde richting ingegeven door "milieu", beter lijkt het me voorlopig (nog?) niet te zijn op alle vlakken zoals sommige types ons hier willen doen geloven. 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 minuut geleden, wooter zei:


Tesla maakt sinds 2012 al de Model S. In tussentijd maken ze ook de Model X en de Model 3. De eerste concurrentie van de grote spelers is pas verwacht vanaf volgend jaar.

Ik heb zo een Amerikaan nu en zoals ik al heb gezegd wil ik graag mijn Model X wel eens naast een Cayenne of Panamera zetten om punt per punt na te gaan in hoeverre mate zo een Porsche wel beter afgewerkt zou zijn. Als je je laat gaan in de Porsche optielijst kan je er zeker iets heel knap van maken, maar tegen een basisversie Porsche moet een Tesla zich zeker niet schamen.

Hopelijk heb je gelijk voor Tesla. Versta me niet verkeerd, ik vind een Tesla uiteraard een toffe wagen. Maar hij heeft geen alternatieven momenteel. Ik kan wel moeilijk geloven dat een Tesla als eerste Amerikaan even goed zou afgewerkt zijn als een Porsche, Audi,.. Die mannen gaan de lat hoger leggen. Logisch toch...

Mocht ik nu een electrische kopen, zou het misschien een X zijn. Gewoon, omdat er niks anders is als je persé electrisch wil. Die vleugeldeuren gaan voor mij gen USP zijn... Er za, één en ander veranderen. Nog twee, drie jaar en het echte spel begint. Hopelijk lichtere batterijen en echt snelladen (momenteel nog onmogelijk maar de toekomst zou toch laden aan de snelheid van een huidige tankbeurt kunnen worden las ik in AG. Dan pas kan de electrische wagen echt goed doorbreken. Ik heb hier ruimte zat, maar iemand die in een stad of dorp woont zonder garage kan niks doen met een electrische. 

Laat die Porsche maar komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, wooter zei:

Kleinere Panamera Gran Turismo met Audi Allroad opzet.

Ik denk dat jij het niet begrepen hebt :)

Waarom investeren in een V8 als je met minder moeite veel betere prestaties kan geven, én een Tesla kan volgen :)

Ik voorzie dat Porsche in hoog tempo op de EV trein gaat springen, in die mate zelfs dat ze niet gaan weten wat ze moeten gaan doen met de 6 cilinder boxer in de 911. Puristen zullen nog wel de boxer willen, maar de EV versie gaat gewoon veel beter zijn.

Als de prijzen voor supercharging bij Porsche identiek gaan zijn als bij Tesla, het Ionity netwerk binnen enkele jaren zo uitgerold is als het Tesla netwerk en zo een Mission E Cross Turismo ook in orde is qua infotainment, lijkt me dat zeer zeker een auto die op alle facetten beter kan zijn dan de Model S en Model X.

't Zal nog effe duren vooraleer elektrische auto's algemeen beter zullen zijn dan hun brandstofbroertjes.

Hoe zeer je ons ook van het tegendeel wil overtuigen, ik vind dat je geen gelijk hebt. 
Elektrisch is echt niet de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Het is de politiek die ons dat op heden oplegt, zoals ze ons dat met de diesels gedaan hebben zo veel jaar geleden...

Wait and see

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Elektriciteit is de toekomst, en jij gaat er ook aan.

Het is eenvoudiger te bouwen. Geen emissietesten meer, geen chemische balans vinden, geen gefilter van uitlaatgassen. Waar je vroeger de balans moest zien te vinden tussen vermogen en uitstoot kan je nu gewoon focussen op vermogen. Je hebt ook minder bewegende onderdelen, en de elektromotoren zijn kleiner. Je hebt ook geen ingewikkelde koelsystemen en een mengeling van een oliecircuit en watercircuit dat je moet beregelen, een een balans zien te vinden in de temperatuur van het motorblok. Je hebt wel nog een koeling nodig voor het batterijpack maar dat kan je door passieve koeling, luchtkoeling en waterkoeling oplossen.

Al die redenen zorgen ervoor dat het goedkoper is om een elektro-auto te bouwen dan een auto met verbrandingsmotor. De enige bottleneck is accuproductie en accuprijs, en die prijs zakt elk jaar met 25% en de productie gaat elk jaar omhoog.

Die shift naar EV gaat niet politiek opgelegd zijn. Die shift naar EV ga je doen omwille van je portemonnee.

Om je een idee te geven... In de VS krijgen zonde- en windinstallaties geen subsidies, maar kolen- en gascentrales. En toch bouwen ze meer installaties met hernieuwbare energie, omdat het per MW goedkoper is om zonne-energie en windenergie op te wekken dan met fossiele brandstoffen. Nu al. In regio's zoals het midden oosten is het verschil nog groter. En zelfs in eigen land en Nederland zie je een shift: waar je recent nog gascentrales voor gebruikte om de pieken en dalen van wind- en zonne-energie uit te filteren, worden die nu ook vervangen door batterijen want heel wat eenvoudiger, kleiner en goedkoper te implementeren dan een gascentrale.

Ik ben 100% akkoord dat nu een EV kopen enkel voor de lucky few is. Deels omdat de goede EV's echt wel veel kosten (Tesla), deels omdat er weinig aanbod is in de middenklasse (Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, VW e-Golf) en deels omdat er absoluut niks beschikbaar is in de premium klasse (wachten op een Model 3 of een tweedehands Model S scoren). Maar wat gaat dit geven tegen 2022 waar elke grote naam belooft dat hun populairste model als EV beschikbaar is? Een elektrische 3-reeks? Een elektrische A4? Een elektrische Passat? Elk met een range van pakweg 400km, de mogelijkheid om thuis te laden (en elke ochtend met volle batterij te vertrekken) en kunnen laden aan snelladers van het Ionity netwerk? Ik denk dat je tegen 2025 heel wat anders gaat piepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Maxime S zei:

Elektrisch is echt niet de toekomst, daar ben ik van overtuigd.

 

Wat dan wel, volgens jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Framfy zei:

 

Wat dan wel, volgens jou?

waterstof

of hybride... maar dan in een verbeterde vorm dan hetgeen we vandaag kennen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, wooter zei:

Ik ben 100% akkoord dat nu een EV kopen enkel voor de lucky few is. Deels omdat de goede EV's echt wel veel kosten (Tesla), deels omdat er weinig aanbod is in de middenklasse (Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, VW e-Golf) en deels omdat er absoluut niks beschikbaar is in de premium klasse (wachten op een Model 3 of een tweedehands Model S scoren). Maar wat gaat dit geven tegen 2022 waar elke grote naam belooft dat hun populairste model als EV beschikbaar is? Een elektrische 3-reeks? Een elektrische A4? Een elektrische Passat? Elk met een range van pakweg 400km, de mogelijkheid om thuis te laden (en elke ochtend met volle batterij te vertrekken) en kunnen laden aan snelladers van het Ionity netwerk? Ik denk dat je tegen 2025 heel wat anders gaat piepen.

Al een mooie genuanceerde post voor jou. Denk je trouwens, oprechte vraag, dat tegen 2022 we nog steeds zitten aan "slechts" 400km range? Ik vind dat voor een periode van 4 jaar eigenlijk geen zotte vooruitgang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, wooter zei:

Elektriciteit is de toekomst, en jij gaat er ook aan.

Het is eenvoudiger te bouwen. Geen emissietesten meer, geen chemische balans vinden, geen gefilter van uitlaatgassen. Waar je vroeger de balans moest zien te vinden tussen vermogen en uitstoot kan je nu gewoon focussen op vermogen. Je hebt ook minder bewegende onderdelen, en de elektromotoren zijn kleiner. Je hebt ook geen ingewikkelde koelsystemen en een mengeling van een oliecircuit en watercircuit dat je moet beregelen, een een balans zien te vinden in de temperatuur van het motorblok. Je hebt wel nog een koeling nodig voor het batterijpack maar dat kan je door passieve koeling, luchtkoeling en waterkoeling oplossen.

Al die redenen zorgen ervoor dat het goedkoper is om een elektro-auto te bouwen dan een auto met verbrandingsmotor. De enige bottleneck is accuproductie en accuprijs, en die prijs zakt elk jaar met 25% en de productie gaat elk jaar omhoog.

Die shift naar EV gaat niet politiek opgelegd zijn. Die shift naar EV ga je doen omwille van je portemonnee.

Om je een idee te geven... In de VS krijgen zonde- en windinstallaties geen subsidies, maar kolen- en gascentrales. En toch bouwen ze meer installaties met hernieuwbare energie, omdat het per MW goedkoper is om zonne-energie en windenergie op te wekken dan met fossiele brandstoffen. Nu al. In regio's zoals het midden oosten is het verschil nog groter. En zelfs in eigen land en Nederland zie je een shift: waar je recent nog gascentrales voor gebruikte om de pieken en dalen van wind- en zonne-energie uit te filteren, worden die nu ook vervangen door batterijen want heel wat eenvoudiger, kleiner en goedkoper te implementeren dan een gascentrale.

Ik ben 100% akkoord dat nu een EV kopen enkel voor de lucky few is. Deels omdat de goede EV's echt wel veel kosten (Tesla), deels omdat er weinig aanbod is in de middenklasse (Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, VW e-Golf) en deels omdat er absoluut niks beschikbaar is in de premium klasse (wachten op een Model 3 of een tweedehands Model S scoren). Maar wat gaat dit geven tegen 2022 waar elke grote naam belooft dat hun populairste model als EV beschikbaar is? Een elektrische 3-reeks? Een elektrische A4? Een elektrische Passat? Elk met een range van pakweg 400km, de mogelijkheid om thuis te laden (en elke ochtend met volle batterij te vertrekken) en kunnen laden aan snelladers van het Ionity netwerk? Ik denk dat je tegen 2025 heel wat anders gaat piepen.

Allemaal goed en wel... 

Maar toch geloof ik er op lange termijn niet in. Er is in mijn ogen meer dan die bottleneck van de productie alleen.

Er is de bottleneck van genoeg groene elektriciteit te kunnen produceren (waarom worden in Duitsland nog dorpen gesloopt om centrales voor bruinkool te laten groeien)

Er is de bottleneck van te weinig rendement zoals voor mensen die wel vaak lange afstanden rijden, of wat doe je met vrachtvervoer -én kom niet af met die debiele Teslatruck-, wat doe je met vliegverkeer en verkeer over de oceaan...) 

Er is de bottleneck van het feit dat een groene auto helemaal niet zo groen is als de meeste mensen denken. Er komt nog steeds fijn stof uit en de productie ervan vergt meer CO² dan van een verbrandingsmotor heb ik ooit ergens gelezen. 

Kan heel goed zijn dat ik 2025 anders ga piepen, maar dat zal enkel en alleen zijn omdat de overheid het me opgelegd heeft! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Waterstof is geen energiebron, maar een manier om energie op te slaan. Je moet eerst waterstof maken alvorens de energie die in de waterstof zit te gebruiken. Om waterstof te maken, verlies je 30% van je energie. Om waterstof op te slaan verlies je 26%, en om waterstof in elektriciteit om te zetten verlies je daar nog eens de helft van. Op het einde kom je aan nog geen 22% van energie die gebruikt wordt om je voertuig vooruit te bewegen.

Een batterij is ook geen energiebron, maar een manier om energie op te slaan. Een batterij assembleer je, maar het laden van de energie in een batterij geeft nog geen 10% aan verlies, dus je behoud meer dan 90% van je opgewekte energie in je batterij. Op het einde gaat 73% van de opgewekte energie in de vooruitbeweging van je auto.

DGN8sTWWsAAepeU.jpg

Om je een idee te geven... Om het waterstoftankstation in Zaventem van genoeg waterstof te voorzien van 1 aansluiting is er meer energie nodig dan Tesla voorziet voor een locatie met superchargers. En in Zaventem kan men maar 30 tot 40 auto's per dag tanken. Je kan er ook 80 tanken, maar dan moet je iedereen maar de helft van de waterstof geven, dus valt je range terug. En een tankbeurt duurt 8 minuten, en dan zit je met enkele kilo's waterstof onder hoge druk (tot 700 bar) onder je achterbank. 

Voor iedereen die beweert dat we door elektrische auto's in de problemen gaan komen met onze energie, moet je dus beseffen dat je 3 keer meer energie nodig hebt om waterstof op te wekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
24 minutes ago, Polygoon said:

Al een mooie genuanceerde post voor jou. Denk je trouwens, oprechte vraag, dat tegen 2022 we nog steeds zitten aan "slechts" 400km range? Ik vind dat voor een periode van 4 jaar eigenlijk geen zotte vooruitgang. 

Ik kan daar eigenlijk niet op gokken. De laatste jaren is de range verhoogd, maar dat is voornamelijk gebeurd door de accu's groter te maken, of alleszins de energieopslag te verbeteren door meer cellen te monteren. Je kan ook nog wat winnen door zuinigere elektromotoren te bouwen en de luchtweerstand van je auto te verminderen. Ik heb de laatste 5 jaren nog niets gezien dat me doet geloven dat we snel en goedkoop aan 200kWh batterijen gaan geraken, behalve de Tesla Roadster mk2 waarvan we eigenlijk niet veel weten.

Ik denk dat er evenwel ook een kantelpunt gaat zijn waarop grotere batterijen minder belangrijk worden. Ja, prettig dat je met je diesel 1000km kan rijden op een tankbeurt, maar dat is irrelevant met een EV die je thuis en op je werk kan laden, en je dus eigenlijk maar enkel op trips aan een supercharger moet hangen. Als je naar Noors voorbeeld parkeerplaatsen aanlegt met elk een stopcontact (ter vervanging van hun standkachels) dan heb je altijd energie genoeg voor je normale dagelijkse ritten + meer.

Pas op, ik begrijp je zorg... Ik had die zorg ook, en dat heeft een maand geduurd vooraleer ik besefte dat ik niet regelmatig naar een supercharger moest maar gewoon thuis kon laden, en zo weken lang kon laden zonder dat ik er op moest wachten.

En toegegeven, eens niet thuis is het in België een beetje geluk hebben naar bereikbare laadpalen, maar bij mijn Nederlandse klanten staat er altijd een laadpaal, bij Nederlandse hotels staat er altijd een laadpaal, in de Q-Park in Nederland is er altijd een laadpaal... Ik heb in Nederland nooit dat probleem van 'oei ik moet naar een supercharger want ik kon niet laden toen de auto geparkeerd stond'.  In België veranderd het ook al, met gratis snelladers bij de Lidl ondermeer. Het is van de pot gerukt dat ik bij een Delhaize niet kan laden, maar bij een Lidl wel 40% kan bijladen terwijl ik inkopen doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid