Ga naar inhoud

BMW Lovers


Pieter

Aanbevolen berichten

46 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

Slow Motion Smoking GIF

Dat vat het inderdaad allemaal samen HAHA.  Met dat verschil dat Elon zijn klanten als testplebs inzet, en BMW dit niet durft te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, ir_fuel zei:

behandelt.

En voor de rest, de mijne hebben ze 1 keer geupdate en wat ik gemerkt heb is dat ik nu een klok heb als ik dat ding een tijdje niet gebruik :D  Voor de rest veranderen ze daar toch niet echt dingen aan?

Behandelt, my bad 😛

Ik zit er nog altijd mee verveeld dat ik een idrive versie heb, waar ze na 3 maand na levering een zeer subtiele update van deden, en er plots carplay beschikbaar was (eventueel via retrofit). Bij mij is dat nooit mogelijk geweest. For some odd reason heb ik een NBT EVO, maar is het niet mogelijk, zonder verdere uitleg. Andere NBT EVO's kunnen het wel.

Daar sta je dan met je bolide van bijna 80k. Het feit dat andere er met de truken van de foor wel in slagen duidt er gewoon op dat BMW weinig zin had om het te voorzien in de mijne.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als je moet kiezen tussen een X3 of een 5 touring om op vakantie te gaan, welke zou je dan kiezen? Motorisatie en opties maken niet uit; beide laatste versies. Welke is het grootst, heeft het meeste comfort, ...?

aangepast door D Squaloid
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, D Squaloid zei:

Als je moet kiezen tussen een X3 of een 5 touring om op vakantie te gaan, welke zou je dan kiezen? Motorisatie en opties maken niet uit; beide laatste versies. Welke is het grootst, heeft het meeste comfort, ...?

Onlangs eens wat maten (interieur) opgesnord en naast elkaar gezet. Daarin bleek de X3 voorin even groot (maar hoger uiteraard), achterin ook (zelfs een tik breder) en de kofferruimte ongeveer identiek. In ieder geval bedroegen de verschillen hooguit enkele mm. Heb hier (enkele maanden geleden) die vergelijkende cijfers neergepoot...

Naar zitruimte doe je de inzittenden dus niks te kort door een X3 te kiezen; bovendien hebben die ook een hoger interieur waardoor de aangevoelde ruimte eigenlijk zelfs groter is dan in een '5 (en op dat vlak helpt ook het feit dat het dashboard van de X3 minder prominent "naar binnen" komt in het interieur).

Qua zitcomfort (of beter: zetelcomfort) is de '5 wel de betere als je de comfortzetels neemt (maar enkel dan). Achterin zijn zowel '5 als X3 geen comfortbeesten; ik heb geen voorkeur naar de ene of de andere, omdat ze allebei betere en mindere punten hebben (dus 't zal afhangen van wat je wil).

Naar kofferruimte was er ook niet zo'n groot verschil (in het voordeel van de '5, wel) zodat de vorm van de laadruimte en wat je er kwijt in wil méér zal bepalen dan al de rest.

Je zou dat zelf eens back to back moeten testen. Ik vond de '5 in ieder geval eerder tegenvallen qua comfortgevoel, dat is niet verbeterd tov de vorige b.v. terwijl de X3 heeft wel duidelijk een sprong voorwaarts gemaakt op dat vlak.

De X3 rijdt ook op grotere wielen (niet extreem veel groter, maar toch) en dat is d'office een win aan comfort. (Keerzijde medaille: wegen doorgaans ook wat meer.)

Qua ophanging... ik vind ze beide niet ver uit elkaar liggen (toch niet de versies die ik kon rijden). De X3 heeft meer veerweg (al is het nu ook niet extreem veel meer) en dat helpt soms toch om slechte wegen een tik beter te verteren. Dat kan de X3 nu ook, tem de vorige modellen was die (onnatuurlijk en onnodig) hard, de huidige is dat niet meer. Op de '5 kan je wel higher spec ophanging krijgen (tegen heftige meerprijs) maar ik heb niet het gevoel dat dat een serieuze plus aan comfort brengt, to be honest (eerder wel naar instelbaarheid en (toch wel wat kunstmatige) sportiviteit).

Wat ook comfort kan zijn, is de mate van rijstabiliteit. Daar zal de '5 wel de betere zijn, wegens wat lager. Ook de wielbasis (zoals Tommie zegt) is bij de '5 gevoelig langer ... dat kan wat verschil opleveren, maar is maar één van de zovele factoren.

Wat die betere afwerking betreft, ga ik niet akkoord met Tommie. De '5 wordt pas betekenisvol "beter" dan de X3 als je in de zeer dure lederuitvoeringen gaat, met (echt) lederen dashboard e.d. In de gewone trims zijn die qua kwaliteitsgevoel van gebruikte materialen e.d. eigenlijk gelijk. Een '5 is daar eigenlijk sub par, als je 't mij vraagt (maar da's persoonlijk). Een X3 is op dat vlak ook zeker correct.

De X3 veroudert ondertussen wel zichtbaar, zowel binnenin als langs buiten. Voor mij is sowieso enkel een tweedehandse bereikbaar, maar mocht ik nieuw kunnen kopen, dan zou ik toch wachten op de facelift X3. (Met het risico wel dat je ook een bever krijgt...)

 

--> Voor mijzelf had ik iig de beslissing genomen dat het een X3 zou worden ipv een '5 ... gesteld het nodige budget. Qua comfort liggen die (naar mijn bescheiden en allerminst door evenveel tests onderbouwde mening) extreem dicht bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit opzicht moeten we misschien eens @msxx z'n mening vragen. Die heeft een F11 gehad gedurende een hele tijd, daarna een '3, nu een X3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tommie zei:

How Gilles, zelfs een standaard G3x rijdt een pak zachter dan een standaard G01. 

Ik ben niet meer mee met de chassiscodes, sorry. :oops: 

Zachter is niet altijd comfortabeler. Ik vind de basis '5 van vandaag echt een overroepen auto en véél te duur voor wat het is: afwerking, materialen, rijcomfort.
Kan zijn dat hij zachter rijdt, maar een standaard '5 is echt kak qua dynamische kwaliteiten en controle van rijbewegingen, vind ik. "Onvoldoende fijngeslepen aka onafgewerkt budgetproduct" (binnen zijn segment) vind ik dat. Je moet crazy in the coconut zijn om daar 50-55k tegen te smijten, imo.

Een full spec '5 (een goeie maat van me rijdt er ene, 540d met quasi elke optie die er is) vind ik ook niet écht comfy, maar vooral "moeilijk" om te typeren: niet echt dynamisch/sportief (want daarvoor te zwaar) en ook niet echt comfortabel (want daarvoor te droog op die 20" bv en opnieuw met die kunstmatige "zwaarte" die zou moeten doen denken aan sportiviteit).

Ik denk dat de huidige '5 nog altijd een beetje lijdt aan datgene waar de F10/F11 ook aan leed: die worden pas écht goed aan 150+, dan komen hun competenties (tov concurrentie zoals Volvo of Volkswagen) naar boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tommie zei:

Ook qua afwerking ben ik 't niet met je eens, maar heb geen zin om daar zoveel woorden aan te besteden. :D 

Hoeft niet, meningen mogen verschillen!

Een basis X3 is "oei, da's toch best meh" voor mij.
Een basis '5 is "oei, da's toch best meh" voor mij.

Bij de '5 contrasteert dat méér met de verwachting, wegens "5".
De X3 heeft op dat vlak 't voordeel van "maar" een "3" te zijn.

Een "full" '5 is okay qua afwerking en materialen, maar dan zit je in een kar van bijna 100k. (Doorgaans.)

 

That said: gij zit hele dagen in zo'n dingen, hoort verhalen en meningen van veel eigenaren, enz. Ik helemaal niet (quite the opposite).
Dus jouw mening moet (na aftrek van de seasoning salesgekleurdheid) sowieso een pak harder doorwegen dan die van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, gTa zei:

Ik ben niet meer mee met de chassiscodes, sorry. :oops: 

Zachter is niet altijd comfortabeler. Ik vind de basis '5 van vandaag echt een overroepen auto en véél te duur voor wat het is: afwerking, materialen, rijcomfort.
Kan zijn dat hij zachter rijdt, maar een standaard '5 is echt kak qua dynamische kwaliteiten en controle van rijbewegingen, vind ik. "Onvoldoende fijngeslepen aka onafgewerkt budgetproduct" (binnen zijn segment) vind ik dat. Je moet crazy in the coconut zijn om daar 50-55k tegen te smijten, imo.

Een full spec '5 (een goeie maat van me rijdt er ene, 540d met quasi elke optie die er is) vind ik ook niet écht comfy, maar vooral "moeilijk" om te typeren: niet echt dynamisch/sportief (want daarvoor te zwaar) en ook niet echt comfortabel (want daarvoor te droog op die 20" bv en opnieuw met die kunstmatige "zwaarte" die zou moeten doen denken aan sportiviteit).

Ik denk dat de huidige '5 nog altijd een beetje lijdt aan datgene waar de F10/F11 ook aan leed: die worden pas écht goed aan 150+, dan komen hun competenties (tov concurrentie zoals Volvo of Volkswagen) naar boven.

Het is maar een korte vraag misschien maar toch interesseert het me ; heb je al eens een MB E klasse gereden en hoe vergelijk je die dan met een BMW 5 ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, SpeedExceed zei:

Het is maar een korte vraag misschien maar toch interesseert het me ; heb je al eens een MB E klasse gereden en hoe vergelijk je die dan met een BMW 5 ? 

Ja, 3 exemplaren ook. Alles hangt af van de uitrusting en wat je wenst. Een basic E (zonder optionele ophanging) heb ik niet gereden, dus ik wil dan ook niet vergelijken met een basis '5 (die ik wel reed). Een E met Airmatic vind ik kwaliteitsvoller (meer poise) aanvoelen dan een '5 met optionele (instelbare) ophanging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

In dit opzicht moeten we misschien eens @msxx z'n mening vragen. Die heeft een F11 gehad gedurende een hele tijd, daarna een '3, nu een X3.

Configuratie van een auto kan nog het een en ander doen natuurlijk... in mijn geval wel altijd met dezelfde motor (30d)

 

Rechtuitstabiliteit:

  • F11 - standaard
  • G01 - Xdrive - Dynamic Drive
  • F31 - M pack

 

Bochtengedrag:

  • F31 - Snedig, strak
  • G01 - Wat wollig, maar eens je daarop ingesteld bent gaat hij goed de hoek om. Op hogere snelheid merk je de hoge koets wel (gewicht zit wat te hoog, icm meer bandwang en veerweg)
  • F11 - Onderstuur galore, echt diep in teleurgesteld

Comfort:

  • G01
  • F11
  • ..
  • F31

Eigenlijk valt elke BMW wat tegen als het gaat om de demping van de achteras, dat kan gewoon beter. Mercedes, Volvo, Volkswagen... stuk voor stuk gecontroleerdere beweging op oneffenheden.

 

Autobahn:

  • F31 - 250kg lichter, het zoekerige karakter van rechtdoor rijden verdwijnt op hogere snelheden
  • ..
  • .. 
  • G01 - gewicht en extra rol-luchtweerstand doet zich voelen. Maar zeer stabiel
  • F11 - graag met twee handen het stuur vasthouden bij +220km/h
2 uren geleden, Tommie zei:

How Gilles, zelfs een standaard G3x rijdt een pak zachter dan een standaard G01. 

Mijn vergelijking beperkt zich tot een serieuze testrit met een 520d M-pack, naar afrolgeluid/isolatie en kwaliteit van het interieur toe vond ik dat eerder gelijkwaardig. Enkel achterin, de afwerking / overgang tussen achterbank en bagagerollo daar vallen toch een paar zaken tegen bij een G01 met harde plastics.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn G01 akoestisch glas heeft en op 19" wielen (met hoge bandwang dus) staat en dynamic drive heeft. Dus wellicht geen goede vergelijking? Maar het comfort is hoger dan ik in mijn F11 of in de proefrit met een G30 ervaren heb. 

 

 

 

Dan op basis van de oorspronkelijke vraag, om te reizen een 5 of X3?

Dan zeg ik: zeker de X3, algehele ruimtegevoel, hogere bagageruimte waardoor je een koffer veel eenvoudiger kwijt kan, 25cm korter waardoor je de auto ook nog makkelijker manouvreert / parkeert in een parking of ergens in de stad.
Maar hij is onmiskenbaar dorstiger natuurlijk, zeker in de stad of op de autobahn.

Mijn autokeuze ging ook weer tussen de 530d of een X3 30d. Waarom toch de X3 gekozen: Ik was zwaar teleurgesteld in de F11 en trek graag óf de sportieve kaart (G20) óf de comfortkaart, en dat laatste heeft dan ook betrekking op ruimtegevoel, zitpositie, etc. Een 5 ziet er sportief uit, je mag laag zitten, etc. maar is absoluut niet sportief. En wat mij betreft ook een pak minder reisauto/comfortauto.

Wat bij mij nog meespeelde: ik wilde absoluut geen luchtbalgen meer hebben, die gaan altijd stuk.

Als het comfortabel moet zijn in die klasse dan kies ik resoluut voor een E-klasse

Link naar reactie
Delen op andere sites

De F11 krijgt hier nogal klappen :)

Ik heb niet zo'n breed referentiekader van auto's waar ik regelmatig mee rij (X1 S-drive 2.0i van mijn pa, Z4 2.0i van mijn pa, Smart forfour brabus van mijn vrouw, X1 x-drive 2.0i van schoonpa en Mini cooper van schoonma), maar ik vind mijn F11 toch wel enorm comfortabel. 
Is wel niet echt een kale F11 (comforsitze, adaptieve ophanging, b&o, zaken die toch wel bijdragen aan het comfort).

Sportief? goh als de zomerbandjes er onder liggen, en ophanging op sport vind ik dat toch een aangename kar om vlot mee te rijden. Door zijn gewicht/grootte natuurlijk geen scheurijzer voor boerenwegen, daarvoor pak ik de smart wel. 

No-way dat ik een "hoge-zit" prefereer boven een klassieke break. 

Luchtbalgen is bij mij ook wel een voordeel, gezien ik regelmatig een aanhangwagen/caravan trek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, msxx said:

Wat bij mij nog meespeelde: ik wilde absoluut geen luchtbalgen meer hebben, die gaan altijd stuk.

Toch niet elke 10K km?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, msxx said:

Mijn autokeuze ging ook weer tussen de 530d of een X3 30d. Waarom toch de X3 gekozen: Ik was zwaar teleurgesteld in de F11 en trek graag óf de sportieve kaart (G20) óf de comfortkaart, en dat laatste heeft dan ook betrekking op ruimtegevoel, zitpositie, etc. Een 5 ziet er sportief uit, je mag laag zitten, etc. maar is absoluut niet sportief. En wat mij betreft ook een pak minder reisauto/comfortauto.

Wat eigenlijk bizar is, want je moet zo een 5 comfortabeler kunnen maken dan een X3, omwille van het lagere zwaartepunt. Is het dan die pseudo-sportiviteit die dat dan nekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Toch niet elke 10K km?

Nee, maar ik rijd auto's in principe richting de 300K en dan weet je op voorhand dat ze dat dus niet gaan halen. = €1100 in de vuilbak (en dat doe je niet preventief, dus is gezeur als ze stuk gaan).

Eentje ging aan 150K en de andere rond de 190K ergens.

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat eigenlijk bizar is, want je moet zo een 5 comfortabeler kunnen maken dan een X3, omwille van het lagere zwaartepunt. Is het dan die pseudo-sportiviteit die dat dan nekt?

Comfort is enerzijds weggedrag (rechtuit, rijstabiliteit, bochten), maar ook zitpositie en ruimtegevoel. 

Vergeet het effect niet van een hogere bandwang, dat dempt een stuk beter.

Of het verschil in dynamic drive versus standaard? Ik heb niet gereden met een 5 in dynamic drive, dat zou weleens een heel ander verhaal kunnen zijn natuurlijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, msxx said:


Vergeet het effect niet van een hogere bandwang, dat dempt een stuk beter.

Of het verschil in dynamic drive versus standaard? Ik heb niet gereden met een 5 in dynamic drive, dat zou weleens een heel ander verhaal kunnen zijn natuurlijk.

Maar een SUV staat hoger op zijn poten, en heeft dan stijvere vering nodig om niet te gaan waggelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, jan.van.gent zei:

De F11 krijgt hier nogal klappen :)

Ik heb niet zo'n breed referentiekader van auto's waar ik regelmatig mee rij (X1 S-drive 2.0i van mijn pa, Z4 2.0i van mijn pa, Smart forfour brabus van mijn vrouw, X1 x-drive 2.0i van schoonpa en Mini cooper van schoonma), maar ik vind mijn F11 toch wel enorm comfortabel. 
Is wel niet echt een kale F11 (comforsitze, adaptieve ophanging, b&o, zaken die toch wel bijdragen aan het comfort).

Sportief? goh als de zomerbandjes er onder liggen, en ophanging op sport vind ik dat toch een aangename kar om vlot mee te rijden. Door zijn gewicht/grootte natuurlijk geen scheurijzer voor boerenwegen, daarvoor pak ik de smart wel. 

No-way dat ik een "hoge-zit" prefereer boven een klassieke break. 

Luchtbalgen is bij mij ook wel een voordeel, gezien ik regelmatig een aanhangwagen/caravan trek. 

Een F11 is geen rommel, maar mijn verwachtingen waren wel dat hij sportiever zou sturen dan een S80. En dat is absoluut niet het geval. Hij ging trager de bocht door vanwege meer onderstuur.

De F11 was in mijn handen mijn traagste auto als het op bochten aankwam. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Maar een SUV staat hoger op zijn poten, en heeft dan stijvere vering nodig om niet te gaan waggelen.

Naar het schijnt is de X3 zonder dynamische dempers inderdaad harder.

Daar werd in de reviews op gehamerd (geen te grote bandenmaten, mocht je dat toch willen dan zeker dynamische dempers kiezen want dat rijdt veel zachter). Mede daarom ook specifiek naar gezocht, maar niet zelf back to back gereden/vergeleken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, msxx zei:

€1100 in de vuilbak (en dat doe je niet preventief, dus is gezeur als ze stuk gaan).

Eentje ging aan 150K en de andere rond de 190K ergens.

Als je het bij de dealer laat doen ja. 

Had @gTa het niet zelf gedaan op de zijne, half uurtje werk en een fractie van de kost dacht ik. (maar weet geen harde bedragen meer)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, toen kostte een set Aerosus 330 euro, ondertussen 270.
Is werkelijk poepsimpel, maar dan écht.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Challazer zei:

Als je het bij de dealer laat doen ja. 

Had @gTa het niet zelf gedaan op de zijne, half uurtje werk en een fractie van de kost dacht ik. (maar weet geen harde bedragen meer)?

Mag ik een auto zijn runningcosts niet meer afrekenen op dealerprijzen? :) 

Banden zijn de enige uitzondering, de rest doet de dealer maar... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid