Ga naar inhoud

BMW Lovers


Pieter

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Zijn er F11 kenners in de zaal hier?

Wat zijn de aandachtspunten van deze kisten? Zijn deze betrouwbaar? Interesse gaat van 520 t.e.m. 530. Wat betreft de dieselmotoren: komen deze nog makkelijk door de keuring wat betreft de roetfilter? Ik weet dat bij bepaalde motoren van andere merken sommigen meteen afkeur zijn en anderen weer amper een probleem is, maar van BMW motoren ken ik geen hol.

Ik veronderstel dat een F11 nog geen CarPlay heeft, kan je dat nog OEM laten inbouwen, of iets wat zeer dicht bij OEM look aansluit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Dimitri zei:

Zijn er F11 kenners in de zaal hier?

Wat zijn de aandachtspunten van deze kisten? Zijn deze betrouwbaar? Interesse gaat van 520 t.e.m. 530. Wat betreft de dieselmotoren: komen deze nog makkelijk door de keuring wat betreft de roetfilter? Ik weet dat bij bepaalde motoren van andere merken sommigen meteen afkeur zijn en anderen weer amper een probleem is, maar van BMW motoren ken ik geen hol.

Ik veronderstel dat een F11 nog geen CarPlay heeft, kan je dat nog OEM laten inbouwen, of iets wat zeer dicht bij OEM look aansluit?

6 cylinder nemen, 4 cylinder dikwijls issues met distributieketting dacht ik.
Zwakke punten: luchtbalgen, hogedrukpomp diesel (kostelijk grapje), egr (terugroep actie, elke 2 jaar terug voor inspectie).
Roetfilter was bij mij na 200.000 km's nog steeds prima, geen enkel issue op keuring 2 maand terug.

Geen carplay/Android auto inderdaad. MMI zoals andream ofzo plaatsen is zeker een goede optie maar zelf niet gedaan gezien mijne nog in garantie was tot ik hem verkocht en daarvoor wou ik hem 100% OEM houden. Voorbeeld: https://www.android-car-dvd.de/collections/wireless-carplay-android-auto/products/wireless-apple-carplay-android-auto-mmi-interface-adapter-box-for-bmw-series-1-2-3-4-5-7-mini-x1-x3-x4-x5-x6-x7-cic-nbt-system

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dimitri zei:

Zijn er F11 kenners in de zaal hier?

Wat zijn de aandachtspunten van deze kisten? Zijn deze betrouwbaar? Interesse gaat van 520 t.e.m. 530. Wat betreft de dieselmotoren: komen deze nog makkelijk door de keuring wat betreft de roetfilter? Ik weet dat bij bepaalde motoren van andere merken sommigen meteen afkeur zijn en anderen weer amper een probleem is, maar van BMW motoren ken ik geen hol.

Ik veronderstel dat een F11 nog geen CarPlay heeft, kan je dat nog OEM laten inbouwen, of iets wat zeer dicht bij OEM look aansluit?

 

2 uren geleden, jan.van.gent zei:

6 cylinder nemen, 4 cylinder dikwijls issues met distributieketting dacht ik.
Zwakke punten: luchtbalgen, hogedrukpomp diesel (kostelijk grapje), egr (terugroep actie, elke 2 jaar terug voor inspectie).
Roetfilter was bij mij na 200.000 km's nog steeds prima, geen enkel issue op keuring 2 maand terug.

Geen carplay/Android auto inderdaad. MMI zoals andream ofzo plaatsen is zeker een goede optie maar zelf niet gedaan gezien mijne nog in garantie was tot ik hem verkocht en daarvoor wou ik hem 100% OEM houden. Voorbeeld: https://www.android-car-dvd.de/collections/wireless-carplay-android-auto/products/wireless-apple-carplay-android-auto-mmi-interface-adapter-box-for-bmw-series-1-2-3-4-5-7-mini-x1-x3-x4-x5-x6-x7-cic-nbt-system

Ik sluit mij aan bij dit.

 

Luchtbalgen heb ik zelf vervangen, is een werkje van niks. Laat je niet in de luren leggen en 900 tot 1.200 EUR lichter maken door de BMW-dealer hiervoor. Een setje Aerosus is kwalitatief evenwaardig (gaan ook makkelijk 100k tot 100k km mee), kost een goeie 300 euro, je hebt geen speciale tools nodig en 't werkje is met 1 gewone autokrik gepiept in geen half uurtje (per kant).

Roetfilters bij mijn dieselketels zijn nooit vervangen geweest, ondanks km-standen van 230k (120d), 240k (E61 530xd) en nagenoeg 200k (F11 530d). Vanaf 200k moet je incalculeren dat je 'm kunt moeten vervangen, als 't kwalijk wil...

Reinigen van inlaattraject incl. EGR-update (terugroepactie voor de EGR-koeler) laten doorvoeren is sterk aangewezen. Er zijn er ook die zweren bij 't deactiveren van de EGR-kloterij ... maar ik durf me niet uitspreken over de gevolgen daarvan: lost dat het probleem daadwerkelijk op & duiken er geen andere nadelige gevolgen op?

Typisch ook zijn de ophangingsbussen die 't beste gehad hebben eens je halverwege de 100k-200k km komt. Dat is een heel geleidelijke slijtage die je niet voelt als je alle km zelf hebt gemaald (tenzij ze echt completely shot zijn en duidelijk hoorbaar van hun tak maken), maar een upgrade kan zich soms opdringen (b.v. na opmerking bij de keuring) en dan verbeter 't weggedrag en de ophangingsgeluiden doorgaans voelbaar.

Mijn ervaring met de ZF-boites is dat ze erg veel deugd hebben van een deftig onderhoud tussen de 100k en 150k.

Er wordt terecht gewaarschuwd voor de tere xDrive transfertbak. Die lijdt onder sterke afwijkingen qua rolomvang tussen voor- en achterbanden, onder sterke belastingen (zware trailers, zeer "sportief" accel/decel gebruik), etc. en als je pech hebt, gaat die stuk. BMW-people prediken dat énkel BMW-sterbanden dat verhinderen, wat klinkklare nonsens is, maar garantie- en coulancegewijs sta je in de koude als je geen BMW-*-banden rijdt. Als je auto oud genoeg is om uit garantie te zijn en niet meer op coulance mag rekenen, dan hoef je er zeker geen rekening meer mee te houden (* bedoel ik dan). Bewaak bij een xDrive gewoon dat je v/a banden legt met identieke tot quasi identieke rolomvang (m.a.w. blijf bij de gehomologeerde maten) en houd v/a de slijtage ongeveer gelijk.

In de regel geldt de 530d als de beste keuze qua motor in de F10/F11: bijzonder zuinig te rijden, voldoende krachtig, klinkt goed, volle powerband met een natuurlijke aanvoelende en redelijk lineaire pick-up onderin en een mooi brio hoog in toeren ook. De 535d is nog een klasse krachtiger, maar de praktische inzetbaarheid van de extra power is eerder gering; tussen de oren is 't natuurlijk altijd leuk en bij de occasionele autostradesprint ga je nog wel een verschil boeken tov een 530d (toch zeker bij snelheden van 120 en (veel) hoger). Klein extraatje bij de 535d ook, is dat die de uitlaattips heeft links & rechts, ipv de dubbele links van de 530d (en helaas dus ook voor de 4-cilinders). Omdat de 535d ook de top(diesel)motor was is die niet zelden ook wat duurder in aankoop, maar dat is verwaarloosbaar en ondergeschikt aan een goedkoper/duurder exemplaar o.b.v. kilometerstand/staat/onderhoud/etc. Er is ook nog de M550d maar die versie geldt doorgaans niet echt als een safe buy, vergeleken met 530d/535d.
Het verschil tussen 4- en 6-cilinder is IMMENS (with cherries on top), dat zal iedereen die beide gereden heeft ab-so-luut beamen. Er is een verschil qua tax, maar dat valt (voor zo'n immens verschil in kwaliteit van aandrijflijn). Als je 't kan: kies zonder nadenken de 6-cilinder, daarmee ga je véél blijer zijn. 🙂

CarPlay kan volgens mij wel op die kisten (Android Auto niet), 't was een bijkomende optie die beschikbaar was op de F10/F11 met de laatste generatie navigatiesystemen afaik. (Ik kan me vergissen, de BMW-peeps hier zullen wel de correcte info aanleveren.)  Maar: narusten is doorgaans erg duur (omdat er modules toegevoegd en/of vervangen moeten worden), áls het al mogelijk is... Daardoor ben je eigenlijk aangewezen op aftermarket oplossingen, niet altijd goedkoop helaas en voor zover ik weet moet je erbij nemen dat je de BMW-eigen UI/omgeving verlaat en een externe omgeving binnengaat. De BMW-eigen oplossing b.v. voor navigatie blijft toch de charmantste, omdat je dan de extra aanwijzingen in je display krijgt en (indien aanwezig) in de HUD. Als 't enkel voor muziek is: bluetooth works just fine en je kan je muziek via stuur etc bedienen.

Ikzelf heb bij de F11 z'n pano-dak (net zoals nu bij het pano-dak van onze G32) een 'stinkend' windvangnet gehad. En ik ben, zo zag ik als ik naar oplossingen zocht, verre van de enige. Oorzaak is insectenresten die in dat netje plakken, die durven gaan schimmelen als dat netje nat wordt. En dat wordt ook nat als het dak gewoon dicht is (en 't regent op je kar). Dat resulteert in een penetrante "kattenpis"-geur in het interieur; heeft bij mij even geduurd eer ik door had van wat 't kwam. Oplossing is 1 à 2 keer per jaar dat netje (valt er makkelijk af te halen) grondig te schrobben met javel/schimmelreiniger, net zoals de hele "schuifdakbinnenkant" (holte waar 't netje opgeplooid zit, afwateringskanaaltjes in de hoeken vooraan richting A-zuil, etc.)

Afwateringskanalen van pano-dak achteraan én van de achterklep ook proper houden en af en toe eens checken op deftige werking.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, gTa zei:

 

Ikzelf heb bij de F11 z'n pano-dak (net zoals nu bij het pano-dak van onze G32) een 'stinkend' windvangnet gehad. En ik ben, zo zag ik als ik naar oplossingen zocht, verre van de enige. Oorzaak is insectenresten die in dat netje plakken, die durven gaan schimmelen als dat netje nat wordt. En dat wordt ook nat als het dak gewoon dicht is (en 't regent op je kar). Dat resulteert in een penetrante "kattenpis"-geur in het interieur; heeft bij mij even geduurd eer ik door had van wat 't kwam. Oplossing is 1 à 2 keer per jaar dat netje (valt er makkelijk af te halen) grondig te schrobben met javel/schimmelreiniger, net zoals de hele "schuifdakbinnenkant" (holte waar 't netje opgeplooid zit, afwateringskanaaltjes in de hoeken vooraan richting A-zuil, etc.)

 

Ik kuis dat netje gewoon elke keer mee, als ik de auto was: na het drogen van de auto, het dak even open zetten, en het netje een goeie frot geven met APC-reiniger op een MF-doek.  En als het echt gortig is (na veel snelweg op zomeravonden bv.), dan stofzuig ik dat eerst.  Wij rijden graag met het dak open, en dan komt dat netje echt wel vuil.  Als je er met je handen over wrijft, dan heb je zwarte pollekes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Over de F11: 

Ook de 530d heeft last van een ratelende ketting(distributie) wat echt opvalt als je hem naast een jonger exemplaar zet (heb er 3 gehad)

En de aircocondensor is zwak uitgevoerd, heb die mogen vervangen.

Verder vond ik het misschien wel de saaist rijdende auto welke ik gehad heb, meer onderstuur dan mij lief was, weinig feedback. Wel zeer mooie rechtdoor rijder. Bij 220+ was het opletten ((330d f31 met m-onderstel was een verademing)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/10/2023 om 02:03, 3000 zei:

IMG_1729.jpeg

Ah de wagen van Meneer Pierre Meeusen him self. Heb is met een tour rit achter hem gereden en ging er goed met door. Gebruikt zijn wagens waarvoor ze dienen.

660A22CD-CD6E-4CE0-8DD9-029460C4C2E5.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, PieterA zei:

Manual gearbox readied for BMW Z4 M40i

Three pedals made the Toyota Supra infinitely better; can it do the same for BMW's staid roadster?

https://www.pistonheads.com/news/ph-germancars/manual-gearbox-readied-for-bmw-z4-m40i/47973

2 jaar gratis rev hang, daarna €29,99 per maand! 

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg onlangs de melding dat mijn BMW ConnectedDrive services komen te vervallen. Het was toch even verschieten hoeveel bundels er ondertussen bestaan 😲.

Als ik het goed begrijp kan ik straks mijn spotify niet meer gebruiken in de auto? Als dat het geval is vind ik dat toch een vrij grote ripoff...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid