Ga naar inhoud

SUV werkpaard vervanger? Thoughts?


The Swede

Aanbevolen berichten

3 hours ago, gTa said:

Klopt. Maar is bovengrens waar ik naartoe zou gaan. Nog erboven, dan denk ik "waarom gewoon niet 4-5k uitsparen en een RR of een ML kopen?". 

Uiteindelijk is dit echt maar de vierde auto in het huishouden hier en zuiver een werkpaard. Ik geef dat geld liever uit aan mijn andere autos die wel een vleug "passie" hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei The Swede:

@gTa, om de vraag es om te draaien, waarom deze niet?

Heeft airmatic, etc, dealer onderhouden,...

 

http://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201611189889865

Los van het subjectieve, en vergeleken met de GL500 die je aangeeft ook nog te overwegen:

  • diesel... voor jou toch nauwelijks of geen optie?
  • V6 diesel <<< V8 benzine (gesteld dat je niet in Vlaanderen inschrijft)
  • is dat een even goed trekpaard als de zwaardere, langere, gewichtiger GL?
  • die ML ziet er behoorlijk used uit, zie zetelbekleding b.v. (heeft ook wel wat meer km)
  • minder goed uitgerust / minder edel aangekleed
  • ML is geen "full" terreinwagen zoals een Range of GL dat wel zijn?
  • 7-zitter
  • duidelijk meer plaats voor elke inzittende
  • ...
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei gTa:

Los van het subjectieve, en vergeleken met de GL500 die je aangeeft ook nog te overwegen:

  •  
  • is dat een even goed trekpaard als de zwaardere, langere, gewichtiger GL?
  •  
  • ML is geen "full" terreinwagen zoals een Range of GL dat wel zijn

1e: In theorie wel. Het extra gewicht van de GL door de andere koetswerkvorm (onderstel is identiek, buiten wielbasis misschien) kan wel lichtjes helpen, maar gaat ook geen wonderen doen.

2e: GL = ML met Airmatic en Offroadpakket standaard, dus in principe zou je dat op het terrein niet merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze ML heeft de opties die Carlo aangeeft.

Bovendien, @gTa, geef ik niet aan een GL500 te overwegen. Voor minder geld heb ik een RR en is de keus direct gemaakt.

De ML is een stuk goedkoper en redelijker. Is idd geen dikke benzine, maar deze auto is geen 'rijplezier auto' (daarvoor heb ik ondertussen nog 4 ander autos). 

Mijn gedacht is dat deze motor al wat meer moet geven dan de 3.5gdi en makkelijk verkoopbaar moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, just thinking along. :-)  Ik zou alvast (veel) liever met een GL500 traileren dan met een ML320CDI, maar er is een behoorlijk verschil in gebruikskost ook. Jij zwijgt daarover maar voor mij zou dat altijd sterk meetellen.

Welke Range zou je dan voor nemen op die GL500? Heb je 'n link naar eentje die je wel zou willen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, gTa said:

Okay, just thinking along. :-)  Ik zou alvast (veel) liever met een GL500 traileren dan met een ML320CDI, maar er is een behoorlijk verschil in gebruikskost ook. Jij zwijgt daarover maar voor mij zou dat altijd sterk meetellen.

Welke Range zou je dan voor nemen op die GL500? Heb je 'n link naar eentje die je wel zou willen?

Gebruikskost is dezelfde buiten een klein verschil in brandstof (diesel of benzine, een 4x4 zuipt altijd in mijn pollen).

Grootste verschil is de aankoop en daar kost een GL500 ong twee keer zoveel.

De afrekening die ik maak: is dat het verschil waard? 

Zou je ook een GL500 willen als je al een S63, 750i, Evo IX en SL had?

 

15 minutes ago, Polygoon said:

Ik zou een GL320 CDI boven een ML320 CDI kiezen eigenlijk.

Ik zou ook een GL verkiezen, net als ik een G400 CDI zou kiezen ipv een 240GD. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei The Swede:

 

Ik zou ook een GL verkiezen, net als ik een G400 CDI zou kiezen ipv een 240GD. 

400 CDI zou ik mooi laten staan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei The Swede:

Gebruikskost is dezelfde buiten een klein verschil in brandstof (diesel of benzine, een 4x4 zuipt altijd in mijn pollen).

Grootste verschil is de aankoop en daar kost een GL500 ong twee keer zoveel.

De afrekening die ik maak: is dat het verschil waard? 

Zou je ook een GL500 willen als je al een S63, 750i, Evo IX en SL had?

 

Ik zou ook een GL verkiezen, net als ik een G400 CDI zou kiezen ipv een 240GD. 

Die zou ik net niet kiezen, cilinders lopen warm :D 

I get your point maar eigenlijk is zo'n GL echt pérfect wat je zoekt, nu ja IK zou dat kiezen. En IK heb daar de sollen toch niet voor dusja :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei The Swede:

Gebruikskost is dezelfde buiten een klein verschil in brandstof (diesel of benzine, een 4x4 zuipt altijd in mijn pollen).

Grootste verschil is de aankoop en daar kost een GL500 ong twee keer zoveel.

De afrekening die ik maak: is dat het verschil waard? 

Zou je ook een GL500 willen als je al een S63, 750i, Evo IX en SL had?

 

Ik zou ook een GL verkiezen, net als ik een G400 CDI zou kiezen ipv een 240GD. 

Gebruikskost "dezelfde"?!? Jij spoort écht niet, op dat vlak. :silly: Een verplaatsing met een GL500 kost (snel geschat) 't dubbele dan dezelfde verplaatsing met een ML320CDI. Zelfs in landen waar diesel niet goedkoper is dan benzine ga je met je minstens 50% hogere verbruik met een GL500, dus significant meer betalen per km dan met een ML320CDI. Maar bon, gezien 't weinig aantal km is dat misschien niet het grootste thema - en dat snap ik wel.

Als de GL in aankoop 't dubbele van de ML kost, dan snap ik dat je de ML sterker overweegt. Zeker als 't een even goeie trekker is. (Ik zou durven denken dat de langere wielbasis en het grotere gewicht van de GL die laatste wel nog wat stabieler zal maken.)

Is dat het verschil waard? Voor mijn portefeuille absoluut niet, omwille van de (sterk) hogere gebruikskost van de GL500. Dan lijkt de ML de betere keuze, ja. Temeer omdat ik niet zo "blind" ben (als jij) voor andere brandstoffen dan benzine. Ik vind het helemaal niet erg om met een auto die niet bedoeld is om waar rjiplezier te beleven, met een diesel te rijden. Als jij zegt dat (voor jou) de gebruikskost quasi identiek is en jouw aversie voor diesel kennende: ik denk dat het verschil 't wél waard is. Omdat ik (enerzijds) denk dat de GL nog altijd een beetje beter sleept, maar ook omdat een dikke atmosferische motor duidelijk de betere sleepmotor is dan een geblazen kleinere motor. Niet dat je niet deftig gaat kunnen slepen met een 320CDI, 't zou nog maar absurd zijn moest dat niet goed komen :-) maar een 500 V8 lijkt me daarvoor nog eens beter. Misschien kleine verschillen, maar als we picky mogen zijn, nou dan...

Ja, mocht ik een redelijk ruim budget hebben (zoals jij), mocht ik zo hard anti diesel zijn (zoals jij), mocht ik een bijzonder goeie sleper willen (zoals jij) voor een knoert van een caravan ('t is geen klein trailerke meer hé), dan zou ik "het beste" willen. En "het beste" voor mij is (groten)deels dat wat écht het beste is (objectief) plus ook (een beetje) datgene wat het beste in m'n kop is (subjectief, dus). En dan zou ik, met jouw wensen en middelen, hoogst waarschijnlijk voor zo'n GL500 gaan (als we binnen de Benz-stal moeten blijven), ook al heb ik nog een S63AMG en een 750i en nog wat leuk spul staan.
Jij zegt: het is een werkpaard dus het moet niet te fancy zijn. Ik vind: ook in je werkpaard mag je prinsheerlijk zitten en van de beste afwerking en het beste comfort genieten. En op dat vlak lijkt een GL me nog altijd een segment hoger dan een ML. Maar... ik heb maar weinig ervaring met zo'n GL (enkel ooit voor een klant zo'n GL320CDI ingeschreven en daar één keer eens kort mee meegereden op de passagierszetel) dus mogelijks schat ik die auto onterecht in als de betere van de ML. Ik denk dat Carlito z'n mening daarin een pak waardevoller is.

 

Ondertussen weet ik nog altijd niet met welke Range ik die (hoger vermelde) GL moet vergelijken. Ik vind de vorige Range behoorlijk sterk verouderen en (maar ook dit is absoluut "maar" mijn gevoel, gebaseerd op meningen van maar enkele eigenaren) ik zou met redelijk wat angst zo'n oudere Range (met veel km) in huis halen, met méér angst iig dan een vergelijkbare GL. Ik weet van niet beter dan een Range een lopende rekening wordt naarmate er meer km op komen te staan. Het was bij de onze vroeger zo (2e generatie) en van het klein aantal eigenaars (3e generatie) die ik ken hoor ik eigenlijk niet zo heel veel beters... Maar RRD beweert 't tegendeel en hij rijdt er dagelijks mee, dus zijn oordeel is veel waardevoller dan 't mijne.

Range is Range, zoveel is zeker. Als je een dikke 5-liter Supercharged kan halen die betrouwbaar is (of verwacht mag worden te zijn) voor even veel of minder dan die GL500, dan is het ook voor mij een uitgemaakte zaak. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit ML270 cdi, ML400 CDI, ml420 en g400cdi getest. Mijn vader heeft ml320cdi gereden en eigenlijk vond ik die "basis" diesels het meest passen. Uiteindelijk heb je niet veel aan een motor die de rest van de mekaniek overtreft, of de meerwaarde is te beperkt tegenover de totaal kost.

Mocht het voor mij zijn ik zou mij focussen op Touareg en grand Cherokee, die lijken in mijn ogen de jaren het minst vat op te hebben.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, josenjef said:

Ik heb ooit ML270 cdi, ML400 CDI, ml420 en g400cdi getest. Mijn vader heeft ml320cdi gereden en eigenlijk vond ik die "basis" diesels het meest passen. Uiteindelijk heb je niet veel aan een motor die de rest van de mekaniek overtreft, of de meerwaarde is te beperkt tegenover de totaal kost.

Mocht het voor mij zijn ik zou mij focussen op Touareg en grand Cherokee, die lijken in mijn ogen de jaren het minst vat op te hebben.

 

Interessante stelling. Komt ook wat overeen met wat de pers destijds aangaf over deze motor, i.e. dat hij erg homogeen was.

Kwa "jaren vat op hebben"... uiterlijk is ongeveer het laatste van mijn criteria ;) (En ik moet geen Amerikaan)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante stelling. Komt ook wat overeen met wat de pers destijds aangaf over deze motor, i.e. dat hij erg homogeen was.
Kwa "jaren vat op hebben"... uiterlijk is ongeveer het laatste van mijn criteria [emoji6] (En ik moet geen Amerikaan)
 


Uiterlijk boeit mij ook niet, maar ik zie dat als de goedkope versie van de ML [emoji3]
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, Polygoon said:

Die zou ik net niet kiezen, cilinders lopen warm :D 

I get your point maar eigenlijk is zo'n GL echt pérfect wat je zoekt, nu ja IK zou dat kiezen. En IK heb daar de sollen toch niet voor dusja :D 

Haja , gij zou die motor laten staan maar er wel 1 aanraden aan mij als GL 420 CDi ... :lolz: 

GL lijkt me, als ik op Carlo's punt afga, weinig meerwaarde te bieden buiten de extra ruimte. Dus tenzij een ML met Airmatic haast even duur is als een gelijkaardige GL, ben ik eerder richting ML aan het neigen.

 

38 minutes ago, Polygoon said:

De horrorstories die bij zo'n Range horen zouden mij toch voor de GL doen kiezen.

 

34 minutes ago, Carlito said:

Daar kan ik ook horror stories over vertellen hoor :D

DIT is nu net wat me een doet richting Range hellen. Er wordt veel verteld van de betrouwbaarheid. Maar ondertussen zie ik wel RRD met Range's rijden en dienen Hollander zou dat niet doen moesten het echt moneypits zijn. Van vrouwen ken 'em niks af, maar geld tellen kan 'em wel ;)

En als het toch is om risico te nemen, waarom er ondertussen niet van genieten ook?

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen. Ze rijden iig fantastisch, voor zo'n hoge/zware bakbeesten.

Mogen we nu eens de link van de Range (1 of meerdere) die je wel zou overwegen? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zeg Touareg V8, m'n vader rijdt al een geruime tijd met één en dat is een goede auto tout court. Heb er tot een half jaar geleden ook praktisch dagelijks mee gereden en was echt een plezier.

Degelijk, niet te lomp, prachtige koppelrijke motor, zuipt niet veel en is betrouwbaar. Trekvermogen van 3,5 ton, zeer stabiel op de baan en heeft zelf over.

Vorige week nog zelf met iemand een kolos van een auto gaan halen in Rotterdam, ritje terug ging zeer vlot:

20161216_103148_zps0l8c7e9u.jpg

Komt qua afmetingen wrsch dicht in de buurt van uw sleurhuis :)

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is exact dezelfde als deze hieronder, alleen heeft die thuis nog de luchtvering (draaiknop ook rechts in de middenconsole), wat wel een must is als je veel remorques trekt! 

Al is het maar om 'm in laagste modus te zetten, met de achteruitrijcamera (ook een must!) de trekhaak tot onder de koppeling te rijden en dan hem terug op normale rijhoogte te plaatsen. Ook het verschil tussen comfort en sport is groot met de luchtvering.

Op 26-12-2016 om 21:16 zei Polygoon:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind je dat ook met stuur rechts? En het lijkt me dat die dingen een kostprijs hebben die een veelvoud is van 't budget dat van toepassing is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid