Ga naar inhoud

SUV werkpaard vervanger? Thoughts?


The Swede

Aanbevolen berichten

27 minutes ago, gTa said:

Gebruikskost "dezelfde"?!? Jij spoort écht niet, op dat vlak. :silly: Een verplaatsing met een GL500 kost (snel geschat) 't dubbele dan dezelfde verplaatsing met een ML320CDI. Zelfs in landen waar diesel niet goedkoper is dan benzine ga je met je minstens 50% hogere verbruik met een GL500, dus significant meer betalen per km dan met een ML320CDI. Maar bon, gezien 't weinig aantal km is dat misschien niet het grootste thema - en dat snap ik wel.

Als de GL in aankoop 't dubbele van de ML kost, dan snap ik dat je de ML sterker overweegt. Zeker als 't een even goeie trekker is. (Ik zou durven denken dat de langere wielbasis en het grotere gewicht van de GL die laatste wel nog wat stabieler zal maken.)

Is dat het verschil waard? Voor mijn portefeuille absoluut niet, omwille van de (sterk) hogere gebruikskost van de GL500. Dan lijkt de ML de betere keuze, ja. Temeer omdat ik niet zo "blind" ben (als jij) voor andere brandstoffen dan benzine. Ik vind het helemaal niet erg om met een auto die niet bedoeld is om waar rjiplezier te beleven, met een diesel te rijden. Als jij zegt dat (voor jou) de gebruikskost quasi identiek is en jouw aversie voor diesel kennende: ik denk dat het verschil 't wél waard is. Omdat ik (enerzijds) denk dat de GL nog altijd een beetje beter sleept, maar ook omdat een dikke atmosferische motor duidelijk de betere sleepmotor is dan een geblazen kleinere motor. Niet dat je niet deftig gaat kunnen slepen met een 320CDI, 't zou nog maar absurd zijn moest dat niet goed komen :-) maar een 500 V8 lijkt me daarvoor nog eens beter. Misschien kleine verschillen, maar als we picky mogen zijn, nou dan...

Ja, mocht ik een redelijk ruim budget hebben (zoals jij), mocht ik zo hard anti diesel zijn (zoals jij), mocht ik een bijzonder goeie sleper willen (zoals jij) voor een knoert van een caravan ('t is geen klein trailerke meer hé), dan zou ik "het beste" willen. En "het beste" voor mij is (groten)deels dat wat écht het beste is (objectief) plus ook (een beetje) datgene wat het beste in m'n kop is (subjectief, dus). En dan zou ik, met jouw wensen en middelen, hoogst waarschijnlijk voor zo'n GL500 gaan (als we binnen de Benz-stal moeten blijven), ook al heb ik nog een S63AMG en een 750i en nog wat leuk spul staan.
Jij zegt: het is een werkpaard dus het moet niet te fancy zijn. Ik vind: ook in je werkpaard mag je prinsheerlijk zitten en van de beste afwerking en het beste comfort genieten. En op dat vlak lijkt een GL me nog altijd een segment hoger dan een ML. Maar... ik heb maar weinig ervaring met zo'n GL (enkel ooit voor een klant zo'n GL320CDI ingeschreven en daar één keer eens kort mee meegereden op de passagierszetel) dus mogelijks schat ik die auto onterecht in als de betere van de ML. Ik denk dat Carlito z'n mening daarin een pak waardevoller is.

 

Ondertussen weet ik nog altijd niet met welke Range ik die (hoger vermelde) GL moet vergelijken. Ik vind de vorige Range behoorlijk sterk verouderen en (maar ook dit is absoluut "maar" mijn gevoel, gebaseerd op meningen van maar enkele eigenaren) ik zou met redelijk wat angst zo'n oudere Range (met veel km) in huis halen, met méér angst iig dan een vergelijkbare GL. Ik weet van niet beter dan een Range een lopende rekening wordt naarmate er meer km op komen te staan. Het was bij de onze vroeger zo (2e generatie) en van het klein aantal eigenaars (3e generatie) die ik ken hoor ik eigenlijk niet zo heel veel beters... Maar RRD beweert 't tegendeel en hij rijdt er dagelijks mee, dus zijn oordeel is veel waardevoller dan 't mijne.

Range is Range, zoveel is zeker. Als je een dikke 5-liter Supercharged kan halen die betrouwbaar is (of verwacht mag worden te zijn) voor even veel of minder dan die GL500, dan is het ook voor mij een uitgemaakte zaak. :D 

Qua brandstof, ik weet min of meer dat ik met een dikke 4x4 met zo een diesel rond de 14-15L kom (destijds twee weken met een RRS TD V8 gereden en zat gemiddeld aan 16.5L).

Met de Paj zit ik ook aan 16L. Dus al bij al ga ik aan een 500 Euro verschil per jaar gaan zitten (ik doe rond de 15000km per jaar met dat ding, waarvan er al 7000 voor 1 verplaatsing is).

 

Het interessante punt dat je maakt, is de vergelijking "atmo benzine" vs "diesel turbo". Een atmo benzine (ik heb er een paar) rijdt schitterend met de auto alleen: zacht, flux, hangt aan het gas, etc. Maar eens je moet "trappen", denk ik dat een drukgevulde motor minder snel gaat voelen dat er iets aanhangt.
Bij zware voertuigen, zoals de Paj (maar ook bij enkel US 4x4's die ik al meekreeg), lijkt een atmo motor niet ideaal. Den RRD zei onlang nog dat hij de 4.4 V8 atmo in de RR niet "super" vond. Op zich verwondert mij dat niet.

De 6.3 V8 AMG trapt uiteraard niet op zijn adem. Maar dit motor is ook grotesk, zowel qua omvang als onbetrouwbaarheid :roll: Ik zou zeker niet de frivoliteit doen van daarvoor extra te betalen in een auto voor dit gebruik.

 

Vraag is waar dat "kantelpunt" ligt. Is een 5.0 V8 in een ML of GL500 wel genoeg om die rustige kracht te geven die je in zo een hok nodig hebt? 

Mijn ervaring met de Range TD V8 is heel goed en ik durf deze motor zonder twijfel als mijn geliefkoosde dieselmotor beschreven. Heeft wat weg van een camionmotor, maar is echt een rustig en onvermoeibare beer. Koppel dat aan het comfort van een RR en je weet waarom dat in mijn openingpost als "ideaal" wordt omschreven.

 

Dat het graag "prinsheerlijk" moet zitten, daar ben ik 100% met je eens. En dat is ook waarom ik met die Paj' eigenlijk veel meer rij, ook al zou je objectief denken dat dit echt een gedrocht is waar je de baan niet mee opwil: dat ding zit gewoon zalig en gekoppeld aan die zachte V6 heb je het gevoel een meter boven de weg te zweven...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei The Swede:

Haja , gij zou die motor laten staan maar er wel 1 aanraden aan mij als GL 420 CDi ... :lolz: 

GL lijkt me, als ik op Carlo's punt afga, weinig meerwaarde te bieden buiten de extra ruimte. Dus tenzij een ML met Airmatic haast even duur is als een gelijkaardige GL, ben ik eerder richting ML aan het neigen.

 

 

DIT is nu net wat me een doet richting Range hellen. Er wordt veel verteld van de betrouwbaarheid. Maar ondertussen zie ik wel RRD met Range's rijden en dienen Hollander zou dat niet doen moesten het echt moneypits zijn. Van vrouwen ken 'em niks af, maar geld tellen kan 'em wel ;)

En als het toch is om risico te nemen, waarom er ondertussen niet van genieten ook?

 

Dat is al lang niet meer dezelfde motor he :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Touareg V10 TDI 1e gen (2004) of 2e gen (2007), beide ook thuis gehad, buiten de 1e gen (wat kinderziektes) zou ik ook hiervoor gaan gezien het budget. Drinkt wel iets meer, maar gezien de concurrenten valt dit wel goed mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Spillies said:

ik zeg Touareg V8, m'n vader rijdt al een geruime tijd met één en dat is een goede auto tout court. Heb er tot een half jaar geleden ook praktisch dagelijks mee gereden en was echt een plezier.

Degelijk, niet te lomp, prachtige koppelrijke motor, zuipt niet veel en is betrouwbaar. Trekvermogen van 3,5 ton, zeer stabiel op de baan en heeft zelf over.

Vorige week nog zelf met iemand een kolos van een auto gaan halen in Rotterdam, ritje terug ging zeer vlot:

Komt qua afmetingen wrsch dicht in de buurt van uw sleurhuis :)

De huidige Touareg is zeker een schitterende auto. Probleem is er al 1 vinden die geen V6 3.0d is. ... V8'en zijn zowel in nieuw als oud model haast niet verkocht.

De V10 in het oud model wordt me afgeraden.

De nieuwe heeft dan weer zijn prijs tegen. Zoals al aangegeven, dit is niet auto die we dagelijks gebruiken. De helft van zijn kilometers doet hij op die ene rit naar Noord Finland. Dan nog es 1/4 van zijn kilometers om de caravan van Frankrijk naar Duitsland te sleuren en dan blijven er nog een vierde van zijn tijd over om (veel) brol te verhuizen of lokaal rond te crossen of als ik es 6 vrouwkes naar Monaco moet rijden en den @RRD is zijn achterbank thuis nog maar es vergeten...

Voor een dergelijke wagen dan efkes 20K extra buitengooien terwijl je voor een derde van de prijs perfect gediend bent... Dan liever iets dat een stuk goedkoper is en dat ik es vaker vervang, waar ik zelf nog es graag aan pruts en gaat het kapot, tja, dan gaat het kapot, he.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei The Swede:

De huidige Touareg is zeker een schitterende auto. Probleem is er al 1 vinden die geen V6 3.0d is. ... V8'en zijn zowel in nieuw als oud model haast niet verkocht.

De V10 in het oud model wordt me afgeraden.

De nieuwe heeft dan weer zijn prijs tegen. Zoals al aangegeven, dit is niet auto die we dagelijks gebruiken. De helft van zijn kilometers doet hij op die ene rit naar Noord Finland. Dan nog es 1/4 van zijn kilometers om de caravan van Frankrijk naar Duitsland te sleuren en dan blijven er nog een vierde van zijn tijd over om (veel) brol te verhuizen of lokaal rond te crossen of als ik es 6 vrouwkes naar Monaco moet rijden en den @RRD is zijn achterbank thuis nog maar es vergeten...

Voor een dergelijke wagen dan efkes 20K extra buitengooien terwijl je voor een derde van de prijs perfect gediend bent... Dan liever iets dat een stuk goedkoper is en dat ik es vaker vervang, waar ik zelf nog es graag aan pruts en gaat het kapot, tja, dan gaat het kapot, he.

 

2e generatie V10 (vanaf 2007 dacht ik) is toch een stuk betrouwbaarder dan een ML met airmatic of een oude Range :lol: ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Spillies:

2e generatie V10 (vanaf 2007 dacht ik) is toch een stuk betrouwbaarder dan een ML met airmatic of een oude Range :lol: ...

De VAG-producten met luchtvering staan toch ook gekend als kostelijk in onderhoud wegens vaak falen vanaf enige leeftijd/km-stand? (Q7, Allroad, Touareg, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, Polygoon said:

Dat is al lang niet meer dezelfde motor he :D 

Mercedes inderdaad met zijn andere V8 motoren ook wel es last :angry::fp:

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, gTa said:

Zalig. Knap ook in 't zilver.

Ik ken die 3.6 V8 diesel niet, 'k kan er dus niks zinnigs over zeggen.

De 3.6 V8 schijnt nogal es door zijn culasse te gaan bij >200000km. 

Dat gezegd zijnde, ruilmotoren zijn erg makkelijk te vinden (£3000 voor een gereviseerde in UK) en mijn Roemeense tuningmaat zegt er een nest te hebben lopen met VEEL kilometers op, maar je moet wel de DPF en EGR eruit gooien want die dingen zorgen voor ambras in die motoren.

Om te rijden, een woord: Scania :inlove:

 

17 minutes ago, Spillies said:

2e generatie V10 (vanaf 2007 dacht ik) is toch een stuk betrouwbaarder dan een ML met airmatic of een oude Range :lol: ...

Interessant. Wat noem je de tweede generatie?

Van de V10 hoorde ik dat de pompen naar de kl***n draaiden en de cardans nogal es kapot gingen.

 

11 minutes ago, gTa said:

De VAG-producten met luchtvering staan toch ook gekend als kostelijk in onderhoud wegens vaak falen vanaf enige leeftijd/km-stand? (Q7, Allroad, Touareg, ...)

Daar heb je wel een punt. Zie mijn topic van deze zomer met mijn maat die plots zonder lucht stond met zijn Q7 van 2010... 2700 Euro om dat te repareren bij Audi (kapotte pomp).

En dat terwijl het onderdeel op internet te koop staat voor een 350 Euro en gewoon onder de rechter voordorpel zit :angry:

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Polygoon said:

Rijdt dat spel al terug? Mét extra poeier van je vriend?

Hoe dikwijls gaan jullie dat hier nog vragen? :D

Jawel, dat ding is weer rijdend. Zoals elders echter reeds gezegd, kan ik er voor eind Januari niks mee doen want we zijn tot dan continu weg. Dus laat ik hem liever in zijn verwarmde garage staan dan hem te gaan halen en hem op mijn oprit in de regen te zetten om zijn batterij te laten platlopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste moderne(re) diesels worden plots een pak betrouwbaarder als je EGR en DPF eruit gooit ... maar dan gaan ze zo onnoemelijk hard stinken. :cry: Ik kan veel verdragen maar dát niet (meer). :D  Het blijft altijd opletten als je diesel gaat tanken (handen, schoenen) ... maar als je diesel zonder DPF rijdt dan meurt je auto naar zo'n aftandse plebsbak (vandaag nog achter een 1st gen Ford Galaxy gereden, miljaar dat meurt zo hard dat je daar bijna van over je nek gaat).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei The Swede:

Hoe dikwijls gaan jullie dat hier nog vragen? :D

Jawel, dat ding is weer rijdend. Zoals elders echter reeds gezegd, kan ik er voor eind Januari niks mee doen want we zijn tot dan continu weg. Dus laat ik hem liever in zijn verwarmde garage staan dan hem te gaan halen en hem op mijn oprit in de regen te zetten om zijn batterij te laten platlopen...

Totààl gemist :oops: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, gTa said:

De meeste moderne(re) diesels worden plots een pak betrouwbaarder als je EGR en DPF eruit gooit ... maar dan gaan ze zo onnoemelijk hard stinken. :cry: Ik kan veel verdragen maar dát niet (meer). :D  Het blijft altijd opletten als je diesel gaat tanken (handen, schoenen) ... maar als je diesel zonder DPF rijdt dan meurt je auto naar zo'n aftandse plebsbak (vandaag nog achter een 1st gen Ford Galaxy gereden, miljaar dat meurt zo hard dat je daar bijna van over je nek gaat).

 

gTa... ik weet dat ge nogal het uiterlijk van een auto belangrijk vind, maar om daarom achter de auto in een rolstoen te gaan hangen omdat ge uw kleinnood in alle glorie zou kunnen aanschouwen... :blink:

PS: HOE weet gij dat uw auto stinkt? Ik rij rond, kom aan, leg hem af, stap uit en ruik dus niks meer... 

 

5 minutes ago, Polygoon said:

Totààl gemist :oops: 

Ik zal het u vergeven.

 

*Heeft er hier iemand rattevergif? :ninja: *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de reviews van de RR aan het lezen geweest op de website van Autotrader. Degene waar de betrouwbaarheid als "goed" wordt aangegeven zijn steevast de 4.2SC's... :no: Ik ga precies nooit aan nen diesel geraken. 

 

@Spillies : ge zijt ne zak :angry:

Nu zit ik hier de adverts voor de V10 TDi's af te gaan. :oops:

want ... :unsure:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei The Swede:

Interessant. Wat noem je de tweede generatie?

Van de V10 hoorde ik dat de pompen naar de kl***n draaiden en de cardans nogal es kapot gingen.

Eerlijkheidshalve denk ik wel dat het V10 blok op zich onveranderd bleef in de eerste en tweede generatie. Alles errond werd wel geupdate.

Verder ben ik geen garagist dus ik zou het niet weten. Weet alleen dat we thuis al 3 generaties lang met Touaregs rijden (sinds 2004) en we nooit noemenswaardige problemen hebben gekend. Ze hebben natuurlijk niet de klasse van een Range of de looks van een G, maar eerlijk gezegd wel veel bang for the buck + degelijkheid. En de V8 is dan nog eens zoveel soepeler als motor dan de V10, maar uwen bruinen trekt dat helaas niet zo blijkt. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid