Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Herkenbaar lijstje, met Polestar schuins tegenover onze bureau staan ze bovenaan ons lijstje. Maar de eerste die het lijstje te zien kreeg moest er geen één van hebben, komt van ver en kan thuis niet laden (vooral dat laatste is het issue). KIA EV6 vergeten, of staat die er echt niet op? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Logic zei:

Herkenbaar lijstje, met Polestar schuins tegenover onze bureau staan ze bovenaan ons lijstje. Maar de eerste die het lijstje te zien kreeg moest er geen één van hebben, komt van ver en kan thuis niet laden (vooral dat laatste is het issue). KIA EV6 vergeten, of staat die er echt niet op? 

Goed dat je het opmerkt, staat inderdaad niet tussen de lijst.
Ben er bij m'n vorige werkgever wel al eens mee gaan test rijden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zonder naar de specs te kijken: Q4 Etron

Die is ondertussen al afgevallen :D 

Enkel kaal te bestellen in 35 versie, real range +/- 285 km.

  • Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Uiteindelijk ga je dus eindigen in een ID.3

Zo is het maar net. Ze geven de keuze wel maar dat zijn dan gewoon auto's om de buurman jaloers mee te maken en vanbinnen zonder opties. Bij mij hetzelfde gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Uiteindelijk ga je dus eindigen in een ID.3

 

8 minuten geleden, Hazen zei:

Zo is het maar net. Ze geven de keuze wel maar dat zijn dan gewoon auto's om de buurman jaloers mee te maken en vanbinnen zonder opties. Bij mij hetzelfde gemerkt.

Schrijnend, inderdaad.

Ik ga sowieso zelf moeten bijdragen (max. 100 euro).
Snel al eens een tabelletje met ranges samengesteld o.b.v. EV-Database:
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.

Dit is dus met enkel metaalkleurtje geselecteerd:

Merk Model Batterij PK Real range City - Cold Highway - Cold Combined - Cold City - Mild Highway - Mild Combined - Mild Eigen bijdrage per maand Optie budget
Polestar Polestar 2 Standard Range Single Motor 69 231 385 375 275 325 560 355 440 € 86,45 € 650,00
VW ID.3 Pro Performance 58 204 350 340 250 295 515 320 400 € 8,18 € 4.407,00
VW  ID.4 Pro 77 174 410 405 295 345 600 375 465 € 29,80 € 3.369,00
VW  ID.4 Pro Performance 77 204 410 405 295 350 600 375 470 € 48,42 € 2.475,00
VW ID.5 Pro 77 174 430 420 310 360 620 395 490 € 16,31 € 4.017,00
VW ID.5 Pro Performance 77 204 430 420 305 360 620 395 490 € 32,83 € 3.224,00
Audi  Q4 e-tron 35 Advanced 52 170 285 280 200 240 420 260 325 € 97,28 € 130,00
Mercedes-Benz EQA 250 Business Line 66,5 190 355 350 250 300 515 320 405 € 56,83 € 2.072,00
Mercedes-Benz EQB 250 Business Line 66,5 190 345 340 245 290 500 310 390 € 84,30 € 753,00
Skoda Enyaq iV 60 58 179 330 320 235 275 480 300 375 € 98,71 € 61,00
Volvo XC40 67 231 335 340 235 285 500 300 380 € 23,15 € 3.688,00
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, tuscani said:

id4 of id5 zijn toch geen straf om mee te rijden?

zou mijn keuze zijn in dat lijstje

Je moet verder kijken dan je neus lang is he @tuscani

Gaat niet enkel over welke auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je moet verder kijken dan je neus lang is he @tuscani

Gaat niet enkel over welke auto.

wat bedoel je?

ik maak uit de lijst op dat ze qua km's goed scoren en ze het minste kosten  in eigen bijdrage. en de looks zijn ook niet slecht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, tuscani said:

wat bedoel je?

ik maak uit de lijst op dat ze qua km's goed scoren en ze het minste kosten  in eigen bijdrage. en de looks zijn ook niet slecht.

 

Er is ook nog zoiets als uitrusting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vervelend is reizen met een elektrische auto: “om de 130km aan de stekker”

Auto55.be - Gisteren om 20:09
Reageren|
 
 
 
58
  • Delen
  •  
    Opslaan
 
image.png.50a2a4e2ecab39f3092720e115447eb9.png
Zo vervelend is reizen met een elektrische auto: “om de 130km aan de stekker”
© Auto55.beZo vervelend is reizen met een elektrische auto: “om de 130km aan de stekker”

We zullen reizen in de toekomst helemaal anders moeten gaan beleven. Dat mag blijken uit een test van mobiliteitsorganisatie VAB. Die trokken met een elektrische auto naar het zuiden. Met twee identieke exemplaren van de MG5. Een elektrische break die op papier 400km rijbereik belooft. VAB distilleerde uit de ervaring enkele nuttige tips. En toch is het persbericht in de eerste plaats ontnuchterende lectuur.

Niet eens de helft van het beloofde rijbereik

“De keuze voor de MG5 was weloverwogen”, klinkt het bij VAB. “Die auto is niet alleen praktisch (voor gezinnen) en heeft een groot rijbereik (tot exact 400km), maar heeft ook een competitieve prijs (vanaf 34.545 euro), zegt VAB daarover. Het testparcours van 930km naar het Franse Montélimar werd op twee manier afgelegd. Eén keer aan 100km/u met een eco-rijstijl en een tweede keer met normaal respect voor de maximale snelheden. Wie het geafficheerde rijbereik van de auto in kwestie bekijkt zou kunnen uitgaan van twee laadbeurten, maar dat is duidelijk buiten de waard gerekend. Bij een normale rijstijl ging de EV onderweg liefst zes keer (!!) aan de stekker. Eéns om de 130km. Trager rijden, leverde heel wat rendement op, maar zelfs dan moest de elektrische auto om de 186km opgeladen worden. Met andere woorden: zelfs met een eco-rijstijl aan een snelheid van maximaal 100km/u haalt de elektrische auto nog steeds niet eens de helft van het opgegeven bereik.

Echt goedkoop is het ook niet

De trager rijdende auto overbrugde de afstand niet met zes, maar met slechts vier laadbeurten. Hij was daardoor eerder op de bestemming dan de auto die sneller reed, maar vaker moest laden. Een navraag bij VAB leert dat het verschil weliswaar beperkt was: amper 10 minuten. Maar er zijn nog grotere verschillen: de auto die trager reed verbruikte ook maar liefst 36% minder stroom. Logisch gevolg daarvan: de energiekost daalde met dezelfde factor. 102 in plaats van 138 euro. Dat wil zeggen dat de traagste bestuurder elke 100km nog steeds 11 euro aan stroom moest ophoesten. Voor de snellere bestuurder was dat al 14,8 euro. Ofwel het equivalent van respectievelijk 5,0l/100km (traag) of 6,8l/100km (snel) benzine aan de huidige maximumprijzen.

Je kàn je auto niet eens helemaal opladen aan een snellader

VAB wijdt het beperkte reëele rijverbruik van de elektrische auto aan verschillende factoren. Om te beginnen bleek eerder al dat het officiële rijbereik (verplicht weergegeven volgens de WLTP-cyclus) van EV's erg optimistisch is. Daarnaast wordt hier gereden aan een constante, wat hogere snelheid. De auto’s simuleerden een gezin met twee inzittenden en bagage met 150kg ballast, wat verder op de autonomie weegde. En tenslotte bleek het in de praktijk zo goed als onmogelijk om de auto’s langs de snelweg met snelladers verder dan 80 procent te laden. ‘De snellaadpalen langs de tankstations slaan automatisch af wanneer je batterij 80% vol is. Verder laden kan meestal niet en als het toch kan, dan is het vaak aan een hoger (boete)tarief” verklaart VAB.

Op de vraag of het dan wel realistisch is om op reis te gaan met een elektrische auto met een relatief beperkt rijbereik zegt VAB "dat kan, maar je zal het maar één keer doen".

Tips voor wie met een elektrische auto op reis wil

Tenslotte blijkt opladen wel eens problemen op te leveren. VAB werkte daarom een paar tips uit voor wie met een elektrische auto op reis wil: zoek een laadstation zodra je rijbereik onder 100km duikt. Voorzie twee of drie laadpassen. Stippel op voorhand je route volledig uit. Vermijd drukke momenten, want er zullen niet genoeg snelladers zijn en zorg dat je op je bestemming kan opladen.

 
 
 
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, frankzagato zei:

Met andere woorden: zelfs met een eco-rijstijl aan een snelheid van maximaal 100km/u haalt de elektrische auto nog steeds niet eens de helft van het opgegeven bereik.

Shocker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

Er is ook nog zoiets als uitrusting.

nog een 4000€ over voor te gebruiken. en hij zal al beter uitgerust zijn dan een Q4.

ondertussen even gekeken, een id4 naar mijn gedacht....74K oké

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Polygoon zei:

Shocker.

Wij hebben hier 2 Kona's EV lopen en daar is realistisch 350 tot 400 km per laadbeurt mee te rijden zonder met een ei onder uw pedaal te rijden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, d_s zei:

Wij hebben hier 2 Kona's EV lopen en daar is realistisch 350 tot 400 km per laadbeurt mee te rijden zonder met een ei onder uw pedaal te rijden.

Blij dat te horen, komt overeen met de site waar ik m'n realistische KM's haal.

EVDB Real Range

Actieradius * 395 km
Verbruik Voertuig * 162 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig * 1.8 l/100km

WLTP Normering

Actieradius 484 km
Verbruik Normering 147 Wh/km
Verbruik Voertuig 132 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.5 l/100km

Ik vind het gewoon frappant dat een "automagazine" de moeite nog neemt om over WLTP te spreken. Het lijkt gewoon een cheap anti-EV argument, en ze zouden beter moeten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het lijkt me ook precies een argument om de limiet van 100 aan te praten. Zodat ze vaker in het nieuws brengen. Snelheid van 120 naar 100 halen om meer te besparen.

Dat ze de mensen toch eens laten doen. In Duitsland hoef je ook geen 200+ te rijden als je niet wil omdat het, op sommige stukken, onbeperkt is.

Dus hier kan je ook gerust tussen de vrachtwagens hangen of een boete riskeren. Het grote nadeel van met een EV op reis te gaan, en wat ze niet in het artikel vermelden, is hoelang de laadbeurten hebben geduurd. Als we naar Frankrijk rijden met een diesel die 700 a 1000km kan doen dan stoppen we misschien 2 keer of zo. 

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Polygoon zei:

 

Schrijnend, inderdaad.

Ik ga sowieso zelf moeten bijdragen (max. 100 euro).
Snel al eens een tabelletje met ranges samengesteld o.b.v. EV-Database:
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.

Dit is dus met enkel metaalkleurtje geselecteerd:

Merk Model Batterij PK Real range City - Cold Highway - Cold Combined - Cold City - Mild Highway - Mild Combined - Mild Eigen bijdrage per maand Optie budget
Polestar Polestar 2 Standard Range Single Motor 69 231 385 375 275 325 560 355 440 € 86,45 € 650,00
VW ID.3 Pro Performance 58 204 350 340 250 295 515 320 400 € 8,18 € 4.407,00
VW  ID.4 Pro 77 174 410 405 295 345 600 375 465 € 29,80 € 3.369,00
VW  ID.4 Pro Performance 77 204 410 405 295 350 600 375 470 € 48,42 € 2.475,00
VW ID.5 Pro 77 174 430 420 310 360 620 395 490 € 16,31 € 4.017,00
VW ID.5 Pro Performance 77 204 430 420 305 360 620 395 490 € 32,83 € 3.224,00
Audi  Q4 e-tron 35 Advanced 52 170 285 280 200 240 420 260 325 € 97,28 € 130,00
Mercedes-Benz EQA 250 Business Line 66,5 190 355 350 250 300 515 320 405 € 56,83 € 2.072,00
Mercedes-Benz EQB 250 Business Line 66,5 190 345 340 245 290 500 310 390 € 84,30 € 753,00
Skoda Enyaq iV 60 58 179 330 320 235 275 480 300 375 € 98,71 € 61,00
Volvo XC40 67 231 335 340 235 285 500 300 380 € 23,15 € 3.688,00

Bij ons op het werk zijn er twee die het meest besteld worden: Volvo XC40 en KIA EV6 (middel spec van de drie niveau volgens wat men zegt, nog niet beken wat dat is en of dat klopt). 
De gene die de Volvo verkiezen is wegens made in Belgium (alléja, in België in elkaar gevezen). Persoonlijk zou ik toch de KIA kiezen. Pak meer wagen voor hetzelfde geld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Here we go again :fp: 

komt niet als een verrassing he, om de zoveel maanden wordt er wel eens zo een artikel geschreven, Dit is van 2017 bv

https://www.mo.be/zeronaut/met-de-elektrische-auto-naar-het-zuiden-van-frankrijk

Vorig jaar was het die test van Test aankoop. 

Lijkt wel of er elk jaar zo een anti-EV clickbait artikel verschijnt.

 

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Gelukkig komt het opgegeven verbruik van benzine en diesel wagens wél overeen met het werkelijke verbruik. 

klopt volledig maar dat maakt minder uit want de auto is in 3 minuten vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

Bij ons op het werk zijn er twee die het meest besteld worden: Volvo XC40 en KIA EV6 (middel spec van de drie niveau volgens wat men zegt, nog niet beken wat dat is en of dat klopt). 
De gene die de Volvo verkiezen is wegens made in Belgium (alléja, in België in elkaar gevezen). Persoonlijk zou ik toch de KIA kiezen. Pak meer wagen voor hetzelfde geld. 

Zit er bij mij niet in, bij geen van beide leasingmaatschappijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Polygoon zei:

Zit er bij mij niet in, bij geen van beide leasingmaatschappijen.

Ook de tegenhanger niet? De Hyundai Ioniq5? Die konden ze bij ons ook pakken. 

Nu is het anders. Ze krijgen nu een budget, 40k (denk zonder BTW) en wie een EV vindt binnen dat budget die leverbaar is binnen 6-8maanden, die mag hem bestellen, ongeacht wat het is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Tjeu zei:

Ook de tegenhanger niet? De Hyundai Ioniq5? Die konden ze bij ons ook pakken. 

Nu is het anders. Ze krijgen nu een budget, 40k (denk zonder BTW) en wie een EV vindt binnen dat budget die leverbaar is binnen 6-8maanden, die mag hem bestellen, ongeacht wat het is. 

 

Ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een schande dat je zelf MOET bijdragen omdat de firma je een EV dirigeert. Ik ga voor mijn Octavia iets van €30/m moeten bijdragen maar dat is een eigen keuze door het optiebudget op te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid