Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Ik zou niets moeten hebben op 400V. 

Maar dat is omdat ik altijd reken alsof het mijn eigen centen zouden zijn. En dan is investeren in 400V technologie naar mijn mening niet de beste zet (ikv restwaarde). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Dat is niet moeilijk he.

Hoe groter de batterij hoe sneller je kan laden + hoe hoger het voltage hoe sneller je kan laden. Volgens mij zijn ze allemaal 400V dus dan moet je de grootste batterij hebben.

Af en toe zat er is een snodaard tussen die maar aan 80kw kon snelladen maar blijkbaar zit nu ook MB boven de 100 KW en ontlopen ze elkaar daar niet meer. Dan moet je inderdaad de grootste batterij hebben of minder focussen op dat technische "range" aspect en meer op de auto 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dan schiet er niet veel meer over.

Hyundai, Kia, Audi, Porsche, Lucid, Tesla Plaid (dacht ik?),... 

Bij ons vallen de Kia en de Hyundai binnen budget voor wie een wagen heeft. En die mensen komen van een Astra break/Focus clipper/Octavia break/A3 met de typische 1,3 of 1,6 dieseltjes en stoffen interieur. Maw, dat zijn als bedrijfswagen al relatief toegankelijke wagens (als de leasemaatschappij ze opneemt in hun lijst), het is niet dat die techniek er enkel is voor wie in de zes cijfers shopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, Tjeu said:

Bij ons vallen de Kia en de Hyundai binnen budget voor wie een wagen heeft. En die mensen komen van een Astra break/Focus clipper/Octavia break/A3 met de typische 1,3 of 1,6 dieseltjes en stoffen interieur.

Ik snap ook niet dat die niet in de lijst van @Polygoon staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Polygoon said:

Blijkbaar enkel de klanten van Capgemini worldwide in de keuzelijst. 

Al een geluk dat Cap niet enkel voor Rolls Royce en Ferrari werkt dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik snap ook niet dat die niet in de lijst van @Polygoon staan. 

Hoe groter je aanbod van merken, hoe kleiner je klantvoordeel per merk. Als mijn klant enkel BMW aanbiedt in zijn vloot, gaat zijn aantal én fleetkorting hoger liggen, dan wanneer hij nog 26 andere merken aanbiedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Tommie said:

Hoe groter je aanbod van merken, hoe kleiner je klantvoordeel per merk. Als mijn klant enkel BMW aanbiedt in zijn vloot, gaat zijn aantal én fleetkorting hoger liggen, dan wanneer hij nog 26 andere merken aanbiedt.

Bestaat dat nog? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

Geraak je met een elektrische wagen vlot in Zuid-Frankrijk? “Alle laadplekken waren vol en één Belg blokkeerde parkeerplaats zonder te laden”

De komende weken trekken weer honderdduizenden Vlamingen met de auto naar het zuiden. En daar zijn er meer en meer bij met een elektrische auto. Die rijden minder ver dan een diesel- of benzinewagen en je tankt ze niet snel even vol. Dus is de vraag: raak je daarmee wel in pakweg Zuid-Frankrijk? Onze journalist Kenneth Dee heeft het uitgetest, hij reed elektrisch van Antwerpen naar Nice.

Een elektrische wagen kiezen om een gemiddelde trip naar Zuid-Frankrijk te simuleren is niet evident. EV’s verschillen veel van elkaar: de ene rijdt 200 kilometer, de andere drie keer verder. En ook de laadsnelheid en hun comfort verschillen. We beslissen uiteindelijk een Ford Mustang Mach-E te gebruiken. Die kan op papier 610 kilometer rijden, hoewel dat in de praktijk altijd minder is.

Antwerpen - Nice - Antwerpen

De uitdaging is simpel: in één weekend rijden we van Antwerpen naar Nice en weer terug. Zonder de rit tot in de details te plannen, om het spannend te maken. Normaal laad je een elektrische wagen niet meer dan 85 procent, maar voor het gemak kan je dat bij een langere trip als deze het best toch doen. We hangen hem daarom rond de middag aan een laadpaal tot hij 100 procent opgeladen is. Voor de sport gebruiken we de (uitstekende) navigatie van de Mustang niet. Die rekent nochtans zelf uit welke laadplekken je onderweg moet bezoeken. Maar niet elke elektrische wagen heeft een gelijkaardig systeem. Laadpalen zoeken we zelf langs snelwegen met de app ‘Chargemap’.

Snelladen

En dan loopt alles zoals bij een doorsnee roadtrip: we zetten een foute afspeellijst op om mee te kwelen. En drinken te veel frisdrank. Na 300 kilometer bereiken we Metz. Onze batterij is gezakt tot 40 procent, dat is in principe voldoende om nog 230 kilometer verder te rijden. Maar we zijn liever voorzichtig en krijgen honger. We stoppen daarom bij een snellaadpaal van Ionity en stappen een restaurant in de buurt binnen. Na ongeveer een uur is onze batterij opgeladen tot 100 procent. Dat is wel kostelijk: snelladen boven de tachtig procent is eigenlijk geen goed idee. We betalen 54 euro, dat is duurder dan onze maaltijd.

Hotel met laadpaal!

Het restaurant was geen culinair hoogtepunt, maar de honger is gestild en het doel voor die avond is vastgelegd. We zullen tot Dijon doorrijden en daar - slim als we denken te zijn - een hotel boeken met laadpalen. Je kan tegenwoordig in allerlei boekingsapps namelijk filteren op overnachtingen die ideaal zijn voor elektrische wagens. We stoppen enkele uren later bij een Novotel, waarvoor we meer betalen dan voor andere hotels in de buurt. Maar een laadpaal mag wat kosten. Even op voorhand sturen we nog snel een bericht naar het hotel, om  te melden dat we een elektrische wagen hebben. Geen antwoord, maar ook geen zorgen, denken we.

Hotel... zonder laadpaal

Het is ongeveer 1 uur ‘s nachts en we rijden de parking van het hotel op. Die staat afgeladen vol. Na een rondje rijden vinden we de laadpalen. Er zijn vier plekken, allemaal bezet. Eén wagen - van een Belgische bestuurder - blokkeert een plek zonder dat hij zelf aangekoppeld is. Als we bij de balie van het hotel klagen, krijgen we geen hulp. De bestuurder wakker maken is te laat. Daar sta je dan, met een wagen die een kwart van de batterij overhoudt. “En kan u nog even vijf euro toeristentaks betalen”, vraagt de baliemedewerker ietwat ironisch. Ons humeur keldert, maar het ontbijt de dag nadien maakt veel goed. Tenminste, tot we het gezin van de wagen zien dat onze plek geblokkeerd heeft de hele nacht. We vermijden een confrontatie.

Het is 1 uur ‘s nachts en een Belgische bestuurder blokkeert de laatste plek naast een laadpaal zonder zelf te laden. Het hotel helpt ons niet verder

Vlot

Want we hebben nog een lange trip te gaan. De route van Dijon naar ons eindpunt Nice begint met een laadsessie bij Fastned, opnieuw een snellaadpaal. Het is opvallend dat langs de route richting Zuid-Frankrijk sinds onze vorige passage enkele jaren geleden heel wat extra laadpalen zijn geplaatst. We moeten trouwens nergens wachten op een vrije plek, of dat tijdens de zomervakantie ook zo zal zijn valt nog af te wachten, uiteraard.

Nice

Uiteindelijk bereiken we Nice na drie snellaadbeurten om 20h op zaterdagavond. Dat is best aanvaardbaar, of zo voelt het toch aan. Rekenen we de hotelovernachting niet mee dan hebben we 18 uur gereden, om 1.200 kilometer af te leggen. Uiteraard ben je meer tijd kwijt dan met een verbrandingsmotor, maar op één of andere manier zijn we wel fan van die verplichte pauzes bij laadpalen. Ze geven je de kans om even te bekomen, wat te lezen en te eten. Ze onderdrukken ook de drang om te lang en te ver te rijden in één keer en maken de hele roadtrip veiliger.

Weggesleept

Natuurlijk loopt het niet voor iedereen zo vlot. Onderweg, zo rond Dijon, komen we een Nederlands koppel tegen dat een beetje vijandig naar hun elektrische Aiways U5 kijkt: “Dit is een drama. We zijn daarnet nog gesleept nadat onze wagen stilviel. De batterij was leeggeraakt toen we tevergeefs zochten naar een laadpaal. De ene na de andere werkte niet. We zijn zelfs bij een Tesla-lader geweest, waar we verschillende stekkers probeerden die niet werkten.”

Ze hebben een dochter van pakweg 4 jaar en op de vraag “valt jullie trip naar het zuiden mee?” klinkt het resoluut: “Neen. Deze wagen kan pakweg 280 kilometer rijden en laadt traag (90 kW AC, nvdr). Hij was beschikbaar bij mijn werkgever dus ik heb hem gekozen. Maar dit is niet de wagen om zo'n lange trip te maken.”

Een Belgisch koppel met een Audi e-tron vervloekt dan weer de navigatie in hun wagen: “Hij rekent zogezegd uit welke laadpaal je moet bezoeken onderweg om verder te kunnen. Maar er zitten laadpalen tussen bij Audi-garages en die zijn vandaag dicht”, klinkt het. Nadat we hen tips geven voor apps die ze kunnen gebruiken, voelen ze zich al wat zelfzekerder

We reden met de Ford Mustang Mach-E Extended, die 610 kilometer zou kunnen rijden. In de praktijk kwam hij op vlakke wegen vlot aan 580 kilometer, zolang we onze snelheid beperkten tot maximaal 115 km/h. We kozen enkel voor snelladen, en dat heeft de prijs van onze trip behoorlijk opgekrikt. Tellen we de heen-en terugreis bij elkaar dan komen we op 273 euro, of 11 eurocent per gereden kilometer. Twee opmerkingen: een snellaadpaal van Fastned rekende vreemd genoeg niets aan, en we vertrokken thuis met een volle batterij.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Roger zei:

in één weekend rijden we van Antwerpen naar Nice en weer terug. Zonder de rit tot in de details te plannen, om het spannend te maken.

Realistische usecase.

7 minuten geleden, Roger zei:

Voor de sport gebruiken we de (uitstekende) navigatie van de Mustang niet. Die rekent nochtans zelf uit welke laadplekken je onderweg moet bezoeken.

Laten we het extra onmogelijk maken.

8 minuten geleden, Roger zei:

We betalen 54 euro, dat is duurder dan onze maaltijd.

Shocker.

9 minuten geleden, Roger zei:

Rekenen we de hotelovernachting niet mee dan hebben we 18 uur gereden, om 1.200 kilometer af te leggen

snip.JPG.82bd1ce32f6e4c29168f24a118ded739.JPG

Vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent je overnachting vergeten, want ze hadden een tegoed bon van novotel om hem te vermelden in het artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gewoon ik zei:

Je bent je overnachting vergeten, want ze hadden een tegoed bon van novotel om hem te vermelden in het artikel

En ze laden bij Ionity van 40 naar 100%, want dat is vooral wat je moet doen aan een snellaadpaal 🙂

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Roger zei:

Rekenen we de hotelovernachting niet mee dan hebben we 18 uur gereden, om 1.200 kilometer af te leggen.

 

4 minuten geleden, gewoon ik zei:

Je bent je overnachting vergeten, want ze hadden een tegoed bon van novotel om hem te vermelden in het artikel

Nee hoor 🙂.
Ik wist meteen dat het niet klopte want ik neem Antwerpen - Monaco steeds als referentierit voor de haalbaarheid van een EV op langere afstand.
Kans is echter klein dat dat bij mij het geval gaat zijn want m'n madame heeft nog wel even een ICE van het werk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd grappig dat de theoretici moeten komen klagen over dat degenen die het in de praktijk hebben gedaan op eoa manier slecht bezig zijn. "want volgens app X of Y kan het veel sneller". 

Feit is dat ze weer aan een hotel staan met laadpalen waar je niks op voorhand kan reserveren en waar je dus gekloot bent als er geen vrije paal is. Dat is schering en inslag bij hotels. Daar mag je dus al niet op rekenen + je verliest dus tijd bij het vertrek de dag erna want je mag ergens anders nog eens 45 minuten gaan laden.

Kan je nergens een deftige EV huren voor een weekend? Wil dat nog wel eens proberen voor de sport  :D 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Altijd grappig dat de theoretici moeten komen klagen over dat degenen die het in de praktijk hebben gedaan op eoa manier slecht bezig zijn. "want volgens app X of Y kan het veel sneller". 

Het gaat er gewoon om dat ze een irrealistisch beeld schetsen van een EV voor het grote publiek en dat is spijtig.

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Kan je nergens een deftige EV huren voor een weekend? Wil dat nog wel eens proberen voor de sport  :D 

Ik rij volgende week 24 uur EQA, zal eens zien wat ik uit m'n mouw kan schudden binnen België.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid