Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden, Lotuzzz zei:

VAB wijdt het beperkte reëele rijverbruik van de elektrische auto aan verschillende factoren.

5be32898-dbc8-11e6-bc5a-786169fb8d11_web 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Hazen zei:

Wel een schande dat je zelf MOET bijdragen omdat de firma je een EV dirigeert. Ik ga voor mijn Octavia iets van €30/m moeten bijdragen maar dat is een eigen keuze door het optiebudget op te trekken.

Ik MOET niet bijdragen. Ik kan ook voor een Zoë, C4 of Leaf kiezen natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik MOET niet bijdragen. Ik kan ook voor een Zoë, C4 of Leaf kiezen natuurlijk. 

Aha sorry, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Dacht dat je keuze beperkt was tot de lijst die je postte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Hazen zei:

Aha sorry, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Dacht dat je keuze beperkt was tot de lijst die je postte.

Dat is de shortlist. Best of thé worst :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Polygoon zei:

Ik mag een nieuwe EV kiezen, wrs eentje uit onderstaande lijst.

Polestar 2 Standard Range Single Motor
ID.3 Pro Performance
ID.4 Pro
ID.4 Pro Performance
ID.5 
Q4 e-tron 35
Q4 e-tron 40
EQA 250
EQB 250
Enyaq iV 60
XC40

Je bent verplicht om een elektrische wagen te nemen? Of je wilt enkel een elektrische? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Super95 zei:

Je bent verplicht om een elektrische wagen te nemen? Of je wilt enkel een elektrische? 

Ik ben zelf voorstander van EV. Zou met wat pushen ook PHEV kunnen maar dan moet ik elke dag een laad kabel over de trottoir leggen en daar heb ik geen zin in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

aangezien er in mijn ogen geen enkele leuke auto tussen zit zou ik ervoor kiezen 0 euro bij te betalen en nog wat verder omlaag gaan (en het geld houden voor een leuke privé wagen of een extra reisje, allez dat is hoe ik het doe....)

Mijn CHR is uiteraard ook niet waauw maar doordat ik niet bijbetaal ben ik daar eigenlijk best wel gelukkig mee 🙂 Maar bijbetalen voor een "compromis" doe ik persoonlijk niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, berengun zei:

aangezien er in mijn ogen geen enkele leuke auto tussen zit zou ik ervoor kiezen 0 euro bij te betalen en nog wat verder omlaag gaan (en het geld houden voor een leuke privé wagen of een extra reisje, allez dat is hoe ik het doe....)

Mijn CHR is uiteraard ook niet waauw maar doordat ik niet bijbetaal ben ik daar eigenlijk best wel gelukkig mee 🙂 Maar bijbetalen voor een "compromis" doe ik persoonlijk niet meer

Het al dan niet kopen van een tweede fun wagen zal niet afhangen van 100 euro per maand meer of minder.

Ik doe meer dan 25k km per jaar, ik prefereer die niet te doen in een koekedoos waar je niets van luxe of plaats in hebt 🙂 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Polygoon

Mijn madam heeft een quasi identiek lijstje om uit te kiezen, iets minder modellen wel.

Ik dènk dat we voor de EQA250 gaan. Zelf vond ik de ID4 top rijden, maar zij vindt hem lelijk. Het interieur van die kist is natuurlijk wel enorm droef. Enyaq is dan weer veel duurder in leasing dan de ID4, dus die valt ook af. Q4 kan ze enkel de 35 zonder bijleggen en die batterij is met 52kWh hilarisch klein.

XC40 is ook nog een kanshebber, maar die is al wat ouder en zie je naar haar goesting al te veel rijden. Wat ik snap.

We gaan dus de EQA en XC40 proefrijden en dan kiezen.

En nee, BMW lukt niet. De iX1 hebben we voorlopig enkel in topmodel xDrive30 wat dual engine met meer dan 300pk is. Valt dus buiten budget. Er komt nog een single engine, maar kunnen er niet op wachten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Tommie zei:

@Polygoon

Mijn madam heeft een quasi identiek lijstje om uit te kiezen, iets minder modellen wel.

Ik dènk dat we voor de EQA250 gaan. Zelf vond ik de ID4 top rijden, maar zij vindt hem lelijk. Het interieur van die kist is natuurlijk wel enorm droef. Enyaq is dan weer veel duurder in leasing dan de ID4, dus die valt ook af. Q4 kan ze enkel de 35 zonder bijleggen en die batterij is met 52kWh hilarisch klein.

XC40 is ook nog een kanshebber, maar die is al wat ouder en zie je naar haar goesting al te veel rijden. Wat ik snap.

We gaan dus de EQA en XC40 proefrijden en dan kiezen.

En nee, BMW lukt niet. De iX1 hebben we voorlopig enkel in topmodel xDrive30 wat dual engine met meer dan 300pk is. Valt dus buiten budget. Er komt nog een single engine, maar kunnen er niet op wachten.

Ik zou normaal bijna blindelings voor MB kiezen. Ik heb, buiten een kleine zijstap in een polo, enkel nog maar MB gereden. Ik probeer echter de SUV zo lang als mogelijk te mijden. Niet simpel in deze lijst. 

Polestar, ID3,4,5 en EQA blijven over. Volvo vind ik een extreem mottig ding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/6/2022 om 12:22, Polygoon zei:

Ik mag een nieuwe EV kiezen, wrs eentje uit onderstaande lijst.

Polestar 2 Standard Range Single Motor
ID.3 Pro Performance
ID.4 Pro
ID.4 Pro Performance
ID.5 
Q4 e-tron 35
Q4 e-tron 40
EQA 250
EQB 250
Enyaq iV 60
XC40

geen Hyundai, spijtig.

Nu op mijn werk keuze tussen de ID4, enyaq en Volvo. De meeste kiezen de id4 wegens meer voor hun geld en Volvo wegens trekhaak die 1500kg mag trekken (het blijven boeren).

En diegene die budget krijgen, rijden allemaal Q5.

21 uren geleden, Tjeu zei:

Gelukkig komt het opgegeven verbruik van benzine en diesel wagens wél overeen met het werkelijke verbruik. 

Zeker als je op reis gaat toch? Koffer vol, dakkoffer erop, fietsdrager erachter. Rijden gelijk een Hollander en je hebt zelfs geen last van files, iedereen achter je haalt ook het opgegeven verbruik en rijdt braafjes in treintje. Perfect toch.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/6/2022 om 00:36, Polygoon zei:

Ik zou normaal bijna blindelings voor MB kiezen. Ik heb, buiten een kleine zijstap in een polo, enkel nog maar MB gereden. Ik probeer echter de SUV zo lang als mogelijk te mijden. Niet simpel in deze lijst. 

Polestar, ID3,4,5 en EQA blijven over. Volvo vind ik een extreem mottig ding. 

Na wat puzzelen zal het de EQA250 Luxury Line worden, onder voorbehoud van proefrit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tommie zei:

Na wat puzzelen zal het de EQA250 Luxury Line worden, onder voorbehoud van proefrit.

Laat zeker weten. Ik rij volgend weekend de polestar maar die zal bijna kaal zijn en volgens @Parsifal is een warmtepomp wel echt een must dus geen idee of dat een goei plan is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/24/2022 at 3:08 PM, d_s said:

Wij hebben hier 2 Kona's EV lopen en daar is realistisch 350 tot 400 km per laadbeurt mee te rijden zonder met een ei onder uw pedaal te rijden.

400km op de snelweg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/24/2022 at 2:15 PM, frankzagato said:

Zo vervelend is reizen met een elektrische auto: “om de 130km aan de stekker”

Auto55.be - Gisteren om 20:09
Reageren|
 
 
 
58
  • Delen
  •  
    Opslaan
 
image.png.50a2a4e2ecab39f3092720e115447eb9.png
Zo vervelend is reizen met een elektrische auto: “om de 130km aan de stekker”
© Auto55.beZo vervelend is reizen met een elektrische auto: “om de 130km aan de stekker”

We zullen reizen in de toekomst helemaal anders moeten gaan beleven. Dat mag blijken uit een test van mobiliteitsorganisatie VAB. Die trokken met een elektrische auto naar het zuiden. Met twee identieke exemplaren van de MG5. Een elektrische break die op papier 400km rijbereik belooft. VAB distilleerde uit de ervaring enkele nuttige tips. En toch is het persbericht in de eerste plaats ontnuchterende lectuur.

Niet eens de helft van het beloofde rijbereik

“De keuze voor de MG5 was weloverwogen”, klinkt het bij VAB. “Die auto is niet alleen praktisch (voor gezinnen) en heeft een groot rijbereik (tot exact 400km), maar heeft ook een competitieve prijs (vanaf 34.545 euro), zegt VAB daarover. Het testparcours van 930km naar het Franse Montélimar werd op twee manier afgelegd. Eén keer aan 100km/u met een eco-rijstijl en een tweede keer met normaal respect voor de maximale snelheden. Wie het geafficheerde rijbereik van de auto in kwestie bekijkt zou kunnen uitgaan van twee laadbeurten, maar dat is duidelijk buiten de waard gerekend. Bij een normale rijstijl ging de EV onderweg liefst zes keer (!!) aan de stekker. Eéns om de 130km. Trager rijden, leverde heel wat rendement op, maar zelfs dan moest de elektrische auto om de 186km opgeladen worden. Met andere woorden: zelfs met een eco-rijstijl aan een snelheid van maximaal 100km/u haalt de elektrische auto nog steeds niet eens de helft van het opgegeven bereik.

Echt goedkoop is het ook niet

De trager rijdende auto overbrugde de afstand niet met zes, maar met slechts vier laadbeurten. Hij was daardoor eerder op de bestemming dan de auto die sneller reed, maar vaker moest laden. Een navraag bij VAB leert dat het verschil weliswaar beperkt was: amper 10 minuten. Maar er zijn nog grotere verschillen: de auto die trager reed verbruikte ook maar liefst 36% minder stroom. Logisch gevolg daarvan: de energiekost daalde met dezelfde factor. 102 in plaats van 138 euro. Dat wil zeggen dat de traagste bestuurder elke 100km nog steeds 11 euro aan stroom moest ophoesten. Voor de snellere bestuurder was dat al 14,8 euro. Ofwel het equivalent van respectievelijk 5,0l/100km (traag) of 6,8l/100km (snel) benzine aan de huidige maximumprijzen.

Je kàn je auto niet eens helemaal opladen aan een snellader

VAB wijdt het beperkte reëele rijverbruik van de elektrische auto aan verschillende factoren. Om te beginnen bleek eerder al dat het officiële rijbereik (verplicht weergegeven volgens de WLTP-cyclus) van EV's erg optimistisch is. Daarnaast wordt hier gereden aan een constante, wat hogere snelheid. De auto’s simuleerden een gezin met twee inzittenden en bagage met 150kg ballast, wat verder op de autonomie weegde. En tenslotte bleek het in de praktijk zo goed als onmogelijk om de auto’s langs de snelweg met snelladers verder dan 80 procent te laden. ‘De snellaadpalen langs de tankstations slaan automatisch af wanneer je batterij 80% vol is. Verder laden kan meestal niet en als het toch kan, dan is het vaak aan een hoger (boete)tarief” verklaart VAB.

Op de vraag of het dan wel realistisch is om op reis te gaan met een elektrische auto met een relatief beperkt rijbereik zegt VAB "dat kan, maar je zal het maar één keer doen".

Tips voor wie met een elektrische auto op reis wil

Tenslotte blijkt opladen wel eens problemen op te leveren. VAB werkte daarom een paar tips uit voor wie met een elektrische auto op reis wil: zoek een laadstation zodra je rijbereik onder 100km duikt. Voorzie twee of drie laadpassen. Stippel op voorhand je route volledig uit. Vermijd drukke momenten, want er zullen niet genoeg snelladers zijn en zorg dat je op je bestemming kan opladen.

 
 
 
 

Ik heb die kar eens opgezocht.

Mja ...

dat spel heeft een 50kWh batterij, wat verwacht je. Die kleinere batterij zorgt dan ook nog eens voor trager laden, dus je bent 2 keer gekloot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, Polygoon said:

Laat zeker weten. Ik rij volgend weekend de polestar maar die zal bijna kaal zijn 

Wat zit daar dan van mogelijke opties op? Toen ik daar naar gaan kijken ben was er toch niet zoveel te speccen, behalve een hoop nutteloze Ohlins opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, d_s said:

Gemengd gebruik zit toch meer dan 100 km snelweg in.

Gemengd gebruik is zever bij een EV.

Niemand rijdt 400km binnendoor op 1 lading. Je rijdt enkel lange afstanden op de snelweg. Vandaar dat "gemiddeld verbruik" echt een nutteloze waarde is. Je kan dat ding toch elke dag inpluggen 's avonds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat zit daar dan van mogelijke opties op? Toen ik daar naar gaan kijken ben was er toch niet zoveel te speccen, behalve een hoop nutteloze Ohlins opties.

Dingen als 360* camera, ACC, safety shizzle, warmtepomp, auto pilot, en dan Ohlin bazar

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat zit daar dan van mogelijke opties op? Toen ik daar naar gaan kijken ben was er toch niet zoveel te speccen, behalve een hoop nutteloze Ohlins opties.

Het idee dat je daar Ohlins op kan krijgen maar niet neemt zou me al dwarszitten 😆

Moet zeker een panodak in een Polestar 2, eentje zonder gerede  en vond dat nogal tank-like. Ondanks lichte hemel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Lotuzzz said:

Het idee dat je daar Ohlins op kan krijgen maar niet neemt zou me al dwarszitten 😆

Een familie EV, en daar dan een instelbare ophanging onder + een set Brembo remmen.

Pure marketing om uit te leggen waarom het een Polestar en geen Volvo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Een familie EV, en daar dan een instelbare ophanging onder + een set Brembo remmen.

Pure marketing om uit te leggen waarom het een Polestar en geen Volvo is.

Weet ik maar argh! Daar hebben ze me. Gelukkig sta ik niet voor die keuze :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/6/2022 om 13:33, Polygoon zei:

 

Schrijnend, inderdaad.

Ik ga sowieso zelf moeten bijdragen (max. 100 euro).
Snel al eens een tabelletje met ranges samengesteld o.b.v. EV-Database:
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.

Dit is dus met enkel metaalkleurtje geselecteerd:

Merk Model Batterij PK Real range City - Cold Highway - Cold Combined - Cold City - Mild Highway - Mild Combined - Mild Eigen bijdrage per maand Optie budget
Polestar Polestar 2 Standard Range Single Motor 69 231 385 375 275 325 560 355 440 € 86,45 € 650,00
VW ID.3 Pro Performance 58 204 350 340 250 295 515 320 400 € 8,18 € 4.407,00
VW  ID.4 Pro 77 174 410 405 295 345 600 375 465 € 29,80 € 3.369,00
VW  ID.4 Pro Performance 77 204 410 405 295 350 600 375 470 € 48,42 € 2.475,00
VW ID.5 Pro 77 174 430 420 310 360 620 395 490 € 16,31 € 4.017,00
VW ID.5 Pro Performance 77 204 430 420 305 360 620 395 490 € 32,83 € 3.224,00
Audi  Q4 e-tron 35 Advanced 52 170 285 280 200 240 420 260 325 € 97,28 € 130,00
Mercedes-Benz EQA 250 Business Line 66,5 190 355 350 250 300 515 320 405 € 56,83 € 2.072,00
Mercedes-Benz EQB 250 Business Line 66,5 190 345 340 245 290 500 310 390 € 84,30 € 753,00
Skoda Enyaq iV 60 58 179 330 320 235 275 480 300 375 € 98,71 € 61,00
Volvo XC40 67 231 335 340 235 285 500 300 380 € 23,15 € 3.688,00

Ik zou daar eens laadcurves naast zetten, in mijn ogen veel interessanter dan de kilometers die je er kan uit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, josenjef said:

Ik zou daar eens laadcurves naast zetten, in mijn ogen veel interessanter dan de kilometers die je er kan uit halen.

Dat is niet moeilijk he.

Hoe groter de batterij hoe sneller je kan laden + hoe hoger het voltage hoe sneller je kan laden. Volgens mij zijn ze allemaal 400V dus dan moet je de grootste batterij hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid