Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Roger zei:

Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken

Tijdens een oldtimerrally in Ieper trokken twee auto’s de aandacht. De reden? Ze bolden op synthetische brandstof die CO2-neutraal is. Volgens voorstanders heeft deze benzine het potentieel om de CO2-balans van alle auto’s - niet alleen van oldtimers - met een brandstofmotor te neutraliseren. Maar wat weten we al over deze hoogtechnologische benzine? Kan elke auto op deze brandstof rijden? En kan je het al tanken in België? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek.

“We zijn ervan overtuigd dat de oldtimer een toekomst heeft. Dat oldtimers vervuilend zouden zijn is een vooroordeel - dat blijkt nergens uit de statistieken. Daarvoor rijden ze eenvoudigweg te weinig kilometers”, weet organisator Lawrence Bossaert. “Maar het is ongetwijfeld voor veel liefhebbers een geruststelling dat zelfs genieten van het erfgoed kan met perfecte CO2-neutraliteit. Het is een sterk argument voor het voortbestaan van deze mooie hobby. We zijn als organisator dan ook fier dat we dit perfecte huwelijk kunnen aanbieden: traditionele mechaniek met hoogtechnologische brandstof. En dit is slechts de tip van de ijsberg - alle auto’s kunnen profiteren van de ervaring die we hier opdoen.”

Benjamin Cuyt van P1 Fuels, is ook naar Ieper afgezakt om tekst en uitleg te geven bij die nog jonge brandstof.

Synthetische brandstof, wat is dat precies?

“Dat is brandstof die gemaakt is van ‘niet fossiele componenten’. Dat wil zeggen dat er geen aardolie bij wordt gebruikt. Wij starten eigenlijk bij biomassa. Afval uit de voedingsindustrie, bijvoorbeeld. Daarin verwerken we CO2 die uit de lucht wordt gehaald. We maken dat gewoon in een fabriek.”

CO2-neutraal, wat betekent dat eigenlijk?

“Dat wil zeggen dat er bij de verbranding van de benzine alleen CO2 vrijkomt die we eerst uit de lucht hebben gehaald. Dat is een cruciaal verschil met gewone benzine - die voegt CO2 toe die daarvoor nog niet in de atmosfeer zat. Dat heb je hier niet: alle CO2 die vrijkomt, hebben we er eerst uitgehaald. Er komt dus geen CO2 bij. De CO2-balans blijft dus gelijk. Of anders gezegd: de brandstof is CO2-neutraal.”

Is CO2 het enige voordeel?

“Neen, omdat we de brandstof eigenlijk op moleculair vlak samenstellen, vermijden we wat ongewenste stoffen die in aardolieproducten zitten. De verbranding die plaatsvindt, is dan ook zuiverder dan bij conventionele brandstoffen. Zo elimineren we bijvoorbeeld volledig de uitstoot van zwavel, en komen er veel minder van de gehate partikels -fijnstof- vrij. En nog een leuk extraatje: dat is niet alleen goed voor milieu en klimaat, maar ook voor de mechaniek.”

Kan elke auto rijden op synthetische brandstof en bestaat die dan ook als diesel?

“Ja, elke auto met een verbrandingsmotor kan rijden op synthetische brandstof. Zowel een benzine- als een dieselequivalent bestaan nu reeds.”

Dus ze is niet alleen bestemd voor oldtimers?

“Precies, het gebruik is helemaal niet beperkt tot oldtimers. Die zijn voor ons een mooie springplank, maar zowel de oudste als de nieuwste auto’s kunnen er zonder problemen op rijden. Alle auto’s van het World Rally Championship rijden nu op onze brandstof en we hebben ook al een auto uit 1904 op onze benzine laten rijden. Dat verliep zonder het minste probleem.”

Kan ik ze al ergens tanken?

“Jazeker. In België is onze verdeler Historic Competition Services (een oldtimerbedrijf uit Wommelgem, red.). Nu mikken we nog op nichegebruik, maar naarmate de productie vergroot, moeten meer toepassingen mogelijk worden. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je ze gewoon in het tankstation kan tappen.”

Wat gaat dat allemaal kosten?

“Dat is een goede vraag. Momenteel is de literprijs zo’n vijf euro. Dat is duur, maar die prijs kan nog naar omlaag. Als de productie toeneemt, zakt die automatisch. Bovendien wordt er nu nog een taks op geheven die geldt voor aardolieproducten - een technische eigenaardigheid die de overheden moeten oplossen. Maar we schatten hoe dan ook dat we over een jaar of twee te koop zijn voor dezelfde prijs als de bestaande aardolieproducten.”

Waarom zou ik synthetische brandstof tanken?

“Met synthetische brandstof kan je je CO2-voetafdruk neutraliseren zonder dat je in nieuwe technologie - bijvoorbeeld de aankoop van een dure elektrische auto - moet investeren. We zien voor onze brandstof in de toekomst dan ook een rol naast alle andere technologie (EV, waterstof,...). We kunnen autorijden zowel CO2-neutraal als betaalbaar houden en dat kunnen we op korte termijn. Tenminste - wanneer de politiek zich bewust wordt van deze piste. Maar we merken uit die hoek ook steeds meer interesse.”

Het eeuwige probleem blijft dat je meer energie nodig hebt om dit te maken dan wanneer je gewoon elektrisch rijdt. Ofte met de energie die nodig is om de hoeveelheid synthetische brandstof te maken om 100km te rijden, kan je een hoeveelheid elektriciteit maken waarmee je meer dan 100km ver kan rijden. Voor waterstof zit dit op dit moment op een 100km tov +/-160km. Bij de meeste synthetische brandstoffen is het niet beter. Dus voor oldi gebruik (om hobby en passie in leven te houden): ja. Maar voor massagebruik: nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Tjeu said:

Het eeuwige probleem blijft dat je meer energie nodig hebt om dit te maken dan wanneer je gewoon elektrisch rijdt. Ofte met de energie die nodig is om de hoeveelheid synthetische brandstof te maken om 100km te rijden, kan je een hoeveelheid elektriciteit maken waarmee je meer dan 100km ver kan rijden. Voor waterstof zit dit op dit moment op een 100km tov +/-160km. Bij de meeste synthetische brandstoffen is het niet beter. Dus voor oldi gebruik (om hobby en passie in leven te houden): ja. Maar voor massagebruik: nee.

Ik snap ook niet dat men het nooit heeft over hoe schaalbaar zoiets is. Voor gebruik in 1% van de gevallen is dat misschien te doen, maar welke resources heb je nodig om alle hedendaagse brandstof te vervangen erdoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, tuscani zei:

Een tesla 3 zal toch niet veel duurder ( of zelfs goedkoper) zijn dan een enyaq of q4 en mercedes consoorten

ja mss op papier wel goedkoper, maar als het bedrijf al jaren klant is bij Mercedes dan geven die mss meer korting dan Tesla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ja mss op papier wel goedkoper, maar als het bedrijf al jaren klant is bij Mercedes dan geven die mss meer korting dan Tesla.

als het over leasing gaat, zullen de meeste firma's toch met een leasingfirma werken ipv een dealer? en dan speelt merk niet echt een rol. eerder hoeveel korting tesla of mercedes aan de leasing wilt geven. en denk dat daar de kink zal zitten, dat de klassiekere spelers (merc, bmw,audi) meer korting zullen geven en tesla waarschijnlijk niets, omdat ze een heerschappij hadden, tot nu. maar mede door idd meerdere modellen op de markt te komen en tesla wat achter te blijven (al heb ik wel foto's gezien van fl 3 ) EN volgens mij ook door het opengooien van hun teslaladers zijn ze dat kwijt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Tesla ziet er ook maar wat simpel uit, en voor veel mensen is dat belangrijker dan eventueel wat meer range. Ik ben op zich een gadgetfreak, dus perfect cliënteel voor zo’n Tesla, maar toch staat er geen enkele op mijn shortlist. Technologische voorsprong is niet alles, ook al is dat een gekende slogan van een merk dat mij veel meer aanspreekt (maar minder dan vroeger).

Link naar reactie
Delen op andere sites

We rijden al 100 jaar met brandstof, en nog staan we bij momenten uren aan te schuiven aan tankstations...

Als Tesla-rijder moest ik hier toen eens goed mee lachen. 😄

Maar de Tesla-rijders in de UK hebben gelijk! De overheid stuurt aan om elektrisch te gaan rijden, dan moeten ze er ook maar voor zorgen dat er voldoende laadcapaciteit en -infrastructuur is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://tweakers.net/nieuws/205096/tesla-krijgt-miljoenenboete-in-zuid-korea-om-misleiden-met-actieradius-in-kou.html

Quote

Tesla krijgt miljoenenboete in Zuid-Korea om misleiden met actieradius in kou


De Zuid-Koreaanse markttoezichthouder heeft Tesla een boete opgelegd van omgerekend 2,1 miljoen euro, omdat de EV-fabrikant klanten onvoldoende informeerde over de actieradius in koude omstandigheden. Die actieradius kan in de kou tot 49,5 procent lager uitvallen.

Tesla overtrad Zuid-Korea's reclamewet met drie valse claims, stelt de Zuid-Koreaanse Fair Trade Commission. Het bedrijf zou klanten hebben misleid met de actieradius van EV's, omdat het bijvoorbeeld bij Model 3 adverteerde met een actieradius van 446,1 kilometer. Deze actieradius klopt volgens het Zuid-Koreaanse ministerie van Milieu wel, maar alleen bij temperaturen van zo'n 20 tot 30 graden Celsius en bij een mengsel van snelweg- en stadkilometers.

Rijdt de Model 3 Long Range in koudere omstandigheden en alleen in de binnenstad, dan komt de auto niet verder dan 220,7 kilometer, stelt het Zuid-Koreaanse ministerie van Milieu. Tesla zegt op zijn website echter alleen dat een auto met een volle accu een bepaalde afstand kan rijden, zoals die 446,1 kilometer. Het bedrijf geeft volgens de toezichthouder daarbij onvoldoende aan dat dit in andere omstandigheden, zoals in de kou, de helft minder kan zijn.

De Fair Trade Commission wijst bovendien naar de Amerikaanse site van Tesla, waar het bedrijf wel aangeeft dat de aangegeven actieradius een maximum is. Op de Zuid-Koreaanse website zegt het bedrijf juist dat de klant mogelijk meer kan rijden dan de aangegeven actieradius.

De toezichthouder geeft de boete van 2,852 miljard Koreaanse won daarnaast omdat het bedrijf in Zuid-Korea niet duidelijk zou zijn over de competenties van het Supercharger-laadnetwerk. Tesla adverteert bijvoorbeeld dat een Model 3 Long Range met een kwartier laadtijd 247 kilometer kan rijden, maar dit vindt de Fair Trade Commission eveneens misleidend. Deze laadtijd hangt immers af van de snelheid van de gebruikte laadpaal, de buitentemperatuur en de staat van de accu, wat Tesla niet duidelijk genoeg zou communiceren naar klanten.

Het bedrijf zou klanten tot slot ook hebben misleid met de besparingsclaims die klanten zouden halen, omdat ze na het aanschaffen van een Tesla geen dure benzine of diesel meer hoeven kopen. De Fair Trade Commission stelt dat Tesla de wet sinds augustus 2019 overtrad.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net zoals met hun claim dat de Tesla Plaid versies 320 km/u op gps gaan. Maar dat is pas als je die geüpgradede remmen aantikt van 20 000 euro op de optielijst. Zelf de remmen upgraden geeft die update niet vrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat er al nieuwe Tesla's (model S en X) geleverd waren in België. Maar ik zag op autoscout al een model X plaid te koop staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Daann zei:

Ondertussen sinds dinsdag aan het rijden:

Rijdt wel aangenaam. Super relax en rustgevend!

One pedal driving is ook wel chill bij cruisen, maar levensgevaarlijk bij doorknallen. Auto doet echt rare dingen als je gas lost bij insturen en dan naar (echt) remmen gaat doordat daar dan nog een momentje de overgang van acceleren naar regenereren tussen zit. Los daarvan ook geen auto die aanzet tot doorknallen, het raggen zal er uitgaan denk ik. 🙂 Merk nu al dat ik veel rustiger rijd dan vroeger.

Opladen is voorlopig wel een avontuur. :D Na afhalen thuisgekomen met c. 50% batterij. Zou pas donderdag naar kantoor moeten, maar woensdag toch al eens gegaan om te kunnen opladen (thuis niet mogelijk) en het eens te testen. Fier kom ik op kantoor aan, waar nog een groene parkeerplaats (exclusief voor EVs) vrij is. Mooi achteruit inparkeren, laadkabel uit de koffer halen en ... tot de conclusie komen dat er slechts één laadpaal (2 stekkers) voorzien is op het snijpunt van elke 4 parkeerplaatsen. Natuurlijk de 2 sockets al in gebruik. :fp: Ben die dag nog 3 keer naar de parkeergarage kunnen gaan voor ik eindelijk een plaats vond waar ook effectief een stekker bij vrij was. Uiteindelijk nog tot c. 75% kunnen opladen voor ik naar huis ging dus all was well.

Donderdag nieuwe poging: terug een plaatsje bij een paal gevonden. Stekker werkte niet. :fp: Gelukkig was de andere stekker ook nog vrij en die werkte wel. Om 11u ingestoken met 33% en zou dan om 16u45 100% hebben, nice! Om 18u30 wil ik naar huis vertrekken: 59% :rolleyes: Iets mis met de paal (aangezien andere stekker gewoon niet werkte) of gewoon te weinig capaciteit door grote hoeveelheid EVs op mijn werk? We will see! 

Voorlopig word ik er alleszins helemaal zot van. :lolz:

Hier ook in afwachting van een ID4, dus lees je wedervaren met veel interesse 😉

Dat van dat one pedal driving, had ik mezelf al vaker afgevraagd, hoe dat zou ingrijpen bij wat vinniger bochtenwerk. Niet ideaal dus 😉. Bij een ID4 is het sowieso wel wat minder ingrijpend dan bij een Polestar. Echt one pedal driving is daarmee niet mogelijk. Polestar bovendien ook nog's FWD, dus dat kan ik me al helemaal voorstellen, dat dat raar doet.

Bij mij op't werk staan er ondertussen een 20 tal palen, waar pakweg ondertussen 10 hybrides en 1 Enyaq aanhangen.  Zij laden toch allemaal perfect.

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat 1pedal werkt wel hoor bij wat bochtenwerk. Je speelt echt met de druk van je rechtervoet. Laat die direct los en remt serieus af. Kheb het nog voorgehad met een nozem voor mij op oudjaar, die vond dat ik te dicht reed en een paar noodstops deed. Maar 1 keer echt moeten remmen.  De rest was puur op de regeneratie, en bijna een koek op zijn bakkes, maar hij durfde niet uitstappen.  ( de jeugd is zwak tegenwoordig :D )

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bud wijzer zei:

Bij mij op't werk staan er ondertussen een 20 tal palen, waar pakweg ondertussen 10 hybrides en 1 Enyaq aanhangen.  Zij laden toch allemaal perfect.

Bij ons staan er 280 (x2 stekkers) laadpalen voor EV en nog eens 74 voor hybrides, dus ik kan me inbeelden dat er af en toe eens 'een zekering springt' 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

Dat 1pedal werkt wel hoor bij wat bochtenwerk. Je speelt echt met de druk van je rechtervoet. Laat die direct los en remt serieus af. Kheb het nog voorgehad met een nozem voor mij op oudjaar, die vond dat ik te dicht reed en een paar noodstops deed. Maar 1 keer echt moeten remmen.  De rest was puur op de regeneratie, en bijna een koek op zijn bakkes, maar hij durfde niet uitstappen.  ( de jeugd is zwak tegenwoordig :D )

Het gaat niet over voldoende kunnen afremmen, maar over onbalans. Of alleszins onnatuurlijk/onverwachte onbalans. Ik durf er niet al 'lichtjes lift-off overstuur controlerend met het gaspedaal' een verkeerswisselaar mee nemen alleszins😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Daann zei:

Het gaat niet over voldoende kunnen afremmen, maar over onbalans. Of alleszins onnatuurlijk/onverwachte onbalans. Ik durf er niet al 'lichtjes lift-off overstuur controlerend met het gaspedaal' een verkeerswisselaar mee nemen alleszins😉 

Met het gewicht van een EV sowieso geen aanrader, denk ik 😉

En lift off overstuur met een ICE voorwieltrekker is ook niet evident, sowieso 😉

 

Met de ID4 die ik testreed heb ik anders behoorlijk fel een paar bekende rotondes genomen, met de regeneratie op... dat ging echt wel flux. Maar speelse sportwagens zijn het niet, by no means.

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bud wijzer zei:

Met het gewicht van een EV sowieso geen aanrader, denk ik 😉

En lift off overstuur met een ICE voorwieltrekker is ook niet evident, sowieso 😉

 

Met de ID4 die ik testreed heb ik anders behoorlijk fel een paar bekende rotondes genomen, met de regeneratie op... dat ging echt wel flux. Maar speelse sportwagens zijn het niet, by no means.

het gewicht bij een echte (batterijen liggen dan in het chassis, ipv ergens in de koffer) EV ligt goed laag en dat helpt wel. ik smijt de Y sneller rond een rond punt dan de Q7.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Daann zei:

Het gaat niet over voldoende kunnen afremmen, maar over onbalans. Of alleszins onnatuurlijk/onverwachte onbalans. Ik durf er niet al 'lichtjes lift-off overstuur controlerend met het gaspedaal' een verkeerswisselaar mee nemen alleszins😉 

onbalans heb ik nog niet voorgehad, ik ben natuurlijk wel al sinds de allroad 4wd gewoon. is de polestar een awd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

onbalans heb ik nog niet voorgehad, ik ben natuurlijk wel al sinds de allroad 4wd gewoon. is de polestar een awd?

Technisch gezien is dat wel awd en geen 4wd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bud wijzer zei:

Een Tesla is ook wel RWD he... dat scheelt natuurlijk.

ik vroeg het me al af of de polestar awd of rwd was, want dat zal idd verschil maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook blijde verwachting van een i4. In bestelling sinds 30/12/21, deze week eindelijk info gekregen ivm mogelijke leverdatum: maart-april ‘23.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid