Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Wat me al meteen opvalt...ze zijn maar met 2 met amper bagage en al geen dakkoffer met ski's. Ook geen zagende kinderen dus. Op een gegeven moment zie je ze rijden aan 119 op teller, pakt dus 115 op gps op een baan waar je 130 mag. Net wanneer de meeste mensen die ik ken zo snel mogelijk op hun bestemming willen zijn, zeker die op de achterbank!

Niet iedereen is zoals 'de mensen die jij kent'. Ik rij zelf meestal tussen 115 en 120 GPS snelheid. Ben het wat afgeleerd om telkens op de wettelijke limiet te rijden. Alsof je daardoor zoveel sneller ter plaatse bent 🥲

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Wat me al meteen opvalt...ze zijn maar met 2 met amper bagage en al geen dakkoffer met ski's. Ook geen zagende kinderen dus. Op een gegeven moment zie je ze rijden aan 119 op teller, pakt dus 115 op gps op een baan waar je 130 mag. Net wanneer de meeste mensen die ik ken zo snel mogelijk op hun bestemming willen zijn, zeker die op de achterbank!

Ben jij zo’n EV schaapje waarvoor de test niet realistisch genoeg was? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Polygoon zei:

Ben jij zo’n EV schaapje waarvoor de test niet realistisch genoeg was? 

nope, ben eerder een brandstof schaapje dan.

Ik zou graag eens zien dat ze die test eens doen met een diesel en EV tegelijk.

Ik ben al vaak naar Zuiden van Frankrijk of Polen gereden en op die +1000km stop ik mss 45 minuten, als het zoveel al is. De echte luxe van kilometers vreten zit hem net in het weinig hoeven te stoppen, enkel wanneer je dat zelf eens wil. 

En rijdt op langere trajecten ook op cruise control 125 of 130 op gps, nooit boetes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

elke keer opnieuw dezelfde discussie, maar leg je erbij neer. Voor het merendeel van de mensen (Belgen en hollanders) is verder dan 300km aan een stuk rijden op de autostrade een avontuur. En zoek op tips voor lange autorit en "rustig rijden"  en "neem regelmatig een pauze" staat daar tussen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Ik ben al vaak naar Zuiden van Frankrijk of Polen gereden en op die +1000km stop ik mss 45 minuten, als het zoveel al is.

Stoer 🙂 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

nope, ben eerder een brandstof schaapje dan.

Ik zou graag eens zien dat ze die test eens doen met een diesel en EV tegelijk.

Ik ben al vaak naar Zuiden van Frankrijk of Polen gereden en op die +1000km stop ik mss 45 minuten, als het zoveel al is. De echte luxe van kilometers vreten zit hem net in het weinig hoeven te stoppen, enkel wanneer je dat zelf eens wil. 

En rijdt op langere trajecten ook op cruise control 125 of 130 op gps, nooit boetes.

Waarom? Wat is nog het nut van beiden naast elkaar te leggen? Diesel moet eruit, punt. Waarom daar aan vast blijven houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

Waarom? Wat is nog het nut van beiden naast elkaar te leggen? Diesel moet eruit, punt. Waarom daar aan vast blijven houden?

time is money, met een EV gaan we erop achteruit ipv vooruit. Van 10u rijden naar je bestemming gaan we naar 15u of meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Roger zei:

Stop. De. Discussie.

 

Ze is al 100x gevoerd, zoek het op en lees het opnieuw als dat is wat je wil.

nee, ik wil dezelfde argumenten opnieuw horen. Liefst van iemand die er absoluut geen ervaring mee heeft.

#vervelingopwerk

  • Grappig 1
  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tommie zei:

45 minuten stoppen op +1000 kms, nee danku. Diesel of EV, don't care. Daar is niks gezond of veilig aan.

ik deed dat vroeger ook.  zelfs in 1 trok van thuis naar de grens van Spanje, net 1000km op 1 bak diesel. heel de nacht rijden was dat. De dag nadien was ik geen mens, wegens barstende hoofdpijn, en de laatste keren moest Sally overnemen omdat ik in slaap viel achter het stuur.

 

Sinds we de Y hebben ben ik dus veel relaxter, om de 350km stoppen voor een 20min en weer verder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

time is money, met een EV gaan we erop achteruit ipv vooruit. Van 10u rijden naar je bestemming gaan we naar 15u of meer!

Dan moet je het op jaarbasis bekijken, niet op reisbasis. Een/twee keer per week thuis/op het werk de stekker in steken vs wekelijks of om de twee weken rond rijden om te tanken en dat afzetten tegen de tijd die je verliest op reis. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

time is money, met een EV gaan we erop achteruit ipv vooruit. Van 10u rijden naar je bestemming gaan we naar 15u of meer!

5 uur extra, kwestie van zwaar te gaan overdrijven.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Tjeu zei:

Dan moet je het op jaarbasis bekijken, niet op reisbasis. Een/twee keer per week thuis/op het werk de stekker in steken vs wekelijks of om de twee weken rond rijden om te tanken en dat afzetten tegen de tijd die je verliest op reis. 

 

als je thuis of op het werk kan laden mss wel, vele kunnen dit niet.

19 uren geleden, knight-rider zei:

5 uur extra, kwestie van zwaar te gaan overdrijven.

dat doet de mainstream media ook graag he, overdrijven.

1 uur terug, tuscani zei:

Kan je screenshots of de tekst hier plaatsen, kan het niet lezen.

en dan nog, als je kijkt naar het aandeel op 5 jaar, heb je nog altijd dikke winst die een spaarboekje nooit kan geven

image.png.b74dd5394387c95c208efbd928d49973.png

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken

Tijdens een oldtimerrally in Ieper trokken twee auto’s de aandacht. De reden? Ze bolden op synthetische brandstof die CO2-neutraal is. Volgens voorstanders heeft deze benzine het potentieel om de CO2-balans van alle auto’s - niet alleen van oldtimers - met een brandstofmotor te neutraliseren. Maar wat weten we al over deze hoogtechnologische benzine? Kan elke auto op deze brandstof rijden? En kan je het al tanken in België? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek.

“We zijn ervan overtuigd dat de oldtimer een toekomst heeft. Dat oldtimers vervuilend zouden zijn is een vooroordeel - dat blijkt nergens uit de statistieken. Daarvoor rijden ze eenvoudigweg te weinig kilometers”, weet organisator Lawrence Bossaert. “Maar het is ongetwijfeld voor veel liefhebbers een geruststelling dat zelfs genieten van het erfgoed kan met perfecte CO2-neutraliteit. Het is een sterk argument voor het voortbestaan van deze mooie hobby. We zijn als organisator dan ook fier dat we dit perfecte huwelijk kunnen aanbieden: traditionele mechaniek met hoogtechnologische brandstof. En dit is slechts de tip van de ijsberg - alle auto’s kunnen profiteren van de ervaring die we hier opdoen.”

Benjamin Cuyt van P1 Fuels, is ook naar Ieper afgezakt om tekst en uitleg te geven bij die nog jonge brandstof.

Synthetische brandstof, wat is dat precies?

“Dat is brandstof die gemaakt is van ‘niet fossiele componenten’. Dat wil zeggen dat er geen aardolie bij wordt gebruikt. Wij starten eigenlijk bij biomassa. Afval uit de voedingsindustrie, bijvoorbeeld. Daarin verwerken we CO2 die uit de lucht wordt gehaald. We maken dat gewoon in een fabriek.”

CO2-neutraal, wat betekent dat eigenlijk?

“Dat wil zeggen dat er bij de verbranding van de benzine alleen CO2 vrijkomt die we eerst uit de lucht hebben gehaald. Dat is een cruciaal verschil met gewone benzine - die voegt CO2 toe die daarvoor nog niet in de atmosfeer zat. Dat heb je hier niet: alle CO2 die vrijkomt, hebben we er eerst uitgehaald. Er komt dus geen CO2 bij. De CO2-balans blijft dus gelijk. Of anders gezegd: de brandstof is CO2-neutraal.”

Is CO2 het enige voordeel?

“Neen, omdat we de brandstof eigenlijk op moleculair vlak samenstellen, vermijden we wat ongewenste stoffen die in aardolieproducten zitten. De verbranding die plaatsvindt, is dan ook zuiverder dan bij conventionele brandstoffen. Zo elimineren we bijvoorbeeld volledig de uitstoot van zwavel, en komen er veel minder van de gehate partikels -fijnstof- vrij. En nog een leuk extraatje: dat is niet alleen goed voor milieu en klimaat, maar ook voor de mechaniek.”

Kan elke auto rijden op synthetische brandstof en bestaat die dan ook als diesel?

“Ja, elke auto met een verbrandingsmotor kan rijden op synthetische brandstof. Zowel een benzine- als een dieselequivalent bestaan nu reeds.”

Dus ze is niet alleen bestemd voor oldtimers?

“Precies, het gebruik is helemaal niet beperkt tot oldtimers. Die zijn voor ons een mooie springplank, maar zowel de oudste als de nieuwste auto’s kunnen er zonder problemen op rijden. Alle auto’s van het World Rally Championship rijden nu op onze brandstof en we hebben ook al een auto uit 1904 op onze benzine laten rijden. Dat verliep zonder het minste probleem.”

Kan ik ze al ergens tanken?

“Jazeker. In België is onze verdeler Historic Competition Services (een oldtimerbedrijf uit Wommelgem, red.). Nu mikken we nog op nichegebruik, maar naarmate de productie vergroot, moeten meer toepassingen mogelijk worden. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je ze gewoon in het tankstation kan tappen.”

Wat gaat dat allemaal kosten?

“Dat is een goede vraag. Momenteel is de literprijs zo’n vijf euro. Dat is duur, maar die prijs kan nog naar omlaag. Als de productie toeneemt, zakt die automatisch. Bovendien wordt er nu nog een taks op geheven die geldt voor aardolieproducten - een technische eigenaardigheid die de overheden moeten oplossen. Maar we schatten hoe dan ook dat we over een jaar of twee te koop zijn voor dezelfde prijs als de bestaande aardolieproducten.”

Waarom zou ik synthetische brandstof tanken?

“Met synthetische brandstof kan je je CO2-voetafdruk neutraliseren zonder dat je in nieuwe technologie - bijvoorbeeld de aankoop van een dure elektrische auto - moet investeren. We zien voor onze brandstof in de toekomst dan ook een rol naast alle andere technologie (EV, waterstof,...). We kunnen autorijden zowel CO2-neutraal als betaalbaar houden en dat kunnen we op korte termijn. Tenminste - wanneer de politiek zich bewust wordt van deze piste. Maar we merken uit die hoek ook steeds meer interesse.”

aangepast door Roger
  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Kan dat niet lezen hier.

 

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

als je thuis of op het werk kan laden mss wel, vele kunnen dit niet.

dat doet de mainstream media ook graag he, overdrijven.

Kan je screenshots of de tekst hier plaatsen, kan het niet lezen.

en dan nog, als je kijkt naar het aandeel op 5 jaar, heb je nog altijd dikke winst die een spaarboekje nooit kan geven

image.png.b74dd5394387c95c208efbd928d49973.png

 

De zakelijke rijder laat de auto's van het Amerikaanse automerk Tesla steeds vaker links liggen. In plaats daarvan kiezen automobilisten liever voor traditionele automerken die ook een elektrisch model in hun portfolio hebben. Dat zeggen diverse vertegenwoordigers uit de leasesector.

Tesla kende een veelbewogen jaar. Aandeelhouders in het autobedrijf zagen de beurskoers dit jaar met 65% dalen, omdat topman Elon Musk meer aandacht leek te besteden aan de overname van socialemediabedrijf Twitter dan aan Tesla.

In welke mate Tesla in Nederland terrein verliest ten opzichte van andere fabrikanten kunnen de afzonderlijke leasemaatschappijen niet altijd zeggen, omdat dit bedrijfsgevoelige informatie betreft. 'Het is een tendens die wij herkennen', zegt commercieel directeur Niels van den Hoogen van Athlon Car Lease.

'Het aanbod wordt groter en groter, want steeds meer automerken gaan voor volledig elektrisch. Dat zien wij ook in de meest gekozen elektrische personenauto’s bij Athlon in 2022'. Dat waren dit jaar de Polestar 2 en de Skoda Enyaq IV, gevolgd door Tesla Model 3, aldus Van den Hoogen.

Dat Tesla in de autoleasemarkt niet meer de meest begeerde batterijwagen is, wordt ondersteund door autoregistratiecijfers die brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging samen met dataprovider RDC maandelijks bijhouden.

In de eerste elf maanden van dit jaar werden in Nederland slechts 2131 Tesla's geregistreerd, waarmee Tesla een dozijn concurrenten voor zich moest dulden. In 2019 werden nog bijna 31.000 Tesla's geregistreerd, een record dat Tesla sindsdien niet meer heeft geëvenaard. Van het marktaandeel van zo'n 40% dat Tesla ooit had, is nog geen 4% over. Dat betekent dat de voorkeur van gebruikers van elektrische auto's steeds vaker naar andere merken uitgaat.

 

Vorig jaar al was Tesla niet langer de best verkochte elektrische auto in Nederland. Tot en met november van dit jaar stonden in Nederland ruim 62.000 Tesla's geregistreerd. Dat is 19% van het totaal aantal volledig elektrische voertuigen in Nederland. In nog geen drie jaar tijd is het aantal elektrische auto's in Nederland verdrievoudigd: 3,5% van de 9,2 miljoen in Nederland geregistreerde personenauto's is volledig elektrisch. Van de bijna 326.000 volledig elektrische auto's die eind november waren geregistreerd, zijn er bijna 200.000 bestemd voor zakelijk lease. De rest is private lease of staat op naam van particulieren, verhuurbedrijven en dealers.

Een probleem is dat Tesla het moet stellen met een beperkt aantal modellen: de Model 3, S, X, Y en de Roadster. Volkswagen Group bijvoorbeeld heeft inclusief Audi, Skoda en Porsche meer dan tien volledig elektrische modellen te bieden. Bij BMW en Mercedes bijvoorbeeld kunnen autorijders van elke merk zeven modellen kiezen. 'Dat zijn natuurlijk beeldschone auto's, heel comfortabel en duurzaam', zegt een functionaris uit de leasesector. Het ziet er niet naar uit dat ceo Elon Musk, die de afgelopen maanden in beslag werd genomen door de Twitter-overname, snel met een nieuw Tesla-model komt als antwoord op de concurrentie. In een jaar tijd zag Musk twee derde van de beurswaarde van Tesla verdampen.

 

Naamloos.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft dat ook niet te maken met de bijtelling? Het voordeel voor een EV is daar geplafonneerd op een bepaald bedrag. Je kan daar niet zoals hier een EV van 100K voordelig rijden als firmawagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is ook de werkgever die al jaren bij VAG of BMW zit die daar bij blijft. Ik verschiet er van dat er zoveel bedrijven het Chinese Polestar in hun gamma opnemen.

Vroeger was dat ook al zo. een Mazda of Kia was veel interessanter als leasewagen maar toch mocht je enkel uit een Golf, Passat of 3 serie kiezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heeft dat ook niet te maken met de bijtelling? Het voordeel voor een EV is daar geplafonneerd op een bepaald bedrag. Je kan daar niet zoals hier een EV van 100K voordelig rijden als firmawagen.

Een tesla 3 zal toch niet veel duurder ( of zelfs goedkoper) zijn dan een enyaq of q4 en mercedes consoorten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid