Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Op 2/3/2023 om 11:36, WoKe zei:

Tijdens de krokus met de Taycan op skiverlof geweest naar Zwitserland (Zinal-Grimentz)

In het gaan en het keren geen enkele keer moeten wachten op een vrije laadpaal.

Geladen bij Ionity en 1 keer bij Engie.

Op 945km enkele rit in totaal 1u15 aan de snellader gehangen, en dit gecombineerd met een ontbijt en een middagmaal-stop dus geen 'tijdverlies'.

Auto volgeladen, 2 volwassenen, 3 kids, grootste Thule dakkoffer die erop past, en overal waar het kon net binnen de veilige flits/boete marge gereden.

Gemiddeld verbruik van 27,5 kWh/100km en even lang op gereden als met de hybride XC90 vorig jaar.

Ik heb dus geen klachten over EV rijden 🙂

Ondertussen al bijna 18.000 km op net geen jaar.

Maar wat is daar vooruitgang aan? Grotere vrijheid? Sneller te plaatse? Netflix in je auto als "argument"..... enfin vandaar mijn vrij ludieke reactie. Kon ik maar de vooruitgang zien........ dat we dat moeten aanvaarden kan zijn (al weet je nooit met Be en Europa), dat ga ik niet veranderen.

 

Maar de vooruitgang....... ik blijf het niet zien he. Komt daar boven dat je hotels met laders moet zoeken, parkeerplaatsen met laders, een route langs laders enz..... dat dat met aanpassing allemaal wel meevalt wil ik bij sommigen zeker aannemen. Maar wederom.... wat is de vooruitgang daaraan? Dat ik netflix kan zien op de "ipad" van mijn auto vind ik nu niet speciaal een argument :D 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Maar wat is daar vooruitgang aan? Grotere vrijheid? Sneller te plaatse? Netflix in je auto als "argument"..... enfin vandaar mijn vrij ludieke reactie. Kon ik maar de vooruitgang zien........ dat we dat moeten aanvaarden kan zijn (al weet je nooit met Be en Europa), dat ga ik niet veranderen.

 

Maar de vooruitgang....... ik blijf het niet zien he. Komt daar boven dat je hotels met laders moet zoeken, parkeerplaatsen met laders, een route langs laders enz..... dat dat met aanpassing allemaal wel meevalt wil ik bij sommigen zeker aannemen. Maar wederom.... wat is de vooruitgang daaraan? Dat ik netflix kan zien op de "ipad" van mijn auto vind ik nu niet speciaal een argument :D 

Er is geen vooruitgang in reiservaring. Het is goedkoper (fiscaal dan, want openbaar laden = duur) en beter voor het milieu (misschien). Bovendien spreken we hier nu over reizen, wat de meeste mensen niet elke maand doen. Als je thuis kan opladen kan je een grote tour door België doen zonder te moeten opladen, en nog meer aangezien je op de meeste bestemmingen ook wel zal kunnen opladen zonder zoeken.

En het rijdt aangenamer. (Voor de meeste mensen. Iemand die dagelijks GLE AMG mag rijden zal dat anders ervaren, maar een Polestar 2 rijdt veel fijner dan een 318d)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik idd volgen, vooruitgang is het idd als je alleen woon werk doet en heel af en toe een iets langere afstand. Dat aangenamer rijden klopt ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Dat kan ik idd volgen, vooruitgang is het idd als je alleen woon werk doet en heel af en toe een iets langere afstand. Dat aangenamer rijden klopt ook. 

Daar heb je de vooruitgang voor 95% van de mensen.
Zoals reeds vaker gezegd: de rit over bochtige wegen naar Zwitserland gaat die niet beter doen dan je AMG of AM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het hem net natuurlijk. Iemand die enkel en alleen met het beste van het beste onderweg is zal het waarschijnlijk iets minder positief ervaren dan de 95% van de mensen die het met een normale auto moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jokke_vlo zei:

Dat kan ik idd volgen, vooruitgang is het idd als je alleen woon werk doet en heel af en toe een iets langere afstand. Dat aangenamer rijden klopt ook. 

Is er bij niet elektrische wagens wel vooruitgang? Kleine turbo blokken vs dikke zes cilinders voorheen en dat tegen een hogere prijs. En brandstof die duurder en duurder wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt we vergeten soms dat door allerlei eisen de motoren niet meer mogen zijn wat ze waren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tjeu zei:

Is er bij niet elektrische wagens wel vooruitgang? Kleine turbo blokken vs dikke zes cilinders voorheen en dat tegen een hogere prijs. En brandstof die duurder en duurder wordt. 

dat is spijtig genoeg waar... maar net als EVs zijn die er enkel gekomen onder druk van de Europese lobby, en eerlijk is eerlijk, net als bij EV's is het ook daar te ver gegaan met de integratie in de klasse van de niet-stadswagens.

Een Toyota Aygo 1.0 : top

Een VW Passat Variant 1.0 : niet top

Een Honda E : top

Een BMW IX : niet top

ik weet dat er hier meer dan genoeg zijn die vinden dat dat perfect past in een 100K/150K auto, en qua comfort is dat misschien ook zo, en om naar je werk te rijden ook, maar moet je daarvoor zo een type auto hebben ? Voor mij zijn dat reisberlines om lange afstanden af te leggen, en tot ze via inductie op de snelweg kunnen laden zodat je niet met je propere handen in de regen de vuile laadkabel in de propere koffer moet gooien, begrijp ik dat concept niet (tenzij als statussymbool).  Dat wil niet zeggen dat ik niet begrijp dat iemand dat koopt om puur tax redenen.

En dat geldt even goed voor die kleine benzinemotortjes in grote autos, die wederom perfect werken in verstedelijkte gebieden, maar daarbuiten, of volgeladen, toch al snel te kort schieten... of als ze niet te kort schieten, vaak meer verbruiken dan de vroegere 2.0 omdat ze te hard moeten werken.

Of zoals ik vroeger met mijn Volvo 1.6d meer in de garage stond dan op de weg.

Size does matter

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beeld ter illustratie.

 

Beeld ter illustratie. © Shutterstock

Europa wacht nog even met beslissing over verbod op auto’s met verbrandingsmotor na protest Duitsland en Italië

Vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s geen verbrandingsmotor meer hebben, als het van Europa afhangt. Na de goedkeuring van het Parlement midden februari zou de Europese Raad aanstaande dinsdag nog een laatste keer stemmen over de wetgeving. Normaal gezien een formaliteit, maar de kwestie werd op de lange baan geschoven. “Het is ons doel om ervoor te zorgen dat nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren ook na 2035 toegelaten worden”, zei de Duitse financiënminister Christian Lindner donderdag.

Yorick Dupon 03-03-23, 14:35 Laatste update: 15:28 Bron: Algemeen Dagblad, la Repubblica, Belga
 

De beslissing werd vandaag genomen in Coreper I, dat de vergadering van de Europese lidstaten voorbereidt. “We zullen te gepasten tijde op de kwestie terugkomen”, liet woordvoerder Daniel Holmberg weten.

 
  •  

  •  
De Europese Commissie is zich bewust van “de bezorgdheden” die recent zijn opgedoken, zo reageerde de adjunct-woordvoerster van voorzitter Ursula von der Leyen vrijdag op de blokkering van het dossier. De Commissie wil zich eerst een duidelijk beeld vormen van die bezorgdheden. “Het zou voorbarig zijn om nu te zeggen welke opties op tafel liggen”, verklaarde de woordvoerster.

E-fuels

De Duitse minister van Transport Volker Wissing had deze week laten verstaan dat Duitsland momenteel niet kan instemmen met het verbod. De liberaal eist dat de deur wordt opengehouden voor verbrandingsmotoren met zogenaamde e-fuels. Dat was volgens hem zo afgesproken en hij vraagt dat de Europese Commissie een voorstel in die zin presenteert.

 
 
 

E-fuels, oftewel: synthetische brandstoffen, zijn CO2-neutraal. Bij de verbranding komt wel CO2 vrij, maar deze is tijdens de productie van de brandstof uit de lucht gehaald. Toch is er wel gewoon sprake van een verbranding, waarbij lokaal verontreinigingen als NOx, koolmonoxide en ammoniak worden uitgestoten.

Het verbod moet goedgekeurd worden door minstens 15 van de 27 lidstaten die samen 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigen. Naast Duitsland zouden ook landen als Italië, Polen en Bulgarije niet instemmen. Zonder Duitsland wordt de drempel van 65 procent niet bereikt.

Verbazing in Brussel en Berlijn

Over het verbod hadden de lidstaten eerder al een compromis bereikt met het Europees Parlement. Het halfrond had het akkoord vorige maand al bekrachtigd. Het was Italië met nieuwe premier Giorgia Meloni dat een opening creëerde voor Duitsland om een bocht te maken, na eerder goedkeuren. “Italië heeft Europa wakker geschud”, zei de Italiaanse minister voor Ondernemen volgens ‘La Repubblica’.

De charge van de Duitsers leidt wel tot grote verbazing in Brussel en Berlijn. Ministers Lindner en Wissing zijn beiden lid van de liberale regeringspartij FDP. Die heeft al verschillende verkiezingsnederlagen achter de kiezen en profileert zich steeds meer als de autopartij van Duitsland. Tot grote ergernis van coalitiepartner De Groenen. De groene milieuminister Steffi Lemke riep de sociaaldemocratische regeringsleider Olaf Scholz al op om in te grijpen.

De uitstaande stemming onder de lidstaten in de Europese Raad is de allerlaatste stap in het besluitvormingsproces. Wanneer die uiteindelijk zal plaats vinden, is nu dus onduidelijk. Eerst moet de Duitse regering intern orde op zaken stellen. Een Europese ambtenaar zegt aan de Nederlandse krant ‘Algemeen Dagblad’ dat het bezwaar van onze oosterburen “heel erg laat” komt.

 

Lees ook eens de reacties

Lees ook:

aangepast door frankzagato
is verkeerde topic sorry mag verwijdert worden
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/3/2023 om 14:57, Jokke_vlo zei:

Maar wat is daar vooruitgang aan? Grotere vrijheid? Sneller te plaatse? Netflix in je auto als "argument"..... enfin vandaar mijn vrij ludieke reactie. Kon ik maar de vooruitgang zien........ dat we dat moeten aanvaarden kan zijn (al weet je nooit met Be en Europa), dat ga ik niet veranderen.

 

Maar de vooruitgang....... ik blijf het niet zien he. Komt daar boven dat je hotels met laders moet zoeken, parkeerplaatsen met laders, een route langs laders enz..... dat dat met aanpassing allemaal wel meevalt wil ik bij sommigen zeker aannemen. Maar wederom.... wat is de vooruitgang daaraan? Dat ik netflix kan zien op de "ipad" van mijn auto vind ik nu niet speciaal een argument :D 

Vooruitgang? Ik refereer toch nergens naar vooruitgang? In mijn geval is het alvast geen achteruitgang.

Fiscaliteit speelt ook mee in keuze tussen ICE en EV, thuis tanken (inpluggen) is best wel handig, omrijden om te laden doe ik niet, en netflix kijken in de auto is ook niks voor mij, ...

Maar ik rij dan ook maar 20.000 km/jaar en geraak in 99% van de gevallen heen en terug zonder laden.
En aangezien mijn blaas rapper vol zit dan mijn batterij leeg geraakt moet ik op langere afstanden toch wel eens stoppen, en 5" aan een snellader hangen duurt niet langer dan tanken.

 

BTW, ge moet eens een search doen in dit forum op "vooruitgang" 🤣 (you win the prize)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/3/2023 om 19:25, frankzagato zei:

Beeld ter illustratie.

 

Beeld ter illustratie. © Shutterstock

Europa wacht nog even met beslissing over verbod op auto’s met verbrandingsmotor na protest Duitsland en Italië

Vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s geen verbrandingsmotor meer hebben, als het van Europa afhangt. Na de goedkeuring van het Parlement midden februari zou de Europese Raad aanstaande dinsdag nog een laatste keer stemmen over de wetgeving. Normaal gezien een formaliteit, maar de kwestie werd op de lange baan geschoven. “Het is ons doel om ervoor te zorgen dat nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren ook na 2035 toegelaten worden”, zei de Duitse financiënminister Christian Lindner donderdag.

Yorick Dupon 03-03-23, 14:35 Laatste update: 15:28 Bron: Algemeen Dagblad, la Repubblica, Belga
 

De beslissing werd vandaag genomen in Coreper I, dat de vergadering van de Europese lidstaten voorbereidt. “We zullen te gepasten tijde op de kwestie terugkomen”, liet woordvoerder Daniel Holmberg weten.

 
  •  

  •  
De Europese Commissie is zich bewust van “de bezorgdheden” die recent zijn opgedoken, zo reageerde de adjunct-woordvoerster van voorzitter Ursula von der Leyen vrijdag op de blokkering van het dossier. De Commissie wil zich eerst een duidelijk beeld vormen van die bezorgdheden. “Het zou voorbarig zijn om nu te zeggen welke opties op tafel liggen”, verklaarde de woordvoerster.

E-fuels

De Duitse minister van Transport Volker Wissing had deze week laten verstaan dat Duitsland momenteel niet kan instemmen met het verbod. De liberaal eist dat de deur wordt opengehouden voor verbrandingsmotoren met zogenaamde e-fuels. Dat was volgens hem zo afgesproken en hij vraagt dat de Europese Commissie een voorstel in die zin presenteert.

 
 
 

E-fuels, oftewel: synthetische brandstoffen, zijn CO2-neutraal. Bij de verbranding komt wel CO2 vrij, maar deze is tijdens de productie van de brandstof uit de lucht gehaald. Toch is er wel gewoon sprake van een verbranding, waarbij lokaal verontreinigingen als NOx, koolmonoxide en ammoniak worden uitgestoten.

Het verbod moet goedgekeurd worden door minstens 15 van de 27 lidstaten die samen 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigen. Naast Duitsland zouden ook landen als Italië, Polen en Bulgarije niet instemmen. Zonder Duitsland wordt de drempel van 65 procent niet bereikt.

Verbazing in Brussel en Berlijn

Over het verbod hadden de lidstaten eerder al een compromis bereikt met het Europees Parlement. Het halfrond had het akkoord vorige maand al bekrachtigd. Het was Italië met nieuwe premier Giorgia Meloni dat een opening creëerde voor Duitsland om een bocht te maken, na eerder goedkeuren. “Italië heeft Europa wakker geschud”, zei de Italiaanse minister voor Ondernemen volgens ‘La Repubblica’.

De charge van de Duitsers leidt wel tot grote verbazing in Brussel en Berlijn. Ministers Lindner en Wissing zijn beiden lid van de liberale regeringspartij FDP. Die heeft al verschillende verkiezingsnederlagen achter de kiezen en profileert zich steeds meer als de autopartij van Duitsland. Tot grote ergernis van coalitiepartner De Groenen. De groene milieuminister Steffi Lemke riep de sociaaldemocratische regeringsleider Olaf Scholz al op om in te grijpen.

De uitstaande stemming onder de lidstaten in de Europese Raad is de allerlaatste stap in het besluitvormingsproces. Wanneer die uiteindelijk zal plaats vinden, is nu dus onduidelijk. Eerst moet de Duitse regering intern orde op zaken stellen. Een Europese ambtenaar zegt aan de Nederlandse krant ‘Algemeen Dagblad’ dat het bezwaar van onze oosterburen “heel erg laat” komt.

 

Lees ook eens de reacties

Lees ook:

Tijdens onze trip aan de Amalfi-kust in de herfstvakantie hebben we welgeteld 1(!) laadpaal gezien, die Italianen zijn daar nog niet mee bezig. Tesla en consoorten nauwelijks gespot daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, WoKe zei:

BTW, ge moet eens een search doen in dit forum op "vooruitgang" 🤣 (you win the prize)

Tegenwoordig het argument bij uitstek hier, inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Ugeken zei:

Tijdens onze trip aan de Amalfi-kust in de herfstvakantie hebben we welgeteld 1(!) laadpaal gezien, die Italianen zijn daar nog niet mee bezig. Tesla en consoorten nauwelijks gespot daar.

Hier (ligurische kust) een paal tegengekomen in het kleinste gehucht zelfs. 
Geen snellader natuurlijk.

Verder niet veel EV's te spotten, dat klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Ugeken zei:

Tijdens onze trip aan de Amalfi-kust in de herfstvakantie hebben we welgeteld 1(!) laadpaal gezien, die Italianen zijn daar nog niet mee bezig. Tesla en consoorten nauwelijks gespot daar.

Ik zei het eerder al. Net aan de costa blanca geweest in Spanje. Terug van gisteren. 0 EV's gezien daar. En ook zo goed als geen laadpalen. Enkel bij een Mc Donalds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Ugeken zei:

Tijdens onze trip aan de Amalfi-kust in de herfstvakantie hebben we welgeteld 1(!) laadpaal gezien, die Italianen zijn daar nog niet mee bezig. Tesla en consoorten nauwelijks gespot daar.

Nochtans verkoopt de 500e daar wel goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gezaag en geklaag over EV's komt vooral van mensen die er totaal geen ervaring mee hebben. Ik rij ondertussen 2 jaar elektrisch en nog geen enkele keer publiek moeten laden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, anders zei:

Het gezaag en geklaag over EV's komt vooral van mensen die er totaal geen ervaring mee hebben. Ik rij ondertussen 2 jaar elektrisch en nog geen enkele keer publiek moeten laden...

Als je zo weinig kilometers rijdt zal EV de juiste keuze geweest zijn 👍 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, dragonfly zei:

Als je zo weinig kilometers rijdt zal EV de juiste keuze geweest zijn 👍 😄 

Je doet +-400km op 1 lading. Zolang je niet op reis gaat met de auto (of accepteert dat je dan om de 3u á 4u eens een pauze neemt), en je thuis/op het werk kan laden, heb je publiek laden niet nodig.

Het enige dat hij wel mist, is "emotie" in het rijden. Ze voelen allemaal meer aan als een rijdende computer. Maar voor 99% van de bevolking is dat ook net wat ze willen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, anders zei:

Je doet +-400km op 1 lading. Zolang je niet op reis gaat met de auto (of accepteert dat je dan om de 3u á 4u eens een pauze neemt), en je thuis/op het werk kan laden, heb je publiek laden niet nodig.

Het enige dat hij wel mist, is "emotie" in het rijden. Ze voelen allemaal meer aan als een rijdende computer. Maar voor 99% van de bevolking is dat ook net wat ze willen ...

Dit zijn eindeloze discussies hier....

Wie het fiscaal kan inbrengen (het gros hier van de EV adepten) koopt EV omdat het financieel interessant is en zal daar best een aantal compromissen voor willen sluiten. 

De "sukkelaars" met een firmawagen worden heel binnenkort (of nu al) ook verplicht om te switchen, voor sommigen ok (zoals voor mij, ik kan thuis perfect laden en heb nog andere auto's) , voor anderen een ramp (vb mijn collega met een klein eigenlijk te renoveren rijhuis in randstad, en met een tweede soortgelijk huisje in Frankrijk : vaak lange afstanden en geen mogelijkheid tot laden thuis - thuiswerk)

Wie het niet fiscaal kan inbrengen is, ALS de verplichting naar EV doorgaat, gekloot met een auto die absoluut goed rijdt, maar mogelijks niet per se aangepast aan hun noden (vb rijhuis in stad, afgelegen wonen, zware remorque, caravan, ....) en voor die 1% liefhebbers komt daar nog emotie bij (hoewel ik vermoed dat ze daar nog wel in zullen verbeteren)

Moraal : EV mag er gerust zijn, PHEV ook want zeker voor particulieren zal dat naar gebruik het perfecte compromis zijn (nu eerder misbruik als firmawagen), maar ICE (desnoods synthetisch) moet er voor velen ook blijven.  Dus Italië, Duitsland, Polen, we rekenen op jullie !

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/6/2023 at 11:30 AM, WoKe said:

En aangezien mijn blaas rapper vol zit dan mijn batterij leeg geraakt

Gij zijt op dat vlak nu wel niet echt de norm he :lolz:

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, berengun zei:

Dit zijn eindeloze discussies hier....

Wie het fiscaal kan inbrengen (het gros hier van de EV adepten) koopt EV omdat het financieel interessant is en zal daar best een aantal compromissen voor willen sluiten. 

De "sukkelaars" met een firmawagen worden heel binnenkort (of nu al) ook verplicht om te switchen, voor sommigen ok (zoals voor mij, ik kan thuis perfect laden en heb nog andere auto's) , voor anderen een ramp (vb mijn collega met een klein eigenlijk te renoveren rijhuis in randstad, en met een tweede soortgelijk huisje in Frankrijk : vaak lange afstanden en geen mogelijkheid tot laden thuis - thuiswerk)

Wie het niet fiscaal kan inbrengen is, ALS de verplichting naar EV doorgaat, gekloot met een auto die absoluut goed rijdt, maar mogelijks niet per se aangepast aan hun noden (vb rijhuis in stad, afgelegen wonen, zware remorque, caravan, ....) en voor die 1% liefhebbers komt daar nog emotie bij (hoewel ik vermoed dat ze daar nog wel in zullen verbeteren)

Moraal : EV mag er gerust zijn, PHEV ook want zeker voor particulieren zal dat naar gebruik het perfecte compromis zijn (nu eerder misbruik als firmawagen), maar ICE (desnoods synthetisch) moet er voor velen ook blijven.  Dus Italië, Duitsland, Polen, we rekenen op jullie !

Puur fiscaal had ik ook bvb een kleine Golf kunnen kopen, die zou mij qua totale belastingen niet meer gekost hebben dan de iX3. Dus het is niet door de fiscaliteit dat mensen een EV kopen, het is omdat het voor dezelfde fiscaliteit gewoon de betere auto is.

Er zijn zeker mensen waar een EV lastig is (vooral mensen zonder eigen laadinfrastructuur), maar imo is dat echt een absolute minderheid hoor. Ik ken héél weinig mensen die regelmatig meer dan 400km/dag rijden. Imo is huurwagens voor die paar keren dat je dan eens ver moet een betere oplossing dan een ICE te kopen waarbij je dan 95% van de tijd slechter af bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid