Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

2 hours ago, BMWMB said:

Maar is traag laden tot 100% minder schadelijk dan snelladen tot 100%?

Er is niks schadelijk aan het opladen van een batterij tot 100%. Ze degradeert ook niet als je ze oplaadt tot 100%.

Wat wel schadelijk is is ze opladen tot 100% en ze dan zo dagen lang laten staan. Dus je batterij voor 100% opladen en direct beginnen leeg rijden kan geen kwaad. Wel ze constant tot 100% opladen en je auto dus continu met een SoC van 95+% hebben stil staan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, jan.van.gent said:

Naar mijn bescheiden ervaring gaan batterijen meestel "kapot" als er 1 of meerdere cellen plots een duik nemen/stuk gaan.
Dus de ene dag kan je bij een "test" nog 94% meten, terwijl de dag er op je pakket "om zeep" kan zijn omdat er een bepaalde cel(len) begeven hebben.
Dus ik stel het nut van zo'n tests nogal in twijfel. Wel leuk om te weten dat ze na x jaar nog 94% capaciteit hebben, maar daarom mag je die gegevens zeker niet extrapoleren om te denken dat ze de komende 4 jaar opnieuw slechts 6% gaan zakken. 

Ik dacht dat dit bij @tuscani zijn Qwhatever ook zo was?

Hier op het werk ook zo een collaga, kocht hem zo'n 2de hands top-speed pedelec, met 2 batterijen aan boord. Hij had voor aankoop een test laten doen en de batterijen zat na 3 jaar nog op 96%. 2 maand erna was 1 ervan voor de vuilbak wegens één of enkele kapotte cellen.

 

Ik stel me echt vragen bij de levensduur. Het zijn kleinere pakketten, maar de technologie is identiek:

- heb hier een Roomba, na 1.5j is het batterijpakket kapot gegaan

- heb hier een Husqvarna Automower, die batterijen hebben het 5 jaar uitgehouden en zijn nu ook stuk

Dan stel ik me de vraag wat er gaat gebeuren met het gemiddelde EV battery pack van 10 jaar oud, los van verlies van capaciteit. Ik had al ergens gelezen dat sommige fabrikanten reservecellen voorzien in hun pack om zo een probleem gedeeltelijk op te vangen, maar uiteindelijk is het uitstel van executie.

Ik geloof niet dat we, zoals bij ICE, auto's van 10-15 jaar gaan zien rondbollen, want de kost om de batterij te vervangen (want aja, herstellen doen we niet of kunnen we zelfs niet soms) zal enorm zijn tov de restwaarde.

 

En zoals je zei, @jan.van.gent, je ziet dat niet aankomen. Het is niet dat die toestellen alsmaar sneller naar de lader moesten tot er niks meer in ging. Nee, dat gaat van perfect werken naar *paf* kapot van de ene dag op de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, BMWMB said:

Maakt het dan veel uit om traag te laden tot 90% ipv tot 80%

Je haalt 2 dingen door mekaar.

- laadsnelheid

- opslag

 

Bij laadsnelheid is het zo dat alles wat sneller laden is dan 1C (of 1.5C) slecht is voor de levensduur van de batterij, ongeacht of je nu naar 50% of naar 80% laadt, je zit trouwens in de laatste procenten met een serieuze vertraging dus je haalt daar die hoge snelheden niet, dus in dat opzicht is het gezonder om van 80% naar 100% te laden dan van 30% naar 50%. Hoeveel 1C juist is moet je uitrekenen aan de hand van de grootte/voltage van je batterypack.

Enfin uitrekenen, voor een batterij van 90kWh is 1C = 90kW.  Je kan tot 1.5C gaan zonder veel gevolgen, dus 135kW. Alles daarboven wordt sletiger.

 

Qua opslag is het zo dat een batterij lange tijd laten staan extreem vol of extreem leeg nadelig is voor de capaciteit op lange termijn. Daar verslijt ze van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Ik stel me echt vragen bij de levensduur. Het zijn kleinere pakketten, maar de technologie is identiek:

- heb hier een Roomba, na 1.5j is het batterijpakket kapot gegaan

- heb hier een Husqvarna Automower, die batterijen hebben het 5 jaar uitgehouden en zijn nu ook stuk

Dan stel ik me de vraag wat er gaat gebeuren met het gemiddelde EV battery pack van 10 jaar oud, los van verlies van capaciteit. Ik had al ergens gelezen dat sommige fabrikanten reservecellen voorzien in hun pack om zo een probleem gedeeltelijk op te vangen, maar uiteindelijk is het uitstel van executie.

Ik geloof niet dat we, zoals bij ICE, auto's van 10-15 jaar gaan zien rondbollen, want de kost om de batterij te vervangen (want aja, herstellen doen we niet of kunnen we zelfs niet soms) zal enorm zijn tov de restwaarde.

 

En zoals je zei, @jan.van.gent, je ziet dat niet aankomen. Het is niet dat die toestellen alsmaar sneller naar de lader moesten tot er niks meer in ging. Nee, dat gaat van perfect werken naar *paf* kapot van de ene dag op de andere.

We zijn ondertussen al langer dan 10 jaar bezig aan het ev tijdperk hoor. Je moet het je dus niet afvragen, je kan het gewoon vaststellen. Evenwel zijn de resultaten niet echt verbazingwekkend of onverwacht. Wel niet altijd rechtlijnig. 

Wie veel rijdt doet er lang mee. Eens ze minder rijden en dus lang geladen aan de stekker blijven staan, zie je wel vaker dat de batterij vervangen werd. 

En ja, klopt. Een Tesla heeft rond de 16% extra capaciteit aan boord. (De 100kWh versie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Tjeu zei:

 

En ja, klopt. Een Tesla heeft rond de 16% extra capaciteit aan boord. (De 100kWh versie)

zeker dat ze die gebruiken om kapotte cellen te compenseren? want dat is zo eenvoudig niet, als er een cel kapot is, dan is heel dat pakketje waar die cel onderdeel van is "om zeep". 

lijkt me eerder dat ze die extra capaciteit hebben om er voor te zorgen dat mensen vanaf 0 tot 100 procent het "beloofd" aantal kwh beschikbaar hebben, en die 16 procent eerder dient als "verborgen" rederve om de SOC nooit onder de xx procent ofzo te laten komen? 

nu ik zwans maar wat, heb er nog niets over opgezocht ivm Tesla hun aanpak. enige wat ik weet is uit ervaring met fietsbatterijen, en een kapotte cel kan je dan niet gewoon compenseren door in die batterij een extra cel te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, jan.van.gent zei:

zeker dat ze die gebruiken om kapotte cellen te compenseren? want dat is zo eenvoudig niet, als er een cel kapot is, dan is heel dat pakketje waar die cel onderdeel van is "om zeep". 

lijkt me eerder dat ze die extra capaciteit hebben om er voor te zorgen dat mensen vanaf 0 tot 100 procent het "beloofd" aantal kwh beschikbaar hebben, en die 16 procent eerder dient als "verborgen" rederve om de SOC nooit onder de xx procent ofzo te laten komen? 

nu ik zwans maar wat, heb er nog niets over opgezocht ivm Tesla hun aanpak. enige wat ik weet is uit ervaring met fietsbatterijen, en een kapotte cel kan je dan niet gewoon compenseren door in die batterij een extra cel te hebben. 

Het wordt omschreven als 'extra capaciteit die ingezet wordt om de effecten van degradatie tegen te gaan '. 

Ofte, wanneer in je uit je 100 kWh niet meer het nominale rijbereik haalt, dan maakt hij de batterij wat groter. Was in eerste instantie een veiligheid om ervoor te zorgen dat degradatie niet opviel en mensen daarvoor niet gingen afhaken. Zou kunnen dat de batterijen ondertussen beter zijn en ze dat niet meer doen. Dat weet ik niet, ik ben geen Tesla kenner. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tjeu zei:

Ja. Nu is het wel vooral het vol en leeg zijn dat slecht is. 

Slecht nieuws dan voor mijn hybride. Meermaals per week volledig leeg en voor 100% terug opladen 🤔

aangepast door zwoemba
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, zwoemba zei:

Slecht nieuws dan voor mijn hybride. Meermaals per week volledig leeg en voor 100% terug opladen 🤔

Hangt er vanaf welke batterij. Is een van de redenen waarom Toyota zolang vast heeft gehouden aan lood batterij in hun hybrides.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Tjeu said:

We zijn ondertussen al langer dan 10 jaar bezig aan het ev tijdperk hoor. Je moet het je dus niet afvragen, je kan het gewoon vaststellen.

Waar kan ik het vaststellen? Waar zijn de cijfers van alle kapotte battery packs? Waar kan ik die vinden?

En we zijn net 10 jaar bezig. Alles voor de eerste Tesla Model S telt IMO niet mee, en dat ding is in 2012 verschenen, wat niet wil zeggen dat hij in Europa rond reed in 2012.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ir_fuel zei:

Waar kan ik het vaststellen? Waar zijn de cijfers van alle kapotte battery packs? Waar kan ik die vinden?

En we zijn net 10 jaar bezig. Alles voor de eerste Tesla Model S telt IMO niet mee, en dat ding is in 2012 verschenen, wat niet wil zeggen dat hij in Europa rond reed in 2012.

Wat is er mis met de Leaf? 

Op world Economic Forum is er eens een artikel over geweest, maar kan het niet direct terug vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Honda heeft een 35kw pakket waarvan 28kw bruikbaar is. 8 jaar garantie op de batterij en er staat nergens iets over 100% laden. Is dat dan gewoon de producent die genoeg marge neemt?

Wanneer ik die niet 100% laad is die op het einde van de rit ook vaker minder dan 10%. Ik lees soms niet onder de 20% en niet boven de 80%, maar dan  geraak ik het dorp niet meer uit 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je merkt dat ook met je smartphone. Ik heb een Samsung en je hebt daar een optie om je batterij te beschermen, dan stopt deze met laden aan 85%. 

Ik gebruik dit nu al een hele tijd, want de gsm ligt aan mijn bed (met een trage lader) en is na 4u op 100% en je slaapt 7u. Dus nu ligt deze na die aantal uren met 85% te wachten tot ik wakker wordt, en de batterij gaat even lang mee als met 100% laden. Ik verschoot daar van dat die 15% eigenlijk niks extra bijbrengt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ir_fuel zei:

Waar kan ik het vaststellen? Waar zijn de cijfers van alle kapotte battery packs? Waar kan ik die vinden?

En we zijn net 10 jaar bezig. Alles voor de eerste Tesla Model S telt IMO niet mee, en dat ding is in 2012 verschenen, wat niet wil zeggen dat hij in Europa rond reed in 2012.

Bij Autoweek doen ze bv een test, hier de afspeellijst:

 

Sommige verliezen meer batterij dan andere, zal dus komen door gedrag van eigenaar en manier van laden zeker?

Voor een 2de hands koper wordt het dus echt een uitdaging als je zo geen test kan laten doen. Want als je een laptop of smartphone tweedehands koopt, dan is de batterij altijd nog in prima staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik geloof niet dat we, zoals bij ICE, auto's van 10-15 jaar gaan zien rondbollen, want de kost om de batterij te vervangen (want aja, herstellen doen we niet of kunnen we zelfs niet soms) zal enorm zijn tov de restwaarde.

Moet nochtans niet zo moeilijk zijn, denk ik dan? Een batterijpack is relatief simpel qua constructie. Ik vermoed (als niemand het doet, dan doe ik het), dat er een nieuwe markt zal ontstaan waarbij je dat soort herstellingen bij een onafhankelijke specialist laat uitvoeren om wagens in het verkeer te houden. Een merkdealer, die gaat inderdaad hooguit (gemakshalve) grote vervangingen doen en teveel aanrekenen. Wie doet mee? 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Logic zei:

Moet nochtans niet zo moeilijk zijn, denk ik dan? Een batterijpack is relatief simpel qua constructie. Ik vermoed (als niemand het doet, dan doe ik het), dat er een nieuwe markt zal ontstaan waarbij je dat soort herstellingen bij een onafhankelijke specialist laat uitvoeren om wagens in het verkeer te houden. Een merkdealer, die gaat inderdaad hooguit (gemakshalve) grote vervangingen doen en teveel aanrekenen. Wie doet mee? 🤪

Ik denk dat de batterijen dan echt op een andere manier moeten geconstrueerd worden.
Het batterijpakket haal je niet zomaar eventjes uit/vanonder de meeste wagens, laat staan het open doen om cellen(pakketen) te gaan vervangen.
Het wordt wel gedaan, door enkele straffe DIY'ers, maar of dat economisch haalbaar is om op grote schaal te doen... Is nog wel iets anders dan een fietsaccu herstellen (wat ik wel al zelf gedaan heb)
Ergens hoop ik dat de bedrijven wordt opgelegd dat hun batterij "eenvoudig" te demonteren en te herstellen moet zijn (want uit zichzelf zal het niet komen, wat kan hun het schelen dat na 5 a 10 jaar de hele wagen te vervangen is...) . Maar of we ooit zo ver gaan geraken... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Ik denk dat de batterijen dan echt op een andere manier moeten geconstrueerd worden.
Het batterijpakket haal je niet zomaar eventjes uit/vanonder de meeste wagens, laat staan het open doen om cellen(pakketen) te gaan vervangen.
Het wordt wel gedaan, door enkele straffe DIY'ers, maar of dat economisch haalbaar is om op grote schaal te doen... Is nog wel iets anders dan een fietsaccu herstellen (wat ik wel al zelf gedaan heb)
Ergens hoop ik dat de bedrijven wordt opgelegd dat hun batterij "eenvoudig" te demonteren en te herstellen moet zijn (want uit zichzelf zal het niet komen, wat kan hun het schelen dat na 5 a 10 jaar de hele wagen te vervangen is...) . Maar of we ooit zo ver gaan geraken... 

Is dat werkelijk zo, ik bedoel, hoe staat dat in verhouding tot een ICE? Want zelfs voor simpele onderhoudsbeurten (vervangen bougies) moet je al veel demonteren om er überhaupt aan te kunnen, laat staan iets te moeten herstellen in en rond het blok zelf. Als de motor eruit moet, of open ligt, ook alles behalve simpel, of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Logic zei:

Is dat werkelijk zo, ik bedoel, hoe staat dat in verhouding tot een ICE? Want zelfs voor simpele onderhoudsbeurten (vervangen bougies) moet je al veel demonteren om er überhaupt aan te kunnen, laat staan iets te moeten herstellen in en rond het blok zelf. Als de motor eruit moet, of open ligt, ook alles behalve simpel, of zie ik dat verkeerd?

Zie 3:50 etc.
Dat hele pakket uit de auto halen, dat is duidelijk OK en er op voorzien. Maar dat pakket open halen is een ander verhaal, dat zicht dichtgekit, moet je zitten open prullen en wringen. Allemaal goed en wel om die pakketten er uit te halen en te hergebruiken in een DIY thuisbatterij, maar om dat eventjes open te halen, pakketje te vervangen (en dan spreek ik nog niet over individuele cellen IN zo'n pakket vervangen), en weer mooi dichtkrijgen, dat zie ik nog niet direct bij standaard auto bedrijven gebeuren (toch niet de manier waarop die batterijen nu opgebouwd/gesealed/... worden).

Bij een ICE moet je jammer genoeg voor sommige banale herstellingen inderdaad een hele hoop demonteren. Maar het is er wel op voorzien om te demonteren, gevezen, of geklikt, of... Je moet het vergelijken met een motor die niet aan elkaar hangt met bouten/dichtingen/pakkingen, maar met TEC7. Niet gemaakt om open te halen en te reviseren/herstellen dus.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Liquid Li0n said:

Bij Autoweek doen ze bv een test, hier de afspeellijst:

 

Sommige verliezen meer batterij dan andere, zal dus komen door gedrag van eigenaar en manier van laden zeker?

Voor een 2de hands koper wordt het dus echt een uitdaging als je zo geen test kan laten doen. Want als je een laptop of smartphone tweedehands koopt, dan is de batterij altijd nog in prima staat.

Het gaat niet over degradatie. Dat is progressief en "voorspelbaar". Het gaat over kapotte cellen. Vandaag koop je een tweedehands, werkt perfect, en overmorgen ineens pats een hele cluster cellen kapot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het gaat niet over degradatie. Dat is progressief en "voorspelbaar". Het gaat over kapotte cellen. Vandaag koop je een tweedehands, werkt perfect, en overmorgen ineens pats een hele cluster cellen kapot. 

Ja klopt. Dat is bij een smartphone en laptop ook. Daaraan zie je dat een auto een wegwerp artikel wordt. Allesbehalve een groene gedachte dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Het gaat niet over degradatie. Dat is progressief en "voorspelbaar". Het gaat over kapotte cellen. Vandaag koop je een tweedehands, werkt perfect, en overmorgen ineens pats een hele cluster cellen kapot. 

Dat is toch niet anders bij koppakkingen, krukaslagers, printplaten, IMS, vanos, roetfilters, ... 

Het aantal risico's bij een ICE zijn er toch zeker niet minder op. En het aantal zaken die je er verkeerd mee kan doen nog veel groter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Ja klopt. Dat is bij een smartphone en laptop ook. Daaraan zie je dat een auto een wegwerp artikel wordt. Allesbehalve een groene gedachte dus. 

Is bij recente auto's toch ook zo? Denk jij dat je binnen 15j nog iets vindt als er iets stuk gaat van elektronica?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid