Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Op 28/3/2023 om 08:53, tuscani zei:

Minder volgens mij.  

Want nu veranderen ze om de 5j van wagen.  Een particulier gaat niet om de 5j zijn privé wagen verkopen ( allez de meeste toch niet :D ) , die blijft er langer mee rijden. En als ze rijden, moeten ze nog niet naar ev omschakelen.  Bij salariswagens, worden ze verplicht naar ev te gaan wegens nieuw.  En zo komt er natuurlijk een versnelling.  

( mijn mening)

ik deel die mening. 

Mensen zullen meer oudere wagens kopen, die vervuilender zijn en meer co2 uitstoten. Ook gaan ze niet bij dealers op onderhoud, maar bij de goedkopere kleine garagekes. Dus de autolobby zou een serieuze knauw krijgen. Ze leven nu van al die onderhouden. heb het nog op dit forum gelezen dat 70% leasewagens zijn dat ze op onderhoud hebben. 

meeste mensen in mijn straat of familie hebben geen bedrijfswagen en dat zijn allemaal voertuigen van 10 jaar of meer. Vele willen ook niet meer dan 15 000 euro of zo uitgeven aan een auto. Want vele boeien zich 0.0 voor een auto, maar iedereen weet wel dat openbaar vervoer hetgeen is ze niet willen.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua logo's had ik verwacht dat zoals met het pijltje in het FEDEX logo er een stekker zou zijn die precies in de E past. Google op E plug en icon/logo gaf de alleen mafste alternatieven maar uiteindelijk toch eentje gevonden die het goed doet. Misschien niet erg nadrukkelijk maar goed.

eplug.thumb.jpg.1db7a6862302e9d8e747f6d3b6a51d52.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraag over laden. Je leest overal dat je de batterij best niet voller laadt dan 80%, omdat nog voller schadelijk kan zijn voor de batterij, en het de batterij sneller doet degraderen/slijten.

Toch heb ik al horen zeggen dat er een verschil is tussen snelladen en traag laden. Er zijn mensen die beweren dat als je traag laadt (11 of 22kW), je wel steeds kan laden tot 100%, zonder het risico te hebben dat de batterij sneller slijt.

Is dat juiste info?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, BMWMB zei:

Ik heb een vraag over laden. Je leest overal dat je de batterij best niet voller laadt dan 80%, omdat nog voller schadelijk kan zijn voor de batterij, en het de batterij sneller doet degraderen/slijten.

Toch heb ik al horen zeggen dat er een verschil is tussen snelladen en traag laden. Er zijn mensen die beweren dat als je traag laadt (11 of 22kW), je wel steeds kan laden tot 100%, zonder het risico te hebben dat de batterij sneller slijt.

Is dat juiste info?

2 zaken die een negatieve impact hebben op battery health zijn:

  1. Regelmatig laden tot 100%
  2. Fast charging
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BMWMB zei:

Ik heb een vraag over laden. Je leest overal dat je de batterij best niet voller laadt dan 80%, omdat nog voller schadelijk kan zijn voor de batterij, en het de batterij sneller doet degraderen/slijten.

Toch heb ik al horen zeggen dat er een verschil is tussen snelladen en traag laden. Er zijn mensen die beweren dat als je traag laadt (11 of 22kW), je wel steeds kan laden tot 100%, zonder het risico te hebben dat de batterij sneller slijt.

Is dat juiste info?

Maar moet jij hier van wakker liggen aangezien uw wagen na 4 jaar toch verkocht wordt? Hoeveel was dat bij je Tesla?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, d_s zei:

Maar moet jij hier van wakker liggen aangezien uw wagen na 4 jaar toch verkocht wordt? Hoeveel was dat bij je Tesla?

Hier zie je meteen ook een potentieel probleem voor de markt van tweedehands EV's.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Audi S8 zei:

2 zaken die een negatieve impact hebben op battery health zijn:

  1. Regelmatig laden tot 100%
  2. Fast charging

3. Regelmatig ontladen tot onder de 20% (en lager, vooral echt helemaal ontladen is ook erg schadelijk)

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Audi S8 zei:

Hier zie je meteen ook een potentieel probleem voor de markt van tweedehands EV's.....

Auto onthoudt dat, dus je hebt snel een indicatie. En er zijn toch batterij testers, zouden dus niet precies genoeg zijn om een goed rapport op te stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Audi S8 zei:

Hier zie je meteen ook een potentieel probleem voor de markt van tweedehands EV's.....

Is toch niet eigen aan EV’s? Hoeveel leaserijders rijden hun wagen mooi warm etc. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, BMWMB zei:

Ik heb een vraag over laden. Je leest overal dat je de batterij best niet voller laadt dan 80%, omdat nog voller schadelijk kan zijn voor de batterij, en het de batterij sneller doet degraderen/slijten.

Toch heb ik al horen zeggen dat er een verschil is tussen snelladen en traag laden. Er zijn mensen die beweren dat als je traag laadt (11 of 22kW), je wel steeds kan laden tot 100%, zonder het risico te hebben dat de batterij sneller slijt.

Is dat juiste info?

Weet je wat verwarrend is: het internet. Je denkt iets te weten of het zelfs logisch te vinden, totdat je zo'n verhaal hoort als van de "Porsche whistleblower": explained that the Taycan’s 800V high-voltage onboard charger used today does not control the charging process well enough and can overcharge some battery cells, causing them to overheat. For safety reasons, overheated battery cells are disabled and isolated from the battery pack, reducing battery capacity and thus the vehicle’s range. The problem occurs when the batteries are charged at a low AC speed of up to 7.5 KW, a common use case for all charging, such as at home or on low-speed chargers, the source said. 

Ik doe bijna niet anders dan low speed charging, wat strikt genomen het beste is, maar dan moet de hardware ook wel werken zoals het hoort.

 

 

aangepast door Logic
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat blijft het toch een grap dat laden/ontladen.  Best niet onder de 20%, liefst niet boven de 80%... Volg dat wat strikt op, dan hou je dus effectief 60% capaciteit over. Dus amper iets meer dan de helft. Weet dan dat je van het off WLTP bereik best iets van 3/5 neemt om een vrij reëel bereik te weten, neem daar nog eens die 60% van, doe er nog wat koude temperaturen bij.. 

Probeer dat eens te verkopen bij een verbrandingsmotor: als je tankt en je hebt een bak van 60 liter, liefst niet boven de 48 liter voltanken meneer; en o ja, hou ook nog zeker 12L over, want anders niet goed voor de tank....

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Audi S8 zei:

2 zaken die een negatieve impact hebben op battery health zijn:

  1. Regelmatig laden tot 100%
  2. Fast charging

Regelmatig laden tot 100% en fast charging zou geen impact hebben op garantie. 

Dus ik laadt mijn EV op tot 100% en als nodig ga ik aan de snellader staan.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Ceke zei:

Regelmatig laden tot 100% en fast charging zou geen impact hebben op garantie. 

Dus ik laadt mijn EV op tot 100% en als nodig ga ik aan de snellader staan.. 

 

Ik heb nergens geschreven dat er een impact op de garantie is. Enkel dat het een negatief effect heeft op de chemische samenstelling van de batterijcellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Audi S8 zei:

2 zaken die een negatieve impact hebben op battery health zijn:

  1. Regelmatig laden tot 100%
  2. Fast charging

 

1 uur terug, Tjeu zei:

3. Regelmatig ontladen tot onder de 20% (en lager, vooral echt helemaal ontladen is ook erg schadelijk)

Maar hoeveel negatieve impact? gaat dat over % of over 10-tallen% op x-jaar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, BMWMB zei:

Maar is traag laden tot 100% minder schadelijk dan snelladen tot 100%?

Traag laden is sowieso minder schadelijk wegens minder warm worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Tesla had na 125k / 4 jaar nog 94% batterijcapaciteit. Laden meestal tot 90%, en minder dan 10% snelladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, BMWMB zei:

Maar is traag laden tot 100% minder schadelijk dan snelladen tot 100%?

Ja. Nu is het wel vooral het vol en leeg zijn dat slecht is. 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn bescheiden ervaring gaan batterijen meestel "kapot" als er 1 of meerdere cellen plots een duik nemen/stuk gaan.
Dus de ene dag kan je bij een "test" nog 94% meten, terwijl de dag er op je pakket "om zeep" kan zijn omdat er een bepaalde cel(len) begeven hebben.
Dus ik stel het nut van zo'n tests nogal in twijfel. Wel leuk om te weten dat ze na x jaar nog 94% capaciteit hebben, maar daarom mag je die gegevens zeker niet extrapoleren om te denken dat ze de komende 4 jaar opnieuw slechts 6% gaan zakken. 

Ik dacht dat dit bij @tuscani zijn Qwhatever ook zo was?

Hier op het werk ook zo een collaga, kocht hem zo'n 2de hands top-speed pedelec, met 2 batterijen aan boord. Hij had voor aankoop een test laten doen en de batterijen zat na 3 jaar nog op 96%. 2 maand erna was 1 ervan voor de vuilbak wegens één of enkele kapotte cellen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Redfive zei:

Wat blijft het toch een grap dat laden/ontladen.  Best niet onder de 20%, liefst niet boven de 80%... Volg dat wat strikt op, dan hou je dus effectief 60% capaciteit over. Dus amper iets meer dan de helft. Weet dan dat je van het off WLTP bereik best iets van 3/5 neemt om een vrij reëel bereik te weten, neem daar nog eens die 60% van, doe er nog wat koude temperaturen bij.. 

Probeer dat eens te verkopen bij een verbrandingsmotor: als je tankt en je hebt een bak van 60 liter, liefst niet boven de 48 liter voltanken meneer; en o ja, hou ook nog zeker 12L over, want anders niet goed voor de tank....

Haha, niet dat je ongelijk hebt, maar 't is enkel een advies om de levensduur te maximaliseren. Je moet nog eens diep nadenken waar we van komen. We beschouwen het als normaal, maar een koude start is slecht voor de motor... (dus geen korte ritten doen?) Eens goed gasgeven met een koude motor is slecht...(dus best een kwartiertje wachten). Nog zotter, een extra toertje rond de kerktoren doen om de DPF filter schoon te branden. Vanuit het EV-perspectief bekeken zijn die dingen nogal archaïsch. Verbruik en actieradius is hier evengoed sterk afhankelijk van het soort gebruik. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid