Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden, anders zei:

Puur fiscaal had ik ook bvb een kleine Golf kunnen kopen, die zou mij qua totale belastingen niet meer gekost hebben dan de iX3. Dus het is niet door de fiscaliteit dat mensen een EV kopen, het is omdat het voor dezelfde fiscaliteit gewoon de betere auto is.

Er zijn zeker mensen waar een EV lastig is (vooral mensen zonder eigen laadinfrastructuur), maar imo is dat echt een absolute minderheid hoor. Ik ken héél weinig mensen die regelmatig meer dan 400km/dag rijden. Imo is huurwagens voor die paar keren dat je dan eens ver moet een betere oplossing dan een ICE te kopen waarbij je dan 95% van de tijd slechter af bent.

Ik wil er niet meer op antwoorden .... maar ik kan het niet laten 🤣

1 : Je hebt juist mijn punt gemaakt dat je een grote zware EV hebt kunnen kopen dankzij de "verwrongen" fiscaliteit.  

2 : Een IX3 heeft 460km officiële range.  In de winter zoals gisteren blijven er daar misschien nog effectief 260km van over (ik zeg maar wat).  En als je lange afstanden rijdt is dat over de autosnelweg tegen ... het mag toch wel 120 zijn niet ?  Hoeveel blijft er dan nog over ?  Waarschijnlijk nog genoeg voor traditioneel dagelijks verkeer, maar een tripje naar zee op zaterdag (voor mezelf is dat op en af 360km) wordt toch wel moeilijk....zowel in de zomer als in de winter.

3 : als er vanaf 2035 geen ICE meer is geldt dat ook voor verhuurmaatschappijen....

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, berengun zei:

Ik wil er niet meer op antwoorden .... maar ik kan het niet laten 🤣

1 : Je hebt juist mijn punt gemaakt dat je een grote zware EV hebt kunnen kopen dankzij de "verwrongen" fiscaliteit.  

2 : Een IX3 heeft 460km officiële range.  In de winter zoals gisteren blijven er daar misschien nog effectief 260km van over (ik zeg maar wat).  En als je lange afstanden rijdt is dat over de autosnelweg tegen ... het mag toch wel 120 zijn niet ?  Hoeveel blijft er dan nog over ?  Waarschijnlijk nog genoeg voor traditioneel dagelijks verkeer, maar een tripje naar zee op zaterdag (voor mezelf is dat op en af 360km) wordt toch wel moeilijk....zowel in de zomer als in de winter.

3 : als er vanaf 2035 geen ICE meer is geldt dat ook voor verhuurmaatschappijen....

1. Hangt maar van je standpunt af, ik betaal niet minder belastingen op de EV dan op een ICE. Ik betaal minder belastingen dan een vergelijkbare ICE.

2. In de winter haal ik 300km effectieve range met gewoon autostrade aan 120km/u. Met mijn woon-werk verkeer (+- 50% autostrade) zat ik op een gemiddeld verbruik van 19kWh/100km.

3. Dat klopt, 2035 is nog verder van nu dan de periode dat er al effectief commerciële elektrische auto's bestaan. Niemand kan voorspellen hoe ver ze tegen dan staan. Maar aan het huidige tempo gaat een EV tegen dan verder rijden, meer kunnen trekken en sneller laden dan wat ge nu met een ICE kunt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oplossing voor een caravan is met ingebouwde batterij. Wel even een rijbewijs BE halen dan natuurlijk:

https://autofans.be/nieuws/varia/51646-deze-loodzware-caravan-heeft-geen-invloed-op-het-rijbereik-van-je-elektrische

Verder zag ik nog dit artikel in The Telegraph:

And even if we did have the chargers, we wouldn’t have enough electricity to use them. Only this week, the National Grid started paying people to switch off their washing machines and kettles during peak hours to save on power.

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.telegraph.co.uk%2Fnews%2F2023%2F01%2F26%2Fgreat-electric-car-con%2F

Het probleem, ook daar, ligt aan de overheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 6/3/2023 om 21:54, Ugeken zei:

Tijdens onze trip aan de Amalfi-kust in de herfstvakantie hebben we welgeteld 1(!) laadpaal gezien, die Italianen zijn daar nog niet mee bezig. Tesla en consoorten nauwelijks gespot daar.

niet gezien, of niet willen zien? er zijn er wel wat in de buurt, op 40 km van amalfi is een tesla supercharger, ook in napels is er een (kan je dus nog even bijladen als je richting amalfi rijdt), en je zal op dat schiereilandje ook wel niet op 3 dagen uw batterij leegrijden zeker... ?

't is ook een kwestie van ingesteldheid, toen we gingen skien dit jaar ging ik braafjes mijn tesla aan een publieke lader hangen in het dorp, de hollanders een hotel verder legden hingen hun tesla gewoon aan een 220v stopcontact. 

image.thumb.png.ff28fea5240bcdd70346ac214bbf49f4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als elektrisch rijden een nachtmerrie wordt: Jurgen is zijn Tesla nu al beu. Hij legt uit waarom

Alsmaar meer mensen kiezen voor een elektrische auto, en toch willen sommigen er nu al van af. De groene droom die ze voor ogen hadden, werd - in hun woorden - een nachtmerrie. “Ik had zoveel laadstress dat de dokter me een medicijn moest voorschrijven”, getuigen ze bij ons. Ook Jurgen (47) uit Sint-Martens-Latem wil nu al van zijn Tesla af en legt uit waar het voor hem foutloopt.

Fien Tondeleir 25-03-23, 09:00 Laatste update: 10:07
 

Voor- en tegenstanders van de elektrische wagen buitelen over elkaar in onze mailbox. Terwijl de één zijn bolide “ongelooflijk betrouwbaar” noemt, is hij voor de ander “ongelooflijk gebruiksonvriendelijk”. De één vindt hem “een plezier”, de ander “een bron van stress”. Zet ze bij elkaar in een vergaderzaal en je bent er uren zoet mee.

 

Er valt dan ook veel te zeggen over de elektrische auto. Dat Belgische en Europese overheden hem lichtjes opdringen, bijvoorbeeld, en met fiscale voordelen zwaaien om hem aan te kopen. En dat veel Belgen eigenlijk niet houden van die opdringerigheid.

In 2035 is het nochtans over en uit voor de verbrandingsmotor. In de praktijk wil dat zeggen dat we tegen dan allemaal batterij-elektrisch moeten rijden. Maar voorlopig ontbreekt de animo. Mobia, de organisatie boven mobiliteitsfederaties Febiac, Traxio en Renta, deed vorige zomer onderzoek naar de bereidheid van de consument om een elektrische wagen aan te kopen. Die lag met amper 40 procent lager dan een jaar eerder. Een recente enquête van reisorganisatie Europe Assistance haalt eenzelfde cijfer aan: slechts vier op de tien Belgen zeggen dat hun volgende auto een elektrische zal zijn. Hoe meer de wagen gepromoot wordt, hoe weigerachtiger de consument, zo lijkt het wel.

 
 
 

Wat vandaag wordt aangepre­zen door de overheid, zou straks weleens een slechte beslissing kunnen blijken wanneer de regeltjes weer worden aangepast. Dat gebeurde ook bij dieselauto’s

Filip Rylant (Traxio)

“De politiek heeft de mensen al een paar keer bij hun pietje gehad”, zegt Filip Rylant van Traxio daarover. “In het verleden werd de aankoop van voornamelijk diesels een tijdlang beloond met een ‘ecopremie’ omdat ze weinig CO2 uitstootten. Nadien werden diezelfde mensen zwaarder belast, en mochten ze met hun diesel sneller dan anderen niet meer binnen in een lage-emissiezone. Dat schept verwarring, want wat nu wordt aangeprezen door de overheid, zou straks weleens een slechte beslissing kunnen blijken wanneer de regeltjes weer worden aangepast. ‘Wie garandeert mij dat ik niet te veel geld uitgeef én niet gesjareld ben?’, is de vraag die consumenten bezighoudt.”

Er rijden vandaag 5,9 miljoen personenwagens in ons land. Volgens automobielfederatie Febiac zijn 89.398 ervan BEV’s (Battery Electric Vehicle of 100 procent elektrische voertuigen) en 177.950 PHEV’s (Plug-in Hybrid Electric Vehicle of hybride wagens, auto’s die zowel op brandstof als op elektriciteit rijden). Vorig jaar werden 366.303 personenauto’s ingeschreven. Twee derde daarvan zijn bedrijfs- en salariswagens. 14 procent, of welgeteld 32.727 van die nieuw ingeschreven auto’s, is elektrisch. Bij particuliere verkoop liggen de cijfers beduidend lager: daar zijn amper 4.903 van de nieuw ingeschreven auto’s elektrisch. De hoge kostprijs, angst om met de auto zonder stroom te vallen - experts noemen dat range anxiety -, mogelijke vervuiling, een andere geluidsbeleving en de beperkte laadinfrastructuur doen veel consumenten twijfelen en zelfs terugkeren naar een fossiele brandstof.

KIJK. Onze journalist doet de test: van Antwerpen naar Nice met een kleine elektrische stadswagen

 
 
Dempen opheffen
 
00:00
 
 
 
 
 
 
00:34 / 03:12
 
 
 
 

Prachtige Tesla

“Elektrisch rijden is niet meer plezant”, verwoordt Jurgen Hindryckx (47) uit Sint-Martens-Latem het. Hij is de enige die ons openlijk wil vertellen waarom hij genoeg heeft van een auto met batterij en stekker. Wie op onze oproep op HLN.be reageerde, heeft meestal geen zin in controverse. “Want de meesten die elektrisch rijden - kaderleden en hoge ambtenaren -, hebben een voorbeeldfunctie en mogen de publieke opinie niet te veel verstoren”, haalt iemand aan. Een ander wil niet getuigen omdat zijn wagen 96.000 euro kostte en “het heel verwaand overkomt dat ik hem al na tien maanden verkoop”. Nog iemand anders spreekt over “schaamte”.

In 2019 betaalde Jurgen 60.000 euro voor zijn Tesla Model 3. Gekocht op naam van de zaak. Hij had niet meteen een droom om elektrisch te rijden, want de man houdt vooral van grote, ronkende Amerikaanse auto’s en motors. “Maar de auto was 100 procent fiscaal aftrekbaar. Dat heeft me overtuigd.” Jurgen had zich op voorhand ingelezen en is alle elektrische wagens gaan testen. “De BMW i8 en i3, de Porsche Taycan, de Audi e-tron, Tesla", somt hij op. “Die laatste stond boven aan het lijstje. En zelfs vandaag durf ik te zeggen dat het het beste merk is op de markt. De nummer 1. Wie eenmaal met een Tesla heeft gereden, moet dat kunnen toegeven. Zijn luxe is onnavolgbaar, ik vind hem nog altijd prachtig.”

Reed ik van Gent naar de Côte d’Azur, dan kostte één rit me vroeger 54 à 58 euro. Voor dezelfde afstand betaalde ik vorig jaar een tijdlang 130 euro. Dat is een enorm prijsver­schil.

Tesla-rijder Jurgen Hindryck

Genekt door koude

Je kan iets mooi vinden, maar daarom niet per se goed. De liefde voor elektrisch ging jaar na jaar liggen. “Eerst en vooral vanwege de prijs”, vertelt Jurgen. “Het is een tijdlang dubbel zo duur geweest om te laden. In 2019 betaalde ik een halve euro per kilowatt uur. Reed ik van Gent naar de Côte d’Azur, dan kostte één rit me 54 à 58 euro. Toen kon je nog zuinig rijden. Voor dezelfde afstand betaalde ik vorig jaar een tijdlang 130 euro. Dat is een enorm prijsverschil. Opladen kostte toen 1,1 euro per kilowattuur. Vandaag is het weer minder duur geworden, maar toch heb ik me een Mini'tje op benzine aangeschaft om naar het zuiden te rijden. De Tesla gebruik ik enkel nog om in de regio rond te rijden en niet veel verder.”

“Het kost geld om te rijden, maar het kost ook geld om niet te rijden”, zegt Jurgen, die ook teleurgesteld is in het rijbereik van zijn wagen. Dat is meteen de tweede reden om de Tesla in de etalage te plaatsen. Jurgen diende zelfs een klacht in bij de fabrikant. “Ik weet dat de batterij van een elektrische auto slijt naarmate hij veroudert, en ik kan daar tot op zekere hoogte mee leven, maar ik wist niet dat ook koude zoveel invloed heeft. In december en januari stond mijn Tesla soms twee à drie dagen stil. Volgeladen en goed om 440 kilometer te rijden. Maar toen ik hem startte, viel ik net niet van mijn stoel: het rijbereik was geslonken tot 250 kilometer. Alsof je de tank van een benzineauto opendraait en de brandstof verdampt. Ik voelde me belogen.”

Wil ik ’s avonds nog naar Brussel nadat ik die dag al heb rondgere­den? Geen sprake van. Het kost gemiddeld 18 uur om mijn Tesla thuis via het stopcon­tact op te laden

Tesla-rijder Jurgen Hindryck

En dan komt de stress. “De laadtijd doet me dood vandaag”, zegt Jurgen nog. “Wil ik ’s avonds nog naar Brussel nadat ik die dag al heb rondgereden? Geen sprake van. Thuis via het stopcontact opladen kost me 18 uur laadtijd en ik heb geen wallbox of oplader aan de muur. Dan duurt het laden ‘maar’ vijf à zes uur, maar je kan en mag dat ding niet overal hangen. Er zijn ook Tesla Superchargers die je auto in slechts 15 minuten opladen. Er is er altijd één binnen een straal van 20 kilometer, maar toch moet je ook die tijd altijd incalculeren. Een laadsessie aan een andere elektrische laadpaal, een Allego, bijvoorbeeld, duurt twee à drie uur. Ik heb lang geprobeerd in het elektrische verhaal mee te gaan, maar helaas zijn ze me kwijt. In september koop ik een nieuwe auto en die zal niet elektrisch zijn.”

Jammer voor Jurgen zal hij zijn ‘oude' auto allicht moeilijk kwijtraken. Want ook tweedehands is een elektrische auto nog altijd niet goedkoop. “Ofwel zie je dure Tesla’s op verkoopsites, ofwel is het een Renault Zoë of Nissan Leaf die indertijd ook al maar een klein rijbereik had", zegt Filip Rylant. “Er worden nog altijd maar heel weinig full electrics tweedehands verkocht.” Vorig jaar waren er dat volgens Traxio 9.312, een jaar eerder 5.648. “Er is een evolutie merkbaar, en dat aantal zal nog stijgen wanneer meer elektrische auto’s einde leasing zijn, maar dan nog blijft de restwaarde van de auto hoog. De hamvraag wordt dus wie de komende jaren een tweedehands elektrische auto zal kopen.”

Ook zij willen NOOIT MEER elektrisch rijden

Er kwamen heel wat reacties binnen op onze online oproep. Hieronder vindt u een bloemlezing. Naam en contactgegevens zijn bekend bij de redactie.

• “Opgeladen in de zomer kan ik 370 kilometer rijden, in de winter daalt dat naar 270 kilometer. Er is zelfs een verschil in rijbereik als ik rijd of mijn echtgenote.”

• “Ik was er volledig klaar voor toen ik eind 2021 een Audi e-tron kocht. Rijbereik: 420 kilometer. In werkelijkheid kwam ik niet verder dan 280 kilometer. Na amper één jaar verkoop ik mijn auto. Hij heeft nog geen 8.000 kilometer gedaan.”

• “Ik was vorige maand op weekend in Han-Sur-Lesse. Ik kwam er aan met lege batterij, maar ben ook vertrokken met lege batterij. Zelfs in Durbuy zijn er nauwelijks laadpalen.”

• “Mijn vrouw vindt onze BMW i3 te technisch. We hebben weer een gewone benzineauto gekocht.”

• “De auto gaf me zoveel stress dat de dokter me een medicijn heeft moeten voorschrijven.”

• “Alles is stukgegaan aan mijn Tesla, behalve de motor. Ik moest de afgelopen vijf jaar 39 keer naar de garage.”

(lees verder onder de foto)

 

Steven Richardson

 

© Steven Richardson

• “Ik rijd voor het werk vaak in Duitsland en kan niet eens 150 op de autostrade, ook al heeft mijn auto evenveel pk als een Lamborghini. 25 seconden nadat ik optrek, krijg ik al een melding: ‘Ga terug naar het hotel om op te laden’.”

• “Als  het waait en het is kouder dan 5 graden kan ik plots 100 kilometer minder rijden.”

• “Toen ik met mijn Polestar 2 van Parijs kwam, heb ik me achter een vrachtwagen moeten hangen om de tocht in één keer te kunnen doen. Dan betaal je 55.000 euro om aan 90 per uur huiswaarts te rijden. Ik werd zelfs voorbijgestoken door een roestige Corsa.”

• “Mijn auto is amper tien maanden oud, en ik vind hem prachtig, maar ik ruil hem volgende maand voor een benzine of diesel. Ik rij liever met een fiscaal afgestrafte wagen die ik wel vertrouw dan met een duur model dat me alleen maar stress bezorgt.”

• “Een wagen is voor mij een gebruiksvoorwerp zoals een vulpen. Zolang hij me zonder problemen van A naar B brengt, blijf ik ermee rijden. Maar zodra ik op de autostrade kom, smelt de actieradius als sneeuw voor de zon. Een elektrische wagen die 650 kilometer rijdt? Boerenbedrog!

• “Als ik de airco of chauffage aanzet, zie ik mijn rijbereik zo wegvliegen.”

• “Ik kwam op de E313 in een monsterfile terecht. Vroeger had ik meteen de eerste afrit genomen om via binnenwegen verder te rijden, maar vandaag durf ik dat niet meer: ik heb niet het rijbereik om de file te verlaten.”

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan komt de stress. “De laadtijd doet me dood vandaag”, zegt Jurgen nog. “Wil ik ’s avonds nog naar Brussel nadat ik die dag al heb rondgereden? Geen sprake van. Thuis via het stopcontact opladen kost me 18 uur laadtijd en ik heb geen wallbox of oplader aan de muur. 

Tsja :lolz:

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Krikkie zei:

En dan komt de stress. “De laadtijd doet me dood vandaag”, zegt Jurgen nog. “Wil ik ’s avonds nog naar Brussel nadat ik die dag al heb rondgereden? Geen sprake van. Thuis via het stopcontact opladen kost me 18 uur laadtijd en ik heb geen wallbox of oplader aan de muur. 

Tsja :lolz:

Staat vol van tenenkrommende uitspraken. Over zijne Model 3, vergeleken met de Porsche Taycan, Audi e-tron: "De nummer 1. Wie eenmaal met een Tesla heeft gereden, moet dat kunnen toegeven. Zijn luxe is onnavolgbaar, ik vind hem nog altijd prachtig.”

'k Lig strijk! Voor 60.000 euro kan je een halve Taycan betalen, in die optiek misschien ja.

De nadelen worden serieus uitvergroot, zoals EV-rijders de voordelen uitvergroten. Grappig om te zien, enkele van die opmerkingen zijn hilarisch, maar ik meng me niet meer in de debatten, 't is te belachelijk.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Logic zei:

Staat vol van tenenkrommende uitspraken. Over zijne Model 3, vergeleken met de Porsche Taycan, Audi e-tron: "De nummer 1. Wie eenmaal met een Tesla heeft gereden, moet dat kunnen toegeven. Zijn luxe is onnavolgbaar, ik vind hem nog altijd prachtig.”

'k Lig strijk! Voor 60.000 euro kan je een halve Taycan betalen, in die optiek misschien ja.

De nadelen worden serieus uitvergroot, zoals EV-rijders de voordelen uitvergroten. Grappig om te zien, enkele van die opmerkingen zijn hilarisch, maar ik meng me niet meer in de debatten, 't is te belachelijk.

Hij heeft de i3 en de i8 met elkaar vergeleken. 

Aja zijn zelfde auto's, zitten in dezelfde prijsklasse ook.

Gek dat er in zijn lijstje geen model s stond dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

“De auto gaf me zoveel stress dat de dokter me een medicijn heeft moeten voorschrijven.

Godverdomme zeg, next level first world problems :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Speedhunter said:

Jammer voor Jurgen zal hij zijn ‘oude' auto allicht moeilijk kwijtraken. Want ook tweedehands is een elektrische auto nog altijd niet goedkoop. “Ofwel zie je dure Tesla’s op verkoopsites, ofwel is het een Renault Zoë of Nissan Leaf die indertijd ook al maar een klein rijbereik had", zegt Filip Rylant. “Er worden nog altijd maar heel weinig full electrics tweedehands verkocht.” Vorig jaar waren er dat volgens Traxio 9.312, een jaar eerder 5.648. “Er is een evolutie merkbaar, en dat aantal zal nog stijgen wanneer meer elektrische auto’s einde leasing zijn, maar dan nog blijft de restwaarde van de auto hoog. De hamvraag wordt dus wie de komende jaren een tweedehands elektrische auto zal kopen.”

Kan iemand die in de sector zit me dit eens uitleggen?

Er is zoiets als de wet van vraag en aanbod. Als mensen je okkazie product niet willen zal je de prijs moeten doen zakken om een koper te vinden. Hier lees ik dat hij zijn auto niet kwijt gaat geraken omdat ze tweedehands nog steeds veel geld gaan? Staat het hem dan niet vrij 20% minder te vragen? 

Allez, wie heeft dit gezwets geschreven :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gewoon ik zei:

Hij heeft de i3 en de i8 met elkaar vergeleken. 

Aja zijn zelfde auto's, zitten in dezelfde prijsklasse ook.

Gek dat er in zijn lijstje geen model s stond dan.

i8 is niet eens elektrisch...

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tommie zei:

i8 is niet eens elektrisch...

Volgens mij is bijna alles verzonnen in dat artikel (van mijn voeten) 

Mijne pa stuurde me het door omdat ik waarschijnlijk een EV ga kopen binnen x maand, die is gemakkelijk te manipuleren en gelooft 'alles' wat ze schrijven :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen we nu eindelijk eens allemaal in harmonie leven en samen ne pizza gaan eten? En als je wil afkomen met je batterijenbak of met je edele V8, het maakt me niet uit

  • Vind ik leuk 1
  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarde auto was 100 procent fiscaal aftrekbaar. Dat heeft me overtuigd.
 

Tja, als je ondoordachte beslissingen maakt op basis van fiscaliteit :fp: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Maarde auto was 100 procent fiscaal aftrekbaar. Dat heeft me overtuigd.
 

Tja, als je ondoordachte beslissingen maakt op basis van fiscaliteit :fp: 

Nu spreek je jezelf tegen. De overheid stuurt iedereen naar EV los van het feit of dat het de juiste keuze is.

Er is hier niemand die dagelijks veel kilometers rijdt met zijn EV. Al de EV lovers hebben hier nog een ICE staan of rijden per dag 100-200km.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, dragonfly zei:

Nu spreek je jezelf tegen. De overheid stuurt iedereen naar EV los van het feit of dat het de juiste keuze is.

Er is hier niemand die dagelijks veel kilometers rijdt met zijn EV. Al de EV lovers hebben hier nog een ICE staan of rijden per dag 100-200km.

Helemaal niet. De fiscaliteit is wat ze is en stuurt een keuze in een bepaalde richting, inderdaad. Maar als je dan niet nadenkt over het laden, je geen wallbox wil plaatsen, je pillen moet pakken tegen je laadstress, …

Dan is dat een ondoordachte beslissing gedreven door fiscaliteit. 6 maanden geleden had hij perfect een hybride kunnen nemen. Nu bon, als je een i3, i8 en Tesla Model 3 allemaal op dezelfde stapel gooit, zegt dat al genoeg. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Helemaal niet. De fiscaliteit is wat ze is en stuurt een keuze in een bepaalde richting, inderdaad. Maar als je dan niet nadenkt over het laden, je geen wallbox wil plaatsen, je pillen moet pakken tegen je laadstress, …

Dan is dat een ondoordachte beslissing gedreven door fiscaliteit. 6 maanden geleden had hij perfect een hybride kunnen nemen. Nu bon, als je een i3, i8 en Tesla Model 3 allemaal op dezelfde stapel gooit, zegt dat al genoeg. 

Het artikel is rommel maar de nadelen van EV rijden worden graag verbloemd. Invoering van capaciteitstarief is daarvan al een mooi voorbeeld.

Ik heb onlangs met een Taycan gereden en het deed me helaas niets. Op de snelweg zakt je range ook zienderogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, dragonfly zei:

Ik heb onlangs met een Taycan gereden en het deed me helaas niets. Op de snelweg zakt je range ook zienderogen.

Ik mag hopen dat je dat niet verbaast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik moet al pillen pakken door dit topic te lezen ! 

Alprazolam, tegen spanning? :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid