Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, anders zei:

En een groot deel van de mensen had een vast contract en heeft daar weinig van gevoeld...
En de prijzen aan de snelladers zijn helemaal niet *5 gegaan hoor.

Daarnaast rij ik 19 kWh/100km. Dat is aan de huidige prijs dus 4.75€/km. Daar heb je momenteel 2.5l benzine voor, en met mijn benzinewagen rij ik 9l/100km...

Ja jongens, wat vertel jij allemaal.

Ik had net zoals veel mensen GEEN vast contract dus ik zou dat thuis wel gevoeld hebben. En de prijs is nu nog altijd 2-3x zo hoog als voor de oorlog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, dragonfly zei:

Ja jongens, wat vertel jij allemaal.

Ik had net zoals veel mensen GEEN vast contract dus ik zou dat thuis wel gevoeld hebben. En de prijs is nu nog altijd 2-3x zo hoog als voor de oorlog.

En nog steeds gigantisch veel goedkoper dan met benzine te rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, anders zei:

Maar Jurgen heeft zelfs geen oplader thuis nodig. Jurgen komt met een verzonnen ideetje "als ik na 400km overdag te rijden, nog naar Brussel wil, gaat dat niet". Ik durf er wel geld op zetten dat dit in praktijk nog nooit is voorgevallen bij Jurgen hoor.

Jurgen is waarschijnlijk gewoon regelmatig vergeten om de stekker in te steken. Maar als je vergeet te tanken val je natuurlijk ook stil...

Ik denk dat we hetzelfde zeggen.
Het probleem ligt imho niet bij de EV 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt zelden aan de EV, maar wel aan de gebruiker. EV-rijden vraagt een aanpassing, en voor sommige mensen is dat gewoon moeilijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, BMWMB zei:

Het ligt zelden aan de EV, maar wel aan de gebruiker. EV-rijden vraagt een aanpassing, en voor sommige mensen is dat gewoon moeilijk. 

Dat is dan weer heel kort door de bocht. EV-rijden vraagt een aanpassing maar ook een beetje kritisch gedrag bij aankoop en niet enkel naar fiscaliteit kijken.

Als je 2 keer per week meer dan 500 km moet rijden, koop dan geen EV want zelfs na "aanpassing" is dat gewoon een stap achteruit.
Maar mensen lijken daar precies pas aan te denken NA hun aankoop.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, dragonfly zei:

Ja jongens, wat vertel jij allemaal.

Ik had net zoals veel mensen GEEN vast contract dus ik zou dat thuis wel gevoeld hebben. En de prijs is nu nog altijd 2-3x zo hoog als voor de oorlog.

Ik rijd 1000 km per maand aan 70 euro per maand. Betaal 0.40 per KW thuis nu.

Dat is niet extreem goedkoop maar zeker wel goedkoper dan met onze benzine of diesel te rijden. Dan gaat het over heel modale wagens die ik vergelijk, hier staat niks speciaal op de oprit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Polygoon zei:

Jurgen heeft geen lader thuis, dus Jurgen staat vaker dan 1x per jaar aan de snellader.
Voor Jurgen is er dus wel een groter verschil tussen hybride en EV, omdat Jurgen een ondoordachte keuze maakte geblindeerd door fiscaliteit 🙂 

En dan was de vraag, welke gelijkaardige hybride heb je voor dat budget > Mazda CX-60.

 

Wat gaat Jurgen met een hybride doen als hij niet kan laden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tjeu zei:

Waarom zou dan niet beter gewoon verder dieselen?

Omdat zijn naft van z'n hybride meer aftrekbaar is dan van een diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen klinkt als een die recentlijk zelfstandig is geworden en direct een dikke kar kocht om zijn ex-collegas met hun golfkes en dergelijke de ogen uit te steken.

En geen flauw benul heeft wat een auto werkelijk kost (aja enkel vaa en tankkaart van de baas) of van het gebruik.

Jamaar aftrekbaarheid!!!!!!

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/3/2023 om 17:43, Tjeu zei:

Voor 50k heb je een Model Y. Heb je voor dat geld eigenlijk nog een gelijkwaardige hybride of zijn we al op het punt dat EV goedkoper is? 

 

 

Op 25/3/2023 om 17:46, ir_fuel zei:

Wat is je definitie van gelijkwaardig?

 

Je hebt voor 50k zeker al een aardige plugin. Maar goedkoper zijn die zeker niet, neem een XC40 bijvoorbeeld waar je mooi kan vergelijken tussen verschillende soorten aandrijvingen en dan zie je wat je best in aankoop kiest.

Wanneer je naar TCO kijkt zie je dat een plugin al bijna 20% goedkoper moet zijn in aankoop om gelijk uit te komen dan een EV. Dus als je kiest met een budget zoals bij een lease van het werk dan zie je dat je met een EV veel meer auto hebt voor je budget.

De contradictie voor mij is een beetje dat wanneer wagens duurder worden dat er mensen zijn die net op dat moment gaan grotere, en dus nog duurdere, wagens kopen. Het lijkt wel dat de aankomende vergroening veel "zelfstandigen" getriggerd heeft om er gewoon voor te gaan. En op zich is dat geen probleem, ik juich dat zelfs toe als in steek allemaal maar je kop boven het maaiveld, maar hou dan je gaffel als HLN langs komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, anders said:

En wat is dan het voordeel van de CX-60 tov de Tesla?
Dat je daar elke week mee moet gaan tanken ipv 1x per jaar aan een snellader te gaan hangen?

Dat was de vraag helemaal niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, Asserti said:

0 eur uitgeven is nog interessanter. Wat is je punt? Een hybrideversie van een bepaald model gaat nooit 70k meer kosten dan een diesel of benzineversie met hetzelfde vermogen, van dat model

Wat mijn punt is?

Dat mensen die beweren 120K uit te geven aan een auto "om fiscaal te optimaliseren" gewoon dom zijn.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/26/2023 at 6:35 PM, toere said:

Vriend van mij leased nu al een jaar een 320d. Kost hem een 1500€ per maand( zegt hij) Heeft nu een X5 5.0e besteld en opnieuw zegt hij gaat hem dat niet duurder uitkomen omdat hij die 100% fiscaal kan inbrengen. 

:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, josenjef said:

 

Je hebt voor 50k zeker al een aardige plugin. Maar goedkoper zijn die zeker niet, neem een XC40 bijvoorbeeld waar je mooi kan vergelijken tussen verschillende soorten aandrijvingen en dan zie je wat je best in aankoop kiest.

Je kan ook een niet-hybride kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook helemaal niets kopen op je BV, blijven taffelen met je privé aangekochte oude diesel en 0,4259€/km doorrekenen en uitkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft een tijdje geduurd maar recent hebben de prijzen van de 2dehands Tesla's toch ook een serieuze duik genomen. Niet abnormaal ook gezien hun nieuwprijzen nominaal dalen (en reëel dus nog een stuk meer) en toenemende concurrentie van andere merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis kort door de bocht ik weet het.  Maar hij zegt het wel zelf. Een klein deel zijn functionele, al de rest zijn salariswagens. Het is gewoon daar dat het scheef loopt. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft dat er mee te maken ? Het gaat om de quasi verplichting ev te rijden ….en dat dit niet haalbaar is EN de TCO gemiddeld duurder maakt.

Denk je dat er meer EV’s verkocht gaan worden zonder salaris wagens ?

Ik snap uw “punt” niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons gaan ze blijkbaar de bestellingen van hybrides stil leggen tussen mei en juli omdat ze willen weten hoe de fiscaliteit gaat evolueren. Volgens mij was dit toch al duidelijk?🤔 Enkel de bestellingen voor elektrische toestanden gaan door. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder volgens mij.  

Want nu veranderen ze om de 5j van wagen.  Een particulier gaat niet om de 5j zijn privé wagen verkopen ( allez de meeste toch niet :D ) , die blijft er langer mee rijden. En als ze rijden, moeten ze nog niet naar ev omschakelen.  Bij salariswagens, worden ze verplicht naar ev te gaan wegens nieuw.  En zo komt er natuurlijk een versnelling.  

( mijn mening)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ugeken zei:

Bij ons gaan ze blijkbaar de bestellingen van hybrides stil leggen tussen mei en juli omdat ze willen weten hoe de fiscaliteit gaat evolueren. Volgens mij was dit toch al duidelijk?🤔 Enkel de bestellingen voor elektrische toestanden gaan door. 

 

PHEV kun je nog tot 30 juni bestellen (datum bon telt) met behoud van aftrekbaarheid, gaat daarna degressief naar nul (vanaf 2028)

Is inderdaad al lang gekend.

Overheid wil elke salariswagenrijder of bedrijfsleider die aftrekbaarheid hoog in het vaandel draagt bijna manu militari in een EV stoppen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid