Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, Tommie zei:

04/2023, nog een heel eind af dus.

M50e is gerucht, ik acht die kans enorm klein.

Jammer, mijn schoonvader is op zoek naar een vervanger van zijn M50d, maar ziet het nut niet om voor een 45e te gaan van dezelfde generatie. Een LCI en overtreffende trap zou wel aanspreken denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tommie zei:

04/2023, nog een heel eind af dus.

M50e is gerucht, ik acht die kans enorm klein.

idem GLE

gerucht is dat daar de 580e-powertrain (510 pk / 750 Nm) in komt ipv de 580-V8

ik hoop het maar betwijfel het sterk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/12/2021 om 20:39, William Blake zei:

idem GLE

gerucht is dat daar de 580e-powertrain (510 pk / 750 Nm) in komt ipv de 580-V8

ik hoop het maar betwijfel het sterk

Zo een GLE580 (V8) is thans nog iets speciaals. Ik zou dat precies liever hebben als een 63.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 3 weken later...

Dit is toch de perfecte oplossing. Elektrische motoren, maar aangedreven met waterstof. Actieradius is niet meer dan met batterijen, maar de auto is wel getankt in een paar minuten tijd. Ook is de auto minder zwaar, en heeft ‘m geen last van minder actieradius bij koud weer. 
 

Gaat dit dan toch nog kunnen doorbreken?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker. Verwacht je aan een hybride model, waarmee ik bedoel dat we in de toekomst 2 soorten zullen kiezen in functie van ons gebruik. Lange afstanden, kies dan voor waterstof wegens het makkelijk en snel tanken. Bestaande tankstations kunnen trouwens makkelijk omgebouwd worden. Doe je kortere afstanden en kan je thuis laden, kies dan voor elektrisch.

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tommie zei:

Zeker. Verwacht je aan een hybride model, waarmee ik bedoel dat we in de toekomst 2 soorten zullen kiezen in functie van ons gebruik. Lange afstanden, kies dan voor waterstof wegens het makkelijk en snel tanken. Bestaande tankstations kunnen trouwens makkelijk omgebouwd worden. Doe je kortere afstanden en kan je thuis laden, kies dan voor elektrisch.

Ik hoop dat je gelijk krijgt. Er is echter een heel groot probleem met waterstof en dat is de efficiëntie.

Hieronder een stukje over het verschil met een batterij ... Je verliest enorm veel energie bij het omzetten naar waterstof en terug naar kinetische energie. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de baas van Volkswagen er daarom geen graten in zag.

 

With a battery electric vehicle, once the electricity is generated (hopefully from a renewable source) the process of supplying this to your vehicle charging location means that around 5% of it is lost. The process of charging and discharging the battery loses another 10%. Finally, the motor wastes another 5% when the vehicle is being driven. That makes for a total loss of 20%.

With a hydrogen fuel cell, you must first convert the electricity to hydrogen via electrolysis, which is only 75% efficient. The gas then must be compressed, chilled and transported, losing another 10%. The fuel cell process of converting hydrogen back to electricity is only 60% efficient, after which you have the same 5% loss from driving the vehicle motor as for a battery electric vehicle. The grand total is a 62% loss — more than three times as much.

 

 

Ander artikel: https://insideevs.com/news/406676/battery-electric-hydrogen-fuel-cell-efficiency-comparison/

 

battery-electric-bev-or-hydrogen-fuel-ce

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. Net daarom.

Dat verlies in efficiëntie is niet haalbaar voor een volledig wagenpark. Maar voor de beperktere groep veelrijders wel. Onze buren hier in Koningshooikt - de bussenbouwers - zetten ook in op waterstof voor de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Tommie zei:

Zeker. Verwacht je aan een hybride model, waarmee ik bedoel dat we in de toekomst 2 soorten zullen kiezen in functie van ons gebruik. Lange afstanden, kies dan voor waterstof wegens het makkelijk en snel tanken. Bestaande tankstations kunnen trouwens makkelijk omgebouwd worden. Doe je kortere afstanden en kan je thuis laden, kies dan voor elektrisch.

MB had een hele vloot klaar op hydrogen bij wijze van spreken, en keren het nu toch de rug toe, toch wat betreft PKW

8 uren geleden, Tommie zei:

Dat klopt. Net daarom.

Dat verlies in efficiëntie is niet haalbaar voor een volledig wagenpark. Maar voor de beperktere groep veelrijders wel. Onze buren hier in Koningshooikt - de bussenbouwers - zetten ook in op waterstof voor de toekomst.

idd

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Tommie zei:

Dat klopt. Net daarom.

Dat verlies in efficiëntie is niet haalbaar voor een volledig wagenpark. Maar voor de beperktere groep veelrijders wel. Onze buren hier in Koningshooikt - de bussenbouwers - zetten ook in op waterstof voor de toekomst.

Dat warerstof een goede oplossing is om bussen en vrachtwagens elektrisch te krijgen, dat begrijp ik zeker. Maar of alles personenauto’s naar waterstof gaan, daar heb ik toch altijd mijn twijfels over gehad. Misschien wordt het idd een mix van waterstof en batterij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid