Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

Ik had het na je post gisteren met een collega hier over de situatie rond bedrijfswagens in Belgie en wanneer je erop doordenkt, dan is de situatie niet zomaar eentje waarbij je makkelijk een oplossing kan invoeren.

Als buitenstaander, moest die gast wel serieus lachen met hoe "pervers" of "karikaturaal" de situatie is geworden. Niet enkel doordat duurdere wagens (veel) meer bevoordeeld worden dan gewone wagens, maar ook het ganse systeem van tankkaarten etc waardoor er niet enkel minder zuinig/snel wordt gereden en men ook het openbaar vervoer naast zich laat liggen. 
Het belastingssysteem bevoordeelt ook degene die verder van zijn werk woont, waardoor je nog meer verkeer, files en vervuiling krijgt. 

En dit zomaar omkeren, kan geen enkele politieke partij zich veroorloven. Hoeveel families zijn er niet afhankelijk geworden van die bedrijfswagen en hebben hun levensstijl (levensstandaard) erop afgesteld dat ze de kost van 1 of 2 autos niet hebben? Haal morgen dat ganse systeem weg en ik zet er geld op dat er heel wat gezinnen zijn waar het plots moeilijk gata worden: een lening die aan het maximum van hun kunnen zit en dan plots de noodzaak voor een of twee auto erbij... en ze kunnen niet anders want ze hebben die villa in een afgelegen dorp gekozen waar maar om de 3 botten nen bus passeert...

Dan zijn er de leasefirmas die ervan leven, en het ganse net van invoerders en dealers die een groot deel van verkoop en naverkoopsinkomsten van leasewagens krijgen waar alle onderhoud en onderdelen volgens het boekje OEM wordt vervangen. 

Probleem is dat er geen lange termijn visie is hoe dit wat te proberen rechttrekken. Er wordt gewoon gereageerd. "Ha, ze rijden allemaal in een X5 45e nu, laten we dat nu belasten..." en je krijgt een swing richting andere wagens... en dan weer een correctie... en... Politiek op z'n Belgisch. :fp: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn laatste post (vorige pagina) was initieel veel langer, omdat ik heel wat zaken in ging. Maar dan stootte ik weer tegen het gevoel dat het niet volledig genoeg was, dus werd het nog langer, and again and again. Dus heel de janboel gewist en gewoon meegegeven dat ik grotendeels je mening deel. :D 

't Klopt dat het zeer moeilijk terug te draaien valt, omdat het vnl. een gevolg is van de bovengemiddeld hoge belasting op arbeid. De salariswagenfiscaliteit wil dat wat compenseren, maar ondertussen zijn er hele sectoren (deels) van afhankelijk, niet in het minst de autosector (met sterke lobby met nog sterkere argumenten, b.v. Volvo Gent en VAG Brussel vs. Renault Vilvoorde, een tekeningske hoeft niet), maar ook in de sector van de accountancy/fiscaliteit verdient een heeel pak mensen daar (breder bekeken: met de gevolgen van de fiscale koterijtjes met duizenden uitzonderingen) hun brood mee. (Op de keper beschouwd is dat óók (een vorm van) "overheidsbeslag", omdat het de maatschappij kost en heel wat mensen betaalt om de gevolgen van een ingewikkeld overheidsapparaat en -beslissingen te verwerken. Maar dat mag ik waarschijnlijk niet te luid zeggen? :D ) 
En inderdaad: bijzonder veel gezinnen zijn het ondertussen ook gewoon: een auto, da's ne cadeau van één van onze werkgevers. Succes als ge al die gezinnen gaat zeggen dat ze 't vanaf nu met de eigen centjes mogen bekostigen...

 

Wat je zegt over "duurdere wagens (veel) meer bevoordeeld worden dan gewone wagens", klopt volgens mij principieel niet:

  • De fiscale aftrekbaarheid daalt/stijgt vooral in functie van de co²-uitstoot, niet in functie van de prijs van de auto. In de regel (los van type aandrijving) zijn duurdere auto's ook de zwaardere (qua gewicht en dus qua verbruik en uitstoot) en/of de krachtigere (idem, hoger verbruik en dus uitstoot). Er is dus eerder een de facto omgekeerde evenredigheid tussen fiscale aftrekbaarheid en catalogusprijs.
    Het klopt wel dat de minst uitstotende voertuigen (full electrics in 1e instantie, de hybrids in 2e orde) nu nog altijd duurder zijn dan gewone auto's met (enkel) brandstofmotor, maar dat is op alle markten zo en heeft niks met België of onze fiscaliteit te maken.
  • De belasting op het private voordeel dat een genieter van een bedrijfswagen geniet (de belasting op het VAA) daalt/stijgt ook in functie van de uitstoot, maar is ook rechtstreeks afhankelijk van de prijs van de auto. Dezelfde de facto evenredigheid met prijs (in de regel worden duurdere auto's de facto meer belast omdat ze zwaarder/krachtiger zijn en dus meer verbruiken en uitstoten) geldt als hierboven. En de bijkomende component is de prijs van de auto, da's evident.

Concreet: de fiscaliteit van een BMW X5 xDrive45e met catalogusprijs 100k EUR is gunstiger dan die van een 2-liter diesel van de helft van die waarde, maar niét dan die van een kleinere hybride auto met eenzelfde lage uitstoot, en helemaal niet dan die van b.v. een Renault Zoé.

Of doel jij op nog iets anders?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik volg je helemaal. Alleen gaat geen werkgever een van zijn mensen in een Zoe steken. 

En zoals je zegt, een X45e is minder belast dan bvb een BMW 318d. Ecologisch gezien kan men daar een punt hebben, hoewel ik in de reele wereld nog altijd wil zien of de X45e ECHT zoveel minder verbruikt dan een 318d ... Op "sociaal" gebied is het echter een doorn in het oog want de kloof tussen wie een bedrijfswagen heeft en wie niet nog een stuk groter (lees, de "cadeau" die die persoon krijgt lijkt nog groter dan voorheen).

Nu de groenen op milieu gaan zittenm zie ik ze wel es een push doen om voor bedrijfswagens zuiver voor EV's te gaan. Wat ergens logisch zou zijn want ik ken toch heel wat mensen met een plug-in hybride die zich van dat "in de stekker steken en maximaal electrisch proberen rijden" geen zak aantrekken. 

Waar ze den electriek gaan gaan halen als er morgen een klein miljoen electrische wagens in het land rondrijden, weet ik niet. :lol:  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, The Swede zei:

 

Waar ze den electriek gaan gaan halen als er morgen een klein miljoen electrische wagens in het land rondrijden, weet ik niet. :lol:  

 

Kerncentrales sluiten, uiteraard !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe moet dat eigenlijk met al die electrische wagens? Want als er morgen 500000 electrische wagens in Belgie rondrijden, dan vermoed ik dat de electriciteitsconsumptie serieus de hoogte ingaat (zou es willen berekenen met hoeveel). Vanwaar gaat die komen met gesloten kerncentrales?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe moet dat eigenlijk met al die electrische wagens? Want als er morgen 500000 electrische wagens in Belgie rondrijden, dan vermoed ik dat de electriciteitsconsumptie serieus de hoogte ingaat (zou es willen berekenen met hoeveel). Vanwaar gaat die komen met gesloten kerncentrales?

We gaan idd een serieuze energietransitie beleven. Meer en meer hernieuwbaar, gecombineerd met nieuwe gascentrales (die over een paar jaren omgebouwd gaan kunnen worden naar waterstof), en opslag van elektriciteit. Ieder huisgezin en ieder bedrijf zal moeten proberen zoveel als mogelijk zelfvoorzienend te zijn, gecombineerd met opslag, en een slim elektriciteitsnet van vraag/aanbod.

 

Eerlijk, ik ben niet genoeg techneut om het allemaal te snappen, en hoewel ik met een Tesla rijd ben ik er ook niet van overtuigd dat dit de toekomst wordt.

 

Waterstof voor auto’s zie ik ook niet doorbreken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik hem hier ook nog even plaats. Onlangs op gestoten, per toeval eigenlijk, al 2 jaar oud maar nog altijd actueel:

Duurt een dik kwartier, maar 't is Lubach dus 't is hoogst verteerbaar. De moeite om even te bekijken.

Ik vroeg hier al over (elders, weet niet meer waar): "Wat zou een kenner en een kernenergie-ontkenner hier tegen in brengen?"
Omdat het bijna ZO damn obvious lijkt, wat hij heer poneert. Dan snap ik het echt niet dat daar nog zo'n tegenkanting tegen is.
Dus leek het wel alsof hij als voorstander eea moet verzwijgen. En dat vind ik dan zeker relevant om weten.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, gTa said:

Zonder één nanoseconde twijfel: M50i.

Ik zou ook die richting uitgaan. Al is nu de vraag: waarom zou je M50i gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, The Swede zei:

Ik zou ook die richting uitgaan. Al is nu de vraag: waarom zou je M50i gaan?

De M50i zou mijn enige keuze zijn, omdat die voor een SUV al méér dan ver genoeg gaat inzake "sportiviteit". Waar de X5M dan nog verder in gaat, zijn net zaken die voor mij ofwel té ver of onnodig ver gaan, of duidelijk minder goed te rijmen vallen met het concept SUV.

  • De X5 is op zich al één van de sportiefst rijdende SUV's op de markt (ondanks formaat, gewicht, enz.). Je wil daar ook nog een hele ruime mate aan comfort in, compliance, brede inzetbaarheid, enz.
  • De M50i krijgt als X5 dan nog eens een krachtige en emotionele motor (die bijzonder mooi klinkt, veel mooier dan die van de X5M naar mijn mening) én een nog iets sportievere afstemming zonder dat je duidelijk in moet boeten in comfort of inzetbaarheid.

Quasi alles wat de X5M daar nog eens bovenop brengt, vind ik niet nodig of gaat me zelfs té ver.

  • De X5M z'n motor vind ik b.v. duidelijk minder knap klinken, maar ook minder passen in een SUV. Zo'n semi flatplane-timbre (of een overduidelijk hot-V geluid) zoals de X5M heeft, mag van mij in een middenmotor sportauto, maar hoef ik niet in een SUV.
  • Het zal wel zo zijn dat de X5M nog beter koetswerkbewegingen onder controle houdt en op het perfecte wegdek misschien nog wel iets capabeler zal zijn ... maar dat gaat voor mij (sterk) voorbij de grens inzake sportieve verwachtingen die ik heb van een SUV. Ik schat ook in (misschien verkeerdelijk) dat je moet inboeten inzake rij-/rol-/veercomfort in de X5M tov de M50i, terwijl ik een gewone X5 met M-sportpakket en brede banden al méér dan "hard" genoeg vind.

Nog een klein componentje: ik heb een eerder klassiekere smaak en houd eerder van ingetogener design/looks dan van een schreeuwerig of zeer extravert voorkomen. (Al vind ik individualiteit wel zéér belangrijk.) Die goesting kan ik beter kwijt in de kleurenpaletten (interieur/exterieur), velgendesigns en uitrustingsmogelijkheden van een gewone X5 (en in minimaal mindere mate M50i) dan die van de X5M (en vooral X5M Competition).

En mocht 't nog een keuze zijn zonder financiële impact, dan zou ik die X5M misschien nog wel éven overwegen (maar in the end toch niet), maar BMW wil er ook nog eens een hele smak extra centen voor.

Nope.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan u in uw logica helemaal volgen. De vraag kwam eigenlijk in me op wanneer ik naar X5 M50i's zat te kijken op de markt en ook X5 M's ertussen zag staan. Zelf ben ik meer fan van de "klassiek met een sportieve toets"-looks van de M50i dan de iets overdreven looks van de X5 M. 

Ik heb nog met geen van beide gereden, dus ik kan niet over het karakter oordelen. Al heb ik met andere M-modellen in de laatste 2 jaar de ervaring gehad waarbij ik het iets té vond en het plezier tegenover een gewone topversie wat weg was. Plus het kunstmatige geluid (bvb in de M2 en de M760Li) was niet bijster. Dan hoor ik liever de -40i of 750i motoren. 

Vroeg me alleen af of ik ergens wat gemist had. Vandaar de vraag hier.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook met geen van beide gereden, dus 't is ook allemaal maar gewauwel van een zelfverklaarde internetheld, zne. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, gTa said:

Ik heb ook met geen van beide gereden, dus 't is ook allemaal maar gewauwel van een zelfverklaarde internetheld, zne. :D 

:lolz: 

Je weet dat ik het zo niet bedoelde, pippo. ;) 

Trouwens, ik reed met de andere X5 modellen wel al (met M-pack) (30d, 40i en M50d) en allemaal waren ze al hard genoeg. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
2 hours ago, vince522 said:

En uw madam op de achterbank?

Madame en de kleine ... plus ook daar nog bagage (4 bakken bier bvb aan de voeten van de kleine). :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Joske said:

X5 is een lifstyle suv he. Als ge ruimte wilt moet ge maar ne X7 kopen. 😋

Nee, ne GLS. Kan nóg meer in :lolz:

Ik was onderweg langs de leasefirma gereden om de GLS te wisselen voor deze X5 (had GLS tijdelijk gekregen omdat deze nog niet geleverd was en SQ7 moest binnen wegens ophangingsproblemen). 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, The Swede zei:

Nee, ne GLS. Kan nóg meer in :lolz:

Ik was onderweg langs de leasefirma gereden om de GLS te wisselen voor deze X5 (had GLS tijdelijk gekregen omdat deze nog niet geleverd was en SQ7 moest binnen wegens ophangingsproblemen). 

 

Ma dat gaat de bmw-dealer u nie zeggen he 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar ik krijg mijn wagens niet via een stealer. :D

En ik reed deze lente reeds met de X7 een tijdje. Ook zeker een ruime en comfortabele wagen. De GLS doet daar echter nog een scheut bij en is echt extreem groot. Enig probleem is dat, als je hem even "warm" wil aankleden als een X7, je plots een wel ERG dure wagen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid