Ga naar inhoud

Mercedes-Benz EQC


Gast wooter

Aanbevolen berichten

20 minuten geleden, wooter zei:

De WLTP geeft de I-Pace 170km range extra dan wat ie echt aan kan

Lol, nu kan het spelletje daar beginnen :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, William Blake zei:

250 km reëel zou wel echt spijtig zijn!

ik hoop dat ze idd slimmer zijn.

oké het is nog steeds puur psychologisch, want weinigen doen zo'n lange afstand dagelijks. maar zolang dat bij de mensen er niet uit geraakt, ....

nuja, de mijne doet er 40km reëel, en ik steek die gewoon elke dag in de lader. gewoontes zijn er om aan te leren, maar ik zag wel degelijk het verschil in verbruik tijdens de vakantie. langere afstanden, meer ritten,.... ik was telkens weer verbaasd dat ik moest gaan tanken. puur onder het jaar of in de week (dus geen vakantie of lange weekends) is dat verbruik nihil. en dan wil je natuurlijk ook alle dagen thuis geraken zonder problemen (tijdens die vakanties of lange weekends)

Link naar reactie
Delen op andere sites

WLTP is een test op een rollenbank en voor rolweerstand en luchtweerstand wordt een coëfficiënt gebruikt. Bij de I-Pace merkt men dat ie met een WLTP range van 470km eigenlijk nauwelijks tot 300km geraakt en dat met een 90kWh batterij. De EQC is ook een cross-over maar heeft vermoedelijk maar 80kwh aan energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, tuscani said:

nuja, de mijne doet er 40km reëel, en ik steek die gewoon elke dag in de lader.

Dat gaat goed als je inderdaad maar 40 kilometer moet doen, en jij hebt dan nog de hybride technologie. Bij een Tesla loopt dat ook goed omdat je thuis aan 3 fasen 400V kan laden, wat betekent dat je tot 17kW aan vermogen kan laden, en je batterij van leeg helemaal vol is op 5,8 uur (maar vaak zelfs korter omdat je nooit leeg rijdt en nooit vol laad tot 100%). Maar het probleem bij de I-Pace is dat er een omvormer in zit die maximum 7,5kW aan kan, en dit enkel op enkelfase 240V 32A. Dan moet je thuis al een aansluiting hebben van 40A om naast het laden ook nog te koken, en duurt het maximum 12 uur om de batterij vol te laden. Als ie 40% vol is en je wil tot 90% laden, en je hebt een aansluiting van 20A enkelfase en je wil thuis nog licht hebben, dan kijk je naar een realistisch vermogen van 3,5kW (vergelijkbaar met waarmee je jouw hybride kan laden) en dat duurt dan nog altijd 12 uren. En dan mag je geen 160km per dag mogen rijden of je moet op zoek naar een snellader enkele keren per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lader en het vermogen thuis koop je afhankelijk van de auto natuurlijk.

Jij hebt zelf ook een tijdje geen 400V 3 fasen gehad (geen idee over de huidige situatie).

Zonder er een welles-nietes fanboy-basher feestje van te maken blijf ik van mening dat je zo een auto niet koopt als je meer kilometers per dag moet rijden. En zoals zowel BMWMB als jij zegt, voor die paar keren neem je die superchargers voor lief (en ja, momenteel is er nog geen netwerk, maar toen de eerste Tesla's verkocht werden in België ook nog niet.)

Mijn E-klasse kan volgens WLTP volgens mij ook iets van een 1400-1500km doen, maar meer dan 1100 heb ik er nog niet uitgekregen, bij normaal gebruik meestal 850-900. Maar omdat het bijvullen daar zoveel sneller is, en de totale range nog steeds hoger blijft, is dat een non-issue.

Als je de auto koopt die het beste past bij je eigen gebruik, zijn er op dit moment voldoende alternatieven. En wees blij dat Tesla wat challengers krijgt, dat zorgt ervoor dat ze zelf ook gaan proberen verbeteren. Als Tesla de enige blijft, zijn ze tevreden met de huidige standaard. Als ze klanten beginnen verliezen aan de conventionele merken omdat die bijvoorbeeld beter afgewerkt zijn of praktischer zijn, gaan ze daar bij het nieuwe model rekening mee houden en vice versa

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, Carlito said:

blijf ik van mening dat je zo een auto niet koopt als je meer kilometers per dag moet rijden

Klopt, maar ik vind het dan veel geld voor een auto waar je dan op rekent om dagelijks niet verder dan 125km enkele rit te doen, en absoluut geen ruimte hebt om een omweg te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid