Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
11 uren geleden, Order66 zei:

Karakteristiek aan een Monster was vooral het zichtbare buizenframe.

Ja.

En ook neen. Je zou b.v. ook kunnen zeggen dat zo'n trellis-frame karakteristiek was voor Ducati en en dat de Monster dan binnen het merk werd gekenmerkt door z'n zuivere naked bike filosofie: niks van kuipwerk, korte wielbasis, solo-geöriënteerd, enz. En ja, dus ook door z'n zichtbaar trellis-frame. Als dan Ducati, als merk, afstand neemt van het trellis-frame en deze nieuwe Monster zet z'n "karakter" (zoals omschreven) verder, dan is dat weldegelijk helemaal Monster.

Maw: hangt helemaal af van hoe je 't wil bekijken.

Geplaatst:
8 uren geleden, gTa zei:

Ja.

En ook neen. Je zou b.v. ook kunnen zeggen dat zo'n trellis-frame karakteristiek was voor Ducati en en dat de Monster dan binnen het merk werd gekenmerkt door z'n zuivere naked bike filosofie: niks van kuipwerk, korte wielbasis, solo-geöriënteerd, enz. En ja, dus ook door z'n zichtbaar trellis-frame. Als dan Ducati, als merk, afstand neemt van het trellis-frame en deze nieuwe Monster zet z'n "karakter" (zoals omschreven) verder, dan is dat weldegelijk helemaal Monster.

Maw: hangt helemaal af van hoe je 't wil bekijken.

Dat is allemaal waar.

Maar de heritage van het merk is ook een groot deel van de aantrekkingskracht. Een merk moet vooruit gaan en mag zeker innoveren, maar het gevoel is nu meer Audi dan Ducati. Over de hele lijn.

Dat gezegd hebbende, ga toch zeker een proefrit maken op de V4...

Geplaatst:
Op 5/12/2020 om 23:45, gTa zei:

Nieuwe Ducati Monster.

Ducati-Monster-Monster-Plus-MY2021-111.jpg

Wennen, vind ik...

Monster Ducati Web Bike Configurator

Staat ook op mijn shortlist.
Maar lager dan de MV wegens geen mono achterbrug. ?

Geplaatst:

Zit net te kijken en realiseer me nu pas dat Ducati zelf ook soms terugkomt op besluiten.

De 959 'kleine Panigale' had geen enkelzijdige achterwielophanging meer sinds enkele jaren. Maar het nieuwe model 'Panigale V2' wat de opvolger is van de 959 heeft terug een enkelzijdige achterwielophanging.

Hopelijk binnenkort meer teruggedraaide 'fouten' :D 

Geplaatst:

Enige wat ik wel geslaagd vind aan de nieuwe, is het voorlicht. Eindelijk terug rond :D 

1 hour ago, Joske said:

Staat ook op mijn shortlist.
Maar lager dan de MV wegens geen mono achterbrug. ?

Mono achterbrug is vaak afhankelijk van de motorisatie bij de Monster. Op de lichtere modellen niet, op de duurdere/snellere wel. 

In het model dat er was tot 2014 had de instapper, de 696 een dubbele, vanaf de 796 was het enkel. 

Geplaatst:
4 uren geleden, msxx zei:

Dat is allemaal waar.

Maar de heritage van het merk is ook een groot deel van de aantrekkingskracht. Een merk moet vooruit gaan en mag zeker innoveren, maar het gevoel is nu meer Audi dan Ducati. Over de hele lijn.

Dat gezegd hebbende, ga toch zeker een proefrit maken op de V4...

Ik volg, dat is trouwens niet alleen bij Ducati zo, maar bij véél motormerken en emotionelere automerken idem. Denk maar aan het verlies van luchtkoeling bij de BMW boxers (moto's) en de Porsche flat six boxers, elk in hun tijd. Of aan het verlies van de desmodromische klepbediening bij Ducati, nu bij de V4 in de Multistrada, en nog zo veel elementen die sneuvelen onder de bijl van de vooruitgang.  

Geplaatst:

Of de timing/octane adjuster op het dashboard van de 190SL!

Geplaatst:
45 minutes ago, gTa said:

Of aan het verlies van de desmodromische klepbediening bij Ducati, 

De voordelen volgens jou?

Mag in 200 karakters of minder.

Geplaatst:
8 minuten geleden, ICM zei:

Maar de heritage van het merk is ook een groot deel van de aantrekkingskracht.

Deze poster op een ander welbekend forum heeft het mooi verwoord:

"I thought Ducati's "trilogy of technology", i.e. trellis frame, (head to SA, old school style, not the "squat" frames now used); desmos, and belt driven cams, made them unique in a good way, i.e. these were trickle down technologies from their Corse department. Sure, they have some limitations like the desmo service, (double the shims means half the service life) but generally were racing technologies, i.e. desmos are better,( my bike uses the same desmo technology as Ducati's GP bikes. Does you bike use pneumatic valves like all the other GP bikes use? Nope. The spring pop up valves in your bike aren't good enough to race at the highest levels) for reduced power loss/timing and belts too are better for timing re following the cam pulley profiles closer, and (full) trellis frames are better for forgiving mistakes and less likely to spit you off. Dropping the trellis frames means they needed to save weight/money, not that the frame was bad. (look at Kawasaki's most expensive, supercharged, hand built bikes, and what type of frame do you see? Brand new, designed for this purpose, trellis frames. Right?) Dropping the desmos *only* on the GT engine so far, means they wanted to show the world that their bikes can go the distance, (big complaint on old touring models, was frequent desmo service required, which is a misconception in any case) and then some, using banal, hackneyed technology. The SSSA, I agree, is only for looks. DSSAs are better for handling, and Domenicale has been after them to drop it for a while. And belts are dropped in the Stradale engines to appease, not to improve. So no, no points conceded because there is no "better" than before here, only different for various reasons. :-)"

Geplaatst:
1 uur terug, Monterey Jack zei:

Mono achterbrug is vaak afhankelijk van de motorisatie bij de Monster. Op de lichtere modellen niet, op de duurdere/snellere wel. 

In het model dat er was tot 2014 had de instapper, de 696 een dubbele, vanaf de 796 was het enkel. 

Klopt, maar ik vergelijk de Brutale 800 met de Monster 812. Prijs ongeveer gelijk, vermogen ongeveer gelijk, cilinderinhoud ongeveer gelijk, allebei naked, allebei eigen karakter, allebei geroemd om hun stuurkwaliteiten, geen 4inlijn. In geval van de Brutale zelfs met euro4 een zalig uitlaatgeluid, lijkt wel of die italianen iets gevonden hebben wat de rest niet kan/weet om toch wat geluid te blijven houden. (Monster heb ik nog niet gehoord)

Geplaatst:
22 minutes ago, Joske said:

Klopt, maar ik vergelijk de Brutale 800 met de Monster 812. Prijs ongeveer gelijk, vermogen ongeveer gelijk, cilinderinhoud ongeveer gelijk, allebei naked, allebei eigen karakter, allebei geroemd om hun stuurkwaliteiten, geen 4inlijn. In geval van de Brutale zelfs met euro4 een zalig uitlaatgeluid, lijkt wel of die italianen iets gevonden hebben wat de rest niet kan/weet om toch wat geluid te blijven houden. (Monster heb ik nog niet gehoord)

De Italianen zijn gewoon iets vergeten plaatsen :D Of er is al een stukje afgevallen, kan allemaal!

• Grappig 1
Geplaatst:
3 uren geleden, tiamo zei:

schildert hem orange en je hebt ne KTM super duke/r

beetje zonde van ducati.

ze zijn hun eigenheid kwijt. ik blijf voorstander van hun allereerste exemplaar. De mv brutale heeft meer monster-dna in mijn ogen dan deze nieuwe.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, ICM zei:

Ik heb daar geen mening over, wegens te weinig ervaring ermee, vooral dan het verschil tussen dezelfde motor met/zonder desmodromiek kan ik niet inschatten of heb ik nooit ervaren. Maar ik weet wel dat veel Ducatisti dat met ogen als theeschoteltjes vernamen, dus daarom haalde ik 't als voorbeeld aan.

image.png.a9785b579c4ea12b8f1090d2bfcea1a5.png

Geplaatst:
20 minutes ago, gTa said:

Ik heb daar geen mening over, wegens te weinig ervaring ermee, vooral dan het verschil tussen dezelfde motor met/zonder desmodromiek kan ik niet inschatten of heb ik nooit ervaren. Maar ik weet wel dat veel Ducatisti dat met ogen als theeschoteltjes vernamen, dus daarom haalde ik 't als voorbeeld aan.

image.png.a9785b579c4ea12b8f1090d2bfcea1a5.png

Toch bedankt.

Geplaatst:
1 minuut geleden, tiamo zei:

Dit was de mijne , een van de duc s dat ik gehad heb was de 1200/r wel geen al te goei ervaring mee maar had niks met het merk te maken ,gewoon niet voor mij geschikt waarvoor ik het gebruikte

8b5df13b-c90a-4c1d-ad7d-3e8b166d2417.jpg

Kameraad heeft éxact dezelfde al is de uitlaat misschien anders, dat zie ik niet. Die van hem heeft een SC-project.

Geplaatst:

Als het over karakter gaat heeft ducati om gebruiksgemak (lees: te rijden bij lage snelheden) de droge koppeling ook afgeschreven. Als er voor mij iets "Ducati!" schreeuwde was het wel het "rammelen" van de koppeling. ?

Dat stukske van niet-betrouwbaar heb ik nooit echt begrepen. Kameraad heeft jaren een Ducati Sportster gereden. Ik denk in die tijd, dat hij de moto had die het meest betrouwbaar gebleken is. Jappen met spanningsregelaars was een drama, op weekendje Sauerland zeker 3 spanningsregelaars moeten vervangen bij verschillende jappen. En hij bleef maar lachen, in de gietende regen wou die Duc zelfs nie in pan vallen. Hij heeft hem dan uiteindelijk op Frachorchamps in de banden gelegd (en sjans gehad dat hem het kon navertellen)

Geplaatst:
30 minuten geleden, Joske zei:

Als het over karakter gaat heeft ducati om gebruiksgemak (lees: te rijden bij lage snelheden) de droge koppeling ook afgeschreven. Als er voor mij iets "Ducati!" schreeuwde was het wel het "rammelen" van de koppeling. ?

Dat stukske van niet-betrouwbaar heb ik nooit echt begrepen. Kameraad heeft jaren een Ducati Sportster gereden. Ik denk in die tijd, dat hij de moto had die het meest betrouwbaar gebleken is. Jappen met spanningsregelaars was een drama, op weekendje Sauerland zeker 3 spanningsregelaars moeten vervangen bij verschillende jappen. En hij bleef maar lachen, in de gietende regen wou die Duc zelfs nie in pan vallen. Hij heeft hem dan uiteindelijk op Frachorchamps in de banden gelegd (en sjans gehad dat hem het kon navertellen)

Nou ken ik veel verhalen, maar toch weinig van betrouwbare Ducati's :D 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ja idd :lol:   Heerlijk, op een motardweekend met veel deelnemers net de Duc-rijder die grinnikend in de regen staat te kijken (begeleid door het bopbropbobbop van de Duc) op de Jap-gozers die hun mechaniek aan 't vervangen zijn. Dat klinkt als een zwembad met alligators in 't peuterbadje: even absurd. :lol: 

Geplaatst:
1 hour ago, Joske said:

Er is natuurlijk ook een nuance in die 'jaren' gereden hebben :D Ik rijd ook al jaren zonder 'grote' problemen. Mijn remmen worden slap als hij lang staat, mijn batterij is zo goed als dood en krijgt de moto niet draaiend als hij koud staat zonder druppellader, ik heb hem moeten mappen omdat anders de klep van de uitlaat niet goed werkte, ...

Voor de rest weinig mis mee hoor :lol: Ik heb tot nu toe een 6000km gedaan op 4 a 5 jaar :lolz: 

Geplaatst:

Speciaal voor @gTa

2 vliegen in 1 klap. Een dikke motor en een offroad

pan-america-media-card-03.jpg?impolicy=m

pan-america-media-card-02.jpg?impolicy=m

PAN AMERICA™1250

Geplaatst:

Doe mijn portie maar voor Fikkie. :D 

Heb hem live gezien in Milaan vorig jaar (wel nog preproductie maar 99,7% identiek aan het seriemodel), ik ben er helemaal niet wild van.
Dan 1.000 keer liever een KTM 1290 Superadventure S of R.

Geplaatst:
Op 22/10/2020 om 16:22, gTa zei:

Fully agreed met Frekkel, @Polygoon. Dat zijn de gedoodverfde 'quality opstappers', of toch enkele ervan.

Qua nieuwe bikes, vandaag te koop, mogen daar zeker nog (in alfabetische volgorde) aan toegevoegd worden:

• BMW G 310 R
  • BMW G 310 GS
  • BMW F 750 GS
  • enkele Ducati's Scrambler (er is één 400cc versie en veel verschillende 800cc modellen)
  • Honda CB 500 (in verschillende versies: F, R, X)
  • Honda CB 650R --> ik denk dat @Frekkel eigenlijk deze bedoelde
  • Honda NC750 (in verschillende versies)
  • Kawasaki Z 400 --> naar ik lees in veel tests echt een topper in de "opstapper"-categorie; looks zijn evenwel niet zo evident
  • diverse Kawasaki's 650
  • Suzuki 650 (SV en DL elk in div. versies)
  • Yamaha MT-03
  • Yamaha XSR700 (aanrader!! onderhuids MT-07 maar met leukere looks)
  • de nieuwe Yamaha Tracer 700

Zeer valabele kandidaten maar een tik minder mainstream (aka "VW Golf"):

• KTM 390 Duke (en ook hun designerbroertjes van bij Husqvarna)
  • KTM 390 Adventure
  • Moto Guzzi V7 III (in verschillende versies)
  • Triumph 900cc Street Twin & Street Scrambler

Wat minder evident (om uiteenlopende redenen) en eerder als de "Dacia Logan/Duster" te betitelen van de motorwereld, maar zeker ook het vermelden waard owv hun prijs:

• de Benelli's 302, Leoncino, 502 C, TRK 502, enz.
  • Brixton Crossfire 500 misschien?
  • mogelijks de SWM's met grotere motoren (450 en 600cc)
  • ...

In het vet mijn 'advies' inzake zeker te bekijken bikes.

Hier even op terugkomend: wat zijn de must haves? Ik denk bv. aan ABS oid. (of is dat tegenwoordig al standaard)?

Geplaatst:
19 minutes ago, Polygoon said:

Hier even op terugkomend: wat zijn de must haves? Ik denk bv. aan ABS oid. (of is dat tegenwoordig al standaard)?

Als je nieuw koopt meestal wel. 

ABS lijkt mij het enige. Eventueel valdoppen. Voor de rest een goede set banden, comfortabele helm en goede kledij/handschoenen/schoenen. Setje oordopjes op maat is ook altijd handig.

Geplaatst:
9 hours ago, Monterey Jack said:

Setje oordopjes op maat is ook altijd handig.

Maar absoluut geen must. Dat zou toch het laatste op mijn lijst zijn. Ik heb jaren gereden met van die mousse oordoppen van Quies. Die plastieken "paraplutjes" die ze in elke motorzaak verkopen vond ik maar niks.

Geplaatst:

Oordopjes moet ik sowieso nog wel hebben. Had ik in de CLK al liggen toen ik met het schuifdak open reed op de autostrade. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid