Ga naar inhoud

BMW G07 X7


Phil

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Mbman zei:

zo stond (en misschien staat) er ook eentje bij Romein in Dendermonde met zo'n rollo

Blijkbaar moet de auto dat kofferruimte-pakket hebben. Vaak staat de 3e zetelrij rechtop, en dan begrijp ik uit de diverse teksten dat die rollo ergens in de kofferbodem in z'n eigen voorziene plaats opgeborgen zou zitten. Best straf, want da's een breed ding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, gTa zei:

Blijkbaar moet de auto dat kofferruimte-pakket hebben. Vaak staat de 3e zetelrij rechtop, en dan begrijp ik uit de diverse teksten dat die rollo ergens in de kofferbodem in z'n eigen voorziene plaats opgeborgen zou zitten. Best straf, want da's een breed ding...

Standaard zo bij ieder nieuw VW break model vanaf 2013 en zelfs bij uitbreiding ieder nieuw VW model waar een rollo gebruikt wordt.:ninja:

 

Zo bijzonder is dat dus niet.:)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gTa zei:

Blijkbaar moet de auto dat kofferruimte-pakket hebben. Vaak staat de 3e zetelrij rechtop, en dan begrijp ik uit de diverse teksten dat die rollo ergens in de kofferbodem in z'n eigen voorziene plaats opgeborgen zou zitten. Best straf, want da's een breed ding...

Ik leer bij..

 

Bij een X5 kan dat volledig elektrisch, die rollo die opgeborgen wordt. Bij de meeste modellen (zoniet alle) kan die onder de kofferbodem worden  opgeborgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/22/2019 at 6:58 PM, gTa said:

En vooral gek dat iemand in de job die Swede doet, vandaag (anno 2019) plots vereist dat een gemiddeld geprijsd (i.e. geen top tier) grootserie-product plots "royaal overengineered" moet zijn. :unsure: 

Als je hoort dat ook Das Haus bij een (Belgische) toeleverancier van een Duitse automotive electronics fabrikant gaat negotiëren tot 4 cijfers na de komma per unit, de prijzen per unit in 15 jaar tijd met meer dan 3/4e naar beneden heeft gepusht en daarvoor in ruil vrede neemt met ongeveer 10 keer zoveel foutjes (in ppm) als 15 jaar geleden...

Ik vereis helemaal niet dat een gemiddeld geprijsd grootserie-product overengineered is, @gTa.

Ik stel gewoon dat een X7 kopen en er dan maar 2.2t mee mogen trekken, belachelijk is. Als je zo een beest uitbrengt, zorg er dan voor dat het aankan waarvoor het gemaakt zou moeten zijn. (lees "zou moeten zijn", niet "gemaakt is"). 
Dat ze bij de trekhaak ook koeling, etc voegen, mag gerust. Maar dat is dan echt rekenen dat iedereen maar af fabriek direct de trekhaak moet nemen en nadien niemand zo een X7 tweedehands meer gaat kopen en hem toch als dikke jeep wil gebruiken.

Dat Hyundai zijn Santa fe niet overengineert, OK. Idem voor een VW Tiguan. Maar een X7 is verre van redelijk geprijsd. En voor meer dan 100K mag een auto wel even deftig zijn ontwikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/16/2019 at 4:35 PM, gTa said:

Ik heb nog nul waardebesef 

Explains the rest of your posts finally. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vereis helemaal niet dat een gemiddeld geprijsd grootserie-product overengineered is, [mention=145]gTa[/mention]. Ik stel gewoon dat een X7 kopen en er dan maar 2.2t mee mogen trekken, belachelijk is. Als je zo een beest uitbrengt, zorg er dan voor dat het aankan waarvoor het gemaakt zou moeten zijn. (lees "zou moeten zijn", niet "gemaakt is"). 

Dat ze bij de trekhaak ook koeling, etc voegen, mag gerust. Maar dat is dan echt rekenen dat iedereen maar af fabriek direct de trekhaak moet nemen en nadien niemand zo een X7 tweedehands meer gaat kopen en hem toch als dikke jeep wil gebruiken.

Dat Hyundai zijn Santa fe niet overengineert, OK. Idem voor een VW Tiguan. Maar een X7 is verre van redelijk geprijsd. En voor meer dan 100K mag een auto wel even deftig zijn ontwikkeld.

 

De meesten die een X7 kopen geven geen fuck om zo'n dingen. Enkel om het patsergehalte. Degene die echt een 4X4 willen om mee te beulen kijken minder of gewoon niet naar de looks en badge op de motorkap.

 

Denk (nuja quasi zeker) dat BMW zich ook eerder of voornamelijk richt op de eerste groep dan op de tweede.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Ian said:


De meesten die een X7 kopen geven geen fuck om zo'n dingen. Enkel om het patsergehalte. Degene die echt een 4X4 willen om mee te beulen kijken minder of gewoon niet naar de looks en badge op de motorkap.

Daar hebt ge geen ongelijk,

Maar er zijn ook normale mensen, bvb buiten dit forum, die wel luxe en practicaliteit willen. Een aanhangwagen met twee paarden erop zit al snel boven de 2200kg bvb. Idem voor een deftige boot. Dan moet je dus maar een Mercedes, Audi, VW of Range SUV kopen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Asserti zei:

Ik leer bij..

 

Bij een X5 kan dat volledig elektrisch, die rollo die opgeborgen wordt. Bij de meeste modellen (zoniet alle) kan die onder de kofferbodem worden  opgeborgen.

Weet ge parazaar of dat bij mijnen F11 ook zo is? Namelijk nog NOOIT aan gedacht dat dat zou kunnen. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een post van april, Swede? Really? We zijn ondertussen oktober!

1 uur geleden, The Swede zei:

(...) Ik stel gewoon dat een X7 kopen en er dan maar 2.2t mee mogen trekken, belachelijk is. (...)

Geen idee waarop mijn reactie was, maar het zal alleszins niet het bovenstaande zijn want een X7 mag 3,5t trekken. Ik herinner me dat je in 't begin blijkbaar had gezien dat dat niet het geval was (en ik ben daarop op zoek gegaan naar info daarover, heb die als ik 't me goed herinner hier gezet). Als dat correct is: ik volg, maar 2,2t trekken met zo'n schip is "belachelijk". Maar je hebt geen punt (meer), want de X7 mag weldegelijk 3,5t trekken.

 

Edit: heb even teruggelezen. Nu snap ik de context weer.

Jij wil dat topproducten "royaal overengineered" zijn. Het was daarop idd dat ik reageerde: dat is helemaal niet (meer) zo.

Zelfs Rolls Royce en Bentley doen aan cost cutting, op zo goed als elk vlak, Geen enkele auto is vandaag de dag nog rijkelijk overengineered. Het is allemaal, tot in het extreme, tot zoveel cijfers na de komma berekend.

  • Elektronica-componenten die per miljoenen stuks worden afgenomen van toeleveranciers, worden in prijs genegocieerd tot op 4 cijfers na de komma.
  • Deurpanelen die vroeger met 18, nadien met 15, nog wat later met 11, nu maar met maximaal 6 of 7 pushpins in het staal/alu vastgeklikt zitten (en het rammelt dan, ja wat wil je...).
  • Bekledingspanelen van b.v. zetelbasis/verstelmechanisme, dat vroeger stevig was uitgevoerd en met clips of zelfs vijzen werd vastgezet, is nu één plastic onderdeel dat je een beetje moet buigen zodat enkele dunne plastic pinnetjes in een oogje kunnen haken. (En het rammelt dan, of als 't eens achter iets blijft haken buigt het en breekt het, ja wat wil je...)
  • Compoundleder dat maar een goeie 10 procent goedkoper is dan vol leder (maar wel sneller slijt en bovendien gaat "kraken" en/of delamineren na verloop van tijd).
  • "Deftig" namaakleder dat maar enkele tientallen percenten goedkoper is dan compoundleder, toch nog zo inzetten (al was het maar op een stuk van enkele dm² groot) op plaatsen waar je met je handen niet/nauwelijks aan zit (weer 5 euro productiekost bespaard).
  • "Pianolak" dat helemaal niet meer is wat het was (en zou moeten zijn) maar gewoon zwarte lakverf op een kunststofdrager.
  • Versnellingsbakken die maar nét (op lange termijn) het vermogen/koppel van een bepaalde motorversie aan kunnen (in plaats van goed met enkele tientallen percenten marge rond te mogen tuffen).
  • Je moet eens een stomme voetmat van 1990 vergelijken met eentje van 2005 en eentje van nu (Benz/BMW '3/'5/C/E), nu zijn dat kartonnen (effectief!) met ultra-cheap synthetische "stof" er op, beknibbeld op de boordjes (geen omslag) en stikking.
  • Hetzelfde met deurpanelen (neem er maar eens eentje af van je W124, van je E65 en dan eentje van een huidige model, mag zelfs een dure auto zijn).
  • En ook onderhuids: slijtende onderdelen (lagers, bussen, schokdempers, ...) die zo licht mogelijk gemaakt worden zodat ze hopelijk net de wettelijke garantieperiode door komen maar voor de rest mag het graag zsm stuk gaan (want dan kan men vervangstukken en werkuren factureren).

Fake alu. Fake leder. Fake hout. Fake chroom. Fake glas. ... Fake quality.

Die dure producten (Benz, BMW, Porsche, ...) zijn net zo min overengineered als een doorsnee Hyundai of Dacia, vrees ik. Integendeel: net bij die duurdere producten zijn bepaalde oplossingen (ingegeven door rentabiliteit van het product) meer out of tone met het prijskaartje, dan op goedkopere auto's. Check maar eens de oplossing die BMW in een BMW X7 aanbiedt op de vloer in de 2e zitrij, als je een 6-zitter kiest. Zoiets zou gewoon niet mogen. Volgens jou. En volgens mij. Maar toch...
Kijk naar de nieuwe Benz GLS: daar heeft Das Haus overduidelijk een luide "foert!" gezegd naar de afwerkingskwaliteit van de S-klasse en er (net zoals voorheen, maar nu met exact dezelfde interieur-onderdelen) een verlengde GLE van gemaakt (was vroeger technisch al zo, maar al de rest was wel grondig anders), maar het wel verkopen onder de noemer "S-klasse van de SUV's". Resultaat: wiebelende plastic-knoppen in het dashboard, ultra-cheap hardplastic deurpanelen, helemaal niet de exquise soliditeit die je van een product met het predikaat "S-klasse" verwacht. So what? Want dat gaat verkopen, dus waarom méér resources in steken waar ge nauwelijks meer geld voor kunt terugvragen? En dat is ook met de minder zichtbare zaken zo (techniek).

De tijden dat royaal overengineeren nog mocht en kon, liggen al meer dan 30 jaar achter ons. In de jaren '80 deden sommigen dat nog. Daarvóór, b.v. bij Benz, was dat zelfs de standaard (maak het zo sterk mogelijk, ook al is het 5 keer té sterk), maar sindsdien kan dat niet meer. Sindsdien is het afmeten en beknibbelen, continu die dunne lijn proberen te bewandelen tussen zo cheap mogelijk produceren versus de verdraagzaamheid van de betalende klant over wat nog aanvaardbaar is (of niet) voor het uitgegeven geld.

Vroeger moest een product de kwaliteiten hebben om het merk z'n naam/faam te geven. Nu doen duur betaalde media-experten dat, via social media.
Vroeger bepaalden langeduur(non)kwaliteit en breakdowns de deuk in het imago of kraakten zelfs het merk. Nu gaan dure merken hun producten altijd meteen zelf oppikken zodat het niet geweten wordt. (Check de vele story's van de betere Duitse merken die "plots" niet (of véél te weinig) meer voorkomen in ADAC-tabellen ed. Het is sowieso geweten dat Porsche bv "onterecht" een kwaliteitsimago heeft als waren die karren uit graniet gemaakt, gewoon omdat ze al decennia keihard inzetten op het verdoezelen van breakdowns. Dat werkt, blijkbaar, want wij allemaal hier denken nog altijd dat een Porsche 10 keer betrouwbaarder is dan eender welke andere sportwagen).
Vroeger bepaalden motorsportresultaten van serieproducten hoe 'sportief' een merk en z'n producten waren. Nu wordt sportiviteit afgemeten van hoe kunstmatig hard de ophanging stuitert en hoeveel plofjes per terugschakelactie er geproduceerd worden door via de software wat brandstof in te spuiten.
Vroeger dacht men na over lange-termijnkwaliteit en -imago. Nu kijkt iedereen die aan een product mee werkt hooguit zo ver als de tijd die men verwacht nog op die specifieke job te zitten (en iedereen wil liefst morgen al promoveren), maw: long term vision is vervangen door short term focus (met peripheral blindness).

't Is om zeep, Swede. :D  Maar koop gerust een X7 (ik ben ook bezig met eentje, helaas niet voor mezelf): het ding mag 3,5 ton trekken. :D 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ICM zei:

Graag een derde formattering. 

De eerste gaat er straks uit. Heb m'n eigen post gerapporteerd. :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa Jij schrijft artikels om depressief van te worden ! 

 

:D

 

Maar wat je neer pent weerspiegelt wel de huidige gang van zaken : overal besparen & de wegwerpmaatschappij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Soul zei:

@gTa Jij schrijft artikels om depressief van te worden ! 

:D

Maar wat je neer pent weerspiegelt wel de huidige gang van zaken : overal besparen & de wegwerpmaatschappij. 

Ik word oud(er) en oude mensen zijn nukkig en mompelen altijd hoeveel beter 't vroeger was. :D 

Of ... misschien is het ook gewoon zo deprimerend? Vroeger kon je je wenkbrauwen fronsen bij de bouwkwaliteit van een bepaalde auto (bv een Mondeo of een Santa-Fe) en dan ging je in de premium 'concurrent' zitten en dan zag en voelde je meteen waar de meerprijs in zat. Vandaag de dag ... not so much.

 

Bon, back to business! X7. Gigantische nieren (iedereen uitgelachen?), bagage-afdekrollo aanwezig en mag 3,5t trekken! Hoezeeee!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minutes ago, gTa said:

Een post van april, Swede? Really? We zijn ondertussen oktober!

Geen idee waarop mijn reactie was, maar het zal alleszins niet het bovenstaande zijn want een X7 mag 3,5t trekken. Ik herinner me dat je in 't begin blijkbaar had gezien dat dat niet het geval was (en ik ben daarop op zoek gegaan naar info daarover, heb die als ik 't me goed herinner hier gezet). Als dat correct is: ik volg, maar 2,2t trekken met zo'n schip is "belachelijk". Maar je hebt geen punt (meer), want de X7 mag weldegelijk 3,5t trekken.

 

Edit: heb even teruggelezen. Nu snap ik de context weer.

Jij wil dat topproducten "royaal overengineered" zijn. Het was daarop idd dat ik reageerde: dat is helemaal niet (meer) zo.

Zelfs Rolls Royce en Bentley doen aan cost cutting, op zo goed als elk vlak, Geen enkele auto is vandaag de dag nog rijkelijk overengineered. Het is allemaal, tot in het extreme, tot zoveel cijfers na de komma berekend.

  • Elektronica-componenten die per miljoenen stuks worden afgenomen van toeleveranciers, worden in prijs genegocieerd tot op 4 cijfers na de komma.
  • Deurpanelen die vroeger met 18, nadien met 15, nog wat later met 11, nu maar met maximaal 6 of 7 pushpins in het staal/alu vastgeklikt zitten (en het rammelt dan, ja wat wil je...).
  • Bekledingspanelen van b.v. zetelbasis/verstelmechanisme, dat vroeger stevig was uitgevoerd en met clips of zelfs vijzen werd vastgezet, is nu één plastic onderdeel dat je een beetje moet buigen zodat enkele dunne plastic pinnetjes in een oogje kunnen haken. (En het rammelt dan, of als 't eens achter iets blijft haken buigt het en breekt het, ja wat wil je...)
  • Compoundleder dat maar een goeie 10 procent goedkoper is dan vol leder (maar wel sneller slijt en bovendien gaat "kraken" en/of delamineren na verloop van tijd).
  • "Deftig" namaakleder dat maar enkele tientallen percenten goedkoper is dan compoundleder, toch nog zo inzetten (al was het maar op een stuk van enkele dm² groot) op plaatsen waar je met je handen niet/nauwelijks aan zit (weer 5 euro productiekost bespaard).
  • "Pianolak" dat helemaal niet meer is wat het was (en zou moeten zijn) maar gewoon zwarte lakverf op een kunststofdrager.
  • Versnellingsbakken die maar nét (op lange termijn) het vermogen/koppel van een bepaalde motorversie aan kunnen (in plaats van goed met enkele tientallen percenten marge rond te mogen tuffen).
  • Je moet eens een stomme voetmat van 1990 vergelijken met eentje van 2005 en eentje van nu (Benz/BMW '3/'5/C/E), nu zijn dat kartonnen (effectief!) met ultra-cheap synthetische "stof" er op, beknibbeld op de boordjes (geen omslag) en stikking.
  • Hetzelfde met deurpanelen (neem er maar eens eentje af van je W124, van je E65 en dan eentje van een huidige model, mag zelfs een dure auto zijn).
  • En ook onderhuids: slijtende onderdelen (lagers, bussen, schokdempers, ...) die zo licht mogelijk gemaakt worden zodat ze hopelijk net de wettelijke garantieperiode door komen maar voor de rest mag het graag zsm stuk gaan (want dan kan men vervangstukken en werkuren factureren).

Fake alu. Fake leder. Fake hout. Fake chroom. Fake glas. ... Fake quality.

Die dure producten (Benz, BMW, Porsche, ...) zijn net zo min overengineered als een doorsnee Hyundai of Dacia, vrees ik. Integendeel: net bij die duurdere producten zijn bepaalde oplossingen (ingegeven door rentabiliteit van het product) meer out of tone met het prijskaartje, dan op goedkopere auto's. Check maar eens de oplossing die BMW in een BMW X7 aanbiedt op de vloer in de 2e zitrij, als je een 6-zitter kiest. Zoiets zou gewoon niet mogen. Volgens jou. En volgens mij. Maar toch...
Kijk naar de nieuwe Benz GLS: daar heeft Das Haus overduidelijk een luide "foert!" gezegd naar de afwerkingskwaliteit van de S-klasse en er (net zoals voorheen, maar nu met exact dezelfde interieur-onderdelen) een verlengde GLE van gemaakt (was vroeger technisch al zo, maar al de rest was wel grondig anders), maar het wel verkopen onder de noemer "S-klasse van de SUV's". Resultaat: wiebelende plastic-knoppen in het dashboard, ultra-cheap hardplastic deurpanelen, helemaal niet de exquise soliditeit die je van een product met het predikaat "S-klasse" verwacht. So what? Want dat gaat verkopen, dus waarom méér resources in steken waar ge nauwelijks meer geld voor kunt terugvragen? En dat is ook met de minder zichtbare zaken zo (techniek).

De tijden dat royaal overengineeren nog mocht en kon, liggen al meer dan 30 jaar achter ons. In de jaren '80 deden sommigen dat nog. Daarvóór, b.v. bij Benz, was dat zelfs de standaard (maak het zo sterk mogelijk, ook al is het 5 keer té sterk), maar sindsdien kan dat niet meer. Sindsdien is het afmeten en beknibbelen, continu die dunne lijn proberen te bewandelen tussen zo cheap mogelijk produceren versus de verdraagzaamheid van de betalende klant over wat nog aanvaardbaar is (of niet) voor het uitgegeven geld.

Vroeger moest een product de kwaliteiten hebben om het merk z'n naam/faam te geven. Nu doen duur betaalde media-experten dat, via social media.
Vroeger bepaalden langeduur(non)kwaliteit en breakdowns de deuk in het imago of kraakten zelfs het merk. Nu gaan dure merken hun producten altijd meteen zelf oppikken zodat het niet geweten wordt. (Check de vele story's van de betere Duitse merken die "plots" niet (of véél te weinig) meer voorkomen in ADAC-tabellen ed. Het is sowieso geweten dat Porsche bv "onterecht" een kwaliteitsimago heeft als waren die karren uit graniet gemaakt, gewoon omdat ze al decennia keihard inzetten op het verdoezelen van breakdowns. Dat werkt, blijkbaar, want wij allemaal hier denken nog altijd dat een Porsche 10 keer betrouwbaarder is dan eender welke andere sportwagen).
Vroeger bepaalden motorsportresultaten van serieproducten hoe 'sportief' een merk en z'n producten waren. Nu wordt sportiviteit afgemeten van hoe kunstmatig hard de ophanging stuitert en hoeveel plofjes per terugschakelactie er geproduceerd worden door via de software wat brandstof in te spuiten.
Vroeger dacht men na over lange-termijnkwaliteit en -imago. Nu kijkt iedereen die aan een product mee werkt hooguit zo ver als de tijd die men verwacht nog op die specifieke job te zitten (en iedereen wil liefst morgen al promoveren), maw: long term vision is vervangen door short term focus (met peripheral blindness).

't Is om zeep, Swede. :D  Maar koop gerust een X7 (ik ben ook bezig met eentje, helaas niet voor mezelf): het ding mag 3,5 ton trekken. :D 

... ik heb ineens geen zin meer om nog een auto te kopen ...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat schuift dat?

Voor u: drie vitaminewaterkes op de volgende gezamenlijke karting-rencontre!
Nee, schrap dat. Op onze aankomende gezamenlijke bergpassen-knallinge!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, gTa said:

Een post van april, Swede? Really? We zijn ondertussen oktober!

Geen idee waarop mijn reactie was, maar het zal alleszins niet het bovenstaande zijn want een X7 mag 3,5t trekken. Ik herinner me dat je in 't begin blijkbaar had gezien dat dat niet het geval was (en ik ben daarop op zoek gegaan naar info daarover, heb die als ik 't me goed herinner hier gezet). Als dat correct is: ik volg, maar 2,2t trekken met zo'n schip is "belachelijk". Maar je hebt geen punt (meer), want de X7 mag weldegelijk 3,5t trekken.

 

Edit: heb even teruggelezen. Nu snap ik de context weer.

Jij wil dat topproducten "royaal overengineered" zijn. Het was daarop idd dat ik reageerde: dat is helemaal niet (meer) zo.

Zelfs Rolls Royce en Bentley doen aan cost cutting, op zo goed als elk vlak, Geen enkele auto is vandaag de dag nog rijkelijk overengineered. Het is allemaal, tot in het extreme, tot zoveel cijfers na de komma berekend.

  • Elektronica-componenten die per miljoenen stuks worden afgenomen van toeleveranciers, worden in prijs genegocieerd tot op 4 cijfers na de komma.
  • Deurpanelen die vroeger met 18, nadien met 15, nog wat later met 11, nu maar met maximaal 6 of 7 pushpins in het staal/alu vastgeklikt zitten (en het rammelt dan, ja wat wil je...).
  • Bekledingspanelen van b.v. zetelbasis/verstelmechanisme, dat vroeger stevig was uitgevoerd en met clips of zelfs vijzen werd vastgezet, is nu één plastic onderdeel dat je een beetje moet buigen zodat enkele dunne plastic pinnetjes in een oogje kunnen haken. (En het rammelt dan, of als 't eens achter iets blijft haken buigt het en breekt het, ja wat wil je...)
  • Compoundleder dat maar een goeie 10 procent goedkoper is dan vol leder (maar wel sneller slijt en bovendien gaat "kraken" en/of delamineren na verloop van tijd).
  • "Deftig" namaakleder dat maar enkele tientallen percenten goedkoper is dan compoundleder, toch nog zo inzetten (al was het maar op een stuk van enkele dm² groot) op plaatsen waar je met je handen niet/nauwelijks aan zit (weer 5 euro productiekost bespaard).
  • "Pianolak" dat helemaal niet meer is wat het was (en zou moeten zijn) maar gewoon zwarte lakverf op een kunststofdrager.
  • Versnellingsbakken die maar nét (op lange termijn) het vermogen/koppel van een bepaalde motorversie aan kunnen (in plaats van goed met enkele tientallen percenten marge rond te mogen tuffen).
  • Je moet eens een stomme voetmat van 1990 vergelijken met eentje van 2005 en eentje van nu (Benz/BMW '3/'5/C/E), nu zijn dat kartonnen (effectief!) met ultra-cheap synthetische "stof" er op, beknibbeld op de boordjes (geen omslag) en stikking.
  • Hetzelfde met deurpanelen (neem er maar eens eentje af van je W124, van je E65 en dan eentje van een huidige model, mag zelfs een dure auto zijn).
  • En ook onderhuids: slijtende onderdelen (lagers, bussen, schokdempers, ...) die zo licht mogelijk gemaakt worden zodat ze hopelijk net de wettelijke garantieperiode door komen maar voor de rest mag het graag zsm stuk gaan (want dan kan men vervangstukken en werkuren factureren).

Fake alu. Fake leder. Fake hout. Fake chroom. Fake glas. ... Fake quality.

Die dure producten (Benz, BMW, Porsche, ...) zijn net zo min overengineered als een doorsnee Hyundai of Dacia, vrees ik. Integendeel: net bij die duurdere producten zijn bepaalde oplossingen (ingegeven door rentabiliteit van het product) meer out of tone met het prijskaartje, dan op goedkopere auto's. Check maar eens de oplossing die BMW in een BMW X7 aanbiedt op de vloer in de 2e zitrij, als je een 6-zitter kiest. Zoiets zou gewoon niet mogen. Volgens jou. En volgens mij. Maar toch...
Kijk naar de nieuwe Benz GLS: daar heeft Das Haus overduidelijk een luide "foert!" gezegd naar de afwerkingskwaliteit van de S-klasse en er (net zoals voorheen, maar nu met exact dezelfde interieur-onderdelen) een verlengde GLE van gemaakt (was vroeger technisch al zo, maar al de rest was wel grondig anders), maar het wel verkopen onder de noemer "S-klasse van de SUV's". Resultaat: wiebelende plastic-knoppen in het dashboard, ultra-cheap hardplastic deurpanelen, helemaal niet de exquise soliditeit die je van een product met het predikaat "S-klasse" verwacht. So what? Want dat gaat verkopen, dus waarom méér resources in steken waar ge nauwelijks meer geld voor kunt terugvragen? En dat is ook met de minder zichtbare zaken zo (techniek).

De tijden dat royaal overengineeren nog mocht en kon, liggen al meer dan 30 jaar achter ons. In de jaren '80 deden sommigen dat nog. Daarvóór, b.v. bij Benz, was dat zelfs de standaard (maak het zo sterk mogelijk, ook al is het 5 keer té sterk), maar sindsdien kan dat niet meer. Sindsdien is het afmeten en beknibbelen, continu die dunne lijn proberen te bewandelen tussen zo cheap mogelijk produceren versus de verdraagzaamheid van de betalende klant over wat nog aanvaardbaar is (of niet) voor het uitgegeven geld.

Vroeger moest een product de kwaliteiten hebben om het merk z'n naam/faam te geven. Nu doen duur betaalde media-experten dat, via social media.
Vroeger bepaalden langeduur(non)kwaliteit en breakdowns de deuk in het imago of kraakten zelfs het merk. Nu gaan dure merken hun producten altijd meteen zelf oppikken zodat het niet geweten wordt. (Check de vele story's van de betere Duitse merken die "plots" niet (of véél te weinig) meer voorkomen in ADAC-tabellen ed. Het is sowieso geweten dat Porsche bv "onterecht" een kwaliteitsimago heeft als waren die karren uit graniet gemaakt, gewoon omdat ze al decennia keihard inzetten op het verdoezelen van breakdowns. Dat werkt, blijkbaar, want wij allemaal hier denken nog altijd dat een Porsche 10 keer betrouwbaarder is dan eender welke andere sportwagen).
Vroeger bepaalden motorsportresultaten van serieproducten hoe 'sportief' een merk en z'n producten waren. Nu wordt sportiviteit afgemeten van hoe kunstmatig hard de ophanging stuitert en hoeveel plofjes per terugschakelactie er geproduceerd worden door via de software wat brandstof in te spuiten.
Vroeger dacht men na over lange-termijnkwaliteit en -imago. Nu kijkt iedereen die aan een product mee werkt hooguit zo ver als de tijd die men verwacht nog op die specifieke job te zitten (en iedereen wil liefst morgen al promoveren), maw: long term vision is vervangen door short term focus (met peripheral blindness).

't Is om zeep, Swede. :D  Maar koop gerust een X7 (ik ben ook bezig met eentje, helaas niet voor mezelf): het ding mag 3,5 ton trekken. :D 

gTa, ik had echt nooit gedacht dat gij aan uw fluit trok bij de gedachte van mij 😳

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, ir_fuel said:

... ik heb ineens geen zin meer om nog een auto te kopen ...

Verder doen gasten. 😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid