knight-rider 97 Geplaatst: 18 september 2019 Delen Geplaatst: 18 september 2019 De opslag is idd chemisch, de waterstof, maar dat is de accu ook. De motor is in beide gevallen een elektromotor, dus in beide gevallen een elektrische aandrijving zoals ik al zei. Dus de stelling van The Swede: "Electrisch is een tussenoplossing. Ik zie waterstof als de toekomst." klopt niet Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Soundstorm 2.418 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 Je kan waterstof ook in een verbrandingsmotor gebruiken, waarschijnlijk denkt hij daar aan. Er is nog wat ontwikkeling nodig, maar verbrandingsmotoren met bio-methanol zouden ook een goed systeem zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 14 uren geleden, knight-rider zei: De opslag is idd chemisch, de waterstof, maar dat is de accu ook. De motor is in beide gevallen een elektromotor, dus in beide gevallen een elektrische aandrijving zoals ik al zei. Dus de stelling van The Swede: "Electrisch is een tussenoplossing. Ik zie waterstof als de toekomst." klopt niet Dit. Waterstof maken, opslaan en transporteren kost ook weer energie. Dan ben je beter af om gewoon elektrisch te rijden. Dito met benzine tov elektriciteit. Het is een duidelijk gekleurd artikel, maar het toont wel mooi aan wat er allemaal nodig is om fossiele brandstof te maken, een best energie verslindend proces. http://www.olino.org/blog/nl/articles/2018/10/02/hoeveel-stroom-kost-een-liter-benzine/ Een batterij maken kost ook best wat grondstoffen en energie, maar de herbruikbaarheid en de evolutie van 'urban mining' geven daar wel betere perspectieven. Waterstof geeft een combi van beide problemen, en batterijen en brandstof produceren. Wat wel nodig is, is een energieproductiebeleid over de grenzen heen. Er is altijd ergens zon en het waait ook altijd ergens, zo kan je veel beter je productie en afname op elkaar afstemmen. Daarnaast hebben we nog wat technologische evolutie door te ploeteren. PV panelen dienen een hoger rendement te halen (zitten nu aan nog geen 25%), batterijen dienen makkelijker grote vermogens op te kunnen slaan (zodat er bijvoorbeeld meer energie gerecupereerd kan worden bij het vertragen, wat het verbruik nog stevig kan doen dalen) en we dienen - zeker in België - energie verliezen meer beperken. Er wordt nog zoveel energie verspild, dat is onwaarschijnlijk. Sowieso kan het verbruik van België makkelijk 25 % zakken mits wat optimalisatie. Vul dat aan met wat doordachte en lokaal samenwerkende productie en je komt nog een eind verder. Een mooi voorbeeld is de WKK (warmtekrachtkoppeling). Heel eenvoudig uitgelegd een verbrandingsmotor (liefst in de toekomst op biogas) die een generator aandrijft en waarvan de warmteproductie nuttig in wordt gezet (liefst voor processen die winter zomer warmte nodig hebben). Zo ga je met grote stappen vooruit. Een beetje extra inzetten op elektriciteit opwekken uit restwarmte is ook iets wat erg zinvol is https://www.deingenieur.nl/artikel/veilig-elektriciteit-winnen-uit-restwarmte Restwarmte hebben we immers met hopen, maar echt met hopen. Combineer al die zaken en je hebt propere energie zat. Zorg voor een goed, groot (inter) continentaal elektriciteitsnetwerk en de toekomst staat veilig. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 Hmmm, dat artikel is wel erg gekleurd Voor 1 liter brandstof hebben we 1,5 kWh elektriciteit nodig. Verbruik Leaf is 15 kWh/100 km https://www.spritmonitor.de/en/overview/33-Nissan/1296-Leaf.html?powerunit=2 Golfje 1.6 TD 5,4 l/100km https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&constyear_s=2015&power_e=130&powerunit=2 5,4 * 1,5 = 8,1 kWh/100 km. Maar dan komt er dus wel nog al de rest bij. Ontginning, transport, opslag,... Maar bij de elektrische wagen heb je uiteraard ook de transportverliezen via het net en de transformator verliezen en wat andere zaken. Nou, daar sta ik even van te kijken. De kloof is toch nog groter dan ik dacht. En vooral veel groter dan wat Wooter altijd beweerde. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.680 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 27 minutes ago, Tjeu said: De kloof is toch nog groter dan ik dacht. En vooral veel groter dan wat Wooter altijd beweerde. welke kloof? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 38 minuten geleden, ir_fuel zei: welke kloof? Tussen de primaire energie die nodig is om een elektrische wagen te laten rijden en een gelijkaardige op fossiele brandstof. Volgens Wooter was er evenveel of minder primaire energie nodig om een elektrische wagen te laten rijden dan eentje op fossiele brandstof. Anders gezegd was stelling was dat je evenveel of minder elektriciteit nodig had om een wagen 100km elektrisch te doen rijden, dan dat je elektriciteit nodig hebt om de hoeveelheid brandstof te maken om een (ICE) wagen even ver te laten rijden, maar dat klopt dus niet. De elektrische wagen verbruikt bijna 50% meer elektriciteit dan wat je nodig hebt om (in deze) 5,4 liter brandstof te raffineren. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 580 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 5 minuten geleden, Tjeu zei: Tussen de primaire energie die nodig is om een elektrische wagen te laten rijden en een gelijkaardige op fossiele brandstof. Volgens Wooter was er evenveel of minder primaire energie nodig om een elektrische wagen te laten rijden dan eentje op fossiele brandstof. Anders gezegd was stelling was dat je evenveel of minder elektriciteit nodig had om een wagen 100km elektrisch te doen rijden, dan dat je elektriciteit nodig hebt om de hoeveelheid brandstof te maken om een (ICE) wagen even ver te laten rijden, maar dat klopt dus niet. De elektrische wagen verbruikt bijna 50% meer elektriciteit dan wat je nodig hebt om (in deze) 5,4 liter brandstof te raffineren. ja maar de lobby en politiek, vooral binnen de EU, zetten nu in op elektrisch rijden. dit ZOU co2 neutraal zijn en ZOU zo goedkoop zijn... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.737 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 18 hours ago, Jupke said: Nee, das chemisch, maar een manier om elektriciteit te stockeren met een zekere mate van (in)efficiëntie. Daar kan je een heel debat over beginnen. Ik volg dat kleine hoeveelheden electriciteit opwekken met waterstof (of andere bron van energie in een wagen) niet even efficient is als een windmolenpark of kerncentrale dat doet in het groot. Anderzijds is er het voordeel dat in een normaal netwerk electriciteit wordt opgewekt "voor niks" de motoren van je wagen die "mini electriciteitscentrale" enkel gaat aanspreken wanneer je die energie nodig hebt. Dit is echter het probleem eenzijdig bekijken als energie efficientie. De hamvraag is eigenlijk: welke oplossing is het best geschikt voor een mobiliteitsoplossing, i.e. de wagen een autonomie geven die redelijk genoeg is om de huidige tekortkomingen van electrische wagens te overkomen. En toch interesseert het mij gene zak. (pardon my English) Autorijden is emotie en zonder geluid en gevoel is het stofzuigen en niet autorijden dat ge aan het doen zijn. (en om te stofzuigen, heb ik een kuisvrouw ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 5 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ja maar de lobby en politiek, vooral binnen de EU, zetten nu in op elektrisch rijden. dit ZOU co2 neutraal zijn en ZOU zo goedkoop zijn... Elektrisch CO2 neutraal krijgen zal altijd véél makkelijker zijn dan fossiel CO2 neutraal krijgen. Elektriciteit goedkoper maken is op termijn ook veel makkelijker dan fossiele brandstoffen betaalbaar houden. De evolutie van de prijzen van bijvoorbeeld PV al eens bekeken? Die dalen aan een ongelofelijke snelheid. Dat geld voor alles wat te maken heeft met hernieuwbare energie. Het spreekt voor zich dat dat goed nieuws is, wat dat maakt dat de kloof tussen de kost van elektriciteit door fossiele brandstof en hernieuwbare bijna weg is : https://www.forbes.com/sites/dominicdudley/2019/05/29/renewable-energy-costs-tumble/ Het is al een tijdje voorspeld dat tegen 2030 groene energie sowieso goedkoper gaat zijn dan de huidige energie. Bovenstaand artikel toont aan dat we erg goed op weg zijn en dat het helemaal geen fictief verhaal is. Er wordt zelf verwacht dat we met een overproductie gaan kampen, waardoor de prijzen stevig onder druk zullen komen te staan en energie goedkoper dan ooit zal worden (tegen ten laatste 2050). De vergroening van de maatschappij heeft tevens een enorm economisch potentieel. Maar bovenal is het plaatselijke vervuiling die verminderd wordt, waardoor er een groot rechtstreeks effect is op de lucht die we dagelijks inademen. Binnen 15 jaar gaan we op de Brusselse ring in de file ons raampje open kunnen draaien zonder te moeten hoesten van de stank en ons afvragen hoe we in godsnaam zolang volgehouden hebben om ganse dagen in die verstikkende stank te staan. Beetje zoals vroeger het roken in de cinema en op de trein. Dat houden we nu niet meer voor mogelijk. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 11 minuten geleden, The Swede zei: Daar kan je een heel debat over beginnen. Ik volg dat kleine hoeveelheden electriciteit opwekken met waterstof (of andere bron van energie in een wagen) niet even efficient is als een windmolenpark of kerncentrale dat doet in het groot. Anderzijds is er het voordeel dat in een normaal netwerk electriciteit wordt opgewekt "voor niks" de motoren van je wagen die "mini electriciteitscentrale" enkel gaat aanspreken wanneer je die energie nodig hebt. Dit is echter het probleem eenzijdig bekijken als energie efficientie. De hamvraag is eigenlijk: welke oplossing is het best geschikt voor een mobiliteitsoplossing, i.e. de wagen een autonomie geven die redelijk genoeg is om de huidige tekortkomingen van electrische wagens te overkomen. En toch interesseert het mij gene zak. (pardon my English) Autorijden is emotie en zonder geluid en gevoel is het stofzuigen en niet autorijden dat ge aan het doen zijn. (en om te stofzuigen, heb ik een kuisvrouw ) Dus saaie riten (in en rond de stad, snelweg, file) doen we best met de elektrische wagen, zodat we de benzine betaalbaar kunnen houden voor wanneer we eens echt plezier kunnen beleven. En al wie geen liefhebber heeft steken we best ASAP in een elektrische kar. Laat ze dus maar snel komen die scheermachines/stofzuigers/...! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 Het blijft wel vreemd dat ze in veel grotere landen, met China en India op kop, geen enkel probleem hebben met de range. Zelf in de US worden er meer EV kilometers gereden dan in het piepkleine europa. Maar het is vooral hier dat iedereen lijkt te beweren dat een EV niet zou voldoen.... Europeanen, en de Belgen voorop, zijn zo conservatief dat de rest van de wereld ons compleet voorbij aan het steken is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Logic 431 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 6 minuten geleden, Tjeu zei: Maar bovenal is het plaatselijke vervuiling die verminderd wordt, waardoor er een groot rechtstreeks effect is op de lucht die we dagelijks inademen. Binnen 15 jaar gaan we op de Brusselse ring in de file ons raampje open kunnen draaien zonder te moeten hoesten van de stank en ons afvragen hoe we in godsnaam zolang volgehouden hebben om ganse dagen in die verstikkende stank te staan. Beetje zoals vroeger het roken in de cinema en op de trein. Dat houden we nu niet meer voor mogelijk. Couldn't agree more. Voor elke binnenstad, stadje, dorp, heb je op spitsmomenten echt een hoop overlast. De oplossingen om al dat lawaai & stank te vermijden zijn er gewoon... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.737 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 19 minutes ago, Tjeu said: Dus saaie riten (in en rond de stad, snelweg, file) doen we best met de elektrische wagen, zodat we de benzine betaalbaar kunnen houden voor wanneer we eens echt plezier kunnen beleven. En al wie geen liefhebber heeft steken we best ASAP in een elektrische kar. Laat ze dus maar snel komen die scheermachines/stofzuigers/...! Daar kan ik in mee. En moest ik gewoon pendelen van Asse of Leuven naar Brussel elke dag, dan wil ik daar ook wel inkruipen. Want op zulke ritten rij je niet, je verplaatst je. Je kan het zien als "waarom kruip ik om Leuven - Brussel te doen in mijn Range ipv in mijn Evo?". Als je noden anders liggen = veel lange ritten, onregelmatige verplaatsingen, etc dan is zuiver electrisch nog niet geschikt. Probleem is dat electrisch rijden, het probleem van mobiliteit niet oplost. Als je je toch gewoon verplaatst, dan ware een oplossing als goed openbaar vervoer een stuk handiger. Ik zit om me te verplaatsen liever op de trein dan in de auto. Kan ik gewoon efkes rusten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 2 minuten geleden, The Swede zei: Daar kan ik in mee. En moest ik gewoon pendelen van Asse of Leuven naar Brussel elke dag, dan wil ik daar ook wel inkruipen. Want op zulke ritten rij je niet, je verplaatst je. Je kan het zien als "waarom kruip ik om Leuven - Brussel te doen in mijn Range ipv in mijn Evo?". Als je noden anders liggen = veel lange ritten, onregelmatige verplaatsingen, etc dan is zuiver electrisch nog niet geschikt. Probleem is dat electrisch rijden, het probleem van mobiliteit niet oplost. Als je je toch gewoon verplaatst, dan ware een oplossing als goed openbaar vervoer een stuk handiger. Ik zit om me te verplaatsen liever op de trein dan in de auto. Kan ik gewoon efkes rusten. Wauw. Een onverwachts positief antwoord. Qua oplossen problemen mobiliteit... Ja en neen... Neen, want we zitten nog allemaal in een blikken doos en blijven zo deel uit maken van de files. Ja, gezien de beperkingen van EV. Hierdoor zullen mensen al vaker eens overwegen om een alternatief te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de trein. Dat zal dan weer een stimulans geven aan de deelmobiliteit en zo komen we er plots bij uit dat de EV het duwtje zou kunnen geven die we nodig hebben om de mobiliteitstransitie aan te gaan. Dat hebben de fabrikanten ook reeds door, waardoor ze weten dat ze in de toekomst mobiliteit moeten verkopen ipv puur auto's. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gixxer 611 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 Couldn't agree more. Voor elke binnenstad, stadje, dorp, heb je op spitsmomenten echt een hoop overlast. De oplossingen om al dat lawaai & stank te vermijden zijn er gewoon... Je maakt de kinderen ook niet meer wakker als je naar je werk vertrekt en de garage / huis stinkt niet meer naar uitlaatgassen. [emoji3] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 Zojuist, Gixxer zei: Je maakt de kinderen ook niet meer wakker als je naar je werk vertrekt en de garage / huis stinkt niet meer naar uitlaatgassen. EV = instant koppel = altijd en overal piepende banden Stank en lawaai blijven dus een optie 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.680 Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 5 hours ago, The Swede said: Probleem is dat electrisch rijden, het probleem van mobiliteit niet oplost. En autonoom rijden nog veel minder. Het probleem gaat op den duur zijn dat iedereen zijn autonome taxi gaat bestellen via een app ipv zich op een trein te begeven, en dat de winst door gebruik van autonome voertuigen (kunnen dichter op mekaar rijden, sneller invoegen, moeten geen parkeerplaats zoeken etc etc) teniet gedaan zal worden door de grotere hoeveelheid mensen die zo een ding gaan gebruiken. Je gaat niet meer moeten vloeken achter een bejaarde die 30 per uur rijdt waar je 70 mag, maar vloeken omdat die 100 bejaarden wiens rijbewijs men afgepakt heeft nu ineens elk in zo een "autonome capsule" de baan vullen ipv thuis te zitten verkommeren voor de tv. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 580 Geplaatst: 20 september 2019 Delen Geplaatst: 20 september 2019 ja als ik mijn oldtimer start of een moderne diesel, wat een verschil. je ruikt bij de diesel niks. Wat ik nog het meest straffe vindt zijn de moto's...omdat ze vermoedelijk niet naar de technische keuring moeten merk ik op dat er sommige met lege uitlaten rijden die wel wat stank en geluid voortbrengen, mij niet gelaten maar waarom auto's op fossiele brandstof viseren en andere negeren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.680 Geplaatst: 20 september 2019 Delen Geplaatst: 20 september 2019 Omdat het % motoren verwaarloosbaar is tov het % auto's. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 580 Geplaatst: 20 september 2019 Delen Geplaatst: 20 september 2019 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Omdat het % motoren verwaarloosbaar is tov het % auto's. ja maar zo kan je ook beginnen over het % auto's te verwaarlozen is tov het % cruise boten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.626 Geplaatst: 20 september 2019 Delen Geplaatst: 20 september 2019 ja maar zo kan je ook beginnen over het % auto's te verwaarlozen is tov het % cruise botenMoto's geven een antwoord op de fileproblematiek. Bij de meesten zitten de katalysatoren ook niet in de uitlaatdemper, maar ervoor. Evenwel heeft het aanpassen van de demper vaak ook wel een invloed, maar eerder beperkt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
utah 552 Geplaatst: 8 november 2019 Delen Geplaatst: 8 november 2019 Op 19/9/2019 om 17:51, Gixxer zei: Je maakt de kinderen ook niet meer wakker als je naar je werk vertrekt en de garage / huis stinkt niet meer naar uitlaatgassen. Stinken? Wat is er heerlijker dan de geur van verbrande benzine, als je verbouwereerd staat te kijken naar alle racemachines die voorbijkomen op circuit? Als petrolhead zijn dat hoogdagen. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gixxer 611 Geplaatst: 8 november 2019 Delen Geplaatst: 8 november 2019 Stinken? Wat is er heerlijker dan de geur van verbrande benzine, als je verbouwereerd staat te kijken naar alle racemachines die voorbijkomen op circuit? Als petrolhead zijn dat hoogdagen. Appels en peren hè. Heeft niks te maken met een 2.0TDI in uw garage manoeuvreren of hem met een koud start buiten rijden want daar had ik het over. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.737 Geplaatst: 9 november 2019 Delen Geplaatst: 9 november 2019 On 9/19/2019 at 5:51 PM, Tjeu said: Wauw. Een onverwachts positief antwoord. Qua oplossen problemen mobiliteit... Ja en neen... Neen, want we zitten nog allemaal in een blikken doos en blijven zo deel uit maken van de files. Ja, gezien de beperkingen van EV. Hierdoor zullen mensen al vaker eens overwegen om een alternatief te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de trein. Dat zal dan weer een stimulans geven aan de deelmobiliteit en zo komen we er plots bij uit dat de EV het duwtje zou kunnen geven die we nodig hebben om de mobiliteitstransitie aan te gaan. Dat hebben de fabrikanten ook reeds door, waardoor ze weten dat ze in de toekomst mobiliteit moeten verkopen ipv puur auto's. Voila. Dus, als ik ergens heen moet neem ik de vlieger of den trein, en met den auto rijden moet een plezier blijven en dus rij ik op benzine. Simples 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.737 Geplaatst: 9 november 2019 Delen Geplaatst: 9 november 2019 17 hours ago, Gixxer said: Appels en peren hè. Heeft niks te maken met een 2.0TDI in uw garage manoeuvreren of hem met een koud start buiten rijden want daar had ik het over. Waarom zou je een 2.0 TDi in uw garage manoeuvreren? Zoiets laat ge toch buiten staan zeker? (EV of 4 cil diesel = pest of cholera.) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.