Ga naar inhoud

Waarom rijd je nog niet elektrisch?


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

16 uren geleden, Jules_W zei:

@wooter

Ik vind het ongelofelijk wat Musk en Tesla laten zien, erg knap. Maar ik vrees wel een beetje dat de grote merken nu laid back Tesla alle risico's laat nemen en van zodra er iets echt goeds komt ze dat gewoon gaan overnemen, verbeteren en Tesla kapot concurreren. Dat zou ik in ieder geval doen 😛 

tesla hun grote voordeel zijn hun superchargers.

en ik durf mijn handen er voor in het vuur steken. ik zie geen enkel ander automerk dat aanbieden nu of in de toekomst. tesla heeft gewoon een totaalplaatje,waar andere merken redeneren zoals bij benzinemodellen. "je krijgt een sleutel bij de aankoop, hier is je wagen, en je kan direct een tankstation gaan zoeken, want de tank is leeg" degene die een elektrische wagen momenteel hebben (geen tesla) moeten door een kluwen van abonnementen en laadpalen hun weg gaan zoeken. en zolang dat niet gaat veranderen, zal tesla volgens mij koning blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar bij Tesla is dat abonnement voor superchargers toch betalend geworden, dus dat opent wel een markt voor concurrenten. En als je artikels leest dan merk je vaak dat palen niet werken, in gebruik zijn, een (elektrische) auto er staat maar niet oplaadt, etc

het probleem ligt hem in het feit van dat opladen, bij een normale auto is het 3 minuten (pak nu nog 10 minuten door aan komen rijden, tanken, binnen betalen en wegrijden) bij een elektrische minstens 30.  Ze zouden de autosnelweg of stadskernen moeten voorzien van draadloze laadstrips in de weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Liquid Li0n said:

maar bij Tesla is dat abonnement voor superchargers toch betalend geworden, dus dat opent wel een markt voor concurrenten. En als je artikels leest dan merk je vaak dat palen niet werken, in gebruik zijn, een (elektrische) auto er staat maar niet oplaadt, etc

Er valt geen hol te verdienen aan dat laadnetwerk.

Mensen met een gewone auto MOETEN ergens gaan tanken. Dat is gewoon een feit. Mensen met een EV kunnen overal waar een stopcontact is tanken, en in 90% van de gevallen volstaat tanken thuis 's nachts. 

100% van de verbruikte energie van een verbrandingsmotor wordt gekocht in een tankstation. Hoeveel % van een EV zal dat zijn aan een laadpaal (supercharger of andere?). Dat gaat serieus tegenvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ir_fuel said:

Er valt geen hol te verdienen aan dat laadnetwerk.

Jackpot!

Nu, de meeste tankstations met shop verdienen meer aan hun shop dan aan hun brandstof. En er zullen met EV's nog altijd mensen zijn die sigaretten en koffiekoeken willen?

30 minuten voor een elektrische auto is enkel beperkt voor de mensen op doorreis. Voor het dagdagelijkse woon-werkverkeer ga je zien dat die trafiek makkelijk 3/4e zal wegvallen omdat mensen hun auto thuis, op straat of op het werk gaan kunnen laden.

Maar goed, een snellaadstation ter grootte van een Tesla Supercharger kost 200000€ om te bouwen en daarna is het vrij onderhoudsvrij, op een occasionele gevallen stekker na. Een tankstation kost 2 miljoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, Liquid Li0n said:

maar bij Tesla is dat abonnement voor superchargers toch betalend geworden, dus dat opent wel een markt voor concurrenten. En als je artikels leest dan merk je vaak dat palen niet werken, in gebruik zijn, een (elektrische) auto er staat maar niet oplaadt, etc

Met een Tesla zonder gratis supercharging (zoals de normale Model 3's) betaal je 22 cent per kWh.

Ga met een Tesla of een andere EV bij een huidige snellader laden, dan rekent men 64 cent per kWh aan.

Geen concurrentie dus voor Tesla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel men zegt altijd dat elektrisch rijden zo goedkoop is.. maar moest ik constant laden aan publieke palen dan betaal ik wel 0,3 ex btw per kWh !! Bij een DC paal durven ze zelfs 0,6 vragen !

Kortom als ik 300 Wh verbruik per km, komt dat neer op 30kwh / 100 km oftewel tussen de 9 en 18 euro per 100 km ex btw.

Met een verbruik van 10-13liter benzine heb je dus net hetzelfde, laat staan met een eco benzine van 5 liter / 100 km.

  • Vind ik leuk 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag en aanbod he.

Er is stroom te kort, prijs gaat omhoog, spijtig dat zoiets omgekeerd niet werkt. Daar steekt de distributienetbeheerder een stokje voor.

Bij fosiele brandstof idem. Brandstofprijzen schommelen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff... Alle vooruitgang trekt toch op niets...

Die Toyota Yaris 1.0 naft turbo van paar maand oud realiseert eigenlijk hetzelfde als mijn 356 van 55 jaar oud...

Prestaties van de 356 zijn volgens mij beter, ik zou ze naast elkaar moeten testen.

Vebruik is ook vergelijkbaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms ben ik toch jaloers op al dat grof geweld dat op papier een lagere CO2 waarde heeft dan mijn wat makke 2 liter met 180g/km

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Soms ben ik toch jaloers op al dat grof geweld dat op papier een lagere CO2 waarde heeft dan mijn wat makke 2 liter met 180g/km

De eeuwenoude discussie dat het verbruik afhangt van het gebruik, en dat wagens geoptimaliseerd zijn in functie van (stads, autobahn, uitstoot, ... ). De verkeerde auto op de verkeerde plaats met de verkeerde bestuurder en geen enkel cijfer klopt nog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Joske zei:

Allemaal goed en wel in de zomer, halve lente en stukje herfst.
De rest van de tijd heb ik mijn elektriciteitsaansluiting nodig om mijn verwarming te laten draaien.
En laat dat vooral de momenten zijn dat ik thuis zou kunnen laden dat mijn warmtepomp t meeste stroom nodig heeft, 's nachts in de winter als t koud is.

Wie heeft thuis 20a 3 fase? Op de boerenbuiten kunt ge dat al eens tegen komen, maar een huis op een nieuwe verkaveling, centrum van een stad. Ik denk dat ze dun gezaaid zijn.
40a 1 fase.

Nu is dat nog allemaal ok, maar als er straks een verschuiving richting capaciteitstarief...

+ Al eens een batterij pack en zonnepanelen proberen installeren?
Als ge naar Infrax gaat om u te bevragen krijgt ge als antwoord 'gecombineerd omvormer vermogen maximum 10kVA'.
Dwz zonnepanelen met 10kW omvormer pech, dan moogt ge geen batterij installeren.

Je moet naar batterijen gaan die aan de DC kant tussen omvormer en panelen geplaatst wordt.

Dan heb je die zever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag en aanbod he.

Er is stroom te kort, prijs gaat omhoog, spijtig dat zoiets omgekeerd niet werkt. Daar steekt de distributienetbeheerder een stokje voor.
Bij fosiele brandstof idem. Brandstofprijzen schommelen ook.

Heeft niks met de prijs van stroom te maken. Zelfs tussen RFID kaart netwerken is er prijsverschil. BlueMotion van BMW vraagt 36c per kWh, NewMotion 35c, en Maingau 5c/minuut dus kan je aan een DC lader laden voor 3€/uur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, wooter said:


Heeft niks met de prijs van stroom te maken. Zelfs tussen RFID kaart netwerken is er prijsverschil. BlueMotion van BMW vraagt 36c per kWh, NewMotion 35c, en Maingau 5c/minuut dus kan je aan een DC lader laden voor 3€/uur.

En dat zijn dan allemaal prijzen pre-vadertje-staat accijnzen, want daar is het nog te vroeg voor. Die zitten momenteel nog allemaal op fossiele brandstoffen.

Enfin, ik vermoed dat ze de EV rijder binnen 5 jaar gaan beginnen pluimen met kilometerheffingen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://laadpastop10.nl

Wat je moet begrijpen is dat de meeste EV-rijders gewoon vrolijk thuis aan hun contracttarief laden, of met zonnepanelen nog goedkoper af zijn. Mijn tarief thuis is bijvoorbeeld 26,43 cent per kWh. Met de Maingau pas ben ik aan een lader van 11kW net iets duurder af (27,27 cent per kWh) maar aan een paal met 17kW of een snellader van 50kW ben ik goedkoper af dan thuis. En gratis supercharging bij Tesla natuurlijk. En gratis laden bij een Interparking parking.

De NewMotion pas hou ik enkel nog voor die parkeergarage die een RFID pasje nodig heeft en maar 3,5kW levert. Dan is het tarief 25 cent per kWh, wat goedkoper is dan per minuut betalen.

Het grootste probleem is dat aan die palen niet te zien is wat het tarief is. Want met diezelfde NewMotion laden in de Q-Park in Eindhoven kost 25 cent, maar een paar kilometer verder bij de AH XL laden kost het 34 cent per kWh.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat vadertje staat er tussen wil komen, maar het is nog te vroeg om al te cashen, en ze kunnen het niet duurder dan auto's met uitstoot maken. Dat wil je ook niet, de uitstoot van een enkele zuinige auto is al makkelijk 100kg CO2 per kilometer en dat zijn waardes die we ons niet meer kunnen permitteren.

Ik voorspel echt dat we binnen 30 jaar terug kijken naar deze tijd zoals men nu denkt over rokers...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, wooter zei:

 Dat wil je ook niet, de uitstoot van een enkele zuinige auto is al makkelijk 100kg CO2 per kilometer en dat zijn waardes die we ons niet meer kunnen permitteren.

 

Dat zou ik nu niet direct een zuinige auto noemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ev aanhangers het ook willen bekijken, iedereen elektrisch rijden kan gewoon niet. Zoveel elektriciteit is er niet. En zal er nooit komen. Als de netbeheerder nu al zegt, met de digitale meter moeten mensen hun verbruik maar verschuiven naar momenten dat de zon schijnt...

 

Als straks de kerncentrales dicht gaan is er nog veel minder elektriciteit voor handen.

 

Dus een spreiding over verschillende energieën is het beste.

Beter co2 verspreid rondstrooien dan concentreren op 1 plek. Kijk naar het Ruhrgebied. Das propere lucht wat daar hangt...

Als alle elektrische energie uit de kerncentrales vervangen moet worden gaat ge echt wel andere fossiele brandstoffen moeten gebruiken.

 

Het energieprobleem lost ge nie op door elektrisch te gaan rijden, ge maakt het er alleen groter mee.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

CO2 is locatie-onafhankelijk. Het is niet alsof er in het Ruhrgebiet meer CO2 hangt.

We doen allemaal alsof er niet genoeg elektriciteit gaat zijn, maar de waarheid is dat maar een beperkt aantal mensen thuis zal komen met een half lege batterij en dus veel moeten laden. De gemiddelde auto in België rijdt 30 km per dag, en dat is aan 200Wh/km dus 6kW dat elke auto elke dag zou moeten laden.

Vergeet namelijk ook niet dat bij het aanzienlijk verminderen van de vraag naar diesel en benzine, olieraffinaderijen minder energie nodig hebben en je dus daar ook winst in boekt.

En tenslotte zit in 1 liter benzine 9,7kWh energie en je daar afhankelijk van de auto 6 tot 30km ver geraakt. Netto ga je dus minder energie verbruiken met een elektrische auto dan met een benzineauto.

Bovenal is blijvende uitstoot eigenlijk echt geen optie meer. We zitten letterlijk alle CO2 die over miljoenen jaren is opgeslagen in olie en gas, terug in onze atmosfeer te brengen op minder dan 100 jaar.

last_1000_years.png

10000-year-graph.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6kWh is, als mijn verwarming niet draait een verdubbeling van mijn dagverbruik. Als iedereen dat zou gaan doen 's nachts...

Het verouderd elektriciteitsnetwerk kan dat gewoon niet aan. 

Als er alleen naar de Co2 gekeken wordt moet men niet hypocriet doen, en de kerncentrales langer open houden. Die hun CO2 uitstoot (of footprint) neemt elk jaar dat ze langer open zijn af.

Als ge naar hernieuwbare energieen wilt overschakelen moet ge af stappen van op een uurwerk te leven, en terug naar de tijd van vroeger, slapen als t donker is, en leven als t licht is. En anders is alles een druppel op een hete plaat die geen kl*te helpt.

Ik heb thuis gekozen voor geen gas, of mazout, en geloof mij, straks met de "slimme" meters ben ik de pineut. In de zomer gratis mijn teveel aan stroom weg geven, en in de winter dure stroom bijkopen. Nu is het met een terugdraaiende meter nog een 0-operatie.
En batterijen zijn geen oplossing. Ge kunt gewoon niet genoeg stroom opslaan om de winter door te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk ben je met een slimme meter de pineut. Maar dat is omdat je met je huidige terugdraaiende meter niet correct vergoed wordt voor je stroom. Je betaalt pakweg 30 cent per kWh wat de kostprijs van stroom + netvergoeding + belastingen is, en vervolgens ga je voor 30c per kWh stroom terug op het net zetten? Dat is toch van de gekke, want het is wel de netwerkbeheerder die ervoor moet zorgen dat ie jouw stroom op het net kan weg geleiden, en het is dus de netwerkbeheerder die daarvoor zijn infrastructuur moet aanpassen, én jou ook nog 30 cent per kWh betalen.

Ja, je betaalt een prosumententarief, maar die kost dekt absoluut niet de investeringen die jouw aansluiting veroorzaakt.

De slimme meter is dus een nodige correctie op het systeem, en pas vanaf dat de slimme meter in voege is, worden batterijsystemen ook economisch verantwoord. Want nu gebruik je gewoon het netwerk als je batterij, en je laat de netwerkbeheerder ook nog eens voor de kosten opdraaien.

En wat ga je zien als je met je slimme meter gaat tellen en beslist om toch een batterij te plaatsen? Dan kan dat netwerk plots dat vermogen wel aan om ook je auto te laden.

Oh, en met mijn auto zit ik ook aan een verdubbeling van mijn dagbereik. Maar ik rij er meer dan 30km mee en ik verbruik ook meer per kilometer. Misschien heb je je verbruik nu zo kunnen beperken je nu volgens je teller inderdaad een verdubbeling zou zien als je een EV zou kopen, maar je vergeet dat je eerst al een stevige reductie van je verbruik hebt gedaan en dat die ruimte van je auto er dus probleemloos bij kan.

Overigens hebben we thuis Ecopower, wat 100% hernieuwbare energie is, en ik heb nog altijd licht thuis en moet niet leven zoals in de middeleeuwen. Ik heb een elektrische auto die vanzelf rijdt, verdorie.

Kernenergie is CO2-vriendelijk, maar een kerncentrale bouwen kost altijd meer dan begroot, duurt +15 jaar om te bouwen, en moet gesubsidieerd worden om te overleven. Daarnaast zit je nog altijd met het radioactief afval wat je 10000 jaar moet opslaan. Dat is dus ook een tijdbom voor de 124 volgende generaties van je kinderen. En omdat het economisch duurder is dan zonnepanelen en windmolens, vraag ik me echt af waarom we niet gewoon zonnepanelen, windmolens en batterijen plaatsen die per kWh nu al goedkoper zijn dan de effectieve kost van een kerncentrale.

Overigens, de enige kerncentrale in Nederland (Borssele) is zo krachtig dat je 'm kan vervangen door 80 off-shore windturbines en bijpassende batterijen. We hebben nu al grotere windturbineparken in de Noordzee staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, wooter zei:

Overigens hebben we thuis Ecopower, wat 100% hernieuwbare energie is, en ik heb nog altijd licht thuis en moet niet leven zoals in de middeleeuwen. Ik heb een elektrische auto die vanzelf rijdt, verdorie.

Kernenergie is CO2-vriendelijk, maar een kerncentrale bouwen kost altijd meer dan begroot, duurt +15 jaar om te bouwen, en moet gesubsidieerd worden om te overleven. Daarnaast zit je nog altijd met het radioactief afval wat je 10000 jaar moet opslaan. Dat is dus ook een tijdbom voor de 124 volgende generaties van je kinderen. En omdat het economisch duurder is dan zonnepanelen en windmolens, vraag ik me echt af waarom we niet gewoon zonnepanelen, windmolens en batterijen plaatsen die per kWh nu al goedkoper zijn dan de effectieve kost van een kerncentrale.

Overigens, de enige kerncentrale in Nederland (Borssele) is zo krachtig dat je 'm kan vervangen door 80 off-shore windturbines en bijpassende batterijen. We hebben nu al grotere windturbineparken in de Noordzee staan...

Jij hebt - in tegenstelling wat je misschien wil geloven - geen 100% hernieuwbare energie thuis. Als dat wel het geval was, dan had je 's nachts geen stroom. 

En wat Borssele vs. windenergie betreft:

  • Offshore windturbines gaan vandaag max tot 8 MW, qua vermogen zou je er dus in principe komen met 60. Echter, Borssele draait 77% van de tijd flatout. Een windturbine doet dat maar 31% van de tijd. Je komt dus op 150 windturbines uit, géén 80 zoals je zegt, dat kan...gewoon...niet.
  • Het grootste windmolenpark in de noordzee is momenteel 630 MW groot, qua vermogen inderdaad groter dan Borssele, maar qua energieproductie amper de helft waard. De claim "we hebben nu al grotere parken in zee staan" moet dus écht wel genuanceerd worden.
  • Je kan perfect een dagje of zelfs meer zonder wind zitten. Ik reken nu nog maar op één dag. Op 24h tijd produceert Borssele 11640000 kWh. Het equivalent van 116400 Model S P100D. Je zegt nu al voortdurend dat andere autofabrikanten te weinig batterijen gaan hebben...
  • En om het nog eens anders in beeld te brengen: Om 24h Borssele-energie op te slagen, heb je een hal van 100m*100m*10m nodig die tot de nok vol zit met Tesla Powerwalls.

Ik denk dat je zelf wel kan inzien dat de claim dat één kerncentrale zomaar kan vervangen worden door één windfarm compleet van de pot gerukt is. In mijn ogen is zelfs kernenergie nog niet eens de boosdoener. De wereldproductie van energie komt voor de overgrote meerderheid voort uit kool, gas en olie. Kernenergie is daar maar een marginale fractie van.

Volgens Boyle (1) zou tegen 2040 ongeveer 20% van de totale energieproductie uit wind kunnen komen. Een andere bron (wbgu) geeft dan weer de grafiek in bijlage.

1: G. Boyle, “Renewable Energy”, “Power for a Sustainable Future”, Oxford University Press, 2-nd Ed., Oxford, UK, 2004 

energiemix.PNG

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid