Ga naar inhoud

Waarom rijd je nog niet elektrisch?


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

Over kernenergie: men praat al 20 jaar over het bouwen van een nieuwe centrale. Men had dat toen moeten doen, en dan had men al 5 jaar ervan kunnen profiteren.

Nu beslissen is pas binnen 15 jaar produceren, en niemand weet waar en hoever hernieuwbare energie tegen dan staat. Het Midden-Oosten gaat diep in solar, solar en batterijen worden per jaar 25% goedkoper dus daarom wilt niemand er met privégeld aan omdat niemand er zich wil aan verbranden om 15 jaar later met een kerncentrale te zitten die energie produceert waarmee men de investering niet alleen niet kan terugverdiend krijgen, maar ook nog eens moet opdraaien voor de opslag van de kernafval voor 10000 jaar.

Punt is: het gaat harder dan die grafiek in 2004 laat uitschijnen.

US_projected_cost_of_wind_power.png

EU-PV-LCOE-Projection.png

Als de kost per kWh van solar en wind goedkoper is dan een kerncentrale, waar ga je dan je winst halen met je kerncentrale? Enkel toch wanneer er geen wind of zonne-energie is? En dan lapt er zo een amerikaan een batterij bij en schiet ie onder je duiven op het enige moment dat je kernenergie nog goedkoper is.

En goedkopere kernenergie, laten we eerlijk zijn, is goedkoper omdat de overheid dus als onderpand speelt en probleemloos miljarden bijsteekt.

Maar goed, die energie is nodig, en of je nu voor kernenergie of renewables kiest, blijf je met het probleem zitten dat geen van de twee onmiddellijk beschikbaar is. Ofwel bouw je 15 jaar en komt er van die renewables niets en heb je geluk met je investering, ofwel bouw je 15 jaar en ga je dan je gigawatts duurder dan de concurrentie moeten verkopen. Interessante tijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, glennvc said:

Jij hebt - in tegenstelling wat je misschien wil geloven - geen 100% hernieuwbare energie thuis. Als dat wel het geval was, dan had je 's nachts geen stroom. 

Volgens de VREG is het 100% hernieuwbare energie. 34,8% solar, 64,9% wind in 2017. In de Groencheck blijkt dit ook voor alle maanden in 2018.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, wooter zei:

Volgens de VREG is het 100% hernieuwbare energie. 34,8% solar, 64,9% wind in 2017. In de Groencheck blijkt dit ook voor alle maanden in 2018.

Administratief kan dat kloppen. Uw energieleverancier koopt alleen groene energie en verkoopt die aan u en op jaarbasis kan dat goed komen. Op uurbasis echter helemaal niet. Jij hebt exact dezelfde energiemix uit jouw stopcontact als ik uit het mijne. We kunnen niet regelen hoe het vermogen vloeit over het net op zulk een laag niveau. Dat is trouwens maar goed voor jou ook, anders zat je 's nachts zonder stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, glennvc said:

Administratief kan dat kloppen. Uw energieleverancier koopt alleen groene energie en verkoopt die aan u en op jaarbasis kan dat goed komen. Op uurbasis echter helemaal niet. Jij hebt exact dezelfde energiemix uit jouw stopcontact als ik uit het mijne. We kunnen niet regelen hoe het vermogen vloeit over het net op zulk een laag niveau. Dat is trouwens maar goed voor jou ook, anders zat je 's nachts zonder stroom.

Ja maar dat is de natuur van het netwerk. Mijn energieleverancier zet zoveel kWh op het net dat ik verbruik. Dat jij dan mijn kWh verbruikt en ik die van jou, maakt netto weinig uit. Jouw elektriciteit is groener dan beloofd, de mijne grijzer, maar het bewijs is er dat het aantal groene kWh 1 op 1 tussen productie en verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, wooter zei:

Over kernenergie: men praat al 20 jaar over het bouwen van een nieuwe centrale. Men had dat toen moeten doen, en dan had men al 5 jaar ervan kunnen profiteren.

Nu beslissen is pas binnen 15 jaar produceren, en niemand weet waar en hoever hernieuwbare energie tegen dan staat. Het Midden-Oosten gaat diep in solar, solar en batterijen worden per jaar 25% goedkoper dus daarom wilt niemand er met privégeld aan omdat niemand er zich wil aan verbranden om 15 jaar later met een kerncentrale te zitten die energie produceert waarmee men de investering niet alleen niet kan terugverdiend krijgen, maar ook nog eens moet opdraaien voor de opslag van de kernafval voor 10000 jaar.

Punt is: het gaat harder dan die grafiek in 2004 laat uitschijnen.

Als de kost per kWh van solar en wind goedkoper is dan een kerncentrale, waar ga je dan je winst halen met je kerncentrale? Enkel toch wanneer er geen wind of zonne-energie is? En dan lapt er zo een amerikaan een batterij bij en schiet ie onder je duiven op het enige moment dat je kernenergie nog goedkoper is.

En goedkopere kernenergie, laten we eerlijk zijn, is goedkoper omdat de overheid dus als onderpand speelt en probleemloos miljarden bijsteekt.

Maar goed, die energie is nodig, en of je nu voor kernenergie of renewables kiest, blijf je met het probleem zitten dat geen van de twee onmiddellijk beschikbaar is. Ofwel bouw je 15 jaar en komt er van die renewables niets en heb je geluk met je investering, ofwel bouw je 15 jaar en ga je dan je gigawatts duurder dan de concurrentie moeten verkopen. Interessante tijden.

Dat het niet meer rendabel is om kernenergie neer te poten is zeker waar. Daarvoor zijn we jammer genoeg rijkelijk te laat. Het politieke en maatschappelijke landschap slikt ook geen kernenergie meer. Ik vind dat één van de grootste publieke misvattingen maar bon, dat is een zuiver persoonlijke mening.

Wat echter wel nog makkelijk neer te zetten is: gas en kool. En dat is inderdaad ook wat mijn grafiekje daar toont. In 2050 zal nog grofweg de helft van de energie van fossiel komen.

Mijn grafiek is niet van 2004 btw, mijn bron Boyle is van 2004. De grafiek heb ik gehaald uit het laatste rapport van wbgu. Ik geloof dat die van 2016 is. In die grafiek explodeert zonne-energie trouwens, wat samenhangt met de dalende kost daarvan. Echter haalt zon nog maar iets van een 5-10% in 2040 wat haast oneindig veel meer is dan in 2010.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, wooter zei:

Ja maar dat is de natuur van het netwerk. Mijn energieleverancier zet zoveel kWh op het net dat ik verbruik. Dat jij dan mijn kWh verbruikt en ik die van jou, maakt netto weinig uit. Jouw elektriciteit is groener dan beloofd, de mijne grijzer, maar het bewijs is er dat het aantal groene kWh 1 op 1 tussen productie en verbruik.

Helemaal waar, maar op het moment dat we niet in kWh spreken maar in kW, dan gaat het licht uit. Je sprak van "ik heb 100% groene energie en mijn licht gaat niet uit" slaagt daardoor op niet veel. Het moment dat je licht zou uitgaan, ga je even niet je 100% groene energie gebruiken, maar wel mijn zwarte/grijze/bruine energie. Dat was mijn punt. Je doet uitschijnen dat groene energie betrouwbaar is omdat bij jou het licht niet uitgaat. Logisch ook, je gebruikt niet 100% groen 100% van de tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen statistieken per uur gevonden. Het diepste wat ik kon gaan is per maand, maar ik verwacht niet dat zo een gegevens op het internet staan.

Sowieso is er nog altijd wind tijdens de nacht, dus ik maak me niet erg zorgen. En wat ik 's nachts van jouw grijze stroom gebruik, gebruik jij overdag van mijn groene stroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook helemaal waar. Ik heb ook nooit anders beweerd. Dat is ook mijn punt niet. Het enige wat ik wil zeggen is dat je veel voorzichter moet wezen met de uitspraken die je doet. Men vergeet al snel zaken als vermogen, netbalans en netstabiliteit als de niet kenners over renewables en transmissienetten spreken.

edit: Waarmee ik absoluut niet wil gezegd hebben dat ik een kenner ben. Daarvoor is het allemaal iets te lang geleden en ben ik in de verkeerde branche voor terecht gekomen.

aangepast door glennvc
Link naar reactie
Delen op andere sites

In een ideale wereld wordt de auto (die zo goed als altijd stil staat) als externe batterij gebruikt.
Wanneer er veel zon is en de panelen meer stroom opwekken dan nodig worden de batterijen opgeladen.
Wanneer de zon wegvalt kan er van diezelfde batterij terug afgenomen worden enz.
Nu staan al die wagens 22 uur per dag stil zonder hun mogelijkheden te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
2 uren geleden, Polygoon zei:

65% wind, die blaast 's nachts toch ook? :) 

Zo vanzelfsprekend is dat niet. Let er maar eens op. 's Avonds / 's nachts valt de wind vaak weg omdat de lucht afkoelt.

Enkel als het sowieso al 'slecht' weer is blaast ze door.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 1/7/2019 om 16:52, Lotuzzz zei:

Zo vanzelfsprekend is dat niet. Let er maar eens op. 's Avonds / 's nachts valt de wind vaak weg omdat de lucht afkoelt.

Enkel als het sowieso al 'slecht' weer is blaast ze door.

Engeland/UK is net de plek waar ik aan denk als ze het over slecht of winderig weer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Veel zwaarder ook.

Als het op die paar kilo's gaat komen gaan ze hier toch dringend eens moeten leren om een baan aan te leggen. We zijn nog altijd het land waar een 5 asser 44ton mag wegen. Een 2 asser van 3 ton zou mij gelijk geen probleem mogen zijn dan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Los daarvan moeten ze sowieso eens leren om een deftige baan aan te leggen. Meer dan de helft van de heraangelegde wegen heeft nog meer heuveltjes dan Erika... Vooral heraangelegde stukken in een (verder nog steeds versleten) betonbaan zijn vaak om van te huilen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Alle drogredenen zijn goed om een belasting te heffen!

Benieuwd hoelang het nog gaat duren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid