Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

1 uur terug, SpeedExceed zei:

Binnen 5 jaar bestaat er niets atmosferisch meer, dus in een bepaalde context ben je meer die hard als je vandaag de dag een stuk meer betaald om geen turbo te hebben. 😉 

Lang leve motorfietsen! De techniek van de atmo blokken staat zo ver boven die van automotoren (mede omdat ze het ook mogen van de euro regels). 

Bij auto motoren is het al wauw als ze 120 pk/liter halen. Bij motoren zitten we ondertussen over de 200 pk/liter (212 pk/liter voor de M1000RR in euro 5 vorm) en rode zones die tot boven de 15.000 toeren gaan. En in tegenstelling tot auto's waar een Yaris zelf al +1.400 kilo weegt, blijven motoren licht. In casus 192 kg voor die 212 pk sterke M1000RR. Rijklaar, inclusief een volle benzinetank that is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, BMWMB zei:

Dus iemand die een dikke turbomotor verkiest boven een EV is dat niet? 🤷🏼‍♂️

Nee, gelijk wie die een EV kiest en zich autoliefhebber noemt, is dat niet.

3 uren geleden, Naish zei:

Voor mij:

  1. Atmo
  2. Bepaalde turbo motoren en meer bepaald deftige turbo motor in een lichte sportauto
  3. EV
  4. Turbo motor in dingen als een gewone auto, suv,...
  5. Diesel
  6. ...
  7. ...
  8. ...
  9. ...

892. Hybride

:D

Auto = naft. Liefst atmo, turbo als het moet voor veel power (forget lpt). De rest is voor niet liefhebbers. Simples.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat 'niet liefhebber' als je graag met een EV rijdt wel kort door de bocht. Voor mij is er een groot verschil tussen dagelijkse saaie verplaatsingen, die bij mij hoofdzakelijk zakelijk zijn, en funritten in de vrije tijd. Voor het eerste kies ik comfort, en daar past een EV nu eenmaal zeer goed bij, en voor het tweede kies ik een leuke benzine, die voor mij afhankelijk van het type auto turbo of atmo mag zijn. 

In principe ben ik een autoliefhebber in de brede zin van het woord, want ik rijd heel graag, en houdt van elk type aandrijving (behalve hybride), en zowel van jonge als oude wagens. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Nee, gelijk wie die een EV kiest en zich autoliefhebber noemt, is dat niet.

Auto = naft. Liefst atmo, turbo als het moet voor veel power (forget lpt). De rest is voor niet liefhebbers. Simples.

Wie een SL, een wagen van 2 ton, als sportwagen bestempeld heeft autorijden niet begrepen en is zeker niet meer liefhebber dan wie nieuwe technologieën omarmt, nieuwsgierig is en opportuniteiten in evolutie ziet en daarvan geniet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook autoliefhebbers die geen geld hebben ( stel je voor om am) om een porsche ( of andere sportwagen) als weekendwagen voor erbij te kopen.  En die dus, ik zeg maar voor een Y kiezen, omdat die fiscaal meevallen en genoeg ruimte bieden om alles mee te doen.  ( gaande van hooi vervoeren, tot in Rome gaan rondzoeven) 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Tjeu zei:

Wie een SL, een wagen van 2 ton, als sportwagen bestempeld heeft autorijden niet begrepen en is zeker niet meer liefhebber dan wie nieuwe technologieën omarmt, nieuwsgierig is en opportuniteiten in evolutie ziet en daarvan geniet.

Een SL is geen pure sportwagen, maar wel een sportieve wagen, waarmee je ook comfotabel lange afstanden kan mee doen, en die zelfs inzetbaar is voor dagelijks gebruik. Dat noemen ze een GT. Tov bijvoorbeeld een Lotus Exige is zo'n SL inderdaad minder sportief, maar tov bijvoorbeeld een Mercedes GLE is het dan weer wel een sportievere wagen. Het is maar hoe je het bekijkt, en wat je verwacht. 

33 minuten geleden, tuscani zei:

Je hebt ook autoliefhebbers die geen geld hebben ( stel je voor om am) om een porsche ( of andere sportwagen) als weekendwagen voor erbij te kopen.  En die dus, ik zeg maar voor een Y kiezen, omdat die fiscaal meevallen en genoeg ruimte bieden om alles mee te doen.  ( gaande van hooi vervoeren, tot in Rome gaan rondzoeven) 

 

Met zo'n Model Y kan je heel zeker ook rijplezier hebben. Ik blijf er trouwens bij dat je in elke prijsklasse wel iets leuk kan kopen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Luv4DLM zei:

Oei, waar loopt het fout bij de GR?
Staat op nummer 1 in mijn lijst om zeker ooit te willen bezitten.

Motor is echt ‘turbo-duw’, auto’ke is de max, mits ge in een leuke streek kunt rijden, in gewoon verkeer, vooral stad is de bak nukkig

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, tuscani zei:

Je hebt ook autoliefhebbers die geen geld hebben ( stel je voor om am) om een porsche ( of andere sportwagen) als weekendwagen voor erbij te kopen.  En die dus, ik zeg maar voor een Y kiezen, omdat die fiscaal meevallen en genoeg ruimte bieden om alles mee te doen.  ( gaande van hooi vervoeren, tot in Rome gaan rondzoeven) 

 

Het is niet wat het is, het is wat je ermee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, BMWMB zei:

Een SL is geen pure sportwagen, maar wel een sportieve wagen, waarmee je ook comfotabel lange afstanden kan mee doen, en die zelfs inzetbaar is voor dagelijks gebruik. Dat noemen ze een GT. Tov bijvoorbeeld een Lotus Exige is zo'n SL inderdaad minder sportief, maar tov bijvoorbeeld een Mercedes GLE is het dan weer wel een sportievere wagen. Het is maar hoe je het bekijkt, en wat je verwacht. 

Met zo'n Model Y kan je heel zeker ook rijplezier hebben. Ik blijf er trouwens bij dat je in elke prijsklasse wel iets leuk kan kopen. 

Mijn opmerking was niet serieus. Liefhebber is lief hebben, omarmen. Dingen en mensen gaan uitsluiten staat daar lijnrecht tegenover. Je bent geen liefhebber als je tegen bent. 

Dat uitsluiten en "jij mag niet in mijn clubje" is zo een gigantisch kleuter gedrag. Als je je afvraagt waarom kinderen nog steeds pesten, wel omdat ze het van zo ouders blijven leren.

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, flupke73 zei:

Motor is echt ‘turbo-duw’, auto’ke is de max, mits ge in een leuke streek kunt rijden, in gewoon verkeer, vooral stad is de bak nukkig

Ok, das wat ik wat verwachte. Merci voor de input. 😀

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tjeu zei:

Wie een SL, een wagen van 2 ton, als sportwagen bestempeld heeft autorijden niet begrepen en is zeker niet meer liefhebber dan wie nieuwe technologieën omarmt, nieuwsgierig is en opportuniteiten in evolutie ziet en daarvan geniet.


Ik schreef meermaals dat de 992 GTS Cabrio 4WD automaat die ik testreed geen sportwagen meer was en dat, als je je dat wou kopen, je beter af was met een AMG-SL. 🤔 

Waarop zetten we deze? Op "kleuter, dus ik kan nog niet lezen" of "ik wil absoluut mijn grote mond opzetten, dus ik ga je woorden verdraaien" ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 992 GTS 4 cabrio is in mijn ogen een droom van een sportwagen. 
Ik vind de nieuwe SL ook bloedmooi, en ga er eerdaags eens eentje testen, maar als ik de vergelijkende testen bekijk op Youtube, dan blijft de 992 de sportiever rijdende van de 2. Toch ben ik benieuwd naar de SL, want sinds deze door AMG is ontwikkeld zou deze een stuk sportiever zijn geworden. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaring

Het is deze van garage JAM Hasselt die ik eens ga testrijden.

8DF5824B-90E4-4B5B-97E1-56237792E357.jpeg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, tuscani zei:

Je hebt ook autoliefhebbers die geen geld hebben ( stel je voor om am) om een porsche ( of andere sportwagen) als weekendwagen voor erbij te kopen.  En die dus, ik zeg maar voor een Y kiezen, omdat die fiscaal meevallen en genoeg ruimte bieden om alles mee te doen.  ( gaande van hooi vervoeren, tot in Rome gaan rondzoeven) 

 

Want een model Y is dan het enige alternatief dat goedkoop is?

Je kan als liefhebber supergoedkope wagens vinden die wel nog een ziel hebben, die plezier bieden van echt rijden, van gevoel te hebben een auto te besturen ipv gereden te worden. 

Op autoscout staan 1.8m autos te koop, op mobile.de 1.2m. Da's best wat keuze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees eens wat hij schrijft. Hij wilde een EV voor het fiscale voordeel, en een ruime gezinswagen. Dan is deze Y de beste keuze in deze prijsklasse.

Hij durft tenminste zijn ding te kopen. Jij verkondigt hier al jaren om een ‘sportwagen’ te kopen, maar er komt niks. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, BMWMB zei:

Een 992 GTS 4 cabrio is in mijn ogen een droom van een sportwagen. 
Ik vind de nieuwe SL ook bloedmooi, en ga er eerdaags eens eentje testen, maar als ik de vergelijkende testen bekijk op Youtube, dan blijft de 992 de sportiever rijdende van de 2. Toch ben ik benieuwd naar de SL, want sinds deze door AMG is ontwikkeld zou deze een stuk sportiever zijn geworden. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaring

Het is deze van garage JAM Hasselt die ik eens ga testrijden.

 

Dat hangt inderdaad van je definitie af van "sportwagen". Wat is voor u een sportwagen? Iets dat eruitziet als een sportwagen en snel gaat op papier? Of iets dat zuiver op rijden is afgesteld en exact op elke input reageert?

Voor mij is het dat laatste.
Van een sportwagen verwacht ik niet dat hij de snelste is, of degene die het hardst door een bocht kan gaan. Wat ik verwacht is dat ik perfect kan vertrouwen dat de wagen (chassis en aandrijving) exact gaan doen wat ik wil en op het moment dat ik dat wil. Niet met een vertraging, of een onzekerheid dat ik niet weet of hij precies zo gaat reageren.  

Op zich is de 992 3.0 turbomotor al minder reactief dan de oude atmo flat 6. Maar als je een 992 coupé met RWD en handbak rijdt, dan heb je nog een redelijk reactieve wagen die goed reageert op stuur en ander inputs. Er is (bijna) geen "vertraging" of "afstand tussen jou en de weg".

Rij met een 992 cabrio, AWD en automaat, en je hebt drie filters die alles minder reactief/meer afstandelijk maken.
Ten eerste is er het gewicht en mindere stijfheid van de cabrio. Draai het of keer het zoals je wil, maar hoe stijf ze die dingen ook denken te maken, je zit steeds met een minder precies rijgedrag en zekere vertraging bij richtingsveranderingen. Dat was bij die GTS echt duidelijk.
Dan is er het AWD systeem dat eigenlijk gewoon gewicht toevoegt maar niets helpt bij sportiviteit of snedigheid.
Dan is er de boîte. Die schakelt wel snel, maar de gehele set-up van een computer die uiteindelijk beslist wanneer die tandwielen exact in mekaar gaan passen, zorgt echt voor een gebrek dat je nog echt controle hebt. Ik had op meerdere momenten in die rit de twijfel van "ga ik nu in de juiste versnelling zitten of niet?". 

Als ik die elementen met mekaar gaat combineerde, dan had ik bij die GTS Cabrio 4 PDK echt geen vertrouwen in wat de wagen ging doen en of hij precies zou reageren hoe ik het wou en wanneer ik het wou. Op meerdere plekken hield ik me in want ik was niet zeker hoeveel plaats ik nodig ging hebben.

=> ik heb dan niet meer het gevoel dat ik nog echt zelf rij.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, BMWMB zei:

Lees eens wat hij schrijft. Hij wilde een EV voor het fiscale voordeel, en een ruime gezinswagen. Dan is deze Y de beste keuze in deze prijsklasse.

Hij durft tenminste zijn ding te kopen. Jij verkondigt hier al jaren om een ‘sportwagen’ te kopen, maar er komt niks. 

Hij zegt dat "niet iedereen zich een Porsche kan permitteren". Is een EV dan het enige dat nog goedkoop is?

Iedereen schijnt de kost van wagens alleen nog te meten tegen "fiscaliteit". 

Zo een model Y kost 50k. Is dat goedkoop rijplezier? Voor 20k kan je je een gezinswagen vinden die leuker rijdt en met die 30k kan je een heel pak jaar belastingen betalen. 

En over uwe sportwagen. Mijnen Evo rijdt rondjes rond wat in uw garage staat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liefhebberij gaat veel verder dan bezit imho. 

Ik ben autoliefhebber maar heb geen eigen wagen.
Ik ben horlogeliefhebber maar heb geen (high end) horloge.
Ik ben vliegtuigliefhebber maar heb (nog) geen eigen vliegtuig. 

En ahzo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, The Swede zei:

En over uwe sportwagen. Mijnen Evo rijdt rondjes rond wat in uw garage staat. 

Je eigen betoog van hierboven in 1 zin onderuit halen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Lotuzzz zei:

Je eigen betoog van hierboven in 1 zin onderuit halen 😅

Want jij noemt een Evo geen "sportwagen" want ?

Het voldoet nochtans helemaal aan de criteria die ik vooropstelde voor een sportwagen: puur en zonder filters (zelfs geen electronica om je misstappen te redden), het reageert exact hoe ik het wil en wanneer ik dat wil, het geeft bakken rijplezier en het kan ook nog es erg snel gaan.  

Ga je op uiterlijk af, dan is het inderdaad geen sportwagen. Maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben niet bezeten met hoe mijn auto eruitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, The Swede zei:

Want jij noemt een Evo geen "sportwagen" want ?

Het voldoet nochtans helemaal aan de criteria die ik vooropstelde voor een sportwagen: puur en zonder filters (zelfs geen electronica om je misstappen te redden), het reageert exact hoe ik het wil en wanneer ik dat wil, het geeft bakken rijplezier en het kan ook nog es erg snel gaan.  

Ga je op uiterlijk af, dan is het inderdaad geen sportwagen. Maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben niet bezeten met hoe mijn auto eruitziet.

Dat het niet van de snelheid op zich afhangt. Aka 'rondjes rijden rond'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Want jij noemt een Evo geen "sportwagen" want ?

Het voldoet nochtans helemaal aan de criteria die ik vooropstelde voor een sportwagen: puur en zonder filters (zelfs geen electronica om je misstappen te redden), het reageert exact hoe ik het wil en wanneer ik dat wil, het geeft bakken rijplezier en het kan ook nog es erg snel gaan.  

Ga je op uiterlijk af, dan is het inderdaad geen sportwagen. Maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben niet bezeten met hoe mijn auto eruitziet.

Heeft dat niet de ‘filters‘ turbo en 4x4?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, tuscani zei:

Je hebt ook autoliefhebbers die geen geld hebben ( stel je voor om am) om een porsche ( of andere sportwagen) als weekendwagen voor erbij te kopen.  En die dus, ik zeg maar voor een Y kiezen, omdat die fiscaal meevallen en genoeg ruimte bieden om alles mee te doen.  ( gaande van hooi vervoeren, tot in Rome gaan rondzoeven) 

 

Ok maar gelieve wel 'Model' erbij te zetten anders bestaat het risico dat je die rijdende vrieskist met glas in de deurtjes verwart met dat Italiaanse, geinige, emotionele, stijlvolle Lancia stadsflitsertje!

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 2
  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid