Ga naar inhoud

Porsche 997 of 964


The Swede

Als tweede (/derde) wagen. Welke kies je?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. 997 of 964 - 2WD, Manueel, Coupe, Atmo.

    • 964 - Carrera 2
      25
    • 997 - Carrera 3.6 of 3.8
      29


Aanbevolen berichten

1 uur terug, Le Capri Mauve zei:

Ik beschouw mijzelf als tamelijk puristisch in de zin dat rijgedrag bij mij primeert, maar ik ga daarom iedereen die het een beetje anders ziet , of die er zich gewoon bij neerleggen dat hun 911 een paar kwaliteiten kwijt is, nog niet als een matuvu bestempelen.

Je doet als gTa en je verdraait mijn woorden. Lees de tekst en die zegt “er zijn meer m’as tu vus dan enthousiaste rijders”. Ik zeg nergens dat iedereen die een moderne Porsche koopt dat doet om gezien te worden. Wel dat de markt van kopers die de wagen kopen wegens het imago en het merk tegenwoordig een stuk groter is dan die van de potentiële kopers die zoals Jokke of mezelf het speciale gevoel van een oude 911 nog zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, The Swede zei:

Je doet als gTa en je verdraait mijn woorden. Lees de tekst en die zegt “er zijn meer m’as tu vus dan enthousiaste rijders”. 

Maar op dit forum toch niet zeker, lol. Jij ziet spoken.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Lotuzzz zei:

Maar op dit forum toch niet zeker, lol. Jij ziet spoken.

Gebeurt nooit. :D

Eigenlijk wel komiek hoe we vaak lezen wat we willen lezen en zo eigenlijk meer zwart-wit overkomen dan we in het eigenlijke leven zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me vooral nog herinner is hoe zo een 997C2 tegenvalt als je uit een 997 GT3 komt. Zelfs op de openbare weg. Verschil in beleving is enorm. En dat begint al bij het starten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De zwalpende neus van de 997C2 vanaf +/- 170km/u ........ precies of er lag bruine zeep onder je voorwielen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Gebeurt nooit. :D

Eigenlijk wel komiek hoe we vaak lezen wat we willen lezen en zo eigenlijk meer zwart-wit overkomen dan we in het eigenlijke leven zijn.

Allemaal wel waar, maar ook, eigenlijk wel komiek hoe sommige mensen online zoveel meer zwart-wit *zijn* dan in het eigenlijke leven...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Wat ik me vooral nog herinner is hoe zo een 997C2 tegenvalt als je uit een 997 GT3 komt. Zelfs op de openbare weg. Verschil in beleving is enorm. En dat begint al bij het starten.

Daar vergelijk je ook met iets: een GT3 met een gewone Carrera. Zelfs ik ga het grote verschil voelen😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, The Swede zei:

Als ik zelfs hier rondkijk, terwijl dit een forum is voor autoenthusiasten, dan zie ik al dat er geen waarde meer wordt gehecht aan beweeglijkheid, rijgevoel of sound.

Dat ligt dan aan hoe jij kijkt/ziet, niet aan hoe het wérkelijk is.

Je mening of vaststellingen (hier in dit topic) m.b.t. de steeds zwaarder wordende auto's die o.m. steeds minder betrokkenheid bieden/vergen van de bestuurder, deel ik helemaal. Meer nog: ik denk dat zo goed als iedereen hier op dat vlak "autoenthusiast" is en die mening deelt.

Iets anders is dan het effectief aankoopgedrag. De wereld is niet zwart/wit, noch statisch. Een aankoopbeslissing is nooit op 1 enkel criterium gebaseerd, maar op een delicate afweging van (soms té) veel criteria. En die is vooral heel persoonlijk.

Mij voelt het aan dat "jouw probleem" bestaat uit 't feit dat je een eerder old school opvatting over wat rijden is (ene die ik grotendeels deel) uitpuurt tot een zeer beperkt palet aan valabele criteria, die opvatting dan ook als de enige juiste percipieert (voor jezelf: ok ... voor anderen: ho maar effe) en het nodig acht om anderen op meestal onbehouwen of weinig tactvolle en soms zelfs ronduit boertige manier op die ("enige") zienswijze te attenderen.

Het is niet omdat de 992 groter, breder, zwaarder is dan de 997, veel meer mechanische grip heeft, comfortabeler en stiller is, geen atmosferische krachtbron meer heeft (behalve de GT3 dan) en quasi altijd met PDK wordt verkocht ... dat iemand die dat bewust koopt, geen liefhebber is of kan zijn.
Hedendaagse auto's zijn niet enkel maar geluidsisolatie, rijhulpsystemen en music streaming apps. Er zit, als je dat wil (en daar zit de sleutel) nog altijd veel plezier in het aanbod. Maar zoals vroeger moet je ook nu compromisbereid zijn.

Hetzelfde met dat badge buying, iets wat jou altijd al bijzonder zwaar moet hebben geïrriteerd omdat het jou -zover ik weet- altijd meteen je tiet liet ontbloten en op de barricades liet springen om er gigantisch over te gaan ranten. :D 
Ja, sommige merken hebben een enorme aantrekkingskracht, sommige merken verkopen met de badge ook een illusie of een sterk verwaterde eigenschap (vergeleken met vroeger) ... maar dat betekent niet dat iemand die whatever badge koopt, d'office enkel maar de badge buyer's thinking kent.

Ik ken b.v. iemand met een 992, die gast kan voor geen meter aan een stuur draaien, weet niet wat "992" betekent, kent het verschil tussen FWD/4WD/RWD niet eens (op geen enkel vlak), maar droomt wel al 40 jaar weg bij de iconische aanblik van een Porsche 911. En nu, op zijn 55e, heeft die er éindelijk eentje kunnen kopen.
Vanuit het standpunt van "puur rijden" (en ook dat kent bij iedereen een eigen invulling) is die kerel die auto misschien niet "waardig" (of omgekeerd). Jij gaat hem met jouw lompe modderbotten mogelijks een "parvenu" noemen. Maar die gast is wel over the moon gelukkig met zijn 992, rijdt er voorzichtig en zorgzaam mee (veel té, eigenlijk). Wie is er hier dan "fout"? Want hij gaat vollédig voorbij aan...

20 uren geleden, The Swede zei:

(... ) Dan ga je voor mij toch wel voorbij aan wat de kwaliteiten waren van de vroegere 911. Een 911 die die kwaliteiten niet meer heeft, is voor mij teleurstellend en een wagen waar je je afvraagt waarom je hem nog koopt buiten dat het een GT is waarin je gezien wil worden. (...)

Dat die voor jou teleurstellend is, dat mag. (En ik begrijp je.) Maar je koppelt er meteen een compleet foutieve conclusie aan: dat iemand anders (Hey, je had het toch over jou?) die dan koopt omdat het een GT is waarin men gezien wil worden. (Waar komt dat opeens vandaan? Er bestaan geen andere criteria meer, plots, behalve 'old school mechanisch rijplezier' en 'gezien willen worden'?)

De kerel waarover ik spreek is Belg maar heeft z'n 992 gestald in een garage in een villa in Zeeland, rijdt er enkel ginder mee en doet zichzelf voor als de tuinman van die villa, zelfs tegenover zijn buren, net omdat hij niét gezien wil worden, noch als eigenaar van die villa, noch als eigenaar van die 992.

Says enough.

20 uren geleden, The Swede zei:

Je verdraait mijn punt weer helemaal. Maar goed, wanneer we het toch over slechte gewoonten hebben, je hebt er ook altijd al een handje van weggehad de tekst van elkeen zodanig te draaien dat het je goed uitkomt.

Net het omgekeerde, eigenlijk. Ik word veel te vaak gehinderd door een té groot rechtvaardigheidsgevoel. En ik ben allergisch voor "rond het onderwerp heen dansen".
Ik let er dan ook op daar niet zelf tegen te zondigen ... maar indien wel, dan dat zal het waarschijnlijk wel zijn naar aanleiding van een gammele tekst van iemand die zelden deftig andermans post leest, vaak niet (goed) nadenkt voor die iets neerpent en dat meestal onbehouwen doet. Rings a bell? 😛
En voor de rest ben ik ook zeer bescheiden. :D

20 uren geleden, The Swede zei:

Mijn kritiek op de huidige generatie 911 (en meer algemeen op de huidige generatie sportieve wagens) is juist dat je er enkel nog plezier kan aan beleven als je aan hoge snelheden gaat rijden.

En die kritiek is grotendeels terecht.

Het is de gevolgtrekking die je er vaak aan breit, nl. HLN'ish brain farts als "ge moet toch echt ne parvenu zijn nu als ge nog zoiets koopt, dan weet ge toch echt niet waar de klepel hangt en doet ge zoiets enkel maar om gezien te worden in uwen dikken bak" die fout zijn. En daar wijzen sommigen (en ik ook) jou hier op. De meesten laten je gewoon doen en lezen de volgende post.

20 uren geleden, The Swede zei:

Zoals Jokke zegt, de 991, en nog meer de 992, rijden als op rails. Dat zijn GT's die aan de legale 70 km/u nog nul sensatie geven. Je voelt niks meer, hoort niks meer,...

Dat is niet enkel met sportauto's genre Porsche 911 zo. Vergelijk anders even een Renault 5 met een huidige Clio, ik zeg maar iets. De hedendaagse BMW '3 in basic trim weegt volgens mij méér dan de eerste generatie BMW '7.
Combineer dat (zoals je inderdaad doet) aan de steeds meer restrictieve regelgeving, de steeds meer outspoken maatschapplijke intolerantie jegens "sportief rijden" en de steeds toenemende dwang op 't naleven van de regels ... en we zitten idd met The Problem.

Maar...

20 uren geleden, The Swede zei:

Je kan straks even goed een Tesla rijden.

... dit vind ik dan weer niet juist.

Hoe zwaar, elektronisch geassisteerd, automatisch geschakeld, comfortabel, geïsoleerd, elektronisch-stuurbekrachtigd, actief en passief veilig, zetelgekoeld en audiogestreamd een hedendaagse auto met verbrandingsmotor ook moge zijn: er zit nog altijd een vorm van plezier in die een Tesla niet heeft. Er zijn nog véél auto's te krijgen met een leuke, thermische motor. Mijn "stomme" M140i b.v. heeft véél fouten, het is in de verste verte geen perfecte auto, loodzwaar tegenover een E30 M3, numb sturend, enzovoort ... maar boy wat is dat een pretpakket, ook bij (quasi) legale snelheden. Jij bent dan vermoedelijk van mening dat, als rijplezier dan zo doortelt, ik dan veel beter een (veel) oudere auto moest kopen, maar er zijn nog heel wat andere criteria ook die bij mij belangrijk zijn (veiligheid is er b.v. één van). Zelfs de extréém gebrekkige Alfa Romeo Giulietta van mijn vriendin (en voorheen haar Lancia Ypsilon) biedt mij echt bakken rijplezier, ik neem/nam al die auto's vaak eens een avond mee voor een zinloze rit van 1 tot 3 uurtjes (zoals gisterenavond, ik ben tussen 21u en 00u gaan cruisen met de Alfa in Zeeland, gewoon omdat het kan, zonder radio op), omdat het leuk rijden is ermee.

En minstens even belangrijk: een elektrische auto kan ook rijplezier bieden. Het is niet of/of, het kan ook en/en zijn ... mits compromisbereid. Je moet anders eens met een Taycan gaan rijden, mijn ervaring daarmee is niet zo groot maar dju, als je daaruit geen énkele vorm van rijplezier meer haalt dan is het hoog tijd dat ge u in uwen bloten met een vislijn rond uw kloten gebonden aan de staart van nen F16 bindt en hoopt op een afterburner take-off, om nog wat "beleving" te vinden................

20 uren geleden, The Swede zei:

Dus als je plezier wil hebben, moet je harder gaan...

Ja en neen. Ja, als je enkel/vooral plezier haalt uit hard gaan en/of op de limiet rijden.

Als je in de gelukkige situatie zit om meerdere auto's in de garage te hebben, dan snap ik dat iemand als Jokke dan niet snel meer voor een 911 kiest, maar zijn wensen opsplitst over meerdere auto's waarin hij minder compromissen moet sluiten (behalve dan dat hij altijd maar met één auto tegelijk kan rijden, the biggest compromise of all).

Auto's en al zeker een 911 bieden (gelukkig) nog een pak rijplezier op heel wat andere vlakken ook.

Ik heb een moto met 173pk, die is extreeeem krachtig, zo krachtig dat je dat vermogen hedentendage langs geen kanten nog voluit kan benutten zonder meteen je rijbewijs of je leven kwijt te spelen.
En toch heb ik daar belachelijk veel plezier van, van die moto. Ook al gebruik ik de laatste van die 173 paardjes zo goed als nooit.

20 uren geleden, The Swede zei:

Wanneer ik terug ga naar de gewone 997, dan kon je in een gewoon model (geen GT3 nodig) nog de sensatie hebben echt te rijden, alles van de wagen aan te voelen en je had nog een echt goede sound daarbij. Op die manier kan je ook aan redelijke en legale snelheden rijplezier hebben.  

Klopt wel, ik begrijp wat je bedoelt. Voor jou is de huidige generatie 911 vandaag de dag in Vlaanderen dan ook geen zo'n pretpakket meer. En da's jammer.
Maar voor anderen is die dat wel nog, zeer zeker. Kijk maar naar @Naish en @BMWMB en @flupke73 en nog zovele anderen.
 

Dus: don't blame the car, blame your own opinion/cravings. :D  Of nog beter: choose wisely. (En dat doe je ook, gelukkig.)
Sowieso: met een andere bril op (zo kan je tuscani nog eens wat gunnen) kan ook jij misschién nog wel een béétje rijplezier vinden in de wereldwijd als verschrikkelijk enerverende en saai rijdende auto te boek staande Porsche 992. :lol: 

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gTa zei:

 

De kerel waarover ik spreek is Belg maar heeft z'n 992 gestald in een garage in een villa in Zeeland, rijdt er enkel ginder mee en doet zichzelf voor als de tuinman van die villa, zelfs tegenover zijn buren, net omdat hij niét gezien wil worden, noch als eigenaar van die villa, noch als eigenaar van die 992.

Says enough.

 

Heet hij Jonathan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On-topic: ik kies de 993! Dat is onderhuids toch een beetje 964'ish, toch?

Zou bij mij afhangen van 't feit of er in de garage al een modernere sportwagen staat, of niet.
B.v. een F-type roadster (looks, cabrio, heerlijke V6 erin). Indien wel, dan de 964. Indien niet, dan de 997.

Maar een gewone 997 ... die heeft 't toch nooit hard gedaan voor me. :oops:  Een GT3 des te meer (vooral de Mk.I, zuiver owv looks, eigenlijk ... en owv Mezger ook natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ICM zei:

Heet hij Jonathan?

Ninnie!

Maar anderzijds zou het mij verwonderen dat jij 'm niet zou kennen, of toch weten wie die man is, gesteld ik noem z'n naam. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, gTa zei:

Ninnie!

Maar anderzijds zou het mij verwonderen dat jij 'm niet zou kennen, of toch weten wie die man is, gesteld ik noem z'n naam. :D

 

Unknown.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, BMWMB zei:

Een 997.2 GTS met manuele bak. 😍

Zou ook nog gaan, ja, nu je 't zegt.

Was dat die die je in "GTS rood" kon krijgen? Voorloper van carmine ahw, zo'n vol donkerder rood dan guards?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Wat ik me vooral nog herinner is hoe zo een 997C2 tegenvalt als je uit een 997 GT3 komt. Zelfs op de openbare weg. Verschil in beleving is enorm. En dat begint al bij het starten.

Redelijk begrijpelijk. Een GT3 was ook een circuitbeest in die tijd. Alleen is de prijs ook wel "iets anders"... ;)

5 uren geleden, Jokke_vlo zei:

De zwalpende neus van de 997C2 vanaf +/- 170km/u ........ precies of er lag bruine zeep onder je voorwielen. 

Dat herinner ik me ook. En met de C2 zonder PASM had je nog dat de ophanging kon gaan deinen als je op hobbels de voet tegen de vloer hield. 
Maar uiteindelijk bevestigt het wat we hoger zeiden: de 911 gad meer gevoel dat je er actief mee moest rijden, zelfs tegen lagere snelheden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, BMWMB zei:

Een 997.2 GTS met manuele bak. 😍

Daar zijn er wel erg weinig van, moet ik zeggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

 

De kerel waarover ik spreek is Belg maar heeft z'n 992 gestald in een garage in een villa in Zeeland, rijdt er enkel ginder mee en doet zichzelf voor als de tuinman van die villa, zelfs tegenover zijn buren, net omdat hij niét gezien wil worden, noch als eigenaar van die villa, noch als eigenaar van die 992.

 

 

Als Zeeland verblijver, in welke gemeente? :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

 

Iets anders is dan het effectief aankoopgedrag. De wereld is niet zwart/wit, noch statisch. Een aankoopbeslissing is nooit op 1 enkel criterium gebaseerd, maar op een delicate afweging van (soms té) veel criteria. En die is vooral heel persoonlijk.

 

Het is niet omdat de 992 groter, breder, zwaarder is dan de 997, veel meer mechanische grip heeft, comfortabeler en stiller is, geen atmosferische krachtbron meer heeft (behalve de GT3 dan) en quasi altijd met PDK wordt verkocht ... dat iemand die dat bewust koopt, geen liefhebber is of kan zijn.
Hedendaagse auto's zijn niet enkel maar geluidsisolatie, rijhulpsystemen en music streaming apps. Er zit, als je dat wil (en daar zit de sleutel) nog altijd veel plezier in het aanbod. Maar zoals vroeger moet je ook nu compromisbereid zijn.

 

Ook mijn mening ! 

 

Op de omschrijving mechanische grip na maar dat is een, naar de geest van je betoog toe,  detail. (mechanische grip moet je echt voelen, die krachtoverbrenging om dan uw auto en/of sper te voelen werken, het voelen hoe de energie en kracht omgezet wordt in grip, zoniet noem ik het, tout court  "grip" :D )

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Dat ligt dan aan hoe jij kijkt/ziet, niet aan hoe het wérkelijk is.

Je mening of vaststellingen (hier in dit topic) m.b.t. de steeds zwaarder wordende auto's die o.m. steeds minder betrokkenheid bieden/vergen van de bestuurder, deel ik helemaal. Meer nog: ik denk dat zo goed als iedereen hier op dat vlak "autoenthusiast" is en die mening deelt.

Iets anders is dan het effectief aankoopgedrag. De wereld is niet zwart/wit, noch statisch. Een aankoopbeslissing is nooit op 1 enkel criterium gebaseerd, maar op een delicate afweging van (soms té) veel criteria. En die is vooral heel persoonlijk.

Mij voelt het aan dat "jouw probleem" bestaat uit 't feit dat je een eerder old school opvatting over wat rijden is (ene die ik grotendeels deel) uitpuurt tot een zeer beperkt palet aan valabele criteria, die opvatting dan ook als de enige juiste percipieert (voor jezelf: ok ... voor anderen: ho maar effe) en het nodig acht om anderen op meestal onbehouwen of weinig tactvolle en soms zelfs ronduit boertige manier op die ("enige") zienswijze te attenderen.

Het is niet omdat de 992 groter, breder, zwaarder is dan de 997, veel meer mechanische grip heeft, comfortabeler en stiller is, geen atmosferische krachtbron meer heeft (behalve de GT3 dan) en quasi altijd met PDK wordt verkocht ... dat iemand die dat bewust koopt, geen liefhebber is of kan zijn.
Hedendaagse auto's zijn niet enkel maar geluidsisolatie, rijhulpsystemen en music streaming apps. Er zit, als je dat wil (en daar zit de sleutel) nog altijd veel plezier in het aanbod. Maar zoals vroeger moet je ook nu compromisbereid zijn.

Hetzelfde met dat badge buying, iets wat jou altijd al bijzonder zwaar moet hebben geïrriteerd omdat het jou -zover ik weet- altijd meteen je tiet liet ontbloten en op de barricades liet springen om er gigantisch over te gaan ranten. :D 
Ja, sommige merken hebben een enorme aantrekkingskracht, sommige merken verkopen met de badge ook een illusie of een sterk verwaterde eigenschap (vergeleken met vroeger) ... maar dat betekent niet dat iemand die whatever badge koopt, d'office enkel maar de badge buyer's thinking kent.

Ik ken b.v. iemand met een 992, die gast kan voor geen meter aan een stuur draaien, weet niet wat "992" betekent, kent het verschil tussen FWD/4WD/RWD niet eens (op geen enkel vlak), maar droomt wel al 40 jaar weg bij de iconische aanblik van een Porsche 911. En nu, op zijn 55e, heeft die er éindelijk eentje kunnen kopen.
Vanuit het standpunt van "puur rijden" (en ook dat kent bij iedereen een eigen invulling) is die kerel die auto misschien niet "waardig" (of omgekeerd). Jij gaat hem met jouw lompe modderbotten mogelijks een "parvenu" noemen. Maar die gast is wel over the moon gelukkig met zijn 992, rijdt er voorzichtig en zorgzaam mee (veel té, eigenlijk). Wie is er hier dan "fout"? Want hij gaat vollédig voorbij aan...

Dat die voor jou teleurstellend is, dat mag. (En ik begrijp je.) Maar je koppelt er meteen een compleet foutieve conclusie aan: dat iemand anders (Hey, je had het toch over jou?) die dan koopt omdat het een GT is waarin men gezien wil worden. (Waar komt dat opeens vandaan? Er bestaan geen andere criteria meer, plots, behalve 'old school mechanisch rijplezier' en 'gezien willen worden'?)

De kerel waarover ik spreek is Belg maar heeft z'n 992 gestald in een garage in een villa in Zeeland, rijdt er enkel ginder mee en doet zichzelf voor als de tuinman van die villa, zelfs tegenover zijn buren, net omdat hij niét gezien wil worden, noch als eigenaar van die villa, noch als eigenaar van die 992.

Says enough.

Net het omgekeerde, eigenlijk. Ik word veel te vaak gehinderd door een té groot rechtvaardigheidsgevoel. En ik ben allergisch voor "rond het onderwerp heen dansen".
Ik let er dan ook op daar niet zelf tegen te zondigen ... maar indien wel, dan dat zal het waarschijnlijk wel zijn naar aanleiding van een gammele tekst van iemand die zelden deftig andermans post leest, vaak niet (goed) nadenkt voor die iets neerpent en dat meestal onbehouwen doet. Rings a bell? 😛
En voor de rest ben ik ook zeer bescheiden. :D

En die kritiek is grotendeels terecht.

Het is de gevolgtrekking die je er vaak aan breit, nl. HLN'ish brain farts als "ge moet toch echt ne parvenu zijn nu als ge nog zoiets koopt, dan weet ge toch echt niet waar de klepel hangt en doet ge zoiets enkel maar om gezien te worden in uwen dikken bak" die fout zijn. En daar wijzen sommigen (en ik ook) jou hier op. De meesten laten je gewoon doen en lezen de volgende post.

Dat is niet enkel met sportauto's genre Porsche 911 zo. Vergelijk anders even een Renault 5 met een huidige Clio, ik zeg maar iets. De hedendaagse BMW '3 in basic trim weegt volgens mij méér dan de eerste generatie BMW '7.
Combineer dat (zoals je inderdaad doet) aan de steeds meer restrictieve regelgeving, de steeds meer outspoken maatschapplijke intolerantie jegens "sportief rijden" en de steeds toenemende dwang op 't naleven van de regels ... en we zitten idd met The Problem.

Maar...

... dit vind ik dan weer niet juist.

Hoe zwaar, elektronisch geassisteerd, automatisch geschakeld, comfortabel, geïsoleerd, elektronisch-stuurbekrachtigd, actief en passief veilig, zetelgekoeld en audiogestreamd een hedendaagse auto met verbrandingsmotor ook moge zijn: er zit nog altijd een vorm van plezier in die een Tesla niet heeft. Er zijn nog véél auto's te krijgen met een leuke, thermische motor. Mijn "stomme" M140i b.v. heeft véél fouten, het is in de verste verte geen perfecte auto, loodzwaar tegenover een E30 M3, numb sturend, enzovoort ... maar boy wat is dat een pretpakket, ook bij (quasi) legale snelheden. Jij bent dan vermoedelijk van mening dat, als rijplezier dan zo doortelt, ik dan veel beter een (veel) oudere auto moest kopen, maar er zijn nog heel wat andere criteria ook die bij mij belangrijk zijn (veiligheid is er b.v. één van). Zelfs de extréém gebrekkige Alfa Romeo Giulietta van mijn vriendin (en voorheen haar Lancia Ypsilon) biedt mij echt bakken rijplezier, ik neem/nam al die auto's vaak eens een avond mee voor een zinloze rit van 1 tot 3 uurtjes (zoals gisterenavond, ik ben tussen 21u en 00u gaan cruisen met de Alfa in Zeeland, gewoon omdat het kan, zonder radio op), omdat het leuk rijden is ermee.

En minstens even belangrijk: een elektrische auto kan ook rijplezier bieden. Het is niet of/of, het kan ook en/en zijn ... mits compromisbereid. Je moet anders eens met een Taycan gaan rijden, mijn ervaring daarmee is niet zo groot maar dju, als je daaruit geen énkele vorm van rijplezier meer haalt dan is het hoog tijd dat ge u in uwen bloten met een vislijn rond uw kloten gebonden aan de staart van nen F16 bindt en hoopt op een afterburner take-off, om nog wat "beleving" te vinden................

Ja en neen. Ja, als je enkel/vooral plezier haalt uit hard gaan en/of op de limiet rijden.

Als je in de gelukkige situatie zit om meerdere auto's in de garage te hebben, dan snap ik dat iemand als Jokke dan niet snel meer voor een 911 kiest, maar zijn wensen opsplitst over meerdere auto's waarin hij minder compromissen moet sluiten (behalve dan dat hij altijd maar met één auto tegelijk kan rijden, the biggest compromise of all).

Auto's en al zeker een 911 bieden (gelukkig) nog een pak rijplezier op heel wat andere vlakken ook.

Ik heb een moto met 173pk, die is extreeeem krachtig, zo krachtig dat je dat vermogen hedentendage langs geen kanten nog voluit kan benutten zonder meteen je rijbewijs of je leven kwijt te spelen.
En toch heb ik daar belachelijk veel plezier van, van die moto. Ook al gebruik ik de laatste van die 173 paardjes zo goed als nooit.

Klopt wel, ik begrijp wat je bedoelt. Voor jou is de huidige generatie 911 vandaag de dag in Vlaanderen dan ook geen zo'n pretpakket meer. En da's jammer.
Maar voor anderen is die dat wel nog, zeer zeker. Kijk maar naar @Naish en @BMWMB en @flupke73 en nog zovele anderen.
 

Dus: don't blame the car, blame your own opinion/cravings. :D  Of nog beter: choose wisely. (En dat doe je ook, gelukkig.)
Sowieso: met een andere bril op (zo kan je tuscani nog eens wat gunnen) kan ook jij misschién nog wel een béétje rijplezier vinden in de wereldwijd als verschrikkelijk enerverende en saai rijdende auto te boek staande Porsche 992. :lol: 

 

Je vergeet in je betoog nog een belangrijke:

niet iedereen wil een daily kopen van 15 jaar oud, om daar dan nog 5 jaar zorgeloos mee rond te bollen. Allemaal goed en wel dat "geen echte sportwagens" vinden, maar als je dagelijks wilt rondkarren in een 911 is een 992 waarschijnlijk een keuze die meer rust geeft dan een 997 gaan kopen van 2005 met 200.000km op. Of eentje met 40.000km op waar alles verstorven is. Of een auto van 10 jaar oud waar je 3 keer zoveel taks op moet betalen en die je in the end duurder uitkomt dan eentje van 2 jaar oud (reken maar eens uit met onze CO2 belastingen wat een 997 Carrera moet kosten).

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het hier over een daily gaat, maar over een funauto die je erbij koopt naast je daily.

Eén van mijn vrienden is een echte autoliefhebber, maar verkiest een oude auto, en vermogen boeit 'm niks. Het is een Porsche-lover, en daarom heeft hij zich een 912 aangeschaft. Ieder jaar doet hij daar duizenden km's mee, rijdt hij ermee naar Le Mans Classic, doet hij mee aan rondritten tot zelfs ver in Duitsland (hij is verliefd op het zwarte woud), en om de zoveel weekends doen we samen met nog een paar vrienden een leuke rit. Als hij erbij is, dan weten we dat het gewoon een stuk trager gaat. Op de snelweg zal hij niet snel boven de 100km/u komen, en over kleine wegen worden de snelheidslimieten overal gerespecteerd. Als ik dan meerijd bij zo'n ritten, dan heb ik de keuze om de 964 of de 992 te nemen. Jullie zullen het misschien vreemd vinden, maar ik neem zeker zo graag de 992 als de 964. Ook in de 992 kan ik genieten als het allemaal wat rustiger gaat. Rustig cruisen, en genieten van de omgeving. Uiteraard af en toe wel eens wat dieper het gaspedaal intrappen, maar nooit te lang, want dan zijn we onze 912-vriend kwijt. En eerlijk, ook met de 964 moet ik mij inhouden, want dat ding gaat tov zo'n 912 ook als een speer. In de 964 is het gewoon wat harder werken, met het zwaardere stuur, en de zware koppeling, en soms heb ik daar gewoon geen zin in... Ah ja, deze ritten zijn ook zelden langer dan 150km.

Andere keren ga ik eens de Ardennen in, en dan neem ik vrienden mee die een jongere en/of snellere auto hebben, en die ook graag eens wat verder en wat sneller willen en durven rijden, maar wel steeds binnen de perken, want we zijn geen weg-hooligans. Dan heb ik ook de keuze tussen de 964 en de 992, en dan neem ik uiteraard het liefste de 992, want dat ding is hemels voor zo'n ritten. Zoals ik al eerder zei houd ik van het brutale turbokarakter van deze 992, waardoor ik bij zo'n rondrit 90% van de tijd beneden de 5000 toeren blijf, en toch heel veel fun heb. De sound binnen is voor mij meer dan luid genoeg om te kunnen genieten, want het contrast met de Tesla is groot. De 964 neem ik enkel als het weer goed is, en ik open kan rijden, want dat is voor mij een extra plezier. 

Nadeel bij zo'n oude 964 is zijn leeftijd en de daarbij horende technische problemen. Hoewel de onze in goede staat is, komen er toch regelmatig wat stukken aan, zoals bijvoorbeeld vorig jaar de elektrische kap die niet meer wil sluiten boven de voorruit. Dat zijn normale slijtages bij zo'n oude auto, wat je natuurlijk niet hebt bij een jongere 911. Als ik met de 964 op pad ben, en zeker bij een meerdaagse trip, dan heb ik altijd wel wat stress. Gelukkig heb ik dan meestal vrienden mee die wel kunnen sleutelen aan een 911, en me dan kunnen helpen.

Elke generatie 911 heeft zo zijn eigenheid, en ook zijn budget. Leuk is te zien binnen mijn vriendenkring welke 911's er allemaal zijn, van dus de 912, tot een 964 cabrio manueel, tot een 996.2 C4 cabrio tiptronic, tot een 930 turbo, tot een 996 GT2, tot een 991.2 C4S cabrio, een Cayman GT4 (deze wordt dit jaar vervangen door een RS) en dan mijn 992. Als we gaan rijden geniet iedereen op zijn manier, en het is dat wat telt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook waar! 
Ik haalde enkel Porsche aan omdat het hier over ging. Binnen deze vriendenkring zijn er nog meer leuke speeltjes, waaronder BMW M, Mercedes AMG, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Renault Sport, en van dat alles zowel oud als nieuw spul. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Je vergeet in je betoog nog een belangrijke:

niet iedereen wil een daily kopen van 15 jaar oud, om daar dan nog 5 jaar zorgeloos mee rond te bollen. Allemaal goed en wel dat "geen echte sportwagens" vinden, maar als je dagelijks wilt rondkarren in een 911 is een 992 waarschijnlijk een keuze die meer rust geeft dan een 997 gaan kopen van 2005 met 200.000km op. Of eentje met 40.000km op waar alles verstorven is. Of een auto van 10 jaar oud waar je 3 keer zoveel taks op moet betalen en die je in the end duurder uitkomt dan eentje van 2 jaar oud (reken maar eens uit met onze CO2 belastingen wat een 997 Carrera moet kosten).

Helemaal met je eens. Een nieuwe auto gaat je ongetwijfeld meer gemoedsrust geven om dagelijks mee te rijden. 
Bij een 911 van 15 jaar oud moet je echt alles nagaan of het onderhoud goed gebeurde voor je de wagen met een gerust hart als daily kan gebruiken. 
(de taks is enkel een Vlaams probleem)

Nu, als je niet super veel kms doet (weekend plus af en toe eens naar een werkplek), dan is de vraag of 170k investeren nodig is, dan wel of je met 50k ook veel plezier kan hebben.

En dan is er het statement dat een 992 de betere Carrera is dan bvb een 997. Het is op dit laatste punt dat we de discussie voerden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, The Swede said:

En dan is er het statement dat een 992 de betere Carrera is dan bvb een 997. Het is op dit laatste punt dat we de discussie voerden.

Dat hangt van de criteria af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid