Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

22 hours ago, Greg said:

Ik had toen ook tegen de 150 hartslag gemiddeld, als ik dat vanuit fuel zijn gegevens uitreken op een 60min, wat ik er over doe, kom ik toch ook op 700kcal

Dan sta je toch nat in 't zweet op je werk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, Greg said:

Het verkeer in het algemeen gaat er gewoon zich aan moeten aanpassen, tijden veranderen... Het fietspad is gewoon de juiste plaats, overal waar het +50 is. Ik zou mij niet op mijn gemak voelen om alleman op te houden op een baan van 70, als je daar zelf achter zit met je auto, word je ook ambetant dus...

Bij ons ligt er meestal gewoon geen fietspad.

Maar nu hebben ze het gevonden. Ze schilderen van die pijlen met om de X meter een fietser in op de baan. Ja dat is natuurlijk veel beter! De baan wordt er niet breder door, en als fietser mag je dan "hobbelen" over die dikke witte lijnen, die geen enkele wettelijke waarde hebben :fp: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dan sta je toch nat in 't zweet op je werk?

Klopt, maar ik kan elke morgen op het gemak douchen daar, en kledij kan ik omhoog hangen om te verluchten.

23 minuten geleden, ir_fuel zei:

Bij ons ligt er meestal gewoon geen fietspad.

Maar nu hebben ze het gevonden. Ze schilderen van die pijlen met om de X meter een fietser in op de baan. Ja dat is natuurlijk veel beter! De baan wordt er niet breder door, en als fietser mag je dan "hobbelen" over die dikke witte lijnen, die geen enkele wettelijke waarde hebben :fp: 

Zoals de fameuze "fietssuggestiestrook", fantastisch :noparty:

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Greg said:

Klopt, maar ik kan elke morgen op het gemak douchen daar, en kledij kan ik omhoog hangen om te verluchten.

Ja dat lijkt me nu niet de manier waarop de meesten met hun speed pedelec naar het werk rijden :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Vado is geleverd, en dit weekend het eerste ritje gedaan.
Beetje gespeeld met de tuning van de motor, maar zelfs als je hem in ECO op halve kracht zet, ondersteunt hij nog meer dan voldoende.
Actieradius ligt dan rond de 100km, ongeveer.
Ik heb er zo'n 80km mee gedaan in totaal, en ik had nog zo'n 20% over.
Ondersteuning gaat ook tot 27 kmh op gps. Perfect voor mij.

Houding vind ik ook OK voor mij, maar zal niet voor iedereen weggelegd, zijn denk ik.
Eerder een half sportieve houding, dan lekker relax rechtop zitten.

Stuur vind ik net iets te breed, dus daar gaat nog wel een stukje af, en ook ga ik ossenkop handvaten laten monteren.

De display vind ik niet meteen de meest intuïtieve, maar dat zal wel wennen.

Het zadel is behoorlijk hard voor dit soort fiets. Ik hou het nog even in beraad, om voor een zachter exemplaar te gaan, maar dat komt er mss ook nog wel van.

Voor de rest niets dan lof. Zeer stabiele fiets, lekker brede banden, maar niet té. Zeer natuurlijke ondersteuning en zeer goede remmen.

Meer moet dat niet zijn voor mij.

De kleur vind ik trouwens prachtig zo in het zonlicht. Echt racing green met een heel klein tikkeltje metallic.

Nog geen fotootjes genomen, maar komt er nog wel's van.

aangepast door bud wijzer
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bud wijzer zei:

Foto's van de Vado. Kleur is toch moeilijk te capteren als de zon niet volop schijnt.

 

20211026_163947_resized.jpg

20211026_164012_resized.jpg

20211026_163913_resized.jpg

Heb er twee weken terug eentje gezien in die kleurstelling, is echt knap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste lekke band is een feit, nog geen 900km op de teller :fp:

Ik vermoed dat ik iets van glas geraakt heb en dat heeft een klein gaatje gemaakt want het was een leegloper. Deze ochtend voor ik vertrok merkte ik dat ik veel druk kwijt was. 

En blijkbaar kunnen deze wielen niet tubeless gelegd worden, dju toch. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, GTX zei:

De eerste lekke band is een feit, nog geen 900km op de teller :fp:

Ik vermoed dat ik iets van glas geraakt heb en dat heeft een klein gaatje gemaakt want het was een leegloper. Deze ochtend voor ik vertrok merkte ik dat ik veel druk kwijt was. 

En blijkbaar kunnen deze wielen niet tubeless gelegd worden, dju toch. 

Welke banden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, walter zei:

Welke banden?

Schwalbe supermoto-x. Ik denk dat ik ineens winterbanden ga kopen, ik rij er bij alle weersomstandigheden mee naar mijn werk dus een beetje extra grip kan nooit kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, GTX zei:

Schwalbe supermoto-x. Ik denk dat ik ineens winterbanden ga kopen, ik rij er bij alle weersomstandigheden mee naar mijn werk dus een beetje extra grip kan nooit kwaad.

Continental heeft een winterband zonder spikes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, walter zei:

Continental heeft een winterband zonder spikes.

Klopt, kans is groot dat het deze zullen worden. Al zal het afhankelijk zijn van wat hij in stock heeft natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, GTX zei:

Klopt, kans is groot dat het deze zullen worden. Al zal het afhankelijk zijn van wat hij in stock heeft natuurlijk.

Bon dit wordt even uitgesteld. Daarnet even gebeld en dat kan niet meteen uitgevoerd worden. Zou de fiets moeren achterlaten maar aangezien ik de fiets niet in mijn wagen krijg, moet ik vervoer zien te regelen. Net even een how to opgezocht en ik ga voorlopig het lek zelf al herstellen. Zal nadien wel eens winterbanden gaan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, GTX zei:

Bon dit wordt even uitgesteld. Daarnet even gebeld en dat kan niet meteen uitgevoerd worden. Zou de fiets moeren achterlaten maar aangezien ik de fiets niet in mijn wagen krijg, moet ik vervoer zien te regelen. Net even een how to opgezocht en ik ga voorlopig het lek zelf al herstellen. Zal nadien wel eens winterbanden gaan halen.

Auto in neutraal zetten, voorwiel van de fiets demonterenen in koffer leggen, op bumper van de auto achteraan stuk monteren dat voorvork in past en je hebt een grote bakfiets. 

Hoef je daar enkel je wiel weer te monteren en kan je met de auto naar huis. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het achterwiel demonteren was eigenlijk echt makkelijk. Maar de band van de velg halen, dat is een ander paar mouwen. Ik heb na 30' wringen eindelijk 1 kant losgekregen en zo de binnenband kunnen verwijderen. De andere kant zit nog steeds vastgeklemd tegen de velgrand. 

Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt :o Ik was zo hard aan het wringen dat zelfs mijn velglint verschoven is. 

IMG_20211029_163514.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenereert zo een Klever ook bij het remmen? Vind dat op de mijne echt handig, rij nog altijd met de eerste remblokken zo op net geen 18k km 😎

In other news, kans is groot dat mijn accu naar de zak is. Vanaf die onsze 25% komt, valt hij plots op 0%. Als je dan regenereert met de achterrem of via "recup mode", lijkt hij plots ineens te beseffen van "aah juist, ik had nog 25%" en dan kan je weer een km of 2 rijden tot je hetzelfde krijgt, en zo verder 😫

Nu met het koudere weer is dat niet de ideale moment eigenlijk... Nieuwprijs van mijn batterij is 2k :inlove::noparty: Via de pc ziet de fietsenmaker dat de "gezondheidsstatus" van de batterij nog steeds 90% is, wat mij nog deftig in orde lijkt. BMS systeem misschien gewoon kapot/in de war?

De kans dat er ooit nog een Stromer komt, zakt toch zienderogen met de tijd dat ik er nog mee rijd.

Reactie van mijn fietsenmaker was; "aah ja maar ja, ik zie dat gij aan gemiddeld 41.2km/h zit op die 18k km, ja dan ziet die batterij af he" 🤦‍♂️ Heeft daar nu eens geen fluit mee te maken in mijn ogen. Integendeel, ik zorg er met mijn lange rechte stukken voor dat de batterij bijna altijd een constante stroom levert, ipv constant pieken als je van stoplicht naar stoplicht rijdt...

Motorlagers maken ook al enige tijd (lees minstens 5000km) een vervelend geluid. Vermits de fietsenmaker mij een verzekering van Cargarantie heeft aangesmeerd, "want die dure van Stromer moet je niet pakken zenne" voor stukken, dacht ik dat al lang vervangen gehad te hebben. Maar nee, verzekering zegt dat er niks kapot is, dus zolang ik nog perfect kan rijden, wordt er niks vervangen onder garantie 🤦‍♂️ Ze weten ook goed waarom, heel het achterwiel incl. motor moet vervangen worden, je kan die lagers niet apart wisselen.

Top ervaring, zo'n Stromer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slimme fietsenmaker :D 

De vraag is hoe zit dat battery pack in mekaar. Je zou de gezondheid van de cellen moeten kunnen uitlezen (aka het voltage, zien of ze allemaal quasi gelijk zijn). Je bent vet met "90%" als er een paar kapotte cellen tussen zitten die die 10% verklaren.

Meer nog, dat is ronduit gevaarlijk en kan brand veroorzaken. Lithium batterijen met problemen, dat is geen speelgoed, en al zeker niet in zo een capaciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Slimme fietsenmaker :D 

De vraag is hoe zit dat battery pack in mekaar. Je zou de gezondheid van de cellen moeten kunnen uitlezen (aka het voltage, zien of ze allemaal quasi gelijk zijn). Je bent vet met "90%" als er een paar kapotte cellen tussen zitten die die 10% verklaren.

Meer nog, dat is ronduit gevaarlijk en kan brand veroorzaken. Lithium batterijen met problemen, dat is geen speelgoed, en al zeker niet in zo een capaciteit.

Er zijn revisiebedrijven, maar ik ben er allemaal niet zo happig op eerlijk gezegd. Dat moet hier inderdaad niet heel het kot in de fik zetten...

Meer nog, na wat opzoekwerk, blijkbaar iemand die er wat kaas van gegeten heeft:

"Het is niet enkel de spanning over de accu/BMS voorzien maar ook elke deelspanning. Dat zijn dus 13 spanningen. De kring moet compleet zijn en blijven zonder onderbrekingen (opletten als je begint te knippen...) en met alle deelspanningen zodat het BMS geen rare dingen opmerkt en de boel dicht gooit. Daarom ook cel voor cel uitwisselen en niet heel dat groepje in 1 keer. En opletten met de BMS aansluiting van die groep, de verbinding moet er blijven.
Heel belangrijk is dat de cellen die je uitwisselt onderling dezelfde SOC hebben EN dezelfde SOC hebben als alle anderen, en daarmee bedoel ik ALLE anderen in je accu en niet enkel van die groep. Anders is er onbalans in je accu en dat nekt de totale bruikbare capaciteit. Is het verschil heel klein kan de balanceer functie van het BMS het na enkele laadbeurten wel klaar krijgen maar als het verschil te groot is lukt dit niet. Een balanceer stroom is maar iets van 50mA."

 

Met andere woorden: onbegonnen werk...

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Greg zei:

Regenereert zo een Klever ook bij het remmen? Vind dat op de mijne echt handig, rij nog altijd met de eerste remblokken zo op net geen 18k km 😎

In other news, kans is groot dat mijn accu naar de zak is. Vanaf die onsze 25% komt, valt hij plots op 0%. Als je dan regenereert met de achterrem of via "recup mode", lijkt hij plots ineens te beseffen van "aah juist, ik had nog 25%" en dan kan je weer een km of 2 rijden tot je hetzelfde krijgt, en zo verder 😫

Nu met het koudere weer is dat niet de ideale moment eigenlijk... Nieuwprijs van mijn batterij is 2k :inlove::noparty: Via de pc ziet de fietsenmaker dat de "gezondheidsstatus" van de batterij nog steeds 90% is, wat mij nog deftig in orde lijkt. BMS systeem misschien gewoon kapot/in de war?

De kans dat er ooit nog een Stromer komt, zakt toch zienderogen met de tijd dat ik er nog mee rijd.

Reactie van mijn fietsenmaker was; "aah ja maar ja, ik zie dat gij aan gemiddeld 41.2km/h zit op die 18k km, ja dan ziet die batterij af he" 🤦‍♂️ Heeft daar nu eens geen fluit mee te maken in mijn ogen. Integendeel, ik zorg er met mijn lange rechte stukken voor dat de batterij bijna altijd een constante stroom levert, ipv constant pieken als je van stoplicht naar stoplicht rijdt...

Motorlagers maken ook al enige tijd (lees minstens 5000km) een vervelend geluid. Vermits de fietsenmaker mij een verzekering van Cargarantie heeft aangesmeerd, "want die dure van Stromer moet je niet pakken zenne" voor stukken, dacht ik dat al lang vervangen gehad te hebben. Maar nee, verzekering zegt dat er niks kapot is, dus zolang ik nog perfect kan rijden, wordt er niks vervangen onder garantie 🤦‍♂️ Ze weten ook goed waarom, heel het achterwiel incl. motor moet vervangen worden, je kan die lagers niet apart wisselen.

Top ervaring, zo'n Stromer.

Jep die doet dat ook. Bij sommige bochten verminder ik ook de ondersteuning en dan voel je die echt inhouden. 

Btw, tijd voor een Alpha ;) neem eens contact op met Klever om zo een Alpha te brengen om te testen, die komen aan huis. Al is de X-Speed in principe ook goed genoeg, alleen iets minder krachtig. Al speel ik de Stromers onderweg wel kwijt :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, GTX zei:

Jep die doet dat ook. Bij sommige bochten verminder ik ook de ondersteuning en dan voel je die echt inhouden. 

Btw, tijd voor een Alpha ;) neem eens contact op met Klever om zo een Alpha te brengen om te testen, die komen aan huis. Al is de X-Speed in principe ook goed genoeg, alleen iets minder krachtig. Al speel ik de Stromers onderweg wel kwijt :D

Zou sowieso de Alpha nemen dan, kwestie van ongeveer hetzelfde vermogen te hebben (+-800 Watt)

Misschien moet ik dat eens doen, maar ga de mijne zo niet te koop zetten want dan krijg ik daar nog een appel en een ei voor 🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een beetje ervaring daar in (zie)

Maar niet direct interesse/tijd om dat nog te gaan doen. Voor mezelf doe ik graag zulke werkjes: iets nieuws uitzoeken, prutsen en doen, het mag tijd kosten zolang ik er maar van bijleer, maar eens ik het 1x gedaan heb is de fun er af. 
 

PS: intussen rijdt ze wel nog steeds rond met die batterij en op vlak van range is die echt nog super goed. Dus als je zelf niet vies bent van zoiets open te gooien, doen zou ik zeggen. Een eens meten en kijken of er slechte cel(len) tussen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Ik heb een beetje ervaring daar in (zie)

Maar niet direct interesse/tijd om dat nog te gaan doen. Voor mezelf doe ik graag zulke werkjes: iets nieuws uitzoeken, prutsen en doen, het mag tijd kosten zolang ik er maar van bijleer, maar eens ik het 1x gedaan heb is de fun er af. 
 

PS: intussen rijdt ze wel nog steeds rond met die batterij en op vlak van range is die echt nog super goed. Dus als je zelf niet vies bent van zoiets open te gooien, doen zou ik zeggen. Een eens meten en kijken of er slechte cel(len) tussen zitten.

Dat had ik al eens gezien. Kuddo's! Ik durf zelf ook het één en ander maar ga geen batterij van 2000€ open prutsen om dan uit te komen op hetgeen hier boven vermeld staat. Het eerste dat ik zou doen is de BMS apart loshalen wss, en dan is ze al "verloren"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goesting om een speedpedelec van Stromer of Klever smelt als sneeuw voor de zon. Stromer gezien het grote aantal problemen, en die hebben ze echt wel. Klever aan de andere kant heeft een rot bereik. Collega heeft een Pure en haalt na twee jaar in sommige gevallen nog 20km ... Top :D

Moest ik er nu eentje kopen zou de R&M Charger3 een heel grote kans maken. Ok hij is niet zo krachtig als bovenstaande maar die Bosch is veel degelijker.

IMG20211016125701-1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid