Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Interessant. Een brommer die 45 gaat moet daar namelijk ook al jaar en dag rijden. Wat is het verschil?

Duidelijk nog niet vaak met een fiets u in het verkeer begeven ;)

Om de 1 of andere reden werken sp's als een rode lap op een stier. Die keren dat ik niet anders kon om op de rijbaan te rijden, haalden de auto's mij in zonder voldoende zijdelingse afstand te houden. Met een gewone fiets of brommer heb ik dit nooit zo vaak ervaren. En vreemd genoeg hoor ik dat nog vaker.

En nogmaals voor de duidelijkheid, want op dit forum worden wel vaker conclusies getrokken zonder de tekst goed te lezen: ik ben GEEN voorstander om een SP 70 te laten rijden. Ik vraag me louter en alleen af wat de toekomst van de huidige SP's is als zij niet meer op een fietspad mogen rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'tzou zalig zijn. met een brommer 45 mogen en verplicht een helm op. En dan met een speedelec, in je short en t-shirt met een plastiek pot van de aldi op je kop, aan 70 voorbij vlammen. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, GTX zei:

laten rijden. Ik vraag me louter en alleen af wat de toekomst van de huidige SP's is als zij niet meer op een fietspad mogen rijden.

Zelfde toekomst zoals een brommer?

Je hebt een verzekering en een nummerplaat zoals een brommer, je hebt enkel geen rijbewijs nodig als voordeel. maar je gaat even snel, dus hoor je ook op dezelfde plaats thuis?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, tuscani zei:

Zelfde toekomst zoals een brommer?

Je hebt een verzekering en een nummerplaat zoals een brommer, je hebt enkel geen rijbewijs nodig als voordeel. maar je gaat even snel, dus hoor je ook op dezelfde plaats thuis?

 

Misschien eens opzoeken waar een cat B brommer moet en mag rijden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, GTX said:

Duidelijk nog niet vaak met een fiets u in het verkeer begeven ;)

Om de 1 of andere reden werken sp's als een rode lap op een stier. Die keren dat ik niet anders kon om op de rijbaan te rijden, haalden de auto's mij in zonder voldoende zijdelingse afstand te houden. Met een gewone fiets of brommer heb ik dit nooit zo vaak ervaren. En vreemd genoeg hoor ik dat nog vaker.

En nogmaals voor de duidelijkheid, want op dit forum worden wel vaker conclusies getrokken zonder de tekst goed te lezen: ik ben GEEN voorstander om een SP 70 te laten rijden. Ik vraag me louter en alleen af wat de toekomst van de huidige SP's is als zij niet meer op een fietspad mogen rijden.

Denk jij dat de gemiddelde automobilist het verschil ziet tussen een e-bike en een speed pedelec, dan nog langs achter? Ik betwijfel het.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Denk jij dat de gemiddelde automobilist het verschil ziet tussen een e-bike en een speed pedelec, dan nog langs achter? Ik betwijfel het.

Een nummerplaat valt nochtans op + het snelheidsverschil is groter. Een fiets die 27 rijdt kan je makkelijker inhalen dan eentje die 45 rijdt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, GTX zei:

Misschien eens opzoeken waar een cat B brommer moet en mag rijden ;)

het is lang geleden, maar op het fietspad tenzij anders vermeld?

(iets wat je nu al ziet bij speedelecs ook)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bud wijzer zei:

Dat weet ik nog niet zo zeker.

Ik denk dat veel jonge vrouwen tegenwoordig liever een vent op een bakfiets, dan in een sportwagen zien 😉

Das omdat die mannen met een sportwagen al zorgen hebben over die kalende plek op hun hoofd dat alsmaar groter wordt. 

 

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Interessant. Een brommer die 45 gaat moet daar namelijk ook al jaar en dag rijden. Wat is het verschil?

Op die brommer zitten er vooral marginalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is een achterlijk argument :) 

I beg to differ. Als je met zo'n speedpedelec 200 euro per maand fietsvergoeding binnenhaalt en je fietst graag. Waarom zou je een scooter in huis halen? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Fred said:

I beg to differ. Als je met zo'n speedpedelec 200 euro per maand fietsvergoeding binnenhaalt en je fietst graag. Waarom zou je een scooter in huis halen? :D

Dat zou geen argument mogen zijn, als in: of je nu met een speed pedelec of een elektrische klasse B brommer gaat werken, dat zou hetzelfde moeten zijn, als het doel is van mensen uit hun auto te krijgen en milieuvriendelijk transport te stimuleren.

Achterlijke wetgeving weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat zou geen argument mogen zijn, als in: of je nu met een speed pedelec of een elektrische klasse B brommer gaat werken, dat zou hetzelfde moeten zijn, als het doel is van mensen uit hun auto te krijgen en milieuvriendelijk transport te stimuleren.

Achterlijke wetgeving weer.

Zou mij op maandbasis €230 minder loon geven per maand als ik met een elektrische brommer ga werken.

Het is handig meegenomen, dat als ik met een speed-pedelec ga werken, toch nog wat beweging heb door woon-werkverkeer met de speed-pedelec te doen en daar €230 extra aan loon bij krijg.
Met een elektrische scooter geen van beide (geen "work-out/beweging"), ofja 60€ verplaatsingsvergoeding. 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Fille zei:

Zou mij op maandbasis €230 minder loon geven per maand als ik met een elektrische brommer ga werken.

Het is handig meegenomen, dat als ik met een speed-pedelec ga werken, toch nog wat beweging heb door woon-werkverkeer met de speed-pedelec te doen en daar €230 extra aan loon bij krijg.
Met een elektrische scooter geen van beide (geen "work-out/beweging"), ofja 60€ verplaatsingsvergoeding. 🤔

Dit.

Ik krijg 20€/dag om met de speed pedelec te gaan werken. Dat telt door. Je beweegt inderdaad nog, iets wat velen denken dat niet nodig is op zo'n ding.

Ooit eens een hartslagmeter van een collega aangedaan omdat die ook dacht dat ik niet moest trappen. Waren toch een 700kcal enkele rit, die was ook snel de mond gesnoerd. Ik rij natuurlijk wel door met dat ding, want er zijn er ook die met de beentjes ver uiteen rijden, om het bierpenske op de bovenbuis te kunnen laten rusten, en zo ook rustig 35-38km/h bollen.

Ik denk dat er eens een paar de verkeersregels voor brommers opnieuw moeten lezen:

"Waar moet je rijden?
Met een klasse A moet je op het fietspad rijden. Met een klasse B mag je op het fietspad rijden waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u. Je mag evenwel de fietsers hierbij niet hinderen. Op andere wegen moet je het fietspad gebruiken tenzij dit anders aangegeven wordt door verkeersborden."

Het grootste probleem is het feit dat je zo'n speed pedelec totaal niet hoort aankomen. Een brommer hoorden ze vroeger al van heel ver aan komen tuffen en ging men al vanzelf opzij. Nu zijn die elektrische brommers ook levensgevaarlijk, die zijn ook muisstil. Waarom zijn er nog geen regels op een verplicht akoestisch geluid vanaf je rijdt, op alles wat +25km/h gaat? Gaat al het één en ander oplossen. Als ze al niet met oortjes in rijden/wandelen op een volume waar je levenslang tinnitus van krijgt uiteraard...

Eigenlijk is het allergrootste probleem dat Janneke en Mieke zo'n fiets in hun handen gestopt krijgen vanuit het bedrijf "want dat is toch echt wel heel voordelig zenne", nooit op een fiets gezeten hebben, en zo 45km/h gaan kletsen. Ik heb jaren met de fiets gereden, ben verschillende keren overhoop gereden, dus ik kan redelijk anticiperen op wat men allemaal uitsteekt met de auto om je vooral NIET te zien. Janneke en Mieke niet echt, die zaten voorheen in die auto die niet uitkeek...

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

230euro? Hoeveel km woon jij van je werk? Bij sally is dat maar een paar euro. 

Er zijn ook mensen die buiten hun eigen dorp werken he :D

0.24 euro per km, 28 enkel. Bij mij is het dus bijna 20 euro/dag als ik voor de auto 3 euro benzine in elke richting reken. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

230euro? Hoeveel km woon jij van je werk? Bij sally is dat maar een paar euro. 

22 km enkel naar het werk.

Quasi allemaal recht op recht en maar 5 a 6 stoplichten.. ideaal voor een speed pedelec dus.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Greg said:

Waren toch een 700kcal enkele rit

Dat moet toch een zware overschatting zijn?

Ik heb zondag 959kcal verbruikt tijdens een rit hier in het veld, met een MTB. Dat was 1h20 doortrappen zonder enige vorm van assistentie, met een gemiddelde hartslag van 152.

Dat is wel berekend met een wattage-meter, dus veel nauwkeuriger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, tuscani zei:

het is lang geleden, maar op het fietspad tenzij anders vermeld?

(iets wat je nu al ziet bij speedelecs ook)

 

Hierboven staat in Greg zijn post de uitleg. In Jokke zijn post staat dat de sp's op de openbare weg moeten dus ik vermoed dat hij bedoelde niet meer op het fietspad. En vandaar dat ik mij afvroeg of de snelheid gelijk zou blijven want in een zone 70 tussen het verkeer zie ik niet goed komen. Een cat B brommer moet in dat geval wel op het fietspad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Dat moet toch een zware overschatting zijn?

Ik heb zondag 959kcal verbruikt tijdens een rit hier in het veld, met een MTB. Dat was 1h20 doortrappen zonder enige vorm van assistentie, met een gemiddelde hartslag van 152.

Dat is wel berekend met een wattage-meter, dus veel nauwkeuriger.

700kcal enkele rit moet je inderdaad niet geloven. Dat maakt 1400kcal per dag. In je dromen waarschijnlijk wel. Zelfs al rij je daar iets intensiever mee. 🥲

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat moet toch een zware overschatting zijn?

Ik heb zondag 959kcal verbruikt tijdens een rit hier in het veld, met een MTB. Dat was 1h20 doortrappen zonder enige vorm van assistentie, met een gemiddelde hartslag van 152.

Dat is wel berekend met een wattage-meter, dus veel nauwkeuriger.

 

6 uren geleden, Fred zei:

700kcal enkele rit moet je inderdaad niet geloven. Dat maakt 1400kcal per dag. In je dromen waarschijnlijk wel. Zelfs al rij je daar iets intensiever mee. 🥲

Ik had toen ook tegen de 150 hartslag gemiddeld, als ik dat vanuit fuel zijn gegevens uitreken op een 60min, wat ik er over doe, kom ik toch ook op 700kcal... Er is mij op die 3j dat ik er mee rijd, nog nooit iemand voorbij gekomen met eender welke speed pedelec, dus ik vermoed wel dat mijn eigen inbreng qua wattage wel iets hoger zal liggen dan de gemiddelde rijder :lol: 

7 uren geleden, GTX zei:

Hierboven staat in Greg zijn post de uitleg. In Jokke zijn post staat dat de sp's op de openbare weg moeten dus ik vermoed dat hij bedoelde niet meer op het fietspad. En vandaar dat ik mij afvroeg of de snelheid gelijk zou blijven want in een zone 70 tussen het verkeer zie ik niet goed komen. Een cat B brommer moet in dat geval wel op het fietspad.

Het verkeer in het algemeen gaat er gewoon zich aan moeten aanpassen, tijden veranderen... Het fietspad is gewoon de juiste plaats, overal waar het +50 is. Ik zou mij niet op mijn gemak voelen om alleman op te houden op een baan van 70, als je daar zelf achter zit met je auto, word je ook ambetant dus...

Wij hebben natuurlijk bijlange de fietspaden niet om heel veilig te rijden tegen 45. Maar het betert stilletjes aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Greg zei:

 

Ik had toen ook tegen de 150 hartslag gemiddeld, als ik dat vanuit fuel zijn gegevens uitreken op een 60min, wat ik er over doe, kom ik toch ook op 700kcal... Er is mij op die 3j dat ik er mee rijd, nog nooit iemand voorbij gekomen met eender welke speed pedelec, dus ik vermoed wel dat mijn eigen inbreng qua wattage wel iets hoger zal liggen dan de gemiddelde rijder :lol: 

Het verkeer in het algemeen gaat er gewoon zich aan moeten aanpassen, tijden veranderen... Het fietspad is gewoon de juiste plaats, overal waar het +50 is. Ik zou mij niet op mijn gemak voelen om alleman op te houden op een baan van 70, als je daar zelf achter zit met je auto, word je ook ambetant dus...

Wij hebben natuurlijk bijlange de fietspaden niet om heel veilig te rijden tegen 45. Maar het betert stilletjes aan...

Wacht maar, nu de Klevers in opmars zijn! :D ik heb al van enkelen gehoord, waaronder ook Stromer-rijders, dat de Klevers sneller zijn. Al is volgens mij op topsnelheid de eigen input doorslaggevend. 

Doet me er aan denken dat ik eens tijd moet maken voor mijn eerste bevindingen eens neer te schrijven. En foto's maken maar eerst kuisen, ding staat al goed smerig. Tot nu toe wel zeer tevreden van mijn aankoop en vooral de keuze voor een riem.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, GTX zei:

Wacht maar, nu de Klevers in opmars zijn! :D ik heb al van enkelen gehoord, waaronder ook Stromer-rijders, dat de Klevers sneller zijn. Al is volgens mij op topsnelheid de eigen input doorslaggevend. 

Doet me er aan denken dat ik eens tijd moet maken voor mijn eerste bevindingen eens neer te schrijven. En foto's maken maar eerst kuisen, ding staat al goed smerig. Tot nu toe wel zeer tevreden van mijn aankoop en vooral de keuze voor een riem.

Ik hoop het, dan kan ik misschien ook overschakelen op een Klever. Looks maken me zoveel niet uit, ding moet rijden en geld opbrengen 🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid