Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Ben je nog niet bij 'geluidsterkte' geraakt dan?

Heb de rest overgeslagen en naar de kernzin gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221006_92588958

 

Twee speedpedelecs botsen tegen elkaar op rotonde, één fietser overleden

 
 
 
Geluid aan
1:05
Twee speed pedelecs botsen tegen elkaar in Genk, één fietser overleden
 

Kijk ook

 
Verschillende scholen stappen naar politie na TikTok-hype die leerlingen belachelijk maakt
 
Spaanse pers looft “agressief” Club, Jutgla is dé man: “Dat Barça hem liet gaan, was een grote blunder”
 
Vlaams Belang-raadslid dat Lamkel Zé ‘mensaap’ noemde, ontslagen door werkgever
 
Didier Lamkel Zé (KV Kortrijk) slachtoffer van racisme na hoofdrol tegen ex-club Antwerp
 
“Dit heb ik in mijn hele carrière nog nooit gezien”: school grijpt meteen in nadat beelden van zware vechtpartij de ronde doen
 
Didier Lamkel Zé kan nog schorsing krijgen voor video op Instagram, KV Kortrijk overweegt gerechtelijke stappen na racisme
 
De string van Astrid Stockman en een belofte van onze hoofdredacteur: dit was ‘De allerslimste mens ter wereld’
 
Remco-gekte in Binche, Evenepoel zelf eert afscheidnemende Gilbert en ploegmaat Keisse: “Meer iconisch dan dit kan niet”
 
Borstzakje met frietjes en niezende zeehonden: dit was ‘De allerslimste mens ter wereld’
DeelFacebookTwitterLinkedIn
Kopieer URL
GENK - 

Aan een rotonde op de Henry Fordlaan in Genk is donderdagochtend rond 6.30 uur een zwaar ongeval gebeurd. Twee speedpedelecs botsten tegen elkaar. Een van de fietsers overleefde de klap niet.

Olivier Simons
Vandaag om 09:10

Het ongeval gebeurde op de rotonde ter hoogte van de Beverststraat. Om een onbekende reden botsten de twee fietsers tegen elkaar, waarna ze zwaar ten val kwamen. De ambulance en de mug-arts snelden nog ter plaatse, maar voor een van de fietsers kwam alle hulp te laat. De andere raakte gewond en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.

 

 ©  Tom Palmaers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact de dingen waar ik voor verwittig en er gaan er nog zeer zware gebeuren ! Ongelooflijk toch hoe net de Groene jongens tegen elke aanpassing van de wet zijn....... ik krijg er de weubekes van.

Het is nu wachten op dat kindje op het jaag of fiets pad, dat dat gaat gebeuren is voor mij een feit. 

Gisteren toevallig trouwens nog zo een straffe speedpedelec boy ontmoet. Spijtig dat ik hem niet kon inhalen of hij lag in de gracht (ik kruis een fiets, net op dat moment kan mijnheer niet wachten en komt er tussen en duwt me letterlijk weg, schouder tegen schouder. 

  • Vind ik leuk 3
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt inderdaad steeds erger.

Gisteren in en rond Herentals op 10 min tijd twee situaties voor gehad met speed pedelecs die cowboy toestanden uithaalden.

Elk beetje hoffelijkheid lijkt wel weg, eens ze op zo'n ding zitten.

Ook die verblindende voorlichten zouden ze wel's mogen aanpakken trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jochen zei:

Hier vlakbij het werk 2 SP's op elkaar gereden blijkbaar, eentje heeft het niet gehaald 😲

🤣 kijk eens 3 posten hoger. 😉

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, bud wijzer zei:

Het wordt inderdaad steeds erger.

Gisteren in en rond Herentals op 10 min tijd twee situaties voor gehad met speed pedelecs die cowboy toestanden uithaalden.

Elk beetje hoffelijkheid lijkt wel weg, eens ze op zo'n ding zitten.

Ook die verblindende voorlichten zouden ze wel's mogen aanpakken trouwens.

Dat van die lichten is idd hatelijk.  Je ziet als fietser of zelfs wagen niets meer. Ik zet tegenwoordig gewoon ook mijn pharen op als er mij eentje tegemoet komt. 

Ik vermoed dat ze die "tip" van motards overgenomen hebben, daar zag je vroeger ( nu minder) ook regelmatig cowboys rijden met hun pharen of hele hoop extra mistlampen op . We zien jullie wel hoor. En als je deftig op je eigen vak vliegt, is dat voor geen enkele reden nodig.

Als ik savonds loop heb ik ook een straffe lamp op mijn borst maar eens op straat richt ik die naar beneden en zet ik ze een stand minder. Puur omdat ik weet dat het net vervelend is voor de tegenligger  

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jochen zei:

Hier vlakbij het werk 2 SP's op elkaar gereden blijkbaar, eentje heeft het niet gehaald 😲

Beiden dachten dat ze er nog snel voor konden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, toere zei:

Deze morgen reed ik achter een gewone fietser in een fietsstraat en een speedpedelec vlamde mij links voorbij. 

En wat is daar verkeerd mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Fille zei:

En wat is daar verkeerd mee?

Volgens mij mag je geen fietser voorbijsteken in een fietsstraat...

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Fille zei:

En wat is daar verkeerd mee?

Onduidelijk wettelijk kader. Is de speedepedelec met een nummerplaat een fiets of een motor? 

Geen van beiden want het zit in een grijze zone daartussen, totaal nutteloos en onduidelijk voor heel veel mensen ook bij de orde handhaving. 

Dit soort situaties geeft het probleem weer. Ik vraag me zelfs af of een politie man het zelf weet of aan opzoeking moet doen …..@GTA 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

In een fietsstraat mag je fietsers voorbijsteken, maar je mag de maximumsnelheid van 30 km/u niet overschrijden.

Volgens politie.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Elwood zei:

Volgens mij mag je geen fietser voorbijsteken in een fietsstraat...

 

Een automobilist niet nee.

Al meermaals zelf met mijn SP een andere fietsers ingehaald in een fietsstraat terwijl ik zelf niet boven de 30kmh ga.. nog nooit op aangesproken geweest door politie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, Elwood said:

Volgens mij mag je geen fietser voorbijsteken in een fietsstraat...

 

Enkel niet met een "motorvoertuig".

Een speed pedelec is geen "motorvoertuig".

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Onduidelijk wettelijk kader. Is de speedepedelec met een nummerplaat een fiets of een motor? 

Geen van beiden want het zit in een grijze zone daartussen, totaal nutteloos en onduidelijk voor heel veel mensen ook bij de orde handhaving. 

Dit soort situaties geeft het probleem weer. Ik vraag me zelfs af of een politie man het zelf weet of aan opzoeking moet doen …..@GTA 

Hieronder hoe het wordt aanzien waar ik woon.

Speedpedelec wordt dus gewoon als fiets aanzien.
Wel moet ik zeggen dat onwille van Covid begin 2020 en de grote toename fietsers toen, SP fietsers wel in meer straten mogen dan voor 2020. (Meer gelijkgesteld qua eenrichting enz..)

9774A460-9DF8-4697-A495-4F3B7BCBE6EE.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Enkel niet met een "motorvoertuig".

Een speed pedelec is geen "motorvoertuig".

Klopt, bij ons hangt als disclaimer onder het fietsstraat-bord: gemotoriseerd verkeer mag geen fietsers inhalen.

Maar ok, dan was het dus de vraag onder welke vlag een speedpedelec valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, Lotuzzz said:

Maar ok, dan was het dus de vraag onder welke vlag een speedpedelec valt.

Zolang je moet trappen om te rijden is het geen motorvoertuig. Er zit slechts een "hulpmotor" op.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken trouwens de Belgische wet niet, maar in de UK zijn elektrische fietsen blijkbaar beperkt qua vermogen tot 250W? @Jokke_vlo? Dus je mag geen fiets maken met een enorm sterke hulpmotor, al gaat die maar 25 (om bv zware lasten mee te kunnen vervoeren). Is dat bij ons ook zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

probleem is dat de pakkans bij een auto al heel klein is, laat staan met een fiets. Ik had er vroeger op het werk 2 die met hun Stromer lease fiets ook aan het stoeffen waren dat ze weer boven de 50 gingen, door zelf bij te trappen. En op de fietsostrade andere speed pedelecs inhaalde.

Ik dacht echt van...die zijn dan +50 jaar en liggen precies bezig alsof ze een 18 jarige zijn die net zijn rijbewijs heeft gehaald en stoer doet met zijn Corsa of Poloke

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik ken trouwens de Belgische wet niet, maar in de UK zijn elektrische fietsen blijkbaar beperkt qua vermogen tot 250W? @Jokke_vlo? Dus je mag geen fiets maken met een enorm sterke hulpmotor, al gaat die maar 25 (om bv zware lasten mee te kunnen vervoeren). Is dat bij ons ook zo?

Yup, enfin alles mag, maar het mag niet op de openbare weg 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid