Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

Het volledige topic niet doorgenomen, maar om iets of wat de electriciteit te kunnen door factureren naar de vennootschap ook op zoek naar een lader.

Wat zijn de beste opties? Aansluiting 400V / 32A ?

- monitoring verbruik

- 2x aansluitingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe loopt zo'n doorfacturatie eigenlijk? Gewoon elke maand/kwartaal een rapportje van een meter/laadpaal en een tarief bepalen per kWh?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Fons De Turbospons zei:

Hoe loopt zo'n doorfacturatie eigenlijk? Gewoon elke maand/kwartaal een rapportje van een meter/laadpaal en een tarief bepalen per kWh?

Inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit reeds bekeken... Er zijn een aantal opties:

  • Dure laadpaal installeren die het verbruik bijhoudt en waar je dan gecertificeerd verbruik kan uithalen en dat dan afrekenen aan je gemiddelde elek tarief (hoe je daar fluctuatie uithaalt is me niet duidelijk.
  • Je plaatst zo'n verbruiksmeter in je kast of tussen je aansluitpunt en je lader. Er zijn zo'n dingen met wifi zodat je niet manueel moet elke maand gaan kijken. Dan zelfde methode als hierboven.
  • Je mag ook een dagelijkse forfait uitbetalen van 6 a 7 eur zogezegd per laadbeurt.

Ik had het idee om km's te noteren, gemiddeld verbruikt te pakken, verlies in te rekenen van de lader om zo tot een verbruik te komen en dat dan af te rekenen. Maar dat zag boekhouder niet zitten wegens te veel variabelen, plus zit je met bijkomend probleem dat je dan nog eens externe laadhoeveelheid moet aftrekken... Kortom moeilijk haalbaar.

Echter die laatste optie is voor mij het interessantste gezien ik niet zo heel veel moet laden en ik met 200 eur per maand zeker al mijn elek kan betalen die erin gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lader houdt dat allemaal bij. Ik vraag me enkel af aan hoeveel je een kwh moet rekenen. 
idealiter aan meer dan ik ‘m moet betalen :D

Iemand die dat weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, DDke zei:

Mijn lader houdt dat allemaal bij. Ik vraag me enkel af aan hoeveel je een kwh moet rekenen. 
idealiter aan meer dan ik ‘m moet betalen :D

Iemand die dat weet?

Wat staat er op je factuur? Da's wat hij kost.

Maar er wordt ook wel aanvaard dat je de kost die de VREG op haar website zet hanteert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tommie zei:

Wat staat er op je factuur? Da's wat hij kost.

Maar er wordt ook wel aanvaard dat je de kost die de VREG op haar website zet hanteert.

Da’s dus de vraag he. Ik heb een laag tarief ivm mijn zoon..

maar als je bvb zonnepanelen hebt, dan mag je ook dat VREG tarief gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tommie zei:

Niemand heeft jou gratis zonnepanelen gegeven vermoed ik, dus die kosten ook geld. Je kWh heeft dus een 'kost'.

Idd. Waar heb jij die prijs gevonden op de site van de vreg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gewoon een stekker als ‘laadinfrastructuur’. Binnen in de elektriciteitskast zo’n metertje op de “plong” en smappee eraan gekoppeld.
Bij elektriciteitsafrekening dan berekenen wat je als kost kan inbrengen.

App geeft aan wat je per dag/maand aan kWh opneemt aan het laadpunt. Dus totale elektriciteitskost (all-in) verrekenen tov totaal verbruikt kWh op afrekening en je hebt de kost per kWh. Er zijn zonnepanelen (privé investering) en terugdraaiende teller, wat de prijs per kWh hoger doet uitvallen dan in feite ‘correct’ is. Maar gezien privé-karakter van de pv-panelen, wordt dit aanvaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/5/2022 om 18:13, Tommie zei:

Niemand heeft jou gratis zonnepanelen gegeven vermoed ik, dus die kosten ook geld. Je kWh heeft dus een 'kost'.

Zonnepanelen veranderen toch niets aan je eenheidsprijs van je elektriciteit?

Dat toestel weet toch niet van waar zijn elek komt? Dus gewoon het verbruik vermenigvuldigen met eenheidsprijs factuur of die van de vreg. Dat jij een deel daarvan uit je zonnepanelen krijgt maakt niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Naish said:

Zonnepanelen veranderen toch niets aan je eenheidsprijs van je elektriciteit?

Dat toestel weet toch niet van waar zijn elek komt? Dus gewoon het verbruik vermenigvuldigen met eenheidsprijs factuur of die van de vreg. Dat jij een deel daarvan uit je zonnepanelen krijgt maakt niet uit.

En jouw bedrijf moet niet bevoordeeld worden omdat jij als particulier toevallig panelen hebt liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

En jouw bedrijf moet bevoordeeld worden omdat jij als particulier toevallig panelen hebt liggen.

Ik denk dat ik je even niet volg. Waar bevoordeel je je bedrijf?

Ik was ook gewoon mijn maandelijks verbruik bij te houden via de app van mijn laadpaal en dan te zien wat de CREG prijs of mijn factuurprijs is bij mijn afrekening. Waarschijnlijk is CREG momenteel het lucratiefst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minutes ago, Rabbit said:

Ik denk dat ik je even niet volg. Waar bevoordeel je je bedrijf?

Als je niks zou doorrekenen zolang je energie van je zonnepanelen komt, omdat je op dat moment niks betaalt aan de elektriciteitsmaatschappij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat vreg tarief mag aanhouden, dan ga ik er nog op verdienen 😂

ik betaal ongeveer de helft van dat tarief…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard hebben ze hier in wallonie niet zo’n handige tool…

publiek tarief zou hier eigenlijk nog hoger zijn. Maar vind het niet…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje; hoeveel kWh kun je laden in je EV per dag zuiver met je zonnepanelen? (Een dag in de zomer, gans de dag opladen, praktisch geen ander verbruik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, krikke zei:

Vraagje; hoeveel kWh kun je laden in je EV per dag zuiver met je zonnepanelen? (Een dag in de zomer, gans de dag opladen, praktisch geen ander verbruik)

Dat hangt allemaal af van de dimensionering van je zonnepanelen installatie en het opgenomen vermogen door de andere verbruikers.  Ik heb met een kleine zonnepanelen installatie (4200 kWp - 3kW inv - mono) zuid-zuid oost iets van een 15 kWh op een zonnige dag dat in de wagen kan.  In de toekomst ga ik wss wel omschakelen naar 3-fase en extra zonnepanelen leggen.

aangepast door Milton1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Milton1 zei:

Dat hangt allemaal af van de dimensionering van je zonnepanelen installatie en het opgenomen vermogen door de andere verbruikers.  Ik heb met een kleine zonnepanelen installatie (4200 kWp - 3kW inv - mono) zuid-zuid oost iets van een 15 kWh op een zonnige dag dat in de wagen kan.  In de toekomst ga ik wss wel omschakelen naar 3-fase en extra zonnepanelen leggen.

Merci, ik had al zo'n vermoeden. Ik dacht dat je de wagen op 2 dagen terug zou kunnen volladen, maar het is eerder goed voor 150 km ofzo. (In de zomer dan nog)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, krikke zei:

Vraagje; hoeveel kWh kun je laden in je EV per dag zuiver met je zonnepanelen? (Een dag in de zomer, gans de dag opladen, praktisch geen ander verbruik)

Ik heb hier iets van 13 x 300wp liggen en een omvormer van 2 of 2.5. Op een felzonnige dag levert dat een 28 kwh uur. 

Realistisch gezien levert dit voor de maand mei volgende op:

let op dit is met een script dat mijn lader uitzet als ik niet genoeg overschot heb ( lees: andere verbruikers in het spel/ minder dan 6A opbrengst )

2022-05-29_19-31-47.jpg.9a5147dee1e40a52589988b42c6cadbf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rabbit - 28 kWh opbrengst met een 2.5 kW inverter wil zeggen meer dan 11uur vol zon?  Da's een mooi rendement.

Is het een harde onderbreking die je doet van de 230v kant van je lader bij minder dan 6A beschikbaar vermogen; genre Shelly stopcontact op een granny charger?  Geeft dit geen problemen langs de kant van de wagen?  En als je terug boven de 6A komt, schakel je dan de 230v kant gewoon terug in en herneemt het herladen?  (sry voor de vele vragen maar de EV is nog niet geleverd ;-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid