Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, Monterey Jack zei:

:lol: Begin dan maar eens aan rijhuisjes als de huizen maar net breed genoeg zijn voor 1 auto. En wat dan met gezinnen met 2 wagens :lol: 

Al die dingen zijn lapmiddelen, dat gaat nogal wat wrevel opwekken :D 

Ik herinner me zo'n discussie met een buurvrouw paar huizen down the street (toen ik nog in Gent woonde) die kwam reclameren dat de aannemer die bij mij bezig was voor haar deur geparkeerd stond. 🤯

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, WoKe said:

Ik herinner me zo'n discussie met een buurvrouw paar huizen down the street (toen ik nog in Gent woonde) die kwam reclameren dat de aannemer die bij mij bezig was voor haar deur geparkeerd stond. 🤯

Gebeurt nogal vaak dat impliciet iedereen "een vaste plaats" heeft. Tot er ineens iemand een auto bij koopt en op "een ander" zijn plaats zet. Dan begint het spelleke.

Ge hebt er dan ook die overdrijven en die voor 1 rijhuis 3 auto's + een camionette in hun straat zetten.

Gezellige toestanden :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, WoKe zei:

Ik herinner me zo'n discussie met een buurvrouw paar huizen down the street (toen ik nog in Gent woonde) die kwam reclameren dat de aannemer die bij mij bezig was voor haar deur geparkeerd stond. 🤯

:lolz: Dus als je dan bezoek hebt mogen die 7 straten verder gaan parkeren. Tof, dat gaat wat geven in het stadscentrum :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, Monterey Jack said:

:lolz: Dus als je dan bezoek hebt mogen die 7 straten verder gaan parkeren. Tof, dat gaat wat geven in het stadscentrum :D 

Beetje vooruit denken he.

Mobility as a service. Dus die auto gaat op de randparking en van daar ga je verder met je gemobility-as-a-servicete e-step. Drop die maar in de gang.

:D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Beetje vooruit denken he.

Mobility as a service. Dus die auto gaat op de randparking en van daar ga je verder met je gemobility-as-a-servicete e-step. Drop die maar in de gang.

:D 

Maar waar dan in de gang op je appartementje! Toch niet voor de deur van je overbuur, want daar moeten de steps komen van zijn bezoek! Binnen ga je dat dan toch ook niet zetten, want dat staat in de weg.

 

:lolz: Ben ik blij dat ik parking heb voor het huis op privé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vraag mbt fiscaal voordeel laadpaal: deze moet nieuw zijn (check), slim (check).

1. Mag ik deze ook zelf installeren?

En dan "meest complexe" vraag: ALS ik zou kiezen voor de verhoogde kostenaftrek op de vennootschap à 200% dan moet deze laadpaal aangemeld worden om publiek toegankelijk te zijn voor andere gebruikers.  Hoe gaan jullie daar concreet mee om?  De vennootschap ontvangt niet veel "klanten over de vloer" (lees: da's mijn eigen oprit, gelegen achter een gesloten poort 🙂).

aangepast door Milton1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Milton1 said:

Vraag mbt fiscaal voordeel laadpaal: deze moet nieuw zijn (check), slim (check).

1. Mag ik deze ook zelf installeren?

En dan "meest complexe" vraag: ALS ik zou kiezen voor de verhoogde kostenaftrek op de vennootschap à 200% dan moet deze laadpaal aangemeld worden om publiek toegankelijk te zijn voor andere gebruikers.  Hoe gaan jullie daar concreet mee om?  De vennootschap ontvangt niet veel "klanten over de vloer" (lees: da's mijn eigen oprit, gelegen achter een gesloten poort 🙂).

Dat wil zeggen dat iemand anders aan die laadpaal moet kunnen. Dus achter gesloten poort gaat niet pakken 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/12/2021 om 13:50, WoKe zei:

Toen ze die belachelijke zwenkarmpaal voorstelden was dat ook mijn eerste gedacht.
Simple problems -> simple solutions ...

Die zwenkpaal zit wel enkel vast aan jouw woonst en verder hangt hij in de lucht.
Zomaar wijzigingen aanbrengen aan de stoep die niet van jou is kan meer problemen geven denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2021 om 16:02, Milton1 zei:

Vraag mbt fiscaal voordeel laadpaal: deze moet nieuw zijn (check), slim (check).

1. Mag ik deze ook zelf installeren?

En dan "meest complexe" vraag: ALS ik zou kiezen voor de verhoogde kostenaftrek op de vennootschap à 200% dan moet deze laadpaal aangemeld worden om publiek toegankelijk te zijn voor andere gebruikers.  Hoe gaan jullie daar concreet mee om?  De vennootschap ontvangt niet veel "klanten over de vloer" (lees: da's mijn eigen oprit, gelegen achter een gesloten poort 🙂).

En hoe bepaal je de prijs als iemand anders komt laden? En hoe wordt dat afgerekend? 

En ik veronderstel dat achter een gesloten poort niet mag maar anderzijds moet het 24/24 publiek toegankelijk zijn of moet dat enkel tijdens de kantooruren (en dan kan achter een poort bv wel)? En hoe gaan ze dat controleren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@Woke en andere zelfstandigen: hoe betalen jullie de verzwaring van de aansluiting?

Ik heb hier een offerte voor de verzwaring van die aansluiting naar 3*400, en dat valt redelijk goed mee. Maar toch vind ik niet dat ik dit uit mijn eigen zakken moet betalen aangezien de ENIGE reden dat ik het doe, die EV is. Van de boekhouder krijg ik gewoon een dikke "njet, niet mogelijk niet te verantwoorden, aangezien de privé de elektriciteit betaalt".

Kan ik dan bijvoorbeeld niet als ik mijn geladen kwh doorreken aan de vennootschap daar een compensatie bijsteken voor die aansluiting? ( ik denk maar luidop )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere boekhouder nemen, moet zeker mogelijk zijn als het enkel en alleen dient om je wagen op te laden.

Net zoal je je Kwh om je auto te laden ook mag aftrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, thor zei:

Andere boekhouder nemen, moet zeker mogelijk zijn als het enkel en alleen dient om je wagen op te laden.

Net zoal je je Kwh om je auto te laden ook mag aftrekken.

Ik stelde zelfs nog voor of het geen optie is om 30/70 te delen. Ook dat was keihard njet.

Ik denk dat ik mijn goesting gewoon ga doen :) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Rabbit zei:

@Woke en andere zelfstandigen: hoe betalen jullie de verzwaring van de aansluiting?

Ik heb hier een offerte voor de verzwaring van die aansluiting naar 3*400, en dat valt redelijk goed mee. Maar toch vind ik niet dat ik dit uit mijn eigen zakken moet betalen aangezien de ENIGE reden dat ik het doe, die EV is. Van de boekhouder krijg ik gewoon een dikke "njet, niet mogelijk niet te verantwoorden, aangezien de privé de elektriciteit betaalt".

Kan ik dan bijvoorbeeld niet als ik mijn geladen kwh doorreken aan de vennootschap daar een compensatie bijsteken voor die aansluiting? ( ik denk maar luidop )

Ik had voor mijn nieuwbouw alles al voorzien en had dus al een aansluiting van 63A 3P 😎

Volgens mij kan je dat meepakken met het plaatsen van een laadpaal door de firma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Rabbit said:

@Woke en andere zelfstandigen: hoe betalen jullie de verzwaring van de aansluiting?

Ik heb hier een offerte voor de verzwaring van die aansluiting naar 3*400, en dat valt redelijk goed mee. Maar toch vind ik niet dat ik dit uit mijn eigen zakken moet betalen aangezien de ENIGE reden dat ik het doe, die EV is. Van de boekhouder krijg ik gewoon een dikke "njet, niet mogelijk niet te verantwoorden, aangezien de privé de elektriciteit betaalt".

Kan ik dan bijvoorbeeld niet als ik mijn geladen kwh doorreken aan de vennootschap daar een compensatie bijsteken voor die aansluiting? ( ik denk maar luidop )

Andere boekhouder zoeken.

Gewoon erin steken als het daarvoor is (kosten eigen aan het voertuig), en dan bij controle bij discussie kunt ge erover babbelen. Misschien dat ze dan een stuk gaan verwerpen, maar ze zullen ook wel zien dat het niet is om een hefbrug op aan te sluiten zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal van het humeur van de controleur afhangen.

Zou het durven ofwel mee activeren als aankoopkost van je nieuwe wagen (en zelfde fiscaliteit toepassen) ofwel als brandstofkost in je resultaat draaien.

Als de verzwaring geen enkel nut heeft voor je privé valt er iets voor te zeggen. 

Ga het eens navragen als ik onze specialist autofiscaliteit tref.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/1/2022 om 13:50, Rabbit zei:

@Woke en andere zelfstandigen: hoe betalen jullie de verzwaring van de aansluiting?

Ik heb hier een offerte voor de verzwaring van die aansluiting naar 3*400, en dat valt redelijk goed mee. Maar toch vind ik niet dat ik dit uit mijn eigen zakken moet betalen aangezien de ENIGE reden dat ik het doe, die EV is. Van de boekhouder krijg ik gewoon een dikke "njet, niet mogelijk niet te verantwoorden, aangezien de privé de elektriciteit betaalt".

Kan ik dan bijvoorbeeld niet als ik mijn geladen kwh doorreken aan de vennootschap daar een compensatie bijsteken voor die aansluiting? ( ik denk maar luidop )

Vennootschap heeft die integraal betaald.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Op 29/12/2021 om 16:02, Milton1 zei:

Vraag mbt fiscaal voordeel laadpaal: deze moet nieuw zijn (check), slim (check).

1. Mag ik deze ook zelf installeren?

En dan "meest complexe" vraag: ALS ik zou kiezen voor de verhoogde kostenaftrek op de vennootschap à 200% dan moet deze laadpaal aangemeld worden om publiek toegankelijk te zijn voor andere gebruikers.  Hoe gaan jullie daar concreet mee om?  De vennootschap ontvangt niet veel "klanten over de vloer" (lees: da's mijn eigen oprit, gelegen achter een gesloten poort 🙂).

Hoe meld je een laadpaal als ‘publiek’ aan? (Hoe) Moet je een provider kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tommie zei:

Achter een gesloten poort zal 't niet lukken he. Wordt gecontroleerd.

Als die poort (van uw bedrijf) tijdens de kantooruren open is en klanten er kunnen laden dan mag dat geen probleem zijn.

Voor zover ik weet zijn er nergens strikte technische voorwaarden gepubliceerd (zoja, graag een linkje 🙂).
Idealiter voorzie je toegang via een laadpas-provider zodat de meeste commerciele laadpassen werken.
Maar ik denk dat je ook met een eigen laadpaal RFID token en doorrekenen aan de klant even goed weggeraakt.
Het punt is niet OF men er gaat laden, maar of men er KAN laden.

Anyway, typisch belgische grijze zone ...

Wilt ge safe zitten, laat dan uw hek open overdag en zet uw laadpaal open via bvb e-flux.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er eigenlijk al thuis oplossingen voor DC laden? En dan bedoel ik eigenlijk vooral waarbij je ook van DC start.

Als je bijvoorbeeld een hoogspanning thuisbatterij plaatst, houdt het niet veel steek om dat eerst nog om te vormen naar AC, om dat dan door de auto weer te laten omvormen naar DC. Je zit dan ook met de beperking dat je batterij omvormer maximum 10kW mag zijn, dus sneller laden dan dat gaat niet. Al is dat eigenlijk niet zo'n probleem, want hetgeen je met je zonnepanelen kan genereren op 1 dag, moet je op 6-7u aan 10kW wel in de auto krijgen.

Gaat hem dus puur over het beperken van omvormerverliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid