Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

Ze zijn hier net de aansluiting komen upgraden van 1 fase naar 3 * 400V.

Ik zag die gast die teller vervangen, en vroeg " waar is dat metertje dat erin zat? " (was een P1 meter, in de P1 poort, dus gewoon ingeplug via een RJ11 poortje ).

"Ah, was dat van u. Dat zat muur vast, ik heb dat eruit getrokken en in de vuilbak gegooid. Je mag gij trouwens uw kast niet open doen hé ! "

Echt hoe goed zijn die installateurs op de hoogte van de huidige technologie ?? 😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/22/2022 at 3:57 PM, Soundstorm said:

Zijn er eigenlijk al thuis oplossingen voor DC laden? En dan bedoel ik eigenlijk vooral waarbij je ook van DC start.

Als je bijvoorbeeld een hoogspanning thuisbatterij plaatst, houdt het niet veel steek om dat eerst nog om te vormen naar AC, om dat dan door de auto weer te laten omvormen naar DC. Je zit dan ook met de beperking dat je batterij omvormer maximum 10kW mag zijn, dus sneller laden dan dat gaat niet. Al is dat eigenlijk niet zo'n probleem, want hetgeen je met je zonnepanelen kan genereren op 1 dag, moet je op 6-7u aan 10kW wel in de auto krijgen.

Gaat hem dus puur over het beperken van omvormerverliezen.

Hoeveel % verlies is dat dan?

Het sop moet de kool nog waard zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoeveel % verlies is dat dan?

Het sop moet de kool nog waard zijn.

Reken 3-4% verlies om van DC/AC of AC/DC te doen. 2-3% verlies bij DC/DC. Als je dus energie uit je batterij wilt halen om in de auto te steken, dan verlies je 6-8% als je het via AC doet. Blijf je DC gebruiken, dan verlies je maar 2-3%.

De laadinstallatie zal wel wat duurder zijn in vergelijking met AC, maar aangezien de stroom niet zo groot is, valt dat allemaal wel mee. Je hebt alvast een pak minder koper nodig. Langs de andere kant is de prijs van een AC laadstation volledig van de pot gerukt, dat is gewoon een veredeld stopcontact. Eigenlijk zou dat een volledig correcte prijs voor een DC laadstation kunnen zijn.

Reken 20kWh/100km, 0.25€/kWh, 15000km/jaar.
Met DC/AC/DC: 3240MWh, 810€
Met DC/DC: 3090MWh, 772€

Dus ja, 30€ per jaar verschil lijkt niet zo zot te zijn. Maar je moet dan ook niet extra betalen voor een grotere lader in de auto toch ook snel 2k. Je werkt ook met een systeem dat los staat van het net, dus als er later nog taxen komen voor transportenergie, kan je dat misschien omzeilen. Je kan ook de DC/AC omvormer die je nodig hebt voor je huis kleiner houden, want daar heb je zo veel vermogen niet nodig als bij een auto laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

Wat was de kost?

De kost van de verzwaring? 

500€ btwExcl (monofase naar 3*400V 32A)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, Soundstorm said:

Langs de andere kant is de prijs van een AC laadstation volledig van de pot gerukt, dat is gewoon een veredeld stopcontact. Eigenlijk zou dat een volledig correcte prijs voor een DC laadstation kunnen zijn.

Je hebt hier gezien hoe je dat zelf kunt bouwen he. Veel stelt dat idd niet voor. Is weer een kwestie van artificiële prijszetting en "wat de klant ervoor wil betalen". Dat is nu normaal geworden dat zo een ding ergens tegen de 1000 euro kost, dus dat is nu de prijs, punt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/11/2021 om 14:07, WoKe zei:

Tot max 0,40€/kWh
Ik heb hem net vervangen door 2 laadstations van Easee aangezien we er tegenwoordig 2 tegelijk willen kunnen laden.
Moest ge interesse hebben om de Newmotion over te nemen 😉 (overweeg anders om hem bij ons huurhuis te installeren)

Op 22/2/2022 om 14:40, zwoemba zei:

Recent ook een Easee laten installeren:

En, content van? 

1500+btw correcte prijs voor paal incl plaatsing? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet nog geen prijs of type lader, maar na mijn vraag voor een offerte van het plaatsen van een tesla lader kreeg ik deze reactie. ( ik had geschreven dat ik geen 3x400v had maar 1x230 40, met de vraag wat hij voorstelde)

 

Bij deze installatie zou ik u eerder aanraden een wallbox te plaatsen met loadbalancing (meet het verbruik in het gebouw en stuurt indien nodig de laadsnelheid van de wagen bij).

Dat komt op termijn goedkoper uit dan een verzwaring. Dit kan echter wel niet met de lader van Tesla (die kunnen buiten de wagen laden eigenlijk niks).

 

Dus ook geen verzwaring van mijn huidige installatie, volgens hem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mazdastruction zei:

En, content van? 

1500+btw correcte prijs voor paal incl plaatsing? 

 

Als je met “paal” de lader bedoelt lijkt dat wel ok ja. Maar denk dat @zwoembaeen accesoire heeft in de vorm van een echte paal (in de zuivere zin) en dat dat nog een kostelijk dingske was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu idd net geen €2000 + btw betaald, waarvan ongeveer €400 voor de staander was. Dus idd, ongeveer €1500 + btw voor enkel de lader klopt wel

Voor de rest wel heel tevreden van. Makkelijk om exports te maken van je verbruik, wat administratief wel handig is 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Mazdastruction zei:

En, content van? 

1500+btw correcte prijs voor paal incl plaatsing? 

 

Yep, werk perfect
Prijs hangt beetje af van hoeveel kabel, werk en wat er in de verdeelkast moet gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, tuscani zei:

Weet nog geen prijs of type lader, maar na mijn vraag voor een offerte van het plaatsen van een tesla lader kreeg ik deze reactie. ( ik had geschreven dat ik geen 3x400v had maar 1x230 40, met de vraag wat hij voorstelde)

 

Bij deze installatie zou ik u eerder aanraden een wallbox te plaatsen met loadbalancing (meet het verbruik in het gebouw en stuurt indien nodig de laadsnelheid van de wagen bij).

Dat komt op termijn goedkoper uit dan een verzwaring. Dit kan echter wel niet met de lader van Tesla (die kunnen buiten de wagen laden eigenlijk niks).

 

Dus ook geen verzwaring van mijn huidige installatie, volgens hem?

Hebben de twee echt met elkaar te maken? Het is niet dat het eindresultaat hetzelfde is.

Ofwel ga je voor een trage lader op 1 fase, en dan lijkt mij 1 met loadbalancing de juiste keuze.
Ofwel ga je voor een snelle lader op 3 fasen, waarbij loadbalancing niet nodig is.

Deze week een installateur over de vloer gehad die zei dat verzwaren toekomstgericht beter was met 2 wagens .... maar in zijn oplossing zit ook een batterij en zonnepanelen. Persoonlijk denk ik nog altijd dat op 1 fase perfect kan als je wagen ook overdag veel thuis staat, maar ik ben ook maar een leek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt af van hoeveel je gemiddeld per laadbeurt gaat moeten laden en hoe lang de wagen thuis staat om te laden.

bvb gemiddeld elke dag 100km rijden (say tussen de 20 en 25 kW) en elke avond inpluggen op een monofase 3,6 kW paal (7u laden) of op een monofase 7,4 kW paal (3,5u laden)

PV en batterij kan helpen als je voornamelijk ‘s avonds gaat laden en je PV energie niet kan verbruiken wanneer ze geproduceerd wordt. Dan ga je zowieso traag moeten laden, want zo’n PV batterij ga je (meestal) niet aan 7,4 kW kunnen belasten. En zo’n batterij is momenteel ook niet erg groot … 3 a 7 kW is nu wat de norm.

Ook interessante info hier

https://laaddirect.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-een-1-fase-laadpaal/

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, WoKe said:

Hangt af van hoeveel je gemiddeld per laadbeurt gaat moeten laden en hoe lang de wagen thuis staat om te laden.

En of je je analoge teller nog hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, thor said:

Hoeveel eurocent per kwh kan je nu aangeven aan de fiscus voor je verbruik?

Hetgeen er op het contract met je energieleverancier staat.

Deel gewoon het bedrag van je afrekening door het aantal kWh dat je verbruikt hebt en je hebt je eenheidsprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, WoKe zei:

Hangt af van hoeveel je gemiddeld per laadbeurt gaat moeten laden en hoe lang de wagen thuis staat om te laden.

bvb gemiddeld elke dag 100km rijden (say tussen de 20 en 25 kW) en elke avond inpluggen op een monofase 3,6 kW paal (7u laden) of op een monofase 7,4 kW paal (3,5u laden)

PV en batterij kan helpen als je voornamelijk ‘s avonds gaat laden en je PV energie niet kan verbruiken wanneer ze geproduceerd wordt. Dan ga je zowieso traag moeten laden, want zo’n PV batterij ga je (meestal) niet aan 7,4 kW kunnen belasten. En zo’n batterij is momenteel ook niet erg groot … 3 a 7 kW is nu wat de norm.

Ook interessante info hier

https://laaddirect.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-een-1-fase-laadpaal/

Op dit moment ziet het er bij ons naar uit dat elke EV nadat hij gebruikt is voor woon-werk een dag gaat stilstaan, dus daar is in mijn ogen geen batterij nodig en volstaat monofase laden zeker. Bijvoorbeeld monofase 25A heb je 150 km op 6 uur geladen, dat dekt voor ons althans de vraag van het grootste deel van het jaar af. Ik sta ook niet te springen om de installatie te verzwaren want 3-fasen op een particuliere woning is zoiets dat vraagt om achteraf stevig genaaid te worden qua kosten in mijn ogen, mijn argwaan naar de overheid/netwerkbeheerders is aanwezig 🙂

Ik denk dat wanneer je als particulier een paar huishoudtoestellen, EV laden en kleine batterij (voor de avondpiek op te vangen) op zonne-energie kan doen voor een groot deel van het jaar dat dat een interessante manier is om minder afhankelijk te zijn van het net en de kosten die daaraan vasthangen. Maar dan moet je natuurlijk in de positie zitten van max 2 dagen per week naar kantoor te moeten en/of over meerdere auto's te beschikkken. Het financiële plaatje klopte 2 jaar geleden met 150 euro per maand voor gas en electriciteit totaal niet, intussen zitten we aan 300 per maand dus het is al wat meer de moeite om dat te bekijken. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, josenjef zei:

Op dit moment ziet het er bij ons naar uit dat elke EV nadat hij gebruikt is voor woon-werk een dag gaat stilstaan, dus daar is in mijn ogen geen batterij nodig en volstaat monofase laden zeker. Bijvoorbeeld monofase 25A heb je 150 km op 6 uur geladen, dat dekt voor ons althans de vraag van het grootste deel van het jaar af. Ik sta ook niet te springen om de installatie te verzwaren want 3-fasen op een particuliere woning is zoiets dat vraagt om achteraf stevig genaaid te worden qua kosten in mijn ogen, mijn argwaan naar de overheid/netwerkbeheerders is aanwezig 🙂

Ik denk dat wanneer je als particulier een paar huishoudtoestellen, EV laden en kleine batterij (voor de avondpiek op te vangen) op zonne-energie kan doen voor een groot deel van het jaar dat dat een interessante manier is om minder afhankelijk te zijn van het net en de kosten die daaraan vasthangen. Maar dan moet je natuurlijk in de positie zitten van max 2 dagen per week naar kantoor te moeten en/of over meerdere auto's te beschikkken. Het financiële plaatje klopte 2 jaar geleden met 150 euro per maand voor gas en electriciteit totaal niet, intussen zitten we aan 300 per maand dus het is al wat meer de moeite om dat te bekijken. 

 

Wij gaan het ook zo proberen vanaf deze week. Tiguan is ook verkocht en ID.4 is er deze week. Afwisselend laden en hier wordt het eerder 120-125km/6u als oplaadmogelijkheid. Voor 1 wagen perfect te doen met die mono25A. Eens het zwembad en de airco terug gebruikt zullen worden zal het enkel ‘s nachts nog zijn waarschijnlijk. 
In nood hebben we fastned op 5km van hier of Tesla supercharger op 6,5km. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sally doet elke dag een 15km werkverplaatsing en dan is het savonds nog wat rondtoeren voor de activiteiten.  Maar dat is ook iets van een 15km. Pakweg 30 a 40km per dag.  ( ong 3 dagen in de week) verre verplaatsingen zijn in het weekend, voor de matchen van de voetbal en danswedstrijden. Die durven wel wat verder zijn ( rochefort bv ). Dus dat zal een mooie test zijn. ( is binnen 2 weken al 😄 en sally moet alleen gaan)

Hier dus ook eerst met mijn 1x230v proberen. Momenteel is het een 40amp dus ga eens kijken of ik daar  mee te kom en hoe snel hij zal laden. 

Enkel nog uitmaken of ik voor de Tesla gen3 ga of een ander merk ( de verkoper zij dat de Tesla geen slimme meter is. Iemand die er meer over weet?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, STA911 zei:

Wij gaan het ook zo proberen vanaf deze week. Tiguan is ook verkocht en ID.4 is er deze week. Afwisselend laden en hier wordt het eerder 120-125km/6u als oplaadmogelijkheid. Voor 1 wagen perfect te doen met die mono25A. Eens het zwembad en de airco terug gebruikt zullen worden zal het enkel ‘s nachts nog zijn waarschijnlijk. 
In nood hebben we fastned op 5km van hier of Tesla supercharger op 6,5km. 

Fastned op 6 km zou ook mijn backup zijn voor die keren dat ik weet dat ik snel terug met een volle wagen wil vertrekken.

Ik bekijk het ook zo, proberen en eventueel bijsturen, maar klein beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, tuscani zei:

Sally doet elke dag een 15km werkverplaatsing en dan is het savonds nog wat rondtoeren voor de activiteiten.  Maar dat is ook iets van een 15km. Pakweg 30 a 40km per dag. Hier dus ook eerst met mijn 1x230v proberen. Momenteel is het een 40amp dus ga eens kijken of ik daar  mee te kom en hoe snel hij zal laden. 

Enkel nog uitmaken of ik voor de Tesla gen3 ga of een ander merk ( de verkoper zij dat de Tesla geen slimme meter is. Iemand die er meer over weet?)

Google zegt nee. Maar die markt is groot, dus is geen probleem.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2099406

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, tuscani said:

Dus een loadbalancing is iets wat jullie eigenlijk wel aanraden? 

( als leek, anders springt je "plon" ? )

 

Ja ik zou dat doen. En idd, anders springt de "plon".

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, tuscani zei:

Dus een loadbalancing is iets wat jullie eigenlijk wel aanraden? 

( als leek, anders springt je "plon" ? )

 

Hangt af van beschikbaar vermogen en andere mogelijke simultane gebruikers.

Ik heb 63A 3p liggen, dus niet meteen nood aan een loadbalancer 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid