Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ja ik zou dat doen. En idd, anders springt de "plon".

zou je dan eerder opteren om een lader met loadbalancing te plaatsen op je bestaande installatie. En die dus niet te wijzigen

ofwel je bestaande 1x230v installatie een upgrade geven. Van 40amp naar 60amp bv en geen 400v of 3-fasen kosten

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

zou je dan eerder opteren om een lader met loadbalancing te plaatsen op je bestaande installatie. En die dus niet te wijzigen

ofwel je bestaande 1x230v installatie een upgrade geven. Van 40amp naar 60amp bv en geen 400v of 3-fasen kosten

Ga je die lader publiek zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, josenjef zei:

Ga je die lader publiek zetten?

niet mogelijk spijtig genoeg, wegens geen parkeerplaats voor de deur of oprit. anders was het idd een openbare.

Nu komt hij binnen in mijn garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga deze bestellen

https://wallbox.com/nl_be/pulsar-plus-type-2-5m-22kw-drie-fasige

en bij monofase 230V blijven.  Volgens mijn opzoekingen draait die lader zowel op mono als op 3fase, en het prijsverschil is maar 50€. dan is de lader sowieso klaar voor mocht er later toch 400V komen. 

momenteel 40Amp max stroom. De lader kan 32Amp vragen, maar met die loadbalance zal dat volgens mij zichzelf gaan bijregelen. ik heb ook van een andere tesla eigenaar gehoord dat hij gewoon in de wagen zelf zijn batterijlaadvermogen kan aanpassen. (hij zet dat bv gewoon op 15Amp, en dan vraagt hij nooit meer van uw installatie)

ik vermoed dat ik zo zelfs geen verzwaring van mijn 1x230V 40Amp naar 1x230V 60Amp nodig heb. (of toch niet direct als test)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Waarom installeert iedereen toch een laadstation ( thuis ) vraag ik mij af.

 

als je geen Facturatie hoeft te doen is een industriële stekker ( type 2) van een 15 euro voldoende om thuis te kunnen laden.

Een laadpaal/station kost als snel 1500 euro zonder ( mijn inziens ) enige meerwaarde tenzij je dus nood hebt aan Facturatie en/of loadbalancing ( maar in dit laatste geval kan je beter uw elek instal upgraden naar 3-fase ) tenzij uw auto enkel mono fase kan laden en/of je geen 400V kan krijgen van fluvius.

 

zie ik iets over het hoofd ??

aangepast door Germinal
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Germinal zei:

Waarom installeert iedereen toch een laadstation ( thuis ) vraag ik mij af.

 

als je geen Facturatie hoeft te doen is een industriële stekker ( type 2) van een 15 euro voldoende om thuis te kunnen laden.

Een laadpaal/station kost als snel 1500 euro zonder ( mijn inziens ) enige meerwaarde tenzij je dus nood hebt aan Facturatie en/of loadbalancing ( maar in dit laatste geval kan je beter uw elek instal upgraden naar 3-fase ) tenzij uw auto enkel mono fase kan laden en/of je geen 400V kan krijgen van fluvius.

 

zie ik iets over het hoofd ??

In mijn geval ligt mijn oprit aan de straat. Ik wilde dus een vaste kabel op de oprit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/4/2022 om 09:53, Germinal zei:

Waarom installeert iedereen toch een laadstation ( thuis ) vraag ik mij af.

 

als je geen Facturatie hoeft te doen is een industriële stekker ( type 2) van een 15 euro voldoende om thuis te kunnen laden.

Een laadpaal/station kost als snel 1500 euro zonder ( mijn inziens ) enige meerwaarde tenzij je dus nood hebt aan Facturatie en/of loadbalancing ( maar in dit laatste geval kan je beter uw elek instal upgraden naar 3-fase ) tenzij uw auto enkel mono fase kan laden en/of je geen 400V kan krijgen van fluvius.

 

zie ik iets over het hoofd ??

Vooral al voor dit zou ik denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/3/2022 om 13:37, tuscani zei:

ik ga deze bestellen

https://wallbox.com/nl_be/pulsar-plus-type-2-5m-22kw-drie-fasige

en bij monofase 230V blijven.  Volgens mijn opzoekingen draait die lader zowel op mono als op 3fase, en het prijsverschil is maar 50€. dan is de lader sowieso klaar voor mocht er later toch 400V komen. 

momenteel 40Amp max stroom. De lader kan 32Amp vragen, maar met die loadbalance zal dat volgens mij zichzelf gaan bijregelen. ik heb ook van een andere tesla eigenaar gehoord dat hij gewoon in de wagen zelf zijn batterijlaadvermogen kan aanpassen. (hij zet dat bv gewoon op 15Amp, en dan vraagt hij nooit meer van uw installatie)

ik vermoed dat ik zo zelfs geen verzwaring van mijn 1x230V 40Amp naar 1x230V 60Amp nodig heb. (of toch niet direct als test)

 

Omschakelen naar 3 fasen kost ook geld, want ook de verdeelkast moet opnieuw bekabeld worden.

Ook heb je dan onmiddellijk een digitale teller, dus geen terugdraaiende teller meer indien zonnepanelen.

Een laadstation kan je ook beveiligen (pincode, RFID, ...) zodat niet iedereen er kan laden. Dit laatste is uiteraard enkel van toepassing indien uw laadstation toegankelijk is voor derden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/4/2022 om 15:20, fredoo zei:

Iemand ervaring met een wallbox aan een rijhuis?

(mag dit zonder eigen parkeerplaats?)

vraag je best aan je gemeente.

In aalst bv zie ik een paar rijhuizen met buiten een lader hangen, waar dan wagen op een openbare plaats staat met een rubberen mat over de kabel. In lede dan weer, mag dat niet, en moet je echt aan een laadpaal gaan staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/4/2022 om 09:53, Germinal zei:

Waarom installeert iedereen toch een laadstation ( thuis ) vraag ik mij af.

 

als je geen Facturatie hoeft te doen is een industriële stekker ( type 2) van een 15 euro voldoende om thuis te kunnen laden.

Een laadpaal/station kost als snel 1500 euro zonder ( mijn inziens ) enige meerwaarde tenzij je dus nood hebt aan Facturatie en/of loadbalancing ( maar in dit laatste geval kan je beter uw elek instal upgraden naar 3-fase ) tenzij uw auto enkel mono fase kan laden en/of je geen 400V kan krijgen van fluvius.

 

zie ik iets over het hoofd ??

voor zover ik niet verkeerd ben, maakt 3-fasen of mono niet uit bij een ev. Enkel 400V, maakt een verschil.

maar mijn installatie upgraden naar 3fasen 230V, maakt dus geen verschil. ik heb dus een laadstation genomen met loadbalancing. Die kan zowel op mono (hetgeen ik nu nodig heb) werken, als op 400V, mocht ik het nadien toch nog willen aanpassen, bij bv nog een ev erbij.

7 minuten geleden, Bobby II zei:

Omschakelen naar 3 fasen kost ook geld, want ook de verdeelkast moet opnieuw bekabeld worden.

Ook heb je dan onmiddellijk een digitale teller, dus geen terugdraaiende teller meer indien zonnepanelen.

Een laadstation kan je ook beveiligen (pincode, RFID, ...) zodat niet iedereen er kan laden. Dit laatste is uiteraard enkel van toepassing indien uw laadstation toegankelijk is voor derden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet omschakelen naar 3 fase voor mijn omvormer van mijn zonnepanelen. Ik wil meer dan 5 hangen en dan heb je 3 fase nodig, dus die kost is niet voor de lader.

Trouwens besproken met boekhouder en op dit moment kan je voor kost thuisladen met forfait werken van 6,67 eur per laadbeurt, dus met andere woorden 6,67 per dag.  Snelle rekening leert me dat aan ons gebruik dat interessanter is dan vergoeden van verbruik volgens kost. 

Temeer dat het forfaitbedrag binnenkort zal aangepast worden wegens de stijgende energieprijzen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook eens mijn simpel installietje zetten:

image.png.3cf39720b51ed99cecab432209ad4368.png

Aansluiting is een 3*400V 32a.

Lader zelf staat op monofase, omdat ik het niet van doen heb. Meestal laad ik die op aan 2-3kwh, met enkel de overschot van mijn panelen installatie (13* 310wp).

Dit is trouwens zowat mijn verbruik momenteel. Ik heb dit gerekend aan 0.355€/kwh

image.png.4910083c2030135afb3e85b6060605b1.png

Nog steeds opzoek naar een oplossing om mijn kabel wit te maken 😛

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/4/2022 om 16:48, Naish zei:

Ik moet omschakelen naar 3 fase voor mijn omvormer van mijn zonnepanelen. Ik wil meer dan 5 hangen en dan heb je 3 fase nodig, dus die kost is niet voor de lader.

Trouwens besproken met boekhouder en op dit moment kan je voor kost thuisladen met forfait werken van 6,67 eur per laadbeurt, dus met andere woorden 6,67 per dag.  Snelle rekening leert me dat aan ons gebruik dat interessanter is dan vergoeden van verbruik volgens kost. 

Temeer dat het forfaitbedrag binnenkort zal aangepast worden wegens de stijgende energieprijzen...

Het lijkt me dat ze in mijn geval eens goed gaan lachen met dat forfait? Zie hierboven, ik laad soms maar voor een euro of 2-3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Rabbit zei:

Nog steeds opzoek naar een oplossing om mijn kabel wit te maken 😛

Waarom? Dat ligt/hangt heel de tijd buiten. Gaat niet lang wit blijven hoor.

Zwarte kabel met witte stekkers zijn gemakkelijk te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Soundstorm zei:

Waarom? Dat ligt/hangt heel de tijd buiten. Gaat niet lang wit blijven hoor.

Zwarte kabel met witte stekkers zijn gemakkelijk te vinden.

Omdat het minder gaat opvallen tgo de gevel. Maar ja goed, het is muggenziften hoor 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan had je alles beter achter de poort gezet. Alleen de kabel over de poort leggen als je je wagen wil opladen, zoniet is alles "uit het zicht".

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Rabbit zei:

 

Nog steeds opzoek naar een oplossing om mijn kabel wit te maken 😛

Misschien een factuur vragen… 😀😀😀

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Soul zei:

Dan had je alles beter achter de poort gezet. Alleen de kabel over de poort leggen als je je wagen wil opladen, zoniet is alles "uit het zicht".

Ik vond dat toch maar een ferm gedoe eigenlijk. Ik wil kunnen thuiskomen en dat spel insteken. Geen poort open doen eerst 😛  Het is nu ook niet zo een ramp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

Plastidippen 😛 

ook al gepeist. Das t enige dat nog wat flexibel is. kga t eens proberen denkek

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Rabbit said:

ook al gepeist. Das t enige dat nog wat flexibel is. kga t eens proberen denkek

Direct genoeg lagen doen, als het dan tegenvalt pelt het gemakkelijk af 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid