Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

Op 22/5/2023 om 16:17, Tommie zei:

0,60 euro tot 1,1 euro per kWh voor een gewone lader? Wat voor diefstal is dat. :D 

Onze snellader staat 'maar' aan 0,95 euro per kWh.

0,95 is anders ook wel diefstal, op ionity laad ik aan 0,33...

3 uren geleden, Speedhunter zei:

Zijn er hier nog mensen die een 3 fase laadkabel gebruiken voor thuis in plaats van een paal? Denk dat ik dat zal nemen. 

Ik laad thuis met de standaard lader op een 3 fase aansluiting en heb dus geen paal.

Even evalueren nu met de zonnepanelen, maar mogelijks kan dat toch de investering waard zijn om een slimme lader te hebben die kan aangestuurd worden om enkel de overschot van de panelen in de auto te pompen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Naish zei:

Ik laad thuis met de standaard lader op een 3 fase aansluiting en heb dus geen paal.

Even evalueren nu met de zonnepanelen, maar mogelijks kan dat toch de investering waard zijn om een slimme lader te hebben die kan aangestuurd worden om enkel de overschot van de panelen in de auto te pompen...

Wij hebben nog geen 3 fase aansluiting. In hoeveel tijd laad je op? 4-5uur? 

De standaard lader bij jou kan dus 3 fasen aan en dan heb je geen 3 fasen laadkabel moeten kopen, zie ik dat goed? 

Wij hebben ook panelen maar het huis gaat de verkoop in en daarom willen we de investering niet meer doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje, ik ben ook overgestapt naar een Hybride (BMW 530E touring) 
Wat raden jullie aan als laadpaal / laadkabel?
Ik heb zowel gewone stopcontacten als 380V in de garage...
Een echte laadpaal is misschien wat overdreven voor een hybride? Ik dacht dat je de BMW zelfs niet kan opladen bij de snelladers langs de snelweg?
(ik heb dit ergens gelezen, en ik ben nog aan het wachten op mijn nummerplaten, dus ik kan het nog niet gaan testen 🙂 )
Ik heb bij BMW een laadpas van BMW mee gekregen is dit een goede zaak? of toch beter kijken bij andere leveranciers? 
Het is allemaal nieuw voor mij, die hybride toestanden 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/5/2023 om 14:30, Speedhunter zei:

Wij hebben nog geen 3 fase aansluiting. In hoeveel tijd laad je op? 4-5uur? 

De standaard lader bij jou kan dus 3 fasen aan en dan heb je geen 3 fasen laadkabel moeten kopen, zie ik dat goed? 

Wij hebben ook panelen maar het huis gaat de verkoop in en daarom willen we de investering niet meer doen. 

4-5u?

Zal eerder 13u zijn :lol:

nu, dat is ook enkel als hij quasi leeg is.  Nu met dit weer steek ik de wagen bijna altijd in. Ook al heeft hij nog 75%. En dan gewoon rustig aan 3kw laden ( 15amp)zodat je zeker geen hoger capaciteitstarief hebt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, tuscani zei:

4-5u?

Zal eerder 13u zijn :lol:

nu, dat is ook enkel als hij quasi leeg is.  Nu met dit weer steek ik de wagen bijna altijd in. Ook al heeft hij nog 75%. En dan gewoon rustig aan 3kw laden ( 15amp)zodat je zeker geen hoger capaciteitstarief hebt. 

Ja? Lijkt me wel lang voor met 3 fasen, ook met 58kwh batterij? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Speedhunter zei:

Ja? Lijkt me wel lang voor met 3 fasen, ook met 58kwh batterij? 

Hij laad met zijn gewone lader. Dan mag je nog 400v liggen hebben.  Dat spel geeft max 7kw.  😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, HIM-250 zei:

Vraagje, ik ben ook overgestapt naar een Hybride (BMW 530E touring) 
Wat raden jullie aan als laadpaal / laadkabel?
Ik heb zowel gewone stopcontacten als 380V in de garage...
Een echte laadpaal is misschien wat overdreven voor een hybride? Ik dacht dat je de BMW zelfs niet kan opladen bij de snelladers langs de snelweg?
(ik heb dit ergens gelezen, en ik ben nog aan het wachten op mijn nummerplaten, dus ik kan het nog niet gaan testen 🙂 )
Ik heb bij BMW een laadpas van BMW mee gekregen is dit een goede zaak? of toch beter kijken bij andere leveranciers? 
Het is allemaal nieuw voor mij, die hybride toestanden 🙂 

Gewoon die van BMW gebruiken voor het stopcontact. Doe ik al 2,5 jaar. Eventueel op een afzonderlijke zekering. Zit bij mij in een kastje buiten in een buitenstopcontact. 

Lader kan altijd maar je hebt dat niet nodig. Met de standaard lader is uw auto vol op 4a5u.

BMW charging is handig, werkt op vrij veel plekken voor AC laden. Bijvoorbeeld bij allegro. Je gaat dat zéér weinig gebruiken tbh. Ik doe het enkel als er nog (veel) vrije laders zijn en als ik geen andere parking vind. 

40 minuten geleden, Speedhunter zei:

Ja? Lijkt me wel lang voor met 3 fasen, ook met 58kwh batterij? 

Als je thuis geen 3 fasen hebt ben je niets met een 3 fase lader. Dan ga je gewoon aan 3.7 laden. 58kwh/3.7 is 16u. Reken daar nog wat verlies bij en je zit aan 18 a 20u tot vol.

Je kan eventueel kijken voor een 32A kring te leggen naar 1 stopcontact om zo 7kW te gaan laden thuis, maar dan zou ik toch opteren voor een laadpaal. Stopcontacten zijn niet gemaakt om constant 32A te leveren.

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Gewoon die van BMW gebruiken voor het stopcontact. Doe ik al 2,5 jaar. Eventueel op een afzonderlijke zekering. Zit bij mij in een kastje buiten in een buitenstopcontact. 

Ok bedankt.

Dan ga ik daar eens wat info over opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, HIM-250 zei:

Ok bedankt.

Dan ga ik daar eens wat info over opzoeken.

Bij mij zat die ook gewoon  met de standaardlader aan een standaardstopcontact. Een hybride laad toch traag en de batterij is niet zo groot in verhouding.  Gewoon elke dag bij wijze van spreken een paar uur aan een stopcontact kan geen kwaad. 

Je zal idd niet kunnen snelladen aan snelladers, want je hebt een gewone laadpoort voor thuis of de laadpalen op straat.

BMW-530e-laadplug.jpg

Versus bv de ix

BMW-iX-charging-port.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, HIM-250 zei:

Vraagje, ik ben ook overgestapt naar een Hybride (BMW 530E touring) 
Wat raden jullie aan als laadpaal / laadkabel?
Ik heb zowel gewone stopcontacten als 380V in de garage...
Een echte laadpaal is misschien wat overdreven voor een hybride? Ik dacht dat je de BMW zelfs niet kan opladen bij de snelladers langs de snelweg?
(ik heb dit ergens gelezen, en ik ben nog aan het wachten op mijn nummerplaten, dus ik kan het nog niet gaan testen 🙂 )
Ik heb bij BMW een laadpas van BMW mee gekregen is dit een goede zaak? of toch beter kijken bij andere leveranciers? 
Het is allemaal nieuw voor mij, die hybride toestanden 🙂 

Je kan bij een gemiddelde hybride toch niet sneller laden dan 7kW dus eigenlijk is een 3 fase aan meer dan 7kW overkill. Een gewoon stopcontact is max 3,7kW dus je kan mits een investering het enkel maar verdubbelen.

Je hebt een batterij van 10 kWh, dus we praten hier van een max laadtijd van 3u of minimaal van een kleine 2u.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Monterey Jack zei:

Als je thuis geen 3 fasen hebt ben je niets met een 3 fase lader. Dan ga je gewoon aan 3.7 laden. 58kwh/3.7 is 16u. Reken daar nog wat verlies bij en je zit aan 18 a 20u tot vol.

Je kan eventueel kijken voor een 32A kring te leggen naar 1 stopcontact om zo 7kW te gaan laden thuis, maar dan zou ik toch opteren voor een laadpaal. Stopcontacten zijn niet gemaakt om constant 32A te leveren.

 

Het zou de bedoeling zijn om 3 fase aansluiting te plaatsen. Vraag is of de 3 fase aansluiting en de 3 fase laadkabel dan nog veel schelen met een laadpaal. Indien wel, kan het nog interessant zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Speedhunter zei:

Het zou de bedoeling zijn om 3 fase aansluiting te plaatsen. Vraag is of de 3 fase aansluiting en de 3 fase laadkabel dan nog veel schelen met een laadpaal. Indien wel, kan het nog interessant zijn. 

Met uw 3 fase aansluiting te plaatsen is jouw probleem nog niet opgelost he. Als je 3 fasen binnen trekt moet je in uw kast dan ook een deel op 3 fase laten. Van daaruit een lijn trekken naar een nieuwe 3 fase stekker. Als je dan een gewone stekker zet, of je kiest een laadpaal, beide kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/28/2023 at 8:15 PM, HIM-250 said:

Ik dacht dat je de BMW zelfs niet kan opladen bij de snelladers langs de snelweg?

Waarom zou je dat willen doen met een hybride?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/5/2023 om 09:55, Asserti zei:

Een laadpaal kan nog een hoop andere voordelen hebben, los van het sneller laden

Ja uiteraard, en wetende dat de volgende wagen naar alle waarschijnlijkheid een full electric zal worden kan je altijd opteren om al een deftige laadpaal te zetten.

Al lijkt mij die markt nu echt te ontwikkelen en er binnen 3 à 5 jaar waarschijnlijk veel betere producten voor de persoon in kwestie zullen zijn... Goedkoper, ander design, nieuwe standaard/protocol en ga zo maar door.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Spillies said:

Al lijkt mij die markt nu echt te ontwikkelen en er binnen 3 à 5 jaar waarschijnlijk veel betere producten voor de persoon in kwestie zullen zijn... Goedkoper, ander design, nieuwe standaard/protocol en ga zo maar door.  

Ik hoop er niet al te veel op.

Wat je meer gaat vinden zijn palen die vehicle to grid gaan kunnen doen, maar net zoals "de markt" beslist heeft dat een gewone laadpaal 1500 euro moet kosten (give or take ...), zal zo een paal 5K moeten kosten.

Dat is helaas geen markt zoals gsms en computers waarbij mensen regelmatig eens een nieuw model moeten kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen CertiPower over de vloer gehad. Ze hebben mij voorstel gemaakt voor volgende laadpaal:

Smappee EV Wall White 1-Phase 7.4 kW Type 2 cable 8m with cable holder

Heb 10kW zonnepanelen liggen met omvormer van max 9kW dacht ik. 

Iemand ervaring met dit model? Wellicht niet nodig om een zwaarder model te plaatsen met 3-fasen / 22kW gezien het capaciteitstarief?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al es ergens geschreven, een typisch Vlaams/Europees huis kan geen 22kW laden. Met een 3f aansluiting met 32A hebt ge 22,2kW in totaal.
Dus als ge daar uwen auto met 22kW gaat willen laden... (Meeste 3f aansluitingen wat ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn 20A of 25A. Bij een monofasige aansluiting is het typisch 40A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, mrbbs zei:

Vanmorgen CertiPower over de vloer gehad. Ze hebben mij voorstel gemaakt voor volgende laadpaal:

Smappee EV Wall White 1-Phase 7.4 kW Type 2 cable 8m with cable holder

Heb 10kW zonnepanelen liggen met omvormer van max 9kW dacht ik. 

Iemand ervaring met dit model? Wellicht niet nodig om een zwaarder model te plaatsen met 3-fasen / 22kW gezien het capaciteitstarief?

Ik denk dat ik die smappee ook heb. Weinig vergelijkingspunten, maar wat ik bij anderen al heb gezien is hun software wel goed om alles te balanceren. Smappee komt ook van de "slimme stekkers" daar hebben ze op verder gebouwd.

Hoeveel ampère de paal mag gebruiken en zo valt perfect te regelen in de app. De mijne staat op 32A en dat is meer dan snel genoeg in de praktijk.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, mrbbs zei:

Vanmorgen CertiPower over de vloer gehad. Ze hebben mij voorstel gemaakt voor volgende laadpaal:

Smappee EV Wall White 1-Phase 7.4 kW Type 2 cable 8m with cable holder

Heb 10kW zonnepanelen liggen met omvormer van max 9kW dacht ik. 

Iemand ervaring met dit model? Wellicht niet nodig om een zwaarder model te plaatsen met 3-fasen / 22kW gezien het capaciteitstarief?

Voor het capaciteitstarief zal dat niet veel meer uitmaken, met een piek aan 7,4 kW zul je ook al aan het max. tarief zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb indertijd een 22kw lader genomen want het scheelde maar 100euro ofzo.  Dan was ik direct in orde mocht ik toch een verzwaring van mijn aansluiting aangaan. Maar nu met dat capaciteitstarief, laad ik gewoon  aan 3 of 4 kW max. De overschot gaat naar de huisbatterij en kan ik savonds ook nog gebruiken voor de wagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/4/2023 om 09:36, Ritsuke zei:

@ir_fuel Wat is de specifieke reden waarom je dan uiteindelijk voor de Wallbox gegaan bent? Het niet verplichten van een cloud platform icm load balancing? Ik zie dat de Eassee optioneel ook load balancing heeft vandaar.

@ir_fuel & @Ritsuke

Hebben jullie Smappee overwogen? Elektricien stelt dit voor maar hij staat open voor andere merken. Ik weet dat jullie de Wallbox hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/6/2023 om 16:57, Joske zei:

Ik heb het al es ergens geschreven, een typisch Vlaams/Europees huis kan geen 22kW laden. Met een 3f aansluiting met 32A hebt ge 22,2kW in totaal.
Dus als ge daar uwen auto met 22kW gaat willen laden... (Meeste 3f aansluitingen wat ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn 20A of 25A. Bij een monofasige aansluiting is het typisch 40A.

Als de panelen 10kW kunnen leveren, is het natuurlijk geen probleem om tot 22kW naar de auto te krijgen. Is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Waar er dan wel op gelet moet worden, is dat de elektrische kast hierop voorzien is. Meestal zitten alle componenten er in om rekening te houden met de maximum stroom die uit de tellerkast kan komen. Als je daar dan intern nog eens 50% bij doet, kan je al eens iets kapot maken (meestal de verliesstroomschakelaars).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid