Ga naar inhoud

F1 Nieuws


TCT

Aanbevolen berichten

Lijkt mij een maat voor niets te zijn want ik schat Sauber en Force India toch wel even hoog in. http://www.sporza.be/cm/sporza/auto_motor/F1/121015_Hulkenberg_Sauber

Heerlijk dat dit fragment bij de Grand Prix van dit weekend nog eens naar boven gehaald werd:

:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij een maat voor niets te zijn want ik schat Sauber en Force India toch wel even hoog in. http://www.sporza.be...lkenberg_Sauber

Heerlijk dat dit fragment bij de Grand Prix van dit weekend nog eens naar boven gehaald werd:

:lolz:

Tjah, ik weet het niet hoor. Sauber is toch al goed geweest voor kwalificatie op 1e rij en 4 podiumplaatsen. Lijkt mij niet verkeerd te zijn. Hij is overigens afhankelijk geweest van Grosjean, naar het schijnt zou hij daar de vervanger van geweest zijn, maar mag deze toch blijven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een ongelofelijke website gevonden voor een statistiek en cijferfreak :-)

Een voorbeeldje gepost, maar wat je daar allemaal vindt.. head to head qualifying, race results, average gap, ronde tot ronde analyses van rondetijden en posities in de race, etc etc. Fantastisch!

http://www.f1fanatic.co.uk/2012/10/28/2012-indian-grand-prix-fastest-laps/

Link naar reactie
Delen op andere sites

RB graag. Vettel - Raikkonen, me like!

Ware het niet dat er geruchten zijn dat Vettel rond die tijd naar Ferrari zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ware het niet dat er geruchten zijn dat Vettel rond die tijd naar Ferrari zou gaan.

Enkel als Alonso weg gaat. En waar zou die naartoe moeten gaan? Naar zijn vriend Lewis? Een tweede kans bij McLaren naast 1B rijder Button? Hmm, dat zou nog kunnen wellicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alonso heeft nooit problemen gehad met het feit dat er een snelle rijder naast hem in het team zat. Hij had er enkel problemen mee dat er zelfs diep in het seizoen geen duidelijke keuzes voor een rijder gemaakt werden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alonso heeft nooit problemen gehad met het feit dat er een snelle rijder naast hem in het team zat. Hij had er enkel problemen mee dat er zelfs diep in het seizoen geen duidelijke keuzes voor een rijder gemaakt werden.

Je hebt gelijk. Alonso wil gewoon dat het team tegen die andere snelle coureur zegt dat hij zijn bek moet houden en in dienst van Alonso moet rijden.

Laat dat nu net een eigenschap zijn die een werkelijk snelle coureur pas zal tonen nadat hij zelf uitgeschakeld is voor een titel... Het was Hamilton die gelijk op ging met Alonso en kort voor het einde van het seizoen zelfs aan kop ging in het kampioenschap. Dus als het team al een keuze had moeten maken, dan had Alonso moeten helpen, dat ging hij nooit gedaan hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

An insight into throttle mapping

The torque map is probably the single most important reference map used in Formula 1 engine management. It is the fingerprint of an engine and of critical importance for engine engineers to help optimise the on track engine performance.

renault-engine-detail.jpg“In its simplest form, the engine torque map is a theoretical model of the engine. It represents the torque output of the engine for a given engine throttle position and engine speed. In this respect it appears outwardly similar to a driver torque pedal map, the only change being the look-up against engine throttle position instead of the driver’s pedal. However, in reality, the differences are far more complex and wide reaching. From this map, you know for any given speed or throttle position that you should produce a certain amount of engine torque,” says Renault Sport F1 engine engineer David Lamb. “We then use that reference map to ensure the engine is behaving as it should out on the circuit. We measure the actual engine torque with an on-car sensor, and when you overlay this with the value predicted by the torque map, you shouldn’t notice any large differences. If you have a hesitation or a drivability issue, you will see it clearly because the measured torque will not match the reference torque."

The torque map doesn’t change much over the course of a weekend, or between races. “Under the new technical directive, issued between the German and Hungarian Grands Prix, you can’t really change the maps that much over a weekend or between races. It’s like a fingerprint of the engine. There will be subtle differences between the teams due their respective air boxes and exhausts, which will slightly change the form of the map. Prior to this directive, we would change the torque map freely to suit the climatic conditions. For example, the engines will produce nearly 10% less torque at Sao Paulo than they will this weekend in Korea due to Sao Paulo’s high altitude. By changing the torque map to the prevailing conditions the engine response will feel the same to the driver across the season. Nowadays we have to request this torque map change from the FIA, and fully justify our reasoning.”

As well as ensuring the engine behaves as it should, the map is also used to improve the driveability of the car for the driver. “When the driver lifts off the pedal the engine can be either fired in four cylinders or fully cut, depending on the level of overrun support he requires,” explains David. “When the driver goes back on the pedal from full ignition cut, you need to inject more fuel than usual to ‘wet’ the engine. Inject too little or too much and you will have a torque deficit from target, which can cause a hesitation and a loss of lap time. The initial torque demand will generally be met with only four cylinders, as you’d rather save a bit of fuel and have four cylinders firing strongly using a more open throttle than have eight coming into life rather weakly with a relatively closed throttle.

"When the torque demand exceeds that which can be met with just four cylinders, the remaining cylinders need to be fired. These will also require ‘wetting’. At this point you also have to close the throttles at a rate which coincides with the final four coming back into life – this is the tricky bit! Get it right and the driver should feel nothing across the transition, just a change in engine pitch. In all cases, the torque map is used in conjunction with other settings to govern both the fuelling requirements and throttle position."

The engine torque map is used for a multitude of other processes, such as the pit limiter, rev limiter and downshift control. “The engine torque map is without doubt one of the most important calibrations in the SECU. It really is the reference point. When the driver lifts of the pedal, it’s the engine torque map that decides by how much we close the throttles. When he goes back on power, it’s the engine torque map that stipulates to what point they open. It all works off that map.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk. Alonso wil gewoon dat het team tegen die andere snelle coureur zegt dat hij zijn bek moet houden en in dienst van Alonso moet rijden.

Laat dat nu net een eigenschap zijn die een werkelijk snelle coureur pas zal tonen nadat hij zelf uitgeschakeld is voor een titel... Het was Hamilton die gelijk op ging met Alonso en kort voor het einde van het seizoen zelfs aan kop ging in het kampioenschap. Dus als het team al een keuze had moeten maken, dan had Alonso moeten helpen, dat ging hij nooit gedaan hebben...

Tja "als"; Raikonnen is zo wereldkampioen geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid