Ga naar inhoud

Het schoorvoetende "Ik heb wreed veel goesting in een eerste moto!"-topic voor aspiranten & beginners

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
13 uren geleden, Krikkie zei:

Niet altijd.

Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen.

I know maar Polygoon heeft wel al lang genoeg zijn rijbewijs dacht ik.

Geplaatst:
4 minuten geleden, CharlesV zei:

I know maar Polygoon heeft wel al lang genoeg zijn rijbewijs dacht ik.

:D

Screenshot_20250129_122802_Brave.jpg.045b213a7c4f6d0e88fe985119ffe4bb.jpg

2 maand te laat?? @Polygoon

• Grappig 1
Geplaatst:
45 minuten geleden, Krikkie zei:

:D 2 maand te laat?? @Polygoon

Fichenbak 😅

Geplaatst:
20 uren geleden, Tjeu zei:

En als je toch 4u rijlesvolgt, dan zou ik direct een 125cc 11kW in huis halen, die kosten niet veel. Ga voor een luchtgekoelde. Honda CBF, een MSX 125 (grom), Suzuki Van Van, Yamaha YBR 125,.... Zoek een die goedkoop is wegens veel kilometers en leg er direct een nieuwe set michelin banden op.

Exemplaren met wat kilometers kosten doorgaans niet veel (minder dan 1500 euro is zeker haalbaar), terwijl die dingen gemaakt zijn om eeuwig mee te gaan in India waar ze misbruikt worden gelijk zot. En als ze stuk gaan kost het geen hol om ze te herstellen, kan je ook allemaal makkelijk zelf. 

Dan kan je daarmee wat oefenen en vooral zelf een doorgedreven opleiding volgen, begin met de beginnersopleiding van VROM. Daar ga je een stuk meer plezier uithalen en ook grotere stappen mee vooruit zetten. 

We gaan van "ik wil eens proeven van 2 wielen met een initiatiecursus" naar "motor + rijbewijs + kledij + verzekering + bandenset". 

Oké dan ...

• Grappig 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, CharlesV zei:

Fichenbak 😅

Mijn ouders hun schuld.
Ze wisten dat ik doodgraag m'n rijbewijs wou, de G stond namelijk al een tijdje voor de deur te blinken. Maar door tegenvallende schoolresultaten heeft mijn moeder het geboekte examen geannuleerd en moest ik het de volgende examenreeks eerst goed maken ...

• Grappig 1
  • Verdrietig 1
Geplaatst:
12 minutes ago, Polygoon said:

Mijn ouders hun schuld.
Ze wisten dat ik doodgraag m'n rijbewijs wou, de G stond namelijk al een tijdje voor de deur te blinken. Maar door tegenvallende schoolresultaten heeft mijn moeder het geboekte examen geannuleerd en moest ik het de volgende examenreeks eerst goed maken ...

Zijt gij een sos?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Zijt gij een sos?

Ik had perfect een rijbewijs kunnen halen met een gebuisd schoolrapport hoor :D 

Geplaatst:

Wel stom, anders kon je al eens met een 125cc rijden om te zien of het iets voor je is.

Geplaatst:
6 minutes ago, Polygoon said:

Ik had perfect een rijbewijs kunnen halen met een gebuisd schoolrapport hoor :D 

Je had ook gewoon niet kunnen buizen uiteraard.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
12 minuten geleden, Krikkie zei:

Wel stom, anders kon je al eens met een 125cc rijden om te zien of het iets voor je is.

Lijkt me inderdaad de snelste manier om te zien of het iets voor mij is.
Eveneens de snelste manier om tegen dek te gaan.

Als ik het doe, dan liefst met professionele ondersteuning.

Geplaatst:

Ik ben niet overtuigd dat je door wat oefeningen op een afgesloten terrein met een 125cc gaat weten of motorijden iets voor u is. 
Iemand met de interesse om zoiets te doen, gaat dat sowieso leuk vinden.

En die koopintenties van hierboven ivm een 125cc... ofwel blijft dat stof te vergaren ofwel het volgende jaar verkocht. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Dawud zei:

Ik ben niet overtuigd dat je door wat oefeningen op een afgesloten terrein met een 125cc gaat weten of motorijden iets voor u is. 

Exact dit. 

Geplaatst:
3 uren geleden, Dawud zei:

Iemand met de interesse om zoiets te doen, gaat dat sowieso leuk vinden.

En die koopintenties van hierboven ivm een 125cc... ofwel blijft dat stof te vergaren ofwel het volgende jaar verkocht. 

Dat was bij mij idd zo, na een jaar was die weg. Maar in tussentijd had ik wel al veel geoefend en dat merkte je volgens de instructeur wel. 
Al moet ik wel toegeven dat ik misschien wel direct voor mijn A was gegaan mocht de wachttijd toen niet zo lang geweest zijn :D

Geplaatst:
Op 28/1/2025 om 16:17, Tjeu zei:

Believe you me. Mijn knieën zijn kapot van te vallen, mijn linker duim is omzeep en ik heb meerdere plaatsen waar ik zeer weinig tot geen oppervlakte gevoel meer heb (waaronder beide bovenbenen). 

En hoppa… goesting -30%
Of is dat eerder persoonsgebonden ipv de norm ? 🙂

Geplaatst:
26 minuten geleden, Lectra zei:

En hoppa… goesting -30%

Dat is Tjeu

Geplaatst:

Ik herinner me idd iets van een muurtje mee te pakken.  Daar zijn uw knieën wel redelijk kapot van. :D

Geplaatst:
4 minuten geleden, tuscani zei:

Ik herinner me idd iets van een muurtje mee te pakken.  Daar zijn uw knieën wel redelijk kapot van. :D

Klopt. Nu, heb dik boven de 300.000km achter de rug en het eerste deel daarvan heb ik (achteraf gezien) als een halve malloot afgelegd. Het is een wonder dat ik nog leef... Zeer veel geluk gehad en daarnaast wel altijd heel veel aandacht besteed aan oefenen, oefenen, oefenen op rijtechniek. 

Maar het is dus ook wel een paar keer misgelopen. Door overmoed of pech. En dat halfhoog muurtje aan 70km/h was de pijnlijkste. Ook de enigste keer dat ik met de ambulace afgevoerd ben en niet op eigen krachten thuis ben geraakt. 
Toegeven, mijn rechterknie was al een tijdje omzeep. Als tiener een ongeval gehad met de scooter en toen had mijn sleutel (contactslot zat net voor de knie) een poging ondernomen om zich in mijn knie te gaan huisvestigen. 

Al bij al ben ik er altijd goed vanaf gekomen. Mijn neef, die verdomd goed kon rijden en ook echt dagelijks serieus wat kilometers deed, is er toch slechter uit gekomen toen zijn Pan bij een schuivertje (oprit snelweg in Lokeren) op zijn been terecht is gekomen. Heeft toch dik 2 jaar mogen revalideren... 

Met ouder (kies maar leeftijd of kinderen) te worden ruil je het gevoel van onsterfelijkheid toch stilaan in voor 'fack ik heb veel geluk gehad' en dan krijg je het gevoel dat je tijd er stilaan opzit. Je blijft niet geluk hebben. Vroeg of laat gaat het eens goed mis. En dat is (naast dat ik meer wil bewegen) ook de hoofdreden dat ik de helm aan de wilgen heb gehangen. In 2024 mss nog 3 keer met de moto gereden... Laatste keer was denk ik in augustus....  

• Vind ik leuk 2
Geplaatst: (aangepast)
54 minuten geleden, Lectra zei:

En hoppa… goesting -30%

Zeker doen. Motorrijden is het heerlijkste wat er bestaat. Zeker eens je je er echt op toelegt en de kneepjes van het vak onder de knie hebt. Je kan je echt niet inbeelden hoe fantastisch het is. Het is een groots ballet van alle wetten van de fysica die samenkomen in een ongelofelijke symphonie, aangevuld met de puurheid van de verbrandingsmotor. Niets komt ook maar in de buurt. Niets is zo magisch, zo puur. 

Maar denk aan je veiligheid. De aandacht van de automobilisten gaat er niet op vooruit...  

aangepast door Tjeu
  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst:

Ik heb telkens goeste om je een knuffel te geven. Als je over moto-rijden bezig bent, is het de grote liefde van je leven. En dat je er volledig mee stopt is crazy. 

Het helpt wel dat het je eigen keuze is uit vrije wil en niet van moeten

Geplaatst:
10 uren geleden, gewoon ik zei:

Ik heb telkens goeste om je een knuffel te geven. Als je over moto-rijden bezig bent, is het de grote liefde van je leven. En dat je er volledig mee stopt is crazy. 

Het helpt wel dat het je eigen keuze is uit vrije wil en niet van moeten

Ik kom uit een wat vreemd gezin. Dat ik op mijn 12de naar het tuinhuis verhuisd ben, vat het zowat samen. 

Motorijden is voor mij voor een groot deel mijn redding geweest. Het heeft me perspectief en identiteit gegeven, doorzettingsvermogen aangeleerd en het heeft mijn leefwereld verbreedt. Ondertussen wordt de leegte die motorrijden vulde ingenomen door drie kinderen en een fantastische vrouw, gekoppeld aan een job met erg veel zingeving. Ik heb het niet meer nodig zoals dat vroeger wel was. Maar ik word wel telkens instant vrolijk als ik mijn moto zie sta of terug denk aan alle kilometers, bochten, vroems en vrooooooouuuuums die ik ervare heb. Beste passie aller tijden :inlove:

• Vind ik leuk 6
  • Omhelzing 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Of aan je bont en blauwe schouder na het slepen van een Duc Sportclassic op de E40

• Grappig 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid