Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Vorige week mn nieuwe firmasleur opgehaald en vanmorgen naar de bandencentrale geweest om winterbanden te laten opzetten. Dus naar daar gereden met zomerbanden en teruggekeerd met winterbanden in de sneeuw. Blijft toch straf hoe groot het verschil is in dit weer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, jvc zei:

Vorige week mn nieuwe firmasleur opgehaald en vanmorgen naar de bandencentrale geweest om winterbanden te laten opzetten. Dus naar daar gereden met zomerbanden en teruggekeerd met winterbanden in de sneeuw. Blijft toch straf hoe groot het verschil is in dit weer :)

Het is wel glad ja. Ik ben al verschillende keren geslipt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, 3000 zei:

Heb ik liever

225/45 R17 (7.5Jx17)

of

205/50 R17 (6Jx17)

als winterbandenmaat?

Voor Octavia RS230

Als ik me niet vergis, is voor een winterband smaller beter. Nu weet ik niet of dit ook geldt voor een regenband (want dat weekje sneeuw moet je je niet op baseren voor je keuze).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een band met meer wang geeft nog meer flexibiliteit : ge kunt de auto nog meer bruskeren zonder dat hij grip verliest, en bij gripverlies gaat hij ook sneller weer pak krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, 3000 zei:

Heb ik liever

225/45 R17 (7.5Jx17)

of

205/50 R17 (6Jx17)

als winterbandenmaat?

Voor Octavia RS230

 

11 uren geleden, 3000 zei:

Of ga ik gewoon voor de looks en neem ik 18" en 225/40 🙂

In onze contreien kies je best voor de maat die zo dicht mogelijk bij jouw zomerbandenmaat komt. De extra grip door een smallere band te kiezen, is beperkt (op ijs), tot marginaal (sneeuw) of zelfs onbestaande (op nat). Een 225-winterband (Europese winterband) gaat je op sneeuw/ijs even veel/weinig grip geven als een 205-band, maar die 225/40 gaat je op alle droge en ook natte wegen wel veel meer rijplezier geven dan de 205/50. Bijkomend pluspunt: een autoliefhebber geniet ook van naar z'n auto te kijken en dan is het leuker om 's winters ook een zo knap mogelijke setup te hebben (en die bereik je doorgaans sneller met een mooie/groter wiel dan met een kleiner "budget" wieletje).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, 3000 zei:

Wat kost een deftige 225/40 R18 winterband tegenwoordig?

 

12 uren geleden, 3000 zei:

Of neem ik zo'n Cross Climate2?

https://www.banden-pneus-online.be/

= goeie referentie, als je prijs vraagt bij een bandenleverancier zou diens prijs daar idealiter niet te heel veel boven zitten (en dan uiteraard nog montagekost)

 

Waarvoor ga je je "winterbanden" gebruiken? Om hier rond te rijden of ga je ook regelmatig naar de Alpen e.d.?
En wat is "hier", woon je in heuvelachtige streken met veel kleine baantjes waar 's winters niet gestrooid wordt? (b.v. Vlaamse Ardennen)?

Als je zelden/nooit in heuvelachtige streken gaat waar je meer sneeuw/ijs tegenkomt dan wat we hier in 't platte Vlaanderen kennen, dan zou ik als "winterband" zeker zo'n goeie, laatste generatie allseason aan durven raden (zoals de Michelin CrossClimate, daar idd versie 2 van, maar je hebt er nog een 2- à 3-tal andere recente die zeker even goed zijn als de Crossclimate).

Zo'n goeie all season levert 80% van de sneeuw-/ijsprestaties van een winterband (= meer dan voldoende voor 't vlakke vlaanderen) maar is wel 3 keer zo goed op droog en nat.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik let er sinds enkele weken met opzet op, op de (winter)banden van auto's die 'k passeer.

Deze namiddag met m'n oudste zoon gaan wandelen, samen met een maat van me en zijn oudste zoon. Wij gingen met de fiets (Gentbrugse Meersen). Hier op 't eind van de straat staat een 208'je (of 209? dunno? ben niet mee met die modellen) van eoa bedrijf (kar is bestickerd) met Goodyear Vector 4 Seasons.

Die maat rijdt met een company car, een 520d touring. We spraken aan zijn auto af. Ik let op zijn banden en zie dat hij Conti AllSeason Contact heeft liggen (lijken erg goed op CrossClimates) en vraag er naan. "Ja, blijkbaar vraag vanuit leasingfirma aan bandencentrales om zo veel mogelijk die all seasons te leggen". En in antwoord op mijn vraag of dat dan voor de rest van 't jaar is: "Neen, in april moeten we weer naar zomerbanden wisselen."  Kerel heeft niet zo veel interesse in auto's en kon weinig over die banden vertellen, behalve "ja is wel goed denk ik, voorbije week nooit vast komen te zitten".

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, tiamo zei:

Ik denk dat dit fiscaal/technisch  is dat ze dit verplichten , ivm met verzekerings premies , voor 140auto misschien niet maar lease maatschappijen met een paar 1000 autos scheelt dat wel wat ,Heb dat in den tijd dacht ik op mijn autokes voor de firma ook is een specifiek geval voor gehad dat dat een paar 100 euro scheelde als ik iets deed, schiet me niet direct te binnen maar zal dat is op zoeken als ik tijd is 

Ik ontken niet (integendeel ik denk dat ge gelijk hebt), maar de nuance ligt hier anders: vroeger gingen ze winterbanden leggen, nu leggen ze (allez, in dit geval toch) geen winterband maar een allseason band (weliswaar ook met het berg-symbooltje dus perfect OK om in landen te gebruiken waar winterbandenplicht geldt). 

Ik vermeldde het omdat die "high end" all season banden eigenlijk een redelijk nieuw fenomeen zijn, langs hier. (In de VS bv bestaat dat al vele jaren.)  't Is maar sinds kort dat daar door bandenfabrikanten serieus wordt op ingezet voor de Europese markt. Blijkbaar toch wel met recht en reden, want voor ons "winterweer" (60% droog, 40% nat als ge chance hebt 1%'je sneeuw/ijs per winter) is de pure winterband eigenlijk nog een klasse te "winters".
Een winterband doet op droog & nat serieus onder voor zomerbanden, óók bij lagere temperaturen onder die 7°C grens, in tegenstelling tot wat de bandenfabrikanten willen doen geloven. Tests wijzen duidelijk op het tegendeel en 't is pas bij zeer diepe temperaturen (genre -10°C en dieper) dat op droog een echte winterband beter gaat doen dan een gewone (zomer)band. En wij rijden statistisch gezien hele dagen op droog (60% ongeveer) en nat (40%) rond met een gemiddelde temperatuur van 6°C (waarbij banden bijna altijd naar 15°C-20°C en meer gaan).
Die allseasons doen het bijna even goed als zomerbanden op droog/nat (bij winterse temperaturen) maar wel een heeeel stuk beter dan zomerbanden op dat beetje sneeuw/ijs, dus blijkbaar (ik ben voorzichtig want zelf nog niet getest) "best of both worlds" voor ons specifieke zachte winterweer.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest ik een "normale" auto rijden leg ik direct CrossClimates...

Zomerbanden én winterbanden van mijn ouders hun auto zijn ver versleten. Straks komen daar dus ook CrossClimates op. Ze staan dan altijd op de juiste band, welk weer het dan ook is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan een set velgen op overschot? Ben ook aan het twijfelen om mijn ouders in die richting te adviseren, maar die hebben dus twee sets velgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Er komt nog zeker een week met lichte nachtvorst en bruggen met rijmplekken dus het is niet dat ik anderen aanraad om nu al op zomerbanden over te stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Jochen zei:

Als ik tijd vind dit weekend :)

Ik normaal ook...

Moet sowieso want eind maart opnieuw keuring van m'n alpina en daar ligt nog maar sedert kort een nieuwe achterband op. Hopelijk verschil niet te groot met die ander...
Kan dat zo veel kwaad aan het differentieel trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid