Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Op 9/12/2021 om 07:42, The Swede zei:

Ik heb redelijk wat met nordic banden en “euro winter banden” gereden.

Dat weet ik. 't Is te zeggen: ik geloof je.

Op 9/12/2021 om 07:42, The Swede zei:

Ik ben niet akkoord

Dat mag.

Ik vind het onderwerp banden extreem interessant en lees er alles over wat ik onder ogen kan krijgen. En niet enkel gesponsorde artikelrjes in een medium dat daar eigenlijk niet veel van kent en maar wat persmateriaal van fabrikanten achterna wauwelt. (I hear you vwb de AG referentie :D ).

Maar ik blijf wel bij m'n initiële inschatting van de realiteit, gebaseerd op toch best wat materiaal van mensen en bronnen die er naar mijn aanvoelen heel wat van af weten. Met alle respect, maar velen daarvan schat ik als bron hierover veel hoger in dan jij. (Je hebt hier bovendien al vaak getoond helemaal niet zo'n objectieve of genuanceerde bron te zijn.)

 

Veralgemenen, zoals ik hier ook soms doe (wat vaak nodig is als je iets wil zeggen zonder verweten te worden veel te uitgebreid te zijn) zoals bv over die allseasons, biedt altijd ruimte voor zij die willen om er elementen uit te halen die gemotiveerd tegengesproken kunnen worden. Dus van mijn kant alle begrip dat er zaken zijn die mogelijks niet stroken met jouw inzichten of ervaringen.

Misschien ben ik ook gewoon dead wrong, is geen enkel vrij consulteerbare bron betrouwbaar en liegen die ons allemaal een hoop lulkoek voor. Kan ook.

 

En uiteraard zullen Nordics ook bij papsneeuw goed zijn. 't zou erg zijn mocht het niet zo zijn.

 

 

Op 9/12/2021 om 07:42, The Swede zei:

 

 

Op 9/12/2021 om 07:42, The Swede zei:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk op aanraden van het forum vroeger,  indertijd nokians gekocht voor de mondeo, nadien voor de allroad en nu dus weer voor de walvis. 

Nokian WR suv is het nu, vorige keren was het idd de WRD. Geen klagen over gehad en je voelde wel degelijk een verschil in grip.  Al vond ik de allroad ze beter verteren dan de walvis. Zal vooral door de maat komen vermoed ik. Voor de allroad had ik een maatje kleiner genomen dan de zomerbanden, wegens aparte set. (17 tegenover 18, nog altijd merci @gTa om ze te gaan halen :D ). Bij de walvis is  het gewoon  een wissel van de banden en blijf ik dus met 245/20 rond rijden. Daar heb ik toch meer rolgeluid bij, en  ook iets minder gripgevoel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic is een valkuil 🙂

We kunnen een andere mindset hebben om te beginnen, daardoor ook anders naar het compromis van band (wat het uiteindelijk altijd is) kijken. Ook ieder z'n situatie is verschillend, als je frequent in het buitenland vertoeft, waar het al dan niet verplicht is, zou ik ook neigen naar een sportievere variant om het tussenseizoen mee te trotseren. 

Voor die paar weken dat het echt slecht weer is, wissel ik pas naar winterbanden. Liefst échte winterbanden, niet van die herfstachtige compromissen. Wanneer het er echt slecht bij ligt, doen ze hun ding beter, dat geeft me meer comfort. De limiet ligt lager bij herfstachtige condities, da's zeker en vast waar, maar het verschil in grip/controle is gemakkelijk te anticiperen door niet 2x de toegelaten snelheid te rijden? :)🤷‍♂️  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit je dan constant te swappen?

Dene week is het 1 graad, de week erop 8, de week erna weer 2 etc etc.

edit: en stopafstand kan je niet anticiperen als je een noodstop moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zit je dan constant te swappen?

Dene week is het 1 graad, de week erop 8, de week erna weer 2 etc etc.

edit: en stopafstand kan je niet anticiperen als je een noodstop moet doen.

Tuurlijk niet. Mijn compromis is dat de zomersloefen zot veel grip bieden in het tussenseizoen (remmen, accelereren, bochten). De limieten liggen dusdanig ver, ook al is het dan 1 graad, da's echt niet de moeite om te wisselen... (dag en nacht verschil met de BMW). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn primacy 4 banden hadden dat, de grip was constanter dan de vorige versies en die gedroegen zich wel bij koud nat weer. Ik denk dat dat de norm wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, ir_fuel said:

Overal 30 vanaf nu!

Ik vind die discussies altijd wel grappig.

Tsjaffelaars tegen hardrijders: "Weet je wel wat je remafstand is als je 160 rijdt ipv 120?!?"
Hardrijders: "Jamaar, ik anticipeer en kijk ver genoeg vooruit hoor"

Hardrijders tegen tsjaffelaars op prutsbanden/winterbandontkenners: "Weet je wel wat je remafstand is op die prutsbanden?!?"
Tjsaffelaars: "Jamaar, ik anticipeer en pas me aan aan de omstandigheden hoor"

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Over welke wonderzomersloefen gaat dat dan wel?

Ik voel priemende AM blikken vol ongeloof, maar dat gaat allicht iets met de versheid van het rubber te maken hebben icm de 2.5 ton massa dat het rubber op de grond drukt.

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat zijn idd die "voorzichtige" chauffeurs die 20 per uur gaan rijden op hun zomerrubber want het sneeuwt, en daar dan een hele file achter.

Onder die omstandigheden prefereer ik Nokian's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, Logic said:

Onder die omstandigheden prefereer ik Nokian's.

Het moet dan natuurlijk wel altijd net uitkomen dat je kan wisselen voor je in die toestanden terecht komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat zijn idd die "voorzichtige" chauffeurs die 20 per uur gaan rijden op hun zomerrubber want het sneeuwt, en daar dan een hele file achter.

Dat laatste zien ze niet want ze krabben enkel een heel klein stukje vrij op hun voorruit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, gTa said:

Dat weet ik. 't Is te zeggen: ik geloof je.

Dat mag.

Ik vind het onderwerp banden extreem interessant en lees er alles over wat ik onder ogen kan krijgen. En niet enkel gesponsorde artikelrjes in een medium dat daar eigenlijk niet veel van kent en maar wat persmateriaal van fabrikanten achterna wauwelt. (I hear you vwb de AG referentie :D ).

Maar ik blijf wel bij m'n initiële inschatting van de realiteit, gebaseerd op toch best wat materiaal van mensen en bronnen die er naar mijn aanvoelen heel wat van af weten. Met alle respect, maar velen daarvan schat ik als bron hierover veel hoger in dan jij. (Je hebt hier bovendien al vaak getoond helemaal niet zo'n objectieve of genuanceerde bron te zijn.)

 

Veralgemenen, zoals ik hier ook soms doe (wat vaak nodig is als je iets wil zeggen zonder verweten te worden veel te uitgebreid te zijn) zoals bv over die allseasons, biedt altijd ruimte voor zij die willen om er elementen uit te halen die gemotiveerd tegengesproken kunnen worden. Dus van mijn kant alle begrip dat er zaken zijn die mogelijks niet stroken met jouw inzichten of ervaringen.

Misschien ben ik ook gewoon dead wrong, is geen enkel vrij consulteerbare bron betrouwbaar en liegen die ons allemaal een hoop lulkoek voor. Kan ook.

 

En uiteraard zullen Nordics ook bij papsneeuw goed zijn. 't zou erg zijn mocht het niet zo zijn.

 

 

 

 

Korte samenvatting van deze discussie:

5xdhko.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/12/2021 om 09:22, ex-Mooseman zei:

Jij woont in CH, wij op het strand van de Noordzee.  
De weg-omstandigheden zijn toch compleet anders.  
Ik neem aan dat jij veel meer boodschap zal hebben aan een band die meer hardcore dan die van ons.  Tussen die paar dagen sneeuw en vooral veel regen, bij temperaturen rond het vriespunt, en vlakke wegen, en de foto’s die je hier een aantal dagen geleden postte, zit toch wel een beetje verschil 😜
 

 

Op 9/12/2021 om 09:34, Jokke_vlo zei:

Een goede “winterband” hier heeft uitstekende eigenschappen met het wegwerken van water en het houden van grip bij temperaturen tussen -5 en +7 . Daarnaast trekt dat zijn “plan” op de sneeuw.

Een goede winterband naar Belgische normen is niet noodzakelijk een uitstekende sneeuwband.

 

Dat klopt. En ik zat even de reviews van de Pirells te zoeken en bvb op sneeuw presteren ze een stuk minder dan de Michelin Alpin die in dezelfde categorie zit.

Dus ik zit waarschijnlijk met EN een band die niet voldoende is aangepast aan de omstandigheden hier (ik heb meer nodig dan "zijn plan trekken")(ik vind je uitdrukking uitstekend) EN dan heb ik nog eens een band die bij dat plantrekken niet fameus is.

Op 9/12/2021 om 09:40, Jokke_vlo zei:

Dit volg ik helemaal. 
 

Die Nokians zijn voor BE “slechte” banden en in de Scandinavische landen “zeer goede”

En dat de Scorpion het omgekeerde is ook. Ik kan persoonlijk maar niet geloven hoe goed die Scorpions zijn voor onze wegen. Zekere vergelijken met Michelin die ik vroeger had als winterbanden op de ML

Het verschil is waanzin……de snelheden en de grip die ik safe kan rijden in de gietende regen ….. absurd 

Dit is waar ik minder akkoord ben. Ik heb met Nokians gereden in onze westerse contreïen en heb nooit gevonden dat het verlies aan precisie zo groot was. In de regen waren ze gewoon heel goed, alzeker even goed als een "Europese winterband" en op droog tarmac had je op gewone wegen nooit het gevoel dat je minder grip had dan met een Pirelli Sottozero of Michelin Alpin bvb.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, janvkn zei:

Ik vind die discussies altijd wel grappig.

Tsjaffelaars tegen hardrijders: "Weet je wel wat je remafstand is als je 160 rijdt ipv 120?!?"
Hardrijders: "Jamaar, ik anticipeer en kijk ver genoeg vooruit hoor"

Hardrijders tegen tsjaffelaars op prutsbanden/winterbandontkenners: "Weet je wel wat je remafstand is op die prutsbanden?!?"
Tjsaffelaars: "Jamaar, ik anticipeer en pas me aan aan de omstandigheden hoor"

vs. de bumperklevers als het sneeuw of glad ligt: "Ja, maar ik heb winterbanden"

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, The Swede zei:

 

Dat klopt. En ik zat even de reviews van de Pirells te zoeken en bvb op sneeuw presteren ze een stuk minder dan de Michelin Alpin die in dezelfde categorie zit.

Dus ik zit waarschijnlijk met EN een band die niet voldoende is aangepast aan de omstandigheden hier (ik heb meer nodig dan "zijn plan trekken")(ik vind je uitdrukking uitstekend) EN dan heb ik nog eens een band die bij dat plantrekken niet fameus is.

Dit is waar ik minder akkoord ben. Ik heb met Nokians gereden in onze westerse contreïen en heb nooit gevonden dat het verlies aan precisie zo groot was. In de regen waren ze gewoon heel goed, alzeker even goed als een "Europese winterband" en op droog tarmac had je op gewone wegen nooit het gevoel dat je minder grip had dan met een Pirelli Sottozero of Michelin Alpin bvb.  

Ook nooit van die Nokians het gevoel gehad dat die hun ding (nooit tractieverlies op mijn gechipte 9-3, dat was zelfs wel het geval om zomerbanden in de regen) niet deden in onze matige winter. Ik reed met één of andere WR versie (A4 denk ik of een voorloper daarvan), misschien dat die Hakkapeliitta of Snowproof minder geschikt is voor de Benelux.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nokian winterbanden. In het gepekelde Vlaanderen maar uitzonderlijk nodig en als ik ze bij droog weer gebruik smelten ze als sneeuw voor de zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, janvkn zei:

Korte samenvatting van deze discussie:

5xdhko.jpg

:lolz:  Danke Jan.

O ja, en nog dit: MEER SNEEUW !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/12/2021 om 09:55, Luv4DLM zei:

Falken Eurowinter HS01 ... echt luid

Agreed. Liggen op de Alfa van mijn madam en die bandjes zoemen stevig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren met de Michelin winterbanden (5008) op een verse asfaltlaag op de E314 ondervonden dat die aardig lawaai maken. Vorige week in een soort van sneeuwbui ondervonden dat de Imperial All Seasons zeer vaag zijn, net zoals in alle andere omstandigheden, al kan dat ook aan de auto liggen :)

Voor mij is het toch vooral het vertrouwen dat zo een band geeft waarop ik mijn rijstijl aanpas. Op die Imperials, zaten er op bij aankoop, zal je mij sneller op het rechtse vak tussen de vrachtwagens vinden en mocht ik die wagen echt frequent moeten gebruiken of op wintersport mee gaan zou ik ze vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Josenjef heeft hier een punt. De éne gaat ervan uit dat het niet vaak sneeuwt en wanneer het sneeuwt hij zijn rijgedrag aanpast. Dan zijn banden “die hun plan trekken” ok.

Wanneer je echter geen zin hebt om je rijstijl aan te passen, hetzij omdat het vaak sneeuwt of omdat je liever snel dan traag rijdt oneeuw en ijs, dan heb je wat extremers nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid