Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

1 uur terug, B3noît zei:

Wanneer plannen jullie terug te schakelen naar zomerbanden?

Eind maart / begin april.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, B3noît zei:

Kan dat zo veel kwaad aan het differentieel trouwens?

Bij een simpele RWD is dat hetzelfde als rondjes rijden. Maar een vierwielaandrijver die detecteert dat ge met de achterwielen in een bocht rijdt gaat de rest van het systeem aanpassen voor een bocht terwijl ge rechtdoor rijdt en dat kan naar het schijnt kwalijke gevolgen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, B3noît zei:

Ik normaal ook...

Moet sowieso want eind maart opnieuw keuring van m'n alpina en daar ligt nog maar sedert kort een nieuwe achterband op. Hopelijk verschil niet te groot met die ander...
Kan dat zo veel kwaad aan het differentieel trouwens?

Indien platen sper zou ik daar toch mee opletten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, B3noît zei:

zit geen sper op en puur rwd...

Dan weet je wat de volgende mod moet zijn :D

Vroeger eens een sper kapot gereden door teveel verschil op de banden. Bij een open diff zou dat minder kwaad kunnen. Maar zou toch zien dat je niet met een versleten vs nieuwe rijd. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik kreeg vanmorgen een mail met voorstel om een afspraak te maken voor de wissel, dat terwijl het buiten volop aan het sneeuwen was! :D

Eerstvolgende beschikbaarheid was toch pas begin Mei, dus tegen dan zullen de Aprilse grillen wel over zijn. Wasje heeft de mijne al met Pasen gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

*topic bump*

Vandaag ook de wissel gedaan naar winterbanden op mijn firmakar, het zijn Michelins Alpin 6 geworden.

Ik heb de evolutie van winterbanden de laatste jaren niet meer gevolgd, maar zal wel okee zijn zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat altijd bagger gevonden, de Michelin Pilot Alpin (heb er lang mee gereden, op verschillende auto's).

Ik rijd sinds een paar jaar met Pirelli Sottozero. Sinds vandaag ook op de 3. Veel meer grip in normale omstandigheden (lees: geen sneeuw). Die Michelins dat was ondersturen voor dood op de rotondes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, ir_fuel said:

Ik heb dat altijd bagger gevonden, de Michelin Pilot Alpin (heb er lang mee gereden, op verschillende auto's).

Ik rijd sinds een paar jaar met Pirelli Sottozero. Sinds vandaag ook op de 3. Veel meer grip in normale omstandigheden (lees: geen sneeuw). Die Michelins dat was ondersturen voor dood op de rotondes.

Lap, 't is weeral rommel :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben, om eerlijk te zijn, ook nooit erg tevreden geweest van de 3 verschillende generaties Michelin Pilot Alpin die ik heb gehad.
Van de Dunlops (één generatie Winter Sport maar, ik denk de 3D) evenmin.
Des te meer van de Conti's (2 generaties) en Goodyears (2 generaties) die 'k heb gehad. Dat waren telkens topbanden, in hun tijd. ❤️ 

Onze Alfa nu rijdt op Falken en daar ben ik voorzichtig positief over maar ik kan met niks vergelijken, nl. geen andere (zinvolle) ervaring met FWD op winterbanden.

Pa en schoonpa rijden allebei op Sottozero's en die vind ik (op beide auto's die 'k goed ken met zomerbanden ook) effectief top. Tests onderbouwen dat ook.

Maar...

10 uren geleden, janvkn zei:

*topic bump*

Vandaag ook de wissel gedaan naar winterbanden op mijn firmakar, het zijn Michelins Alpin 6 geworden.

Ik heb de evolutie van winterbanden de laatste jaren niet meer gevolgd, maar zal wel okee zijn zeker?

... daar ben ik zeker van. Scoren bovengemiddeld goed tot zeer goed in alle recente tests.

En over evolutie kan je zeker spreken. Toen de Conti WinterContact TS810 uit kwam was dat een topband (heb ik nog gehad op mijn E81, daartegen verbleekte de toenmalige Michelin dat het geen naam had...), paar evoluties/jaren verder zit de 850 (en de 850P, denk ik?) die toendertijd ook top was maar nu nog altijd verkrijgbaar is en geen hoge ogen meer gooit.

Dezelfde (snelle) evolutie is er nu bij de allseasons. Dat is jaaarenlang een mediocre ploeterbad geweest van brolgerief voor bijna niemand (in Europa werd dat zelden gekocht). In de US bestaat dat al lang maar ook daar heeft dat geen extreme R&D-budgetten gekregen waardoor die banden echt goed werden, heb ik de indruk. Tot voor een paar jaar (vermoed ik) vooral leasefirma's en vlootbeheerders wel brood zagen in een echt goeie allseason en Michelin de markt op dat vlak een pandoering kwam geven met de CrossClimate. Sindsdien zijn er meerdere constructeurs wakker geworden en nu heb je er al een 3- of 4-tal (A-merk banden) die echt niet meer zo'n bagger blijken te zijn.
Ik zou dat nooit als all year round band gebruiken, maar ze blijken voor ons hypermild klimaat wel eens zéér interessant om ze te nemen als "winterband". Which I did. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Michelin-fan wou ik ook Michelin-winterbanden, maar de bandenpeet raadde die radicaal af.  Had ook moeite gedaan om die Sottozero op mijn vorige C te krijgen (lease schreef een ander merk voor), en raadde me aan om bij Pirelli te blijven voor de winter setup.

Met de recentste wissel heb je me doen twijfelen of ik voor de CrossClimates ging gaan, of toch weer de Pirelli’s.  Het feit dat de voorbanden nog best OK waren, en de achterste wel degelijk op waren, en het mijn OCD wil dat er vier keer hetzelfde bandentype op mijn auto ligt, heb ik ervoor gekozen om alleen de achteras van vers rubber te voorzien, ipv 4 x CrossClimate.

Op de autos van mijn ouders komen de volgende wissel zeker CC’s, die er dan ook in de zomer zullen opblijven.  Die mensen doen amper kilometers, en hebben nog nooit winterbanden gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Als Michelin-fan wou ik ook Michelin-winterbanden, maar de bandenpeet raadde die radicaal af.  Had ook moeite gedaan om die Sottozero op mijn vorige C te krijgen (lease schreef een ander merk voor), en raadde me aan om bij Pirelli te blijven voor de winter setup.

 

Ik zou die Pirelli's ook aanraden als ik daar een stuk meer marge op heb :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, mrbbs zei:

Ik zou die Pirelli's ook aanraden als ik daar een stuk meer marge op heb :)

Zal bij sommigen wel een rol spelen, maar ik vertrouw er op dat Jo me het juiste materiaal verkocht heeft.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren m’n vrouw haar winterschoenen laten monteren en dinsdag as. mag ik een setje splinternieuwe Sottozero’s gaan inbreken :ninja: :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, gTa said:

Ik ben, om eerlijk te zijn, ook nooit erg tevreden geweest van de 3 verschillende generaties Michelin Pilot Alpin die ik heb gehad.
Van de Dunlops (één generatie Winter Sport maar, ik denk de 3D) evenmin.
Des te meer van de Conti's (2 generaties) en Goodyears (2 generaties) die 'k heb gehad. Dat waren telkens topbanden, in hun tijd. ❤️ 

Onze Alfa nu rijdt op Falken en daar ben ik voorzichtig positief over maar ik kan met niks vergelijken, nl. geen andere (zinvolle) ervaring met FWD op winterbanden.

Pa en schoonpa rijden allebei op Sottozero's en die vind ik (op beide auto's die 'k goed ken met zomerbanden ook) effectief top. Tests onderbouwen dat ook.

Maar...

... daar ben ik zeker van. Scoren bovengemiddeld goed tot zeer goed in alle recente tests.

En over evolutie kan je zeker spreken. Toen de Conti WinterContact TS810 uit kwam was dat een topband (heb ik nog gehad op mijn E81, daartegen verbleekte de toenmalige Michelin dat het geen naam had...), paar evoluties/jaren verder zit de 850 (en de 850P, denk ik?) die toendertijd ook top was maar nu nog altijd verkrijgbaar is en geen hoge ogen meer gooit.

Dezelfde (snelle) evolutie is er nu bij de allseasons. Dat is jaaarenlang een mediocre ploeterbad geweest van brolgerief voor bijna niemand (in Europa werd dat zelden gekocht). In de US bestaat dat al lang maar ook daar heeft dat geen extreme R&D-budgetten gekregen waardoor die banden echt goed werden, heb ik de indruk. Tot voor een paar jaar (vermoed ik) vooral leasefirma's en vlootbeheerders wel brood zagen in een echt goeie allseason en Michelin de markt op dat vlak een pandoering kwam geven met de CrossClimate. Sindsdien zijn er meerdere constructeurs wakker geworden en nu heb je er al een 3- of 4-tal (A-merk banden) die echt niet meer zo'n bagger blijken te zijn.
Ik zou dat nooit als all year round band gebruiken, maar ze blijken voor ons hypermild klimaat wel eens zéér interessant om ze te nemen als "winterband". Which I did. :D 

Wat ik zot vond op de 1, met die Michelins, is dat de auto zo zwabberde. Je voelde precies gans de auto op de lamellen van die band bewegen als je een bocht pakte. Zeer vreemde gewaarwording.

Ik heb sinds gisteren winterbanden op de 3 zitten, en gene zever, moest ik het niet weten ik voel het verschil niet. De gripomstandigheden veranderen toch continu hier met het weer, dus zelfs met dezelfde band is de ene dag de andere niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, ir_fuel zei:

Omdat we niet in Finland wonen.

Je hebt ook non studded Nokians. En die werken bij ons ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, The Swede said:

Je hebt ook non studded Nokians. En die werken bij ons ook goed.

Blijven banden die veel beter werken in echt winters klimaat dan in ons kwakkelweer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid