Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, tato zei:

Je hebt nu ook van Nokian banden die voor onze contreien zijn ontwikkeld als ik me niet vergis. 

Met dank. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige aan die Sottozero: ze zijn redelijk rumoerig.  Als ik terug naar de zomersetup ga, is het weg vallen van het rolgeluid het eerste wat me opvalt

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, rouquin zei:

Op de Touareg Goodyear Ultragrip en dat doet zijn werk!

E066E615-E95C-41B0-96AF-381254E03741.jpeg

Waar woondegij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ex-Mooseman zei:

Enige aan die Sottozero: ze zijn redelijk rumoerig.  Als ik terug naar de zomersetup ga, is het weg vallen van het rolgeluid het eerste wat me opvalt

 

1 uur terug, rouquin zei:

Op de Touareg Goodyear Ultragrip en dat doet zijn werk!

E066E615-E95C-41B0-96AF-381254E03741.jpeg

Dat lawaai had ik dus bij bovenstaande Goodyears. Dacht dat er een wiellager stuk was :lol:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Jochen zei:

 

Dat lawaai had ik dus bij bovenstaande Goodyears. Dacht dat er een wiellager stuk was :lol:

 

Ik heb de andere kant van het Ultragrip bandenmaat-spectrum op onze Mini liggen,  maatje 175 in 15 inch.  En ook die maken idd nogal wat rumoer ☹️.
Zal eigen zijn aan winterbanden, door de vele lamellen 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ex-Mooseman zei:

Ik heb de andere kant van het Ultragrip bandenmaat-spectrum op onze Mini liggen,  maatje 175 in 15 inch.  En ook die maken idd nogal wat rumoer ☹️.
Zal eigen zijn aan winterbanden, door de vele lamellen 

 

Hier 275 op 20” 🤣. Muziek staat meestal luid, zal eens op het rumoer letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Ik heb de andere kant van het Ultragrip bandenmaat-spectrum op onze Mini liggen,  maatje 175 in 15 inch.  En ook die maken idd nogal wat rumoer ☹️.
Zal eigen zijn aan winterbanden, door de vele lamellen 

 

De Continentals die ik nu heb (850 dacht ik) hoor je niet meer dan een zomerband. Echt fijne bandjes :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, The Swede zei:

@gTa, waarom nooit Nokians geprobeerd? Blijft de beste winterband die ik ooit reed.

 

7 uren geleden, ir_fuel zei:

Omdat we niet in Finland wonen.

Ik vond Nokians veel beter dan mijn Michelin Alpins die ik voorheen had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook Pirellis. Trekt op niks. Je rijdt een beetje normaal en die dingen glijden alle kanten uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, The Swede zei:

@gTa, waarom nooit Nokians geprobeerd? Blijft de beste winterband die ik ooit reed.

Moest ik nordic winterbanden nodig hebben: meteen. (Hakkapeliitta's, afhankelijk van waar/wanneer ze nodig zijn zelfs studded.)
Nordic winterbanden zijn in onze contreien of in centraal Europa ook de beste, op die uitzonderlijke dagen dat je op een droog aangereden sneeuwdek van minimaal -10°C rijdt. Quasi nooit dus. :D 
Maar nordics vallen vooral helemaal door de mand op droge of natte ondergrond als 't warmer wordt (0°C grens of hoger), las ik al vaak. Daarom dat ze hier eigenlijk afgeraden worden.

De euro winterbanden (voor onze milde westeuropese winters) van Nokian zijn al jaren goed tot zeer goed, maar (luidens de tests) nooit de allerbeste.
Als ik me niet vergis heb je de comfort/GT-eurowinterband (WR D-reeks) en dan de iets sportievere euro-winterband (WR A-reeks).
Vooral in ons zeer mild winterklimaat (nabij de zee) met zelden negatieve temperaturen en quasi nooit sneeuw, waren ze meestal eerder middenklasse dan best of class, vgl. met dedicated "papsneeuw" banden.
Nokians zijn vooral zeer goed op winterse ondergrond, die wij hier eigenlijk zga nooit hebben.
In centraal Europa, waar ze dan weer wél winters hebben met best veel sneeuw, zijn ze een zeer goeie keuze, daar ben ik van overtuigd.

Daarom net dat ik overtuigd ben van een half stapje wég van de euro-winterband zelfs, als 't voor zuiver gebruik hier is (en occasioneel een skitrip) in de vorm van die nieuwe allseason-winterbanden (met sneeuwvloksymbool).
Dat beantwoordt naar mijn gevoel (en de meetresultaten van tyrereviews op Youtube) nog meer aan onze omstandigheden, zeker als je nog iet of wat responsieve, "sportieve" band wil.
Ik ga daar dus absoluut NIET gans 't jaar mee rijden, ik koop dat effectief als "winterband" en van zodra er geen vriestemperaturen en ijzel e.d. meer komen, swap ik weer naar zomers.

 

Vandaag voor 't eerst eens (zeer) snedig gereden op winterrubber (nu dus met de Goodyear Vector AllSeason Gen.3). Deze morgen was 't 3°C als ik met mijn bagnole naar 't werk reed. Ik moet daarvoor via een net geen 180° doordraaier (afrit richting Gent Centrum). Met zomerbanden kan je daar (op droog) makkelijk door zonder onder de 140 te zakken. Met winterbanden was dat altijd "snijden in een pot yoghurt", nul feeling, nul feedback, en hooguit 110-120 km/u. Deze morgen voor 't eerst in droog (maar vuil) weer op koudere ondergrond die bocht gedaan met m'n allseasons en 't verschil met alle winterbanden tot nu toe is enorm groot. Dit is echt wat ik wou. ❤️  Ik ga niet zeggen dat 't is gelijk een zomerband, want dat is het zeker niet, maar je hebt veel meer respons en communicatie dan met een winterband, die tegen gripgrens gewoon over de lamellen zwiebert. Met deze band heb je op droog minder grip dan met een zomerband (ook bij 3°C) maar wel duidelijk meer grip en vooral feedback, gevoel, respons, dan met een winterband. Het stuurt nog, zegt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, walter zei:

Ik vond Nokians veel beter dan mijn Michelin Alpins die ik voorheen had.

Zie hoger: ik vond de Goodyears en Conti's die ik in de voorbije 15ish jaar gehad heb, ook altijd beter dan de Michelins die ik gehad heb.
Drie keer Michelin de kans gegeven, drie keer teleurgesteld geweest. Vooral van Goodyear bijzonder tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Ik heb ook Pirellis. Trekt op niks. Je rijdt een beetje normaal en die dingen glijden alle kanten uit.

Even zinloze uitspraak als "Mijne nonkel zegt dat Mercedes de beste auto's zijn, maar ik heb er nu ook ene en 't trekt op niks."
Als nonkel S-klasse rijdt, dan heeft 'm gelijk. Ik heb misschien een roeste W202 C200CDI gekocht met 450.000 km........

M.a.w.: merk zegt op zichzelf bijna niks (tenzij je 't over Linglong en Matador en whatnot hebt), je moet er echt wel type, uitvoering en ouderdom (DOT) bij vermelden.
Veel merken houden oudere bandtypes in productie, zetten die aan verminderde prijs op de markt, terwijl de nieuwste modellen aan de hogere prijzen beschikbaar zijn.
In een markt zoals dat van banden, waar er veel evolutie zit, kan een band die er "nieuw" uit ziet (aka 't heeft nog 6-7mm profiel) eigenlijk al rubbish zijn omdat 't een ouder type betreft en die al tegen de 10 jaar oud aan loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, gTa zei:

Moest ik nordic winterbanden nodig hebben: meteen. (Hakkapeliitta's, afhankelijk van waar/wanneer ze nodig zijn zelfs studded.)
Nordic winterbanden zijn in onze contreien of in centraal Europa ook de beste, op die uitzonderlijke dagen dat je op een droog aangereden sneeuwdek van minimaal -10°C rijdt. Quasi nooit dus. :D 
Maar nordics vallen vooral helemaal door de mand op droge of natte ondergrond als 't warmer wordt (0°C grens of hoger), las ik al vaak. Daarom dat ze hier eigenlijk afgeraden worden.

De euro winterbanden (voor onze milde westeuropese winters) van Nokian zijn al jaren goed tot zeer goed, maar (luidens de tests) nooit de allerbeste.
Als ik me niet vergis heb je de comfort/GT-eurowinterband (WR D-reeks) en dan de iets sportievere euro-winterband (WR A-reeks).
Vooral in ons zeer mild winterklimaat (nabij de zee) met zelden negatieve temperaturen en quasi nooit sneeuw, waren ze meestal eerder middenklasse dan best of class, vgl. met dedicated "papsneeuw" banden.
Nokians zijn vooral zeer goed op winterse ondergrond, die wij hier eigenlijk zga nooit hebben.
In centraal Europa, waar ze dan weer wél winters hebben met best veel sneeuw, zijn ze een zeer goeie keuze, daar ben ik van overtuigd.

Daarom net dat ik overtuigd ben van een half stapje wég van de euro-winterband zelfs, als 't voor zuiver gebruik hier is (en occasioneel een skitrip) in de vorm van die nieuwe allseason-winterbanden (met sneeuwvloksymbool).
Dat beantwoordt naar mijn gevoel (en de meetresultaten van tyrereviews op Youtube) nog meer aan onze omstandigheden, zeker als je nog iet of wat responsieve, "sportieve" band wil.
Ik ga daar dus absoluut NIET gans 't jaar mee rijden, ik koop dat effectief als "winterband" en van zodra er geen vriestemperaturen en ijzel e.d. meer komen, swap ik weer naar zomers.

 

Vandaag voor 't eerst eens (zeer) snedig gereden op winterrubber (nu dus met de Goodyear Vector AllSeason Gen.3). Deze morgen was 't 3°C als ik met mijn bagnole naar 't werk reed. Ik moet daarvoor via een net geen 180° doordraaier (afrit richting Gent Centrum). Met zomerbanden kan je daar (op droog) makkelijk door zonder onder de 140 te zakken. Met winterbanden was dat altijd "snijden in een pot yoghurt", nul feeling, nul feedback, en hooguit 110-120 km/u. Deze morgen voor 't eerst in droog (maar vuil) weer op koudere ondergrond die bocht gedaan met m'n allseasons en 't verschil met alle winterbanden tot nu toe is enorm groot. Dit is echt wat ik wou. ❤️  Ik ga niet zeggen dat 't is gelijk een zomerband, want dat is het zeker niet, maar je hebt veel meer respons en communicatie dan met een winterband, die tegen gripgrens gewoon over de lamellen zwiebert. Met deze band heb je op droog minder grip dan met een zomerband (ook bij 3°C) maar wel duidelijk meer grip en vooral feedback, gevoel, respons, dan met een winterband. Het stuurt nog, zegt. :)

Ik heb redelijk wat met nordic banden en “euro winter banden” gereden. Ik ben niet akkoord met je stelling dat ze enkel bij aangereden sneeuw beter presteren.

Het klopt dat als er aangereden sneeuw (=ijs) is, dan heb je inderdaad nordic banden nodig, maar dan eigenlijk wegens de spijkers.

In papsneeuw etc presteren die echter ook een stuk beter. Hier is het al een aantal dagen rond het vriespunt met redelijk wat sneeuwval en die Hakkapeliittas destijds deden het in dergelijke omstandigheden stukken beter dan de Pirellis die ik nu liggen heb en waar je bij het oprijden van een besneeuwde helling zelf met een SUV met wielspin in het kwadraat zit.

Het enige waar die minder presteerden, was op gewoon droog of nat asfalt wegens de spijkers.

Wat die testen betreft, die neem ik niet met een korrel, maar met een kilo zout. Ik herinner me steeds de bandentesten van de Autogids destijds: ze deden die steeds op het testterrein van Goodyear en toevallig was de Goodyear altijd de beste band. De Michelins en Pirellis presteerden elke keer minder goed… 🤔 Ik trek daarbij niet enkel de objectiviteit in vraag (zelf 5 jaar binnen de autopers gewerkt en noooooit iets gemerkt van subjectiviteit :ninja: ), maar gewoon al het feit dat de band ontworpen werd op dat specifiek terrein, geeft hem al een voordeel.

Doe mij maar real world gebruik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, gTa zei:

Even zinloze uitspraak als "Mijne nonkel zegt dat Mercedes de beste auto's zijn, maar ik heb er nu ook ene en 't trekt op niks."
Als nonkel S-klasse rijdt, dan heeft 'm gelijk. Ik heb misschien een roeste W202 C200CDI gekocht met 450.000 km........

M.a.w.: merk zegt op zichzelf bijna niks (tenzij je 't over Linglong en Matador en whatnot hebt), je moet er echt wel type, uitvoering en ouderdom (DOT) bij vermelden.
Veel merken houden oudere bandtypes in productie, zetten die aan verminderde prijs op de markt, terwijl de nieuwste modellen aan de hogere prijzen beschikbaar zijn.
In een markt zoals dat van banden, waar er veel evolutie zit, kan een band die er "nieuw" uit ziet (aka 't heeft nog 6-7mm profiel) eigenlijk al rubbish zijn omdat 't een ouder type betreft en die al tegen de 10 jaar oud aan loopt.

Ja, want ik maak altijd debiele statements gebaseerd op scheefgetrokken vergelijkingen. 
Dacht je nu echt dat ik oude winterbanden onder mijn kist ging leggen wanneer ik zo veeleisend ben als het op mijn winterbanden aankomt en ik op een bergflank in Zwitserland woon?

We weten niet meer van wat hout pijlen maken, dus we gaan maar AM stijl rondkletsen en zelf wat feiten uit onze mouw schudden om toch maar gelijk te hebben... :fp: 

Waarom niet eerst de feiten navragen en vragen op welke Pirellis en van welke leeftijd ik rij? (ik veronderstel, of hoop althans, dat je dat op je werk ook doet voor je beslissingen neemt)

On topic: ding staat op nieuwe Pirelli Scorpion winterbanden. En ik baseer me daarop om te zeggen dat ik ze niet voldoende goed vind in winterse omstandigheden. Die zijn goed voor regenweer en om af en toe als “reddingsboei” te dienen wanneer het sneeuwt, maar waarbij je je rijstijl nog steeds serieus moet aanpassen en een HEEL stuk trager moet rijden. Met mijn Nokians kon ik destijds redelijk normaal winterse buien trotseren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij woont in CH, wij op het strand van de Noordzee.  
De weg-omstandigheden zijn toch compleet anders.  
Ik neem aan dat jij veel meer boodschap zal hebben aan een band die meer hardcore dan die van ons.  Tussen die paar dagen sneeuw en vooral veel regen, bij temperaturen rond het vriespunt, en vlakke wegen, en de foto’s die je hier een aantal dagen geleden postte, zit toch wel een beetje verschil 😜
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede “winterband” hier heeft uitstekende eigenschappen met het wegwerken van water en het houden van grip bij temperaturen tussen -5 en +7 . Daarnaast trekt dat zijn “plan” op de sneeuw.

Een goede winterband naar Belgische normen is niet noodzakelijk een uitstekende sneeuwband.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

 

On topic: ding staat op nieuwe Pirelli Scorpion winterbanden. En ik baseer me daarop om te zeggen dat ik ze niet voldoende goed vind in winterse omstandigheden. Die zijn goed voor regenweer en om af en toe als “reddingsboei” te dienen wanneer het sneeuwt, maar waarbij je je rijstijl nog steeds serieus moet aanpassen en een HEEL stuk trager moet rijden. Met mijn Nokians kon ik destijds redelijk normaal winterse buien trotseren.

 

 

Dit volg ik helemaal. 
 

Die Nokians zijn voor BE “slechte” banden en in de Scandinavische landen “zeer goede”

En dat de Scorpion het omgekeerde is ook. Ik kan persoonlijk maar niet geloven hoe goed die Scorpions zijn voor onze wegen. Zekere vergelijken met Michelin die ik vroeger had als winterbanden op de ML

Het verschil is waanzin……de snelheden en de grip die ik safe kan rijden in de gietende regen ….. absurd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn GTE gekocht op Michelin winterbanden, dus dacht "Prima, geraak ik goed de winter mee door"

Beetje een domper qua rolgeluid, niet normaal. Valt extra hard op wanneer je elektrisch rijdt uiteraard. Ben met winterbanden van mijn maat zijn Skoda naar de keuring geweest, waren Toyo's en die waren een PAK stiller.

Ik heb Pilot Alpin 5 denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Pilot Alpin 5 in 245/45/18 en heb eigenlijk niks van klachten over die band.

Grip in de regen is fantastisch en vorige week in de sneeuw heb ik toch niks negatiefs opgemerkt. Ik merk niet echt veel van het geluid maar mijn vorige winterbanden waren dan ook Falken Eurowinter HS01 die echt luid waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, gTa zei:

Vandaag voor 't eerst eens (zeer) snedig gereden op winterrubber (nu dus met de Goodyear Vector AllSeason Gen.3). Deze morgen was 't 3°C als ik met mijn bagnole naar 't werk reed. Ik moet daarvoor via een net geen 180° doordraaier (afrit richting Gent Centrum). Met zomerbanden kan je daar (op droog) makkelijk door zonder onder de 140 te zakken. Met winterbanden was dat altijd "snijden in een pot yoghurt", nul feeling, nul feedback, en hooguit 110-120 km/u. Deze morgen voor 't eerst in droog (maar vuil) weer op koudere ondergrond die bocht gedaan met m'n allseasons en 't verschil met alle winterbanden tot nu toe is enorm groot. Dit is echt wat ik wou. ❤️  Ik ga niet zeggen dat 't is gelijk een zomerband, want dat is het zeker niet, maar je hebt veel meer respons en communicatie dan met een winterband, die tegen gripgrens gewoon over de lamellen zwiebert. Met deze band heb je op droog minder grip dan met een zomerband (ook bij 3°C) maar wel duidelijk meer grip en vooral feedback, gevoel, respons, dan met een winterband. Het stuurt nog, zegt. :)

Ik moet zeggen dat ik gisteren ook wat gezwinder door het Heuvelland gebold heb en ik weet niet wat ik er momenteel moet van denken.
Sowieso beter dan de winterbanden, dat alleszins.

Grip op vooras is een héél stuk directer te noemen, met zelfs het gevoel dat het té is. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar precies of ie bij heel korte bewegingen over de neus zou willen gaan, net het omgekeerd van onderstuur dus. Daardoor gaat de auto ook wat meer gaan zweven op de ophanging en heb je hier en daar bij heel snelle transities toch een bizar gevoel. Ik ga straks toch eens met de bandendruk gaan spelen, want momenteel toch ietwat teleurgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid