Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, The Swede zei:

Josenjef heeft hier een punt. De éne gaat ervan uit dat het niet vaak sneeuwt en wanneer het sneeuwt hij zijn rijgedrag aanpast. Dan zijn banden “die hun plan trekken” ok.

Wanneer je echter geen zin hebt om je rijstijl aan te passen, hetzij omdat het vaak sneeuwt of omdat je liever snel dan traag rijdt oneeuw en ijs, dan heb je wat extremers nodig.

Alles staat of valt met hoe vaak je met die wagen de baan op moet voor mij, want ook al pas je je rijstijl aan, je kan altijd in een noodsituatie terechtkomen. Maar op een wagen die 5000 km per jaar doet is dat nog ok voor mij, moest ik er terug 30 000 gaan doen, dan zou ik wel deftige banden steken. Net zo voor moest ik terug naar de bergen trekken in de winter, want die Imperials hebben wel de nodige symbooltjes voor DE, maar daar zou ik niet aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Uiteindelijk hangt er toch af van of je alternatieven hebt?

Of je nu 5K of 50K per jaar doet, als je in een sneeuwbui terecht komt zit je erin he.

Ja maar wanneer ik dan op Imperial all seasons rij met voldoende profiel ben ik daar nog wel ok mee. De kans dat dat zich voordoet is gewoon heel klein omdat het een "tweede/derde" wagen is die sporadisch gebruikt wordt. Mochten de banden aan vervanging toe zijn komt er wel een A-merk op hoor, maar waarschijnlijk wel terug iets all season. Ik denk eigenlijk dat er qua veiligheid op die 15 jaar oude auto meer te halen is door de remmen en voorophanging is op te frissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

Zijn er onder jullie die een idee hebben, uit eigen ondervinding over voldoende kilometers met dezelfde auto en dezelfde bandenmaat, van het meerverbruik van winterbanden tov. zomerbanden?
Toeval wil dat ik nu 2 auto's heb thuis waarmee ik bij allebei dezelfde maat zomerbanden naar winterbanden heb geswapt. Exact vanaf dat moment ging het verbruik bij allebei significant de hoogte in.
Zowel bij de Alfa als bij mijn BMW is er een dikke liter (!) verbruik per 100 km bij gekomen, bij de Alfa is dat dus bijna 15%, bij mijn BMW iets rond de 10%. Kan dat wel? Of ligt 't aan iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, gTa zei:

Zijn er onder jullie die een idee hebben, uit eigen ondervinding over voldoende kilometers met dezelfde auto en dezelfde bandenmaat, van het meerverbruik van winterbanden tov. zomerbanden?
Toeval wil dat ik nu 2 auto's heb thuis waarmee ik bij allebei dezelfde maat zomerbanden naar winterbanden heb geswapt. Exact vanaf dat moment ging het verbruik bij allebei significant de hoogte in.
Zowel bij de Alfa als bij mijn BMW is er een dikke liter (!) verbruik per 100 km bij gekomen, bij de Alfa is dat dus bijna 15%, bij mijn BMW iets rond de 10%. Kan dat wel? Of ligt 't aan iets anders?

Ik heb mijn ex-V40 2 maanden met zomers en 2 maanden met winters gereden, beide sets in dezelfde maat. Trajecten bleven min of maar hetzelfde en ‘t is van 5,2 naar 5,6 liter gegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk merkbaar in mijn spritmonitor, op alle auto’s die ik tot nu toe getracked heb in die app: in de maand dat ik de winterbanden steek, dat stijgt het gemiddeld verbruik met 0,7 tot zelfs 1 liter per 100 km.  In augustus heb ik dan meestal een serieuze drop, maar dat is door de zomervakantie, waar dan een lange, verstandige, autostraderit tussen zit.

Winter en zomer zijn steeds dezelfde maat, op de huidige Mercedes zijn de winterbanden achter zelfs smaller dan de zomers (225 vs 245).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ex-Mooseman zei:

Duidelijk merkbaar in mijn spritmonitor, op alle auto’s die ik tot nu toe getracked heb in die app: in de maand dat ik de winterbanden steek, dat stijgt het gemiddeld verbruik met 0,7 tot zelfs 1 liter per 100 km.  In augustus heb ik dan meestal een serieuze drop, maar dat is door de zomervakantie, waar dan een lange, verstandige, autostraderit tussen zit.

Winter en zomer zijn steeds dezelfde maat, op de huidige Mercedes zijn de winterbanden achter zelfs smaller dan de zomers (225 vs 245).

 

Augustus is bij mij juist omgekeerd 😄 

De rest: idem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat nogal veel. Hoeveel verschilt verbruik tussen zomer en winter eigenlijk op dezelfde banden?

Bv bij mij jaagt de choke het verbruik nogal omhoog en en die bij koud weer langer zal werken , Dat zal het gemiddelde verbruik al doen stijgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/2/2022 om 17:42, gTa zei:

Zijn er onder jullie die een idee hebben, uit eigen ondervinding over voldoende kilometers met dezelfde auto en dezelfde bandenmaat, van het meerverbruik van winterbanden tov. zomerbanden?
Toeval wil dat ik nu 2 auto's heb thuis waarmee ik bij allebei dezelfde maat zomerbanden naar winterbanden heb geswapt. Exact vanaf dat moment ging het verbruik bij allebei significant de hoogte in.
Zowel bij de Alfa als bij mijn BMW is er een dikke liter (!) verbruik per 100 km bij gekomen, bij de Alfa is dat dus bijna 15%, bij mijn BMW iets rond de 10%. Kan dat wel? Of ligt 't aan iets anders?

Ik denk dat het verschil minder aan de banden ligt maar meer aan de koude. Motor die trager warm wordt en meer verbruikt, mogelijk meer verbruik door de chauffage op te zetten.

Op mijn Jimny heb ik geen andere banden gelegd en zie ik een meerverbruik van een kleine halve liter.

image.png.bab0823969418a2581916defa65f06db.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, mrbbs zei:

Ik denk dat het verschil minder aan de banden ligt maar meer aan de koude. Motor die trager warm wordt en meer verbruikt, mogelijk meer verbruik door de chauffage op te zetten.

Het speelt uiteraard ook mee, da's evident. Volgens m'n Spritmonitor draait het verbruiksverschil ergens rond een liter. Daar zit alles in, banden én meteorologische omstandigheden.

Maar wat mij 't meest opvalt is een tempomat-autostraderit. Ik doe erg vaak 3 dezelfde routes (Gent-Kortrijk, Gent-Knokke en Gent-Brussel) en weet vrij goed hoeveel m'n auto verbruikt op welke plek van die ritten. En ik weet hoe correct te vergelijken, ik ken de factoren die van invloed zijn en betrek die in mijn vaststellingen.

Het viel vooral op dat, ongeacht wind of temperatuur, ik na 't monteren van de zomerbanden nooit nog in de 6,# liter/100km range zakte (ogenblikkelijk verbruik) aan 125-127 km/u GPS-snelheid. (Wel ogenblikkelijk op stukken die naar beneden lopen, uiteraard.) Daar waar ik op de normale autostraderit tot in Kortrijk altijd op een 6,5-6,6 eindigde (reset in Gent na de oprit na 't aanzetten van de snelheidsregelaar) en de terugrit op 6,1-6,3, ging dat na 't monteren van winterbanden plots met 1,1 à 1,2 liter omhoog.  Grosso modo stel ik vast dat ik tempomatritten aan legaal tempo 1,2 tot 1,4 liter / 100 km meer verbruik met die winterbanden. Ik vond dat erg veel. Ik heb ook zo'n ritten gedaan op winterrubber toen het warm was (14°C of nog meer) en het verschil blijft. Wind kan uiteraard nog een verschil maken (en zal het zeker ook doen), maar ik spreek over voldoende vaststellingen die met gezond verstand zijn gemaakt, om 't enkel maar op temperatuur te kunnen steken. Eerder 't tegenovergestelde, lijkt me.

Binnenkort swap ik terug naar zomerbanden. Benieuwd naar de evolutie, dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gTa zei:

Ik heb ook zo'n ritten gedaan op winterrubber toen het warm was (14°C of nog meer) en het verschil blijft. Wind kan uiteraard nog een verschil maken (en zal het zeker ook doen), maar ik spreek over voldoende vaststellingen die met gezond verstand zijn gemaakt, om 't enkel maar op temperatuur te kunnen steken. Eerder 't tegenovergestelde, lijkt me.

Tiens, ik moet ergens een tussenstap gemist hebben tussen "het ligt alleen aan de banden" en "het ligt alleen aan het weer".

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Van windrichting gesproken:  gisteren Kortrijk>Gent: 5,1 - terugrit ging die naar 6,7., allebei met de tempomat op 130.

 

Amai das wel een stevig verschil.

Ik heb gisteren een op-en-af-je Hoorn (NL) gedaan. Heen was 5,6. Bij thuiskomst zat ik aan 5,9. Stevige zijwind vooral bij 't terugkomen en bakken regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heenrit was wind vanachter, met matige regen, terugrit was echt op de kop, met felle regen.  't was tussen acht en negen gisterenavond, dus nogal felle wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kartfreak zei:

Amai das wel een stevig verschil.

Ik heb gisteren een op-en-af-je Hoorn (NL gedaan. Heen was 5,6. Bij thuiskomst zat ik aan 5,9. Stevige zijwind vooral bij 't terugkomen en bakken regen.

Deze morgen vroeg Knokke-Brussel heen 6,4 liter (inclusief stadsverkeer) en zonet 8,3 terug. :D  Overal tempomat 126-127 km/u GPS-snelheid en eigenlijk geen file of vertraging gehad. Wind. ❤️ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, PJH zei:

Op mijn E30 zorgden winterbanden steevast voor 4-5 liter meerverbruik.

Ik had daar in de winter een lager verbruik mee. Tot mij er iemand op wees dat ik voor een realistisch verbruik de afgelegde afstand van de voorwielen zou moeten weten gezien die van de achteras aanzienlijk meer kilometers telden. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   1 lid

    • ICM
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid