Ga naar inhoud

Classic BMW's


Wouterr

Aanbevolen berichten

25 minutes ago, gTa said:

https://www.e34-ig.de/index.php/der-e34/kaufberatung

E34 535i is (op de M5 na, misschien) de absoluut zaligste E34 die je in huis kan halen.

 

Met dank, gTa.

535i E34 in manueel blijft (na de M5 E34) ook nog steeds de BMW die je moest hebben in mijn jonge jaren. En dat ding staat nog steeds heel hoog op mijn "to have" lijstje. Gezien de prijzen beginnen rap omhoog te gaan, lijkt het me wel de moment om er nog eentje te kopen. Ook al moet hij enkele maanden/jaren op stal voor ik tijd heb om hem goed te zetten.

De 530i E34 moest eigenlijk niet zoveel toegeven aan de 535i en zou ik zeker ook overwegen. Alles komt er op neer of je een proper en origineel exemplaar vindt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

M30B30 of -B35 ... zou me voor een classic ook (bijna) niet kunnen schelen. Algemene staat, authenticiteit, technische zuiverheid e.d. zouden sterk primeren boven de ene of de andere motor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
2 uren geleden, The Swede zei:

De @gTa zijn mening es vragen:

E32 BMW: 735i of 730i V8 (beiden handgeschakeld)

Lijkt initieel een makkelijke keuze, maar is toch moeilijker dan op 't eerste zicht lijkt.

De 30i V8 is naar mijn gevoel toch een (fermM) ondergewaardeerde motor. Ik vind die superfijn rijden (is wel een heel eind geleden dat ik dat nog eens mocht voelen). Klopt helemaal dat dat de punch niet heeft die je van een V8 verwacht ... maar de werkingssouplesse waarmee die door 't leven gaat is heeerlijk. Da's zo'n "genietersmotor" die je idealiter eigenlijk nooit met meer dan 2/3e volgas gebruikt.

Maar ja, dan kom je weer bij die M30 ... wat een icoon. :inlove:  Doe mij maar de 735i met de 6-in-lijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstel dat je ze destijds beiden reed, vandaar de vraag.

De veronderstelling die ik heb, is dat de 730i V8 ondanks zijn overschot aan pk’s minder krachtig leek. Nee?

Ik heb als tiener de 735i enkel als passagier mogen ervaren en de 730iV8 heb ik enkel horen draaien. Het timbre van beide motoren was totaal verschillend voor wat ik me herinner: diep brommend voor de 35i, zacht “jankend” voor de 30i V8.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan de vraag hier efkes in de groep gooien. Heb een kleine belofte gedaan aan mijne kleinen en riskeer die te verliezen. Als "straf" moet ik hier thuis ne klassieker bij halen. Max opgelegd budget van 10k.

Eerste gedacht was E32 735i (of E34 535i, al zijn die aartsmoeilijk te vinden in redelijke staat en aan redelijke prijs). Deze motor zowieso met manuele bak. Alternatief ware een 730i V8. Liefst manueel.
Bedoeling is kleine een paar jaar mee te laten rijden en nadien bij te houden als klassieker.
Feit is nu wel dat je voor dezelfde prijs (of zelfs minder) een E32 750i hebt. En die staat toch nog wat hoger aangeschreven in mijn lijst van "eentje om bij te houden"). Al vrees ik dat het onderhoud onmogelijk complex en duur is.

Wie heeft er kennis / ervaring? Buiten @gTa;)

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk sowieso al aan @Soundstorm en @Asserti en @bt. en nog een heel pak anderen. Ik wou nog @mayonaise taggen en nog wat anderen, maar van zodra ik tijdens het typen één keer de backspace heb gebruikt kan ik daarna in hetzelfde venster geen tags meer toevoegen. Ook niet na wissen van de post en opnieuw typen, dan moet ik de hele internetpagina refreshen. @Rituske @Dragonfly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gTa zei:

Ik denk sowieso al aan @Soundstorm en @Asserti en @bt. en nog een heel pak anderen. Ik wou nog @mayonaise taggen en nog wat anderen, maar van zodra ik tijdens het typen één keer de backspace heb gebruikt kan ik daarna in hetzelfde venster geen tags meer toevoegen. Ook niet na wissen van de post en opnieuw typen, dan moet ik de hele internetpagina refreshen. @Rituske @Dragonfly

@Ritsuke en @dragonfly e.a. --> zie rood in de quote, helpt jullie dit?

Ik ben zeker niet de enige die er problemen mee heeft. (Dus nu effe niet lacherig over doen.)
Als ik, zoals in deze post (na refreshen internetpagina) begin te typen met tags en de naam aanklik en daarna Enter en verder typ, dan kan ik multitaggen.
Maar van zodra ik de backspace hebt gebruikt (soms moet je effe trial en errorren om de juiste membernaam te pakken te krijgen...) lukt mentionen niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, gTa said:

Ik denk sowieso al aan @Soundstorm en @Asserti en @bt. en nog een heel pak anderen. Ik wou nog @mayonaise taggen en nog wat anderen, maar van zodra ik tijdens het typen één keer de backspace heb gebruikt kan ik daarna in hetzelfde venster geen tags meer toevoegen. Ook niet na wissen van de post en opnieuw typen, dan moet ik de hele internetpagina refreshen. @Rituske @Dragonfly

Wist niet dat er zoveel kenners van ouwe BMW’s hier zaten. 

Rijdt er hier op het forum een deftige E32? Zie het privegedeelte niet, dus kan daarover niet oordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

C_X komt hier niet meer. 

 

Maar had inderdaad een 750i. Probleem is dat hij die kocht om er een Alpina B52 van te maken. (Heeft dat met een 190E biturbo ook es geprobeerd 🤪).

Dus niet echt een relevante input als je een propere auto zoekt om in stijl te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik van horen zeggen heb, laat je een 750 best idd links liggen, tenzij je graag veel wil stilstaan en een bodemloze put wil vullen.

Pas op, er zijn ongetwijfeld goede auto’s, vermoedelijk deze met meer km’s die langere tijd doorlopend in gebruik zijn geweest. Maar zeker weten doe je dat nooit op voorhand.

Ik zou uitkijken naar een manuele E34 535i met dat budget.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The Swede

Probleem met een 750i is dat de onderdelenkost een pak hoger ligt dan de V8/6 pitter broertjes.

Om een voorbeeldje te geven tussen M60 en M70, respectievelijk 740i en 750i

LMM: 355 vs 1300 (en laat die nu net berucht zijn om te sneuvelen)

Gasklep: 251 vs 2390

Die 750i wordt/werd vaak gekocht vanwege de dikke motor & lage aankoopprijs. Eigenaar A rijdt ermee tot er wat TLC nodig is, schrikt van de prijzen, verkoopt aan eigenaar B en het verhaal start opnieuw. Zo eindig je na 20j doorgaans met een auto vol oplapwerk en geknoei van garagisten die er niks van kennen..

Er zijn uiteraard nog goeie exemplaren te vinden! Onthou gewoon dat als je pech hebt, het je meer kan kosten dan de aanschaf.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En mocht je eentje aanschaffen, neem je tijd om alles te checken qua comfortfuncties/elektronica. Die auto zat boordevol opties, is van voor het CAN-bus tijdperk, en heeft een behoorlijk kluwen aan kabels liggen. Bijgevolg kan het wel eens voorkomen dat er veel geplakt en geknipt is om problemen opgelost te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Jan said:

@The Swede

Probleem met een 750i is dat de onderdelenkost een pak hoger ligt dan de V8/6 pitter broertjes.

Om een voorbeeldje te geven tussen M60 en M70, respectievelijk 740i en 750i

LMM: 355 vs 1300 (en laat die nu net berucht zijn om te sneuvelen)

Gasklep: 251 vs 2390

Die 750i wordt/werd vaak gekocht vanwege de dikke motor & lage aankoopprijs. Eigenaar A rijdt ermee tot er wat TLC nodig is, schrikt van de prijzen, verkoopt aan eigenaar B en het verhaal start opnieuw. Zo eindig je na 20j doorgaans met een auto vol oplapwerk en geknoei van garagisten die er niks van kennen..

Er zijn uiteraard nog goeie exemplaren te vinden! Onthou gewoon dat als je pech hebt, het je meer kan kosten dan de aanschaf.

Was inderdaad waar ik een licht vermoeden van had. En die prijzen zijn idd niet van de poes.

In welke mate zijn die onderdelen gemeenschappelijk voor een e38 750i? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou enkel carrosseriewerkjes moeten doen op mijn E30. Heb onder andere bumperlijsten, spatbord, einddemper nodig. Nu zie ik op verschillende websites verschillende prijzen voorbij komen. Winparts.be is bijvoorbeeld een pak duurder dan de rest, zijn dit dan originele onderdelen en andere niet? Of best gewoon nog bij de dealer bestellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou enkel carrosseriewerkjes moeten doen op mijn E30. Heb onder andere bumperlijsten, spatbord, einddemper nodig. Nu zie ik op verschillende websites verschillende prijzen voorbij komen. Winparts.be is bijvoorbeeld een pak duurder dan de rest, zijn dit dan originele onderdelen en andere niet? Of best gewoon nog bij de dealer bestellen?

Geen idee of dat op Winparts OEM onderdelen zijn (zal je snel zien aan de prijs denk ik), maar zou in het geval van spatborden in elk geval voor OEM gaan, ivm pasvorm. Je kan geluk hebben maar vaak past het nooit erg mooi. Zou eerst 2dehands onderdelen proberen zoeken, al is dat ook geen evidentie meer. 

Bumperlijsten, bedoel je hiermee de zwarte stootranden (die na jaren grijs worden)? Die kan je indien niet zwaar gehavend eventueel opknappen met Motip bumper zwart (is een matte lak). Lijst mat zetten met staalwol of fijn schuurpapier, ontvetten en dan spuiten (evt. meerdere fijne lagen). Geeft nog een proper resultaat. Kan je ook toepassen op de grille en andere zwarte plastic delen die door de zon verkleurd zijn.

 

 

(Niet meteen de beste foto)

627a077d46e990a6069ce0b57d2f7773.jpg&key=dbd33f9cdb09a0edf097f7efc88fb5639d2db756459c5c00ccaf3f16f892d7a0

 

 

Voor de uitlaat kan je mss eens informeren bij E30shop.be (best eens bellen en langsgaan).

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Ian zei:

Geen idee of dat op Winparts OEM onderdelen zijn (zal je snel zien aan de prijs denk ik), maar zou in het geval van spatborden in elk geval voor OEM gaan, ivm pasvorm. Je kan geluk hebben maar vaak past het nooit erg mooi. Zou eerst 2dehands onderdelen proberen zoeken, al is dat ook geen evidentie meer. 

Bumperlijsten, bedoel je hiermee de zwarte stootranden (die na jaren grijs worden)? Die kan je indien niet zwaar gehavend eventueel opknappen met Motip bumper zwart (is een matte lak). Lijst mat zetten met staalwol of fijn schuurpapier, ontvetten en dan spuiten (evt. meerdere fijne lagen). Geeft nog een proper resultaat. Kan je ook toepassen op de grille en andere zwarte plastic delen die door de zon verkleurd zijn.

 

 

(Niet meteen de beste foto)

627a077d46e990a6069ce0b57d2f7773.jpg&key=dbd33f9cdb09a0edf097f7efc88fb5639d2db756459c5c00ccaf3f16f892d7a0

 

 

Voor de uitlaat kan je mss eens informeren bij E30shop.be (best eens bellen en langsgaan).

 

 

 

 

Ziet er nog deftig wel uit maar vrees dat de mijn bumperlijsten inderdaad iets te zwaar gehavend zijn, en die spatborden zit inderdaad een fameus prijsverschil op. Bij schmiedmann bijvoorbeeld 79 euro voor eentje maar er staan ook OEM exemplaren aan +300 euro, ik vreesde al wat voor de pasvorm maar moet het eens navragen aan mijn carossier want is toch een aanzienelijk prijsverschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/11/2019 at 7:00 PM, Jan said:

@The Swede

Probleem met een 750i is dat de onderdelenkost een pak hoger ligt dan de V8/6 pitter broertjes.

Om een voorbeeldje te geven tussen M60 en M70, respectievelijk 740i en 750i

LMM: 355 vs 1300 (en laat die nu net berucht zijn om te sneuvelen)

Gasklep: 251 vs 2390

Die 750i wordt/werd vaak gekocht vanwege de dikke motor & lage aankoopprijs. Eigenaar A rijdt ermee tot er wat TLC nodig is, schrikt van de prijzen, verkoopt aan eigenaar B en het verhaal start opnieuw. Zo eindig je na 20j doorgaans met een auto vol oplapwerk en geknoei van garagisten die er niks van kennen..

Er zijn uiteraard nog goeie exemplaren te vinden! Onthou gewoon dat als je pech hebt, het je meer kan kosten dan de aanschaf.

Ook ervaring met e38?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid