Ga naar inhoud

Mercedes-Benz R129


gTa

Aanbevolen berichten

Op 26/4/2024 om 06:51, Avantus zei:

Denk dat @Carlitonaar die auto eens gaan zien is.

Super veel opties, maar bizar genoeg geen zetelverwarming... imo wel must op een R129 (of een cabrio bij uitbreiding)

Ja, propere auto wel. Krijgt hem gek genoeg moeilijk verkocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Carlito zei:

Ja, propere auto wel. Krijgt hem gek genoeg moeilijk verkocht

Idd, op basis van de foto's lijkt de prijs toch wel ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat deze niet heel hoog of is dat door de hoogteregeling?

verkoper meldt dat de ophanging vernieuwd is bij het vorige onderhoud

IMG_0646.webp

IMG_0645.webp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat wat hoog ja, maar ik ben wellicht niet de beste referentie. Ik zou alles lager zetten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/4/2024 om 22:40, The Swede zei:

De 280 en 320 zijn ook 24 kleppers, he. 

Maar die hebben niet het toerengretige blok dat 7k tpm draait.
Ik heb me ook laten vertellen dat de 300-24 daarom net zo bijzonder is, vergeleken met de andere zescilinders.

En als de man een manuele zoekt, is de 320 al geen optie meer.

Op 25/4/2024 om 22:40, The Swede zei:

Als je er eentje wil, dan wil je een 500SL.

Ik moet nog vergelijken (live rijden), maar dat volg ik wel. De 500 V8 met de 4-traps vind ik een magnifieke aandrijflijn (me de 500E van Porker herinnerend) en ik zou daar geen manuele bak in missen.

De 500 is dan ook de versie die ik in huis ga halen. (Stond er in februari erg dicht bij, maar nu eerst even wat investeren in wat stenen en een lapje grond aan zee.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/4/2024 om 06:51, Avantus zei:

Denk dat @Carlitonaar die auto eens gaan zien is.

Super veel opties, maar bizar genoeg geen zetelverwarming... imo wel must op een R129 (of een cabrio bij uitbreiding)

Wel zeer typisch voor Italiaanse en Spaanse auto's. (Geen idee of die oorspronkelijk van daar komt.)
Voor mij is zetelverwarming ook een absolute must (in een cabrio, maar zelfs algemeen) en 'k heb de indruk dat de helft van de SL's ginder (of méér) dat niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/4/2024 om 19:15, saabi zei:

Waauw.

Alleen al owv dat monogram zou ik toch weer zwichten voor die motorisatie. Zo damn geil ❤️

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/4/2024 om 11:59, BWS zei:

Hier een “leane” configuratie en mis zetelverwarming niet, het leder doet van nature al genoeg werk to be honest :D 

het is natuurlijk moeilijk om niet in clichés te vervallen, maar herinner me dat toen ik zocht ik voor Italiaanse exemplaren geen/amper respons kon krijgen over onderhoudsgeschiedenis etc. en ik uiteindelijk zo toch op de substantieel duurdere Duitse markt ben gaan zoeken, maar dan wel zeker wist dat er aan mijn wagen al heel wat in orde werd gezet in de jaren voordien. @saabi ik DM je iets interessant 

Je valt inderdaad in een cliché daar. 

Eerst en vooral is er de taal. Stuur jij je vraag in het Italiaans? Je doordeweekse autoverkoper die op dergelijke auto hopen "tirekickers" krijgt met vragen... meestal gaat die al niet snel meer antwoorden.
En in Duitsland heb ik al veel meer opgewarmde lijken en autos-waarmee-gefoefeld-is gezien dan in de meeste andere landen. Het enige wat je hebt in Duitsland, is dat je meer keuze hebt en dus een goeie vinden al wat makkelijker is.

Voor redelijke occasies van youngtimers, vind ik de centraal Europese markten als Tsjechië en Polen redelijk goed. Er zijn nog redelijk wat auto-enthousiasten die daar nog erg goed voor hun kleinnood zorgen (en veel minder maroefen die hem in Molenbeek of Antwerpen afraggen), plus de onderhouskosten zijn er nog relatief laag en ze gaan dus al een stuk makkelijker naar een deftige mechanieker ipv zelf te klussen of gewoon de problemen te laten voor wat ze zijn. 
Het spijtige aan de Poolse markt, vgl met Tsjechië, is dat ze daar nogal wat US kisten hebben geïmporteerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kijk hoe de de polen en kroaten met hun karren omgingen, dan zou ik ze daar toch ook niet vandaan halen.

Allemaal kilometerstanden die teruggedraaid werden. Gingen met kerst naar huis en hun kar was 200k kilometers verloren, had nieuwe stoelen gekregen en velgen waar auto5 zich zelf niet aan wou wagen.

Jaja af en toe zit er een autoliefhebber tussen. Maar er zitten ook veel liefhebbers tussen van goedkope sjieke velgen, een hoop alibaba leds en mottige zetelcovers met bijhorende stuurcovers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, gewoon ik zei:

Als ik kijk hoe de de polen en kroaten met hun karren omgingen, dan zou ik ze daar toch ook niet vandaan halen.

Allemaal kilometerstanden die teruggedraaid werden. Gingen met kerst naar huis en hun kar was 200k kilometers verloren, had nieuwe stoelen gekregen en velgen waar auto5 zich zelf niet aan wou wagen.

Jaja af en toe zit er een autoliefhebber tussen. Maar er zitten ook veel liefhebbers tussen van goedkope sjieke velgen, een hoop alibaba leds en mottige zetelcovers met bijhorende stuurcovers.

Waar zat jij in de les aardrijkskunde? Of scheer je de Zweden en Spanjaarden ook over dezelfde kam? 🤪

En je praat hier over een totaal ander publiek, i.e. immigranten die in het Westen geld kwamen verdienen (nu al een tijd geleden) en goedkoop een kist kochten en die opreden. 

Als je mijn post leest, dan geef ik ook aan dat de onderhoudskost ginds nog steeds lager ligt en de gemiddeld autoliefhebber al makkelijker wat deftig laat repareren. De Pool die in België zit, heeft de dure werkuren in België aan zijn been.

Simpel voorbeeld: ik zat met een bekraste velg op mijn wagen. Die hier laten repareren moest 350 Euro kosten. Voor die prijs koop ik verdekke een nieuwe velg. Dus je laat dat staan.
Toen ik in Praag was, heb ik dat door een locale specialist voor 80 Euro laten doen. 

Ik zit om de paar maanden in o.a. Tsjechië en Slovakije (heb er zelfs nog gewoond) en de oudere autos worden er toch een stuk beter onderhouden dan de autos van dezelfde generatie/leeftijd in Belgenland. 

Je begint er alleen een heel stuk minder van te zien rondrijden tegenwoordig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze willen daar ook nieuw.

En de auto's veranderden idd wel al eens van kleur omdat het daar geen drol kost.

Maar hun achterfender stond nog altijd even krokant als voorheen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/5/2024 om 19:43, The Swede zei:

Waar zat jij in de les aardrijkskunde? Of scheer je de Zweden en Spanjaarden ook over dezelfde kam? 🤪

En je praat hier over een totaal ander publiek, i.e. immigranten die in het Westen geld kwamen verdienen (nu al een tijd geleden) en goedkoop een kist kochten en die opreden. 

Als je mijn post leest, dan geef ik ook aan dat de onderhoudskost ginds nog steeds lager ligt en de gemiddeld autoliefhebber al makkelijker wat deftig laat repareren. De Pool die in België zit, heeft de dure werkuren in België aan zijn been.

Simpel voorbeeld: ik zat met een bekraste velg op mijn wagen. Die hier laten repareren moest 350 Euro kosten. Voor die prijs koop ik verdekke een nieuwe velg. Dus je laat dat staan.
Toen ik in Praag was, heb ik dat door een locale specialist voor 80 Euro laten doen. 

Ik zit om de paar maanden in o.a. Tsjechië en Slovakije (heb er zelfs nog gewoond) en de oudere autos worden er toch een stuk beter onderhouden dan de autos van dezelfde generatie/leeftijd in Belgenland. 

Je begint er alleen een heel stuk minder van te zien rondrijden tegenwoordig. 

Mijn madam is een Slowaakse, dus ben er al vaak geweest. Een auto kopen is er toch het laatste wat ik zou doen. Een auto wordt er 'rijdende gehouden', maar goed onderhouden kan je dat toch niet noemen?

Mijn vorige, volledig afgeragde ketel, heb ik daar wel nog voor een deftige prijs kunnen verkopen, terwijl ze er hier nog de prijs van oud ijzer voor wilden betalen omdat hij niet meer door de keuring raakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bon,

volgende week ga ik in Frankrijk kijken naar een 500 sl. Volledige onderhoudshistoriek met onderhoudsboekje met dealer stempels en volgende werken uitgevoerd: grote revisie uitgevoerd, nieuwe elektrische spoelen, softwood hydraulisch systeem, motor en versnellingsbak afgetapt, alle filters, 8 bougies, 4 nieuwe banden, nieuwe accu, koelvloeistof, rem ontluchting.

nog elementen waar ik op moet letten? 

IMG_0663.jpeg

IMG_0662.jpeg

IMG_0661.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, saabi zei:

 

nog elementen waar ik op moet letten? 

IMG_0663.jpeg

IMG_0662.jpeg

IMG_0661.jpeg

Of de alternator goed vast staat?

  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel vorige zigeuner eigenaars hij gehad heeft?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*duikt weg* :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bestel maar al een setje oranje pinkers!

Bagetten herspoten? Lijken mij donkerder dan ik in gedachten heb. Ofwel ligt het aan de foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Jochen zei:

Hoeveel vorige zigeuner eigenaars hij gehad heeft?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*duikt weg* :D

Ik zie geen trekhaak….

  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Ugeken zei:

Bestel maar al een setje oranje pinkers!

Bagetten herspoten? Lijken mij donkerder dan ik in gedachten heb. Ofwel ligt het aan de foto.

Ik vermoed foto

 

IMG_0664.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Of de alternator goed vast staat?

Ela Ela, deze subtweet 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een 04/1993 dus normaal met de M119 LH motor, zeer gelijkaardig aan de 500E blok op paar verschillen na. Afhankelijk van de km-stand zijn er dan enkele belangrijke om te checken. Uitlezen zegt ook vaak al veel.

Wat ik steeds zou checken op een 500 zijn de katalysatoren (vermogenverlies en koelwatertemp die hoog loopt kunnen indicatoren zijn, maar vaak pas te zien bij demontage of eens op kloppen langs onder, maar niet altijd goed hoorbaar)

Staat motorkabelbomen boven en onder. De bovenste delco kappen er eens afnemen en de de stekkers van de nokkenasverstellers zijn vaak al genoeg indicatie voor leeftijd en staat bovenste kabelboom. Als je blote bedrading ziet is het prijs. Verder motorsteunen, olielekkages, visco werking, luchtpomp, leeftijd ALLE ontstekingscomponenten, vacuumcircuit inlaat (merkbaar door onstabiele ralenti in P/N), brandstofpompen en leidingen onder deksel rechtsachter, speling stuurarmen en vooral pitman arm rechtsvoor, uitlijning, scheeftrekken bij remmen, werking centrale vergrendeling (pomp RA mag bij afsluiten auto niet lang blijven draaien, anders ergens lek), dakhemel hardtop checken, zien of de km-teller en dagteller nog oploopt (zie dat hij de originele analoge nog heeft), of alle knoppen van de automatische airco werken, trillingen/onbalans checken op hogere snelheid, intactheid wielkastbekleding vooraan voorzijde onderaan, en bodemplaat algemeen, staat topmount voorste dempers, plastieken of metalen oliebruggen (zie je door de olievuldop).

Uiteraard daarnaast werking dak, ruiten, stoelen, airco, bla bla... the usuals.

Succes, knap in het zilver :inlove:

Ohja, pook en centercaps zijn niet origineel 🙂

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Avantus zei:

Het is een 04/1993 dus normaal met de M119 LH motor, zeer gelijkaardig aan de 500E blok op paar verschillen na. Afhankelijk van de km-stand zijn er dan enkele belangrijke om te checken. Uitlezen zegt ook vaak al veel.

Wat ik steeds zou checken op een 500 zijn de katalysatoren (vermogenverlies en koelwatertemp die hoog loopt kunnen indicatoren zijn, maar vaak pas te zien bij demontage of eens op kloppen langs onder, maar niet altijd goed hoorbaar)

Staat motorkabelbomen boven en onder. De bovenste delco kappen er eens afnemen en de de stekkers van de nokkenasverstellers zijn vaak al genoeg indicatie voor leeftijd en staat bovenste kabelboom. Als je blote bedrading ziet is het prijs. Verder motorsteunen, olielekkages, visco werking, luchtpomp, leeftijd ALLE ontstekingscomponenten, vacuumcircuit inlaat (merkbaar door onstabiele ralenti in P/N), brandstofpompen en leidingen onder deksel rechtsachter, speling stuurarmen en vooral pitman arm rechtsvoor, uitlijning, scheeftrekken bij remmen, werking centrale vergrendeling (pomp RA mag bij afsluiten auto niet lang blijven draaien, anders ergens lek), dakhemel hardtop checken, zien of de km-teller en dagteller nog oploopt (zie dat hij de originele analoge nog heeft), of alle knoppen van de automatische airco werken, trillingen/onbalans checken op hogere snelheid, intactheid wielkastbekleding vooraan voorzijde onderaan, en bodemplaat algemeen, staat topmount voorste dempers, plastieken of metalen oliebruggen (zie je door de olievuldop).

Uiteraard daarnaast werking dak, ruiten, stoelen, airco, bla bla... the usuals.

Succes, knap in het zilver :inlove:

Ohja, pook en centercaps zijn niet origineel 🙂

super merci, pook, centercaps en knipperlichten zouden uiteraard onmiddellijk correct gezet worden.

Echter heb ik laten weten voorlopig af te zien van de bezichtiging.

Is eigenlijk een sappig verhaal.

De auto staat te koop in het zuiden van Frankrijk. volledige historiek, met facturen, onderhoudsboekjes en vroegere technische controles, laatste in januari dit jaar. Echter bleek de auto sinds 2016 maar 3000 km te hebben gereden, wat voor mij altijd wat argwaan wekt. Ben dus gaan speuren en vond dat de auto in 2015 eigendom was van een befaamde Franse familie. (die zelf in de jaren 80 een eigen automerk produceerde - maar ik kende het niet - 'Clenet'). in 2016 is de eigenaar overleden en er ontstond een strijd om de erfenis waarbij de weduwe enkele voertuigen  verstopt heeft voor de nalatenschap. Gezien de verdwijning van een Clenet was dit zelfs in de pers gekomen. In 2021 ontdekken urbexers de Clenet. Ook dit werd uitgebreid in de pers uitgesmeerd. Eens ik dit allemaal op het www gevonden had was ik uiteraard getriggerd te weten wat die andere luxewagens waarvan steeds sprak, waren. Filmpjes van de Urbexers opgezocht en uiteindelijk ook gevonden.  Op één filmpje zie je deze 500 sl in het hoge gras staan. Aan de werkzaamheden die meegedeeld worden is af te leiden dat de wagen inderdaad is heropgestart (banden, olie, remmen, batterij,...) Dit alles blijkt evenwel niet uit de advertentie en de verkoper heeft dit ook niet vermeld. Ik vermoed dat hij deze op een veiling gekocht heeft en weet dus niet of hij deze historie kent. Ik heb hem wel ingelicht en gemeld dat ik, minstens voorlopig, afzie van bezichtiging. Hij zegt wel dat hij er zelf mee rijdt en dat dit geen problemen geeft. ook de laatste keuring van januari was favorable.... Op zich lijkt het mij een goede wagen, maar ik heb toch wat schrik om hierin veel tijd te investeren.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid