Ga naar inhoud

Tesla lovers


whispy

Aanbevolen berichten

On 6/27/2019 at 1:52 PM, The_Night_King said:

Beweer jij nu werkelijk, dat als onze voorouders géén olie hadden gevonden, we vandaag met elektrische wagens even ver zouden staan?? 

Ja.

De bottleneck bij elektrische wagens is niet de motor, maar de batterij. En laat die batterij nu net een gigantisch toepassingsgebied hebben, ook buiten wagens. Als je morgen een batterij kan ontwikkelen die 10 keer zoveel capaciteit heeft voor dezelfde afmetingen dan krijg je een revolutie op het gebied van laptops, mobiele telefoons en dingen waar we zelfs nog niet van zouden dromen ze op batterijen te laten werken. Dat is een miljarden business, zelfs zonder de auto-industrie, en daar wordt massaal R&D in verricht, of we nu met elektrische wagens rijden of niet. Want uiteindelijk is een Tesla op dat vlak toch ook "maar" een auto met een gigantische laptop accu. Er is weinig revolutionairs aan dat stuk van het voertuig. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja.

De bottleneck bij elektrische wagens is niet de motor, maar de batterij. En laat die batterij nu net een gigantisch toepassingsgebied hebben, ook buiten wagens. Als je morgen een batterij kan ontwikkelen die 10 keer zoveel capaciteit heeft voor dezelfde afmetingen dan krijg je een revolutie op het gebied van laptops, mobiele telefoons en dingen waar we zelfs nog niet van zouden dromen ze op batterijen te laten werken. Dat is een miljarden business, zelfs zonder de auto-industrie, en daar wordt massaal R&D in verricht, of we nu met elektrische wagens rijden of niet. Want uiteindelijk is een Tesla op dat vlak toch ook "maar" een auto met een gigantische laptop accu. Er is weinig revolutionairs aan dat stuk van het voertuig. 

Op veel punten ben ik akkoord. Het klopt dat de batterij lang de voornaamste rol gespeeld heeft, en dat de laptops, mobiele telefoons (en alle moderne technologie die vandaag op batterijen werkt)... vandaag een miljarden business zijn. Maar dat is vandaag, en niet 150 jaar geleden. Onze visies zijn niet hetzelfde, en het is natuurlijk heel hypothetisch te stellen: 'wat als we geen olie hadden gevonden?', maar ik kan mij niet van het idee ontdoen, dat als 150 jaar geleden het elektrisch voertuig dé norm was geworden en gebleven, de technologie, zowel op vlak van motoren als inverters als batterijen... vandaag een stuk verder zou staan. Ik ga er vanuit dat voertuigen op zich even populair geweest zouden zijn, ongeacht hun aandrijving, en alle grote fabrikanten zouden net zoals ze met de verbrandingsmotor tot vandaag gedaan hebben, wedijveren voor een beter voertuig dan hun vorige versie, en dat van de concurrent. 

Zoals je zei is het eerste elektrische voertuig al lang geleden gemaakt. Sindsdien zijn er nog een aantal pogingen geweest waaruit hoofdzakelijk mislukkingen kwamen. Tot vandaag. Tot Tesla. Het is het eerste elektrisch voertuig dat het als waardig alternatief kan opnemen tegen de traditionele tegenhanger. Ik had verwacht dat de eerste reeks van elektrische 'realistische' voertuigen, die werkelijk functioneren in de alledaagse wereld, saaie punt-a-naar-punt-b eco-muilezels gingen worden. Maar het blijkt dat ze in acceleratie de 18e generatie van de 'supercar' het vuur aan de schenen leggen. Dat Model 3 waar Sonja maandag saucissekes mee gaat halen voor ze de kleinkinderen van school haalt, een nieuwe M3 naar huis rijdt... Nu de meeste autofabrikanten ook op de kar zijn gesprongen, vraag ik me af hoe lang de wagens met verbrandingsmotor nog gaan kunnen concurreren met de EV's 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, The_Night_King said:

maar ik kan mij niet van het idee ontdoen, dat als 150 jaar geleden het elektrisch voertuig dé norm was geworden en gebleven, de technologie, zowel op vlak van motoren als inverters als batterijen... vandaag een stuk verder zou staan. Ik ga er vanuit dat voertuigen op zich even populair geweest zouden zijn, ongeacht hun aandrijving, en alle grote fabrikanten zouden net zoals ze met de verbrandingsmotor tot vandaag gedaan hebben, wedijveren voor een beter voertuig dan hun vorige versie, en dat van de concurrent. 

Dat is koffiedik kijken. Men is net overgeschakeld op een verbrandingsmotor omdat die elektrische te veel nadelen hadden. Je kan niet voorspellen wat er zou gebeurd zijn moest die verbrandingsmotor er niet zijn geweest. Voor 't zelfde was de auto een stille dood gestorven of een niche gebleven tot wanneer iemand betere batterijen uitvond om het product dan terug op te nemen. Vandaag zit je in een maatschappij waar iedereen een auto "moet" hebben. Het is een van de hoekstenen van de samenleving. Als je nog in de fase zit waar dat niet zo is is het gemakkelijker het project te laten vallen, want iedereen trekt op dat moment ook zijn plan op een andere manier en wat je niet hebt gehad kan je niet missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zaten we dan wel in een maatschappij waar je je verplaatst:

- te voet

- fiets

- trams / trolleybus

- trein (elektrisch zoals nu, geen batterij nodig)

En waar we een veel uitgebreider netwerk van trams en treinen zouden hebben, ook op het platteland, want het is van "moeten"

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

amen voor zo veel wijsheid ;).

ik woon nu in een stad, een beetje uit noodzaak, want ik moet daar geregeld zijn en als ik op het platteland zou wonen zou ik gewoon constant vaststaan in de file. :(

ook nu, als ik dan eens de auto pak, om 1u s middags ofzo, is het zo onwaarschijnlijk druk, en vraag ik mij af waar al die anderen naartoe moeten... 

gisterenmiddag van gent naar lochristi, een half uur voor 10 km, wtf... ? had beter de fiets gepakt, en in antwerpen is het nog erger.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, The_Night_King zei:

Op veel punten ben ik akkoord. Het klopt dat de batterij lang de voornaamste rol gespeeld heeft, en dat de laptops, mobiele telefoons (en alle moderne technologie die vandaag op batterijen werkt)... vandaag een miljarden business zijn. Maar dat is vandaag, en niet 150 jaar geleden. Onze visies zijn niet hetzelfde, en het is natuurlijk heel hypothetisch te stellen: 'wat als we geen olie hadden gevonden?', maar ik kan mij niet van het idee ontdoen, dat als 150 jaar geleden het elektrisch voertuig dé norm was geworden en gebleven, de technologie, zowel op vlak van motoren als inverters als batterijen... vandaag een stuk verder zou staan. Ik ga er vanuit dat voertuigen op zich even populair geweest zouden zijn, ongeacht hun aandrijving, en alle grote fabrikanten zouden net zoals ze met de verbrandingsmotor tot vandaag gedaan hebben, wedijveren voor een beter voertuig dan hun vorige versie, en dat van de concurrent. 

Zoals je zei is het eerste elektrische voertuig al lang geleden gemaakt. Sindsdien zijn er nog een aantal pogingen geweest waaruit hoofdzakelijk mislukkingen kwamen. Tot vandaag. Tot Tesla. Het is het eerste elektrisch voertuig dat het als waardig alternatief kan opnemen tegen de traditionele tegenhanger. Ik had verwacht dat de eerste reeks van elektrische 'realistische' voertuigen, die werkelijk functioneren in de alledaagse wereld, saaie punt-a-naar-punt-b eco-muilezels gingen worden. Maar het blijkt dat ze in acceleratie de 18e generatie van de 'supercar' het vuur aan de schenen leggen. Dat Model 3 waar Sonja maandag saucissekes mee gaat halen voor ze de kleinkinderen van school haalt, een nieuwe M3 naar huis rijdt... Nu de meeste autofabrikanten ook op de kar zijn gesprongen, vraag ik me af hoe lang de wagens met verbrandingsmotor nog gaan kunnen concurreren met de EV's 🤔

Porsche had lang geleden de Lohner. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

De Brusselsesteenweg is altijd een beetje reizen :inlove: 

nu ben ik wel benieuwd naar je route als je de brusselse gebruikt om van Gent naar Lochristi te reizen.

Ik zou persoonlijk de antwerpse steenweg nemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Misschien zaten we dan wel in een maatschappij waar je je verplaatst:

- te voet

- fiets

- trams / trolleybus

- trein (elektrisch zoals nu, geen batterij nodig)

En waar we een veel uitgebreider netwerk van trams en treinen zouden hebben, ook op het platteland, want het is van "moeten"

Dat is iets wat vroeger ook het geval is geweest, er waren vroeger veel meer tramlijnen dan nu. Hier in het dorp kwam vroeger een tram voorbij, op de Luikersteenweg in Sint-Truiden reed er vroeger een tram. (allemaal ver voor mijnen tijd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou perfect op jouw manier willen reizen @Germinal. Gewoon op je dooie gemakje, af en toe eens de benen strekken. Ik ben niet iemand die ineens 900km doorknalt tot het Zuiden. Ondanks wat er hier soms leeft, is dat ook helemaal niet stoer ofzo :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla beat its own previous record—and Wall Street's expectations—by delivering 95,200 cars in the second quarter of 2019. That's a big jump from the first quarter, when Tesla delivered a disappointing 63,000 vehicles. And it's modestly higher than Tesla's previous record of 90,700 vehicles delivered in the fourth quarter of 2018.

Wall Street reacted positively to the news, sending Tesla's stock price up 6 percent in after-hours trading.

 

https://arstechnica.com/cars/2019/07/tesla-delivered-a-record-number-of-cars-in-the-second-quarter/

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/29/2019 at 3:25 PM, gewoon ik said:

nu ben ik wel benieuwd naar je route als je de brusselse gebruikt om van Gent naar Lochristi te reizen.

Ik zou persoonlijk de antwerpse steenweg nemen.

Aja juste ... ik zat met uustakker in mijn hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

Aja juste ... ik zat met uustakker in mijn hoofd.

Ahja, vandaar de Brusselse stwg en niet de Antwerpse....

Link naar reactie
Delen op andere sites

beiden kunnen serieus vast staan. In dat geval is het Wachtebeke.. 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bob Lutz, ex vice chairman GM, is verbluft over precisie tesla model 3 

When I spied a metallic-red Model 3 in an Ann Arbor parking lot, I felt compelled to check it out. I was eager to see the oft-reported sloppy assembly work, the poor-fitting doors, blotchy paint, and other manifestations of Tesla CEO Elon Musk's "production hell" with my own eyes.

But, when next to the car, I was stunned. Not only was the paint without any discernible flaw, but the various panels formed a body of precision that was beyond reproach. Gaps from hood to fenders, doors to frame, and all the others appeared to be perfectly even, equal side-to-side, and completely parallel. Gaps of 3.5 to 4.5mm are considered word-class. This Model 3 measured up.

So, while I continue to be critical of Tesla's business model and Musk's strategy, it was impossible to find fault with the visual quality of that Model 3. It looked like a fiberglass model as seen in design, before the production go-ahead. In those models, the panels are not assembled: it's all one surface, and the separations are simulated by a routed groove.
https://finance.yahoo.com/news/bob-lutz-talks-panel-gaps-153000545.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAJWo6kkDQghdJ2-2O64YFs_Si0nDzJkL0KXI6k8mFhFJUllggTjw5H7kb9p3AlCNr8e2FWVyQ3TU_F6ub8eOg3HPEW_fevMEhvc2BUw_ahHN71IFKvkn8uv2rQU3nCFeNKU257g5AKC_2p_gACc4TH0QQPhxjtYcHjfR6RI-ETsZ

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Polygoon said:

Bob Lutz, ex vice chairman GM, is verbluft over precisie tesla model 3 

Hij is misschien aan't zoeken naar een nieuwe job hé, met al die vacatures die vrijkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, als er iets is om af te zeiken ben ik als de kippen bij, maar het volgende is toch weer geweldig:


Ik vertrek met 14% SOC en ik rijd een 25km. Ik stop bij 8% SOC.

De SuC is 10 km verderop dus ik denk geen probleem.

Na een een uur stap ik terug in de auto om langs de SuC te passeren en wat bij te laden. Tot mijn verbazing merk ik echter dat er volgens de auto nog maar 3% SOC is ??? Maw 5% verdwenen op een uur stilstand.

Nu vermoedelijk is het BMS ( batterijmanagement) ergens in de mist gegaan, maar goed, je kan dan blijkbaar niet vertrouwen op die aanduiding in de wagen ??

Ben met 0% aan de SuC aangekomen [emoji849]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren in de namiddag mijn tesla met 11% batterijcapaciteit onder de carport gezet, en vanmorgen was dat gedaald tot 9%. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik heb gisteren in de namiddag mijn tesla met 11% batterijcapaciteit onder de carport gezet, en vanmorgen was dat gedaald tot 9%. 

2% verloren voor de data connectie? 😞 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ‘m inderdaad heel leeg rijdt, en al zeker als ‘m dan wat langer moet stilstaan, dan moet je daar rekening mee houden. Bij mij is dat zelden het geval, dus stoort het mij ook niet.

 

Je weet toch dat je je Tesla volledig af kan zetten, zodat er weinig tot geen verlies is? Enkel duurt het dan ‘s morgens langer om ‘m weer op te starten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid